Gå til innhold

Miljøterapeut - erfaring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 

Jeg lurer litt på å skifte beite, har tenkt på miljøterapeut fordi jeg ønsker å jobbe med ungdom (psykisk helse, rus eller mindreårige flyktninger). Jeg skjønner at det er vanlig med turnus, og det er for så vidt helt greit så lenge det ikke særlig mer enn noe kvelder per uke og hver 3. helg.. Jeg er mer bekymret for lønna. Jeg ser litt forskjellig rundt omkring, vanskelig å tenke seg hva jeg ville fått. Jeg har 6 års utdanning (ikke master), jobber i dag som lærer. Er det noen miljøterapeuter her som vil fortelle litt om hva de jobber med og hva slags bakgrunn de har? :-) 

Anonymkode: 65a6d...d6b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg jobber på en avlastningsbolig og vi har en del miljøterapeuter hos oss. de får samme lønn som vernepleierne. jeg utdanner meg selv til å bli vernepleier, men ønsker å jobbe med det samme som deg :-)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, fresia skrev:

jeg jobber på en avlastningsbolig og vi har en del miljøterapeuter hos oss. de får samme lønn som vernepleierne. jeg utdanner meg selv til å bli vernepleier, men ønsker å jobbe med det samme som deg :-)

Vernepleier er nok det lureste å studere hvis man ønsker en slik jobb ja :-) Vet du hva slags utdanning miljøterapeutene hos dere har? Håper jeg vil bli vurdert selv om jeg er lærer. Føler jo jeg har masse relevant kunnskap om ungdom :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Jeg har hatt ulike jobber som miljøterapeut. Alle jobbene har vært innenfor psykisk helse og rus. Blant annet på ulike døgnposter på psykiatriske sykehus, avrusning på privat klinikk ,LAR,  bosenter etc. For noen år tilbake tok jeg videreutdanning, og jobber derfor under en annen stillingsbetegnelse i dag.

Må dessverre si at jeg aldri har sett en lærer i en miljøteraptstilling i psykiatri/rus, men vil kanskje tro det er annerledes på barneverninstitusjoner, utekontakten o.l.  

Endret av Trolletrine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er ikke jeg ts, men hva med sosionom eller noe psykologi?

Må man ha en hel bachelor, eller kan man f.eks ha ett- to år psykologi/sosionom?

Anonymkode: e398c...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 minutter siden, lotte00 skrev:

Jeg har hatt ulike jobber som miljøterapeut. Alle jobbene har vært innenfor psykisk helse og rus. Blant annet på ulike døgnposter på psykiatriske sykehus, avrusning på privat klinikk ,LAR,  bosenter etc. For noen år tilbake tok jeg videreutdanning, og jobber derfor under en annen stillingsbetegnelse i dag.

Må dessverre si at jeg aldri har sett en lærer i en miljøterapeutstilling i psykiatri/rus, men vil kanskje tro det kanskje er annerledes på barneverninstitusjoner, utekontakten o.l.  

Kan man ha sosionom eller psykologi utdannelse, evt en kombinasjon til å være miljøterapeut? 

Kan jeg spørre hvordan du opplevde å jobbe som miljøterapeut? ( er ikke ts )

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man ha sosionom eller psykologi utdannelse, evt en kombinasjon til å være miljøterapeut? 

Kan jeg spørre hvordan du opplevde å jobbe som miljøterapeut? ( er ikke ts )

Hvis man er sosionom eller psykolog, så er min erfaring at disse jobber som nettopp dette, og ikke som miljøterapeut.  Sykepleiere og vernepleiere jobber som miljøterapeut, og hjelpepleiere, ufaglærte m.m jobber som miljøarbeidere.

Jeg likte svært godt å jobbe som miljøterapeut. Arbeidet er utfordrende, utviklende og variert. Man har jo gjerne litt ulike arbeidsoppgaver utifra hvor man jobber, så jobben man har på f.eks LAR kan arte seg helt annerledes enn jobben på en lukket avdelig på et psykiatrisk sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, lotte00 skrev:

Hvis man er sosionom eller psykolog, så er min erfaring at disse jobber som nettopp dette, og ikke som miljøterapeut.  Sykepleiere og vernepleiere jobber som miljøterapeut, og hjelpepleiere, ufaglærte m.m jobber som miljøarbeidere.

Jeg likte svært godt å jobbe som miljøterapeut. Arbeidet er utfordrende, utviklende og variert. Man har jo gjerne litt ulike arbeidsoppgaver utifra hvor man jobber, så jobben man har på f.eks LAR kan arte seg helt annerledes enn jobben på en lukket avdelig på et psykiatrisk sykehus.

Takk for svar. Jeg skjønner, men kan sosionom evt psykologer jobbe på psykiatrisk sykehus, og har ikke sosionomer også litt samme arbeidsoppgaver som vernepleiere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg skjønner, men kan sosionom evt psykologer jobbe på psykiatrisk sykehus, og har ikke sosionomer også litt samme arbeidsoppgaver som vernepleiere?

Jo,klart psykologer og sosionomer jobber på psykiatriske sykehus :-) Men da i egne stillinger, og ikke som miljøterapeut.

På en av plassene jeg jobbet, hadde vi en lang stund ikke sosionom. Da måtte alle miljøterapeutene også gjøre jobben en sosionom skulle ha gjort. Gikk greit det, men en sosionom har jo sitt spesialfelt så og si, og er myyye flinkere enn oss som kan LITT. Men så fikk vi endelig en sosionom, og hun jobbet da som sosionom, og ikke miljøterapeut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, lotte00 skrev:

Jo,klart psykologer og sosionomer jobber på psykiatriske sykehus :-) Men da i egne stillinger, og ikke som miljøterapeut.

På en av plassene jeg jobbet, hadde vi en lang stund ikke sosionom. Da måtte alle miljøterapeutene også gjøre jobben en sosionom skulle ha gjort. Gikk greit det, men en sosionom har jo sitt spesialfelt så og si, og er myyye flinkere enn oss som kan LITT. Men så fikk vi endelig en sosionom, og hun jobbet da som sosionom, og ikke miljøterapeut :-)

Der jeg jobber er både sosionomer, barnevernspedagoger og vernepleiere miljøterapeuter. Sosionom er en potetutdanning så man kan jobbe overalt. 

Alle sosionomene jeg kjenner som jobber i psykiatrien er miljøterapeuter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min arbeidsplass har vi mange ulike utdanninger i miljøterapistillinger, eks sosionom, barnevernpedagog, bachelor i psykologi/kriminologi/sosiologi/interkulturell forståelse/pedagogikk. Vi har faktisk ingen sykepleiere eller vernepleiere, men kunne forsåvidt hatt det. Og når det gjelder alle utdanninger så har annen erfaring og bakgrunn også betydning. En utdanning alene sier ikke så mye :) 

Vi kunne nok vurdert en lærer som miljøterapeut også, men jeg ville nok tenkt det da måtte være noe med søknaden og cv'en som skilte seg ut, som gjorde at jeg trodde personen hadde interesse og egnethet for jobben..

Når det gjelder lønn er det nok mange av de offentlige stillingene som følger lønnssystemet til KS, og lønner de som "stillinger med krav til 3-årig høgskoleutdanning". I det private har de nok et annet lønnssystem (både bedre og dårligere vil jeg tro). 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vernepleier er nok det lureste å studere hvis man ønsker en slik jobb ja :-) Vet du hva slags utdanning miljøterapeutene hos dere har? Håper jeg vil bli vurdert selv om jeg er lærer. Føler jo jeg har masse relevant kunnskap om ungdom :-)

vi har hatt lærere, førskolelærere, sosionomer, barnevernspedagoger

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Den 4. juli 2016 at 22.29, fresia skrev:

vi har hatt lærere, førskolelærere, sosionomer, barnevernspedagoger

Den 4. juli 2016 at 23.59, tørkestativ skrev:

Vi har en førskolelærer i miljøterapeut stilling

Godt å høre. Da er det håp! Vil noen dele litt erfaringer med tanke på turnus? Hva slags turnus er "vanlig"? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Godt å høre. Da er det håp! Vil noen dele litt erfaringer med tanke på turnus? Hva slags turnus er "vanlig"? 

Jeg jobber i bolig for psyk,utviklingshemmede. Har ikke full stilling, men de i 100% har 2-3 kvelder i uken. Resten dag. Jobber hver 3.helg. men det er 13 timers vakter i helgene.. jobber fra 9-22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss jobber de som har 100% 4-5 vakter i uka. Et eksempel kan være at vaktene er fordelt 4-4-6-4-4-6 på 6-ukersturnus. Altså at man jobber et par dager ekstra når man har arbeidshelg hver tredje helg. Man skal ikke jobbe mer enn 35,5 timer i uka, så om man jobber bare 8-timers vakter så jobber man færre dager per mnd enn hvis man har 6/7-timersvakter  

Det er mest vanlig at en 100% stilling har mer dagvakter enn kveldsvakter, men ikke alltid. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Miljøterapeuter er sosionomer, barnevernspedagoger og vernepleiere. Andre med 3-årig helse- og sosialfaglig utdanning kan også komme inn under benevnelsen miljøterapeut, det spørs hvilken arbeidsplass.

Selv er jeg utdannet barnevernspedagog og jobber i bofellesskap for psykisk utviklingshemmede. Minstelønn etter tariff med 0 års ansiennitet er 373500 + tillegg for turnusarbeid. Vanligvis mellom 30-40.000 i året. Syns ikke lønna er så fryktelig ille egentlig. 

Lykke til :)

Anonymkode: e0cdc...d8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Hos oss ansettes ikke sosionomer lenger som miljøterapeuter. Sykepleiere, vernepleiere og barnevernspedagoger er det derimot mange av. 

Ekstravakter har litt forskjellig bakgrunn.

Dette er i barne- og ungdomspsykiatri på sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Miljøterapeut 25 år, jobba i 1 år. Utdannet barnevernspedagog, jobber medeleverturnus (9 døgn i måneden). 430 000 i året. Jobber med utagerende og krevende ungdommer. Lønna er grei (tariff + medlevertillegg), men forsvarer på ingen måte den psykisk slitsomme jobben. 

Anonymkode: 49319...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...