Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har to foreldre, som er veldig snille og gode, og som jeg respekterer og er glade i. Men, for noen holdninger de har til muslimer.

Jeg er 18 år, og for to år siden fikk jeg meg en kjæreste som var tyrkisk. Han er ikke veldig "muslim" av seg, annet enn at han er muslim "på papiret". Samme med familien, kjempekoselige folk. For et sirkus det ble hjemme. De forbydde meg å se ham, de kranglet og kranglet, og sa at muslimer er apekatter og terrorrister også videre. Jeg er ikke sammen med han den dag i dag, fordi vi fant ut at vi passet bedre som venner. Men fortsatt slår det meg at mine foreldre, som vanligvis er så flotte, oppførte seg på den måten. De er typen som "liker de muslimene de kjenner", men ikke alle andre. De tror alle muslimer ser ned på kvinner og tvinger de til å gå med burka, etc. De er også skeptisk til utlendinger generelt.

De pleier å si ting som "ikke alle muslimer er terrorister, men alle terrorister er muslimer". Selv syntes jeg norges statistikk taler for seg, med ABB i spissen. Også i Amerika skyter jo ungdommer løs på skoler i ny og ne, for ikke snakke om kinoer og kirker. Klart, noen terrorister er muslimer, men andre er ikke det. Jeg syntes det er fælt at foreldrene mine mener disse tingene. Kan dere forstå meg, eller er dere enige med de?

Anonymkode: 9c154...e7f

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

De fleste er ikke så muslimske i ungdommen.

Og der kom ABB med i teksten også da tror jeg tråden din bare var en AnonymBruker ute for å score litt likerklikk.

Er ikke postingen mer passende i generell eller skråblikk enn aktuell og politikk? Nyhetsinteressen var lav synes jeg.

Endret av Uhørt
  • Liker 5
Skrevet

Har mine tvil til TS her men problemstillingen er aktuell. Jeg sier bare til unge jenter. Sett dere inn i islam, les. Foreldre til eventuelt TS her, er ikke rasister. De er nok mer opplyste og kjenner islam. Alle foreldre til døtre ville reagert om de kom hjem med en muslim. Det er min og manges største mareritt.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Uhørt skrev:

De fleste er ikke så muslimske i ungdommen.

Og der kom ABB med i teksten også da tror jeg tråden din bare var en AnonymBruker ute for å score litt likerklikk.

Er ikke postingen mer passende i generell eller skråblikk enn aktuell og politikk? Nyhetsinteressen var lav synes jeg.

Dette stemmer ikke. Det er ekstremt mange muslimske gutter i ungdommen som mener det er EKSTREMT viktig at søstrene deres og muslimske kvinner generelt oppfører seg "islamsk". Guttene selv kan sprade rundt og gjøre som de vil. 

Anonymkode: f9bcb...ef1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så hvordan er egentlig foreldrene til denne kjæresten da? Hvordan de oppfører seg ovenfor andre er vel en ting, men innenfor husets fire vegger kan nok pipa få en annen lyd...

Selv om foreldrene ikke har noen problemer med at guttene flyr rundt med hvem som helst, så er det langt fra sikkert at gutten får slå seg til ro og gifte seg hvem de selv ønsker. Da krever nok foreldrene og slekta at man gifter seg muslimsk...

Anonymkode: d8158...37e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Gothminister skrev:

Har mine tvil til TS her men problemstillingen er aktuell. Jeg sier bare til unge jenter. Sett dere inn i islam, les. Foreldre til eventuelt TS her, er ikke rasister. De er nok mer opplyste og kjenner islam. Alle foreldre til døtre ville reagert om de kom hjem med en muslim. Det er min og manges største mareritt.

Hahah, omg. Du er så klisje. 

Anonymkode: 99c3e...32c

• Liker 10
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahah, omg. Du er så klisje. 

Anonymkode: 99c3e...32c

Om det er klisje å advare unge jenter mot islam. Så la det være klisje. I motsetning til deg, så tar jeg ansvar. Det er heldigvis ikke alle som synes det er ok med overgrep mot jenter.

• Liker 9
Skrevet

Om jeg noen gang får en datter vil et slikt scenario være det verste. I utgangspunktet bør kjærligheten seire, men det er lov å være beskyttende overfor sine døtre.

For å snu på problemstillingen så kan jeg bekrefte at dette går begge veier. Jeg holdt på ei tyrkisk jente selv for noen år siden, i det tilfellet var det hennes familie som var en så stor bremsekloss at det var bare å glemme. 

• Liker 2
Skrevet

East is east and west is west, and newer the twain shall meet.

- Rudyard Kipling

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Example skrev:

Om jeg noen gang får en datter vil et slikt scenario være det verste. I utgangspunktet bør kjærligheten seire, men det er lov å være beskyttende overfor sine døtre.

For å snu på problemstillingen så kan jeg bekrefte at dette går begge veier. Jeg holdt på ei tyrkisk jente selv for noen år siden, i det tilfellet var det hennes familie som var en så stor bremsekloss at det var bare å glemme. 

Du må huske på. Når det gjelder muslimske familier. Så er det naturlig for dem å nekte sin datter eller sønn og være sammen med en av oss vantroende. Men om en Norsk familie gjør det samme, nekte sin sønn eller datter og være sammen med en muslim. Da er det plutselig rasisme. Hvor kom denne rasismen i fra? Jeg har 3 døtre og selvsagt er det min plikt å lære dem opp til og ta avstand til islam, rasisme, sosialisme, nazisme og andre ideologier som ikke er til det beste. Så for heller hylekoret av PK folk hyle rasisme.

• Liker 7
Skrevet
Sitat

Jeg personlig har vært veldig heldig. Jeg får lov til å velge en egen ektefelle. Men det er selvfølgelig noen krav fra mine foreldre. Han må være muslim, og helst iraker. Hvis han er norsk, så må han konvertere. For meg, spiller det egentlig ingen rolle. Dette er noe som er ganske normalt blant muslimer, og egentlig ganske liberalt.

http://gjest.blogg.no/1467273705_den_interne_konflikte.html

3 minutter siden, Gothminister skrev:

Du må huske på. Når det gjelder muslimske familier. Så er det naturlig for dem å nekte sin datter eller sønn og være sammen med en av oss vantroende. Men om en Norsk familie gjør det samme, nekte sin sønn eller datter og være sammen med en muslim. Da er det plutselig rasisme. Hvor kom denne rasismen i fra? Jeg har 3 døtre og selvsagt er det min plikt å lære dem opp til og ta avstand til islam, rasisme, sosialisme, nazisme og andre ideologier som ikke er til det beste. Så for heller hylekoret av PK folk hyle rasisme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En dag kommer du til å være takknemlig, TS, at de sparte deg for mye. Hilsen, en som har en dame i nærfamilien som ble psykisk ødelagt av en ''snill'' og ''ikke veldig muslim'' tyrker og hans ''fantastisk'' og ''kjempekoselig'' familie.

Anonymkode: bf4fd...955

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I motsetning til de fleste andre som har svart deg, TS, så skjønner jeg at du reagerer. Det er holdninger blant mange muslimer som ikke er særlig forenlig med vestlig kultur, men jeg mener det er feil å mene at alle muslimer er sånn. Jeg skjønner at du synes det er dumt at foreldrene dine reagerte så mye på dette, men det får stå på deres kappe og er sannsynligvis ikke noe du kan gjøre noe med. Mange terroraksjoner i dag er utført av ekstremister, men det er også mange angrep (særlig i USA) av psykisk ustabile personer. Greia er vel bare at IS m.fl. gjerne gjør mer "spektakulære" angrep som får større mediedekning.

Det er akkurat slike innvandringskritiske holdninger (oss mot dem) som IS og andre ekstremister ønsker, fordi det får innvandrere/muslimer til å føle seg fremmedgjort, marginalisert og utenfor samfunnet --> lettere bytte for hjernevasking. I tillegg støtter det deres verdenssyn om at den "muslimske" (les ekstremistenes) verden er i krig mot den vestlige kulturen. Nå regner jeg med å bli "skutt ned" i denne tråden, men jeg lurer virkelig på når de innvandrings/muslimkritiske skal skjønne at deres kritikk faktisk styrker ekstremistenes posisjon. Bare se dokumentaren Jihad på nrk nett-tv, som et eksempel. 

Anonymkode: 3a1d7...ca4

• Liker 4
Skrevet

Ryddet for spekulasjoner og svar til dette.

Raven Emerald, mod.

Skrevet
Den 2.7.2016 at 0.18, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har to foreldre, som er veldig snille og gode, og som jeg respekterer og er glade i. Men, for noen holdninger de har til muslimer.

Jeg er 18 år, og for to år siden fikk jeg meg en kjæreste som var tyrkisk. Han er ikke veldig "muslim" av seg, annet enn at han er muslim "på papiret". Samme med familien, kjempekoselige folk. For et sirkus det ble hjemme. De forbydde meg å se ham, de kranglet og kranglet, og sa at muslimer er apekatter og terrorrister også videre. Jeg er ikke sammen med han den dag i dag, fordi vi fant ut at vi passet bedre som venner. Men fortsatt slår det meg at mine foreldre, som vanligvis er så flotte, oppførte seg på den måten. De er typen som "liker de muslimene de kjenner", men ikke alle andre. De tror alle muslimer ser ned på kvinner og tvinger de til å gå med burka, etc. De er også skeptisk til utlendinger generelt.

De pleier å si ting som "ikke alle muslimer er terrorister, men alle terrorister er muslimer". Selv syntes jeg norges statistikk taler for seg, med ABB i spissen. Også i Amerika skyter jo ungdommer løs på skoler i ny og ne, for ikke snakke om kinoer og kirker. Klart, noen terrorister er muslimer, men andre er ikke det. Jeg syntes det er fælt at foreldrene mine mener disse tingene. Kan dere forstå meg, eller er dere enige med de?

Anonymkode: 9c154...e7f

Nå er jeg ganske skeptisk til islam, selv, men synes jo ikke akkurat de bør forby deg å være sammen med ham når du er 16? Han er jo også muslim 'på papiret', altså er det hvel kanskje mulig at han egentlig ikke er veldig troende ift islam? Her er det kanskje greit å lære ham å kjenne, før man dømmer. Ikke alle terror-organisasjoner/grupper er tilknyttet islam, heller, men det synes å være denne typen terrorister som får mest oppmerksomhet. 

Skrevet
Den 3.7.2016 at 13.01, Example skrev:

Men hvem vinner egentlig på det? Foreldrene. Jeg synes at det er helt usmakelig at mange muslimske jenter( og noen gutter, for den del), lever i konstant frykt for at familien kan drepe dem,e l,  dersom de velger sin egen kjæreste. Det er jo foreldrene som da vinner på dette, om nå noen egentlig har noe å vinne på i et sånt tilfelle. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det slik at veldig mange på 40+ har disse holdningene. De har ikke hatt samme opplæring som oss når de gikk på skolen, og vet dessverre ikke nok om andre kulturer og religioner. Jeg har hatt mang diskusjoner med foreldre, onkler, tanter og besteforeldre om dette i min oppvekst. Pr.i dag har jeg 3 venninner som er gift med muslimer (er i slutten av 20-årene). Det er definitivt ulike kulturer, noe som kan være vanskelig, men det er ikke fordi de er muslimer!

Anonymkode: 6e30b...4e9

• Liker 2
Skrevet

ut fra det jeg opplever det så er de fleste tyrkere og kurdiske menn ikkeno bra mannfollk, har hørt så mye fælt om jenter som har vært sammen med de, veldig stor kulturforskjell. ser ned på damer,  gjør ingenting i huset og er utro. har en vennine som måtte dumpe han , pga av stor kultiurfokjell, og at hun ikke følte seg satt pris på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fysøren, dere er fulle av fremmedfrykt. Beklager.

Anonymkode: ec991...f2d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med jenter som har vært med tyrkere evt muslimer fra andre land, så vil du forstå foreldre dine bedre. Du kan google hva "rasisme" egentlig betyr også. 

Anonymkode: 6f179...813

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...