Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Saken er at jeg har fått time i banken på torsdag, vil bare høre andres meninger (nevner det fordi en eller annen vil påpeke at dette må jeg ta med banken)...

Saken er slik: Mannen har inntekt på ca 420 og jeg på ca 350. I tillegg har vi en leilighet som vi tjener ca 350-400 tusen på når vi selger for å kjøpe hus. Har også en kausjonist. Vi har fire barn, 2 i barnehagen og 2 i skolen. En bil. Hva tipper dere vi kan få i lån når vi både har kausjonist og får tilbake på leiligheten. Har 1,1 mill lån og leiligheten blir solgt for 1,5 mill.

Anonymkode: 5b9e3...69b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Regner litt med runde tall her, men hvis dere har 770 000 i inntekt, trekker 36% skatt, så får dere utbetalt ca 41000 i mnd. Så sier sifos refereansebudsjett at dere trenger ca 32000 for å dekke husholdningsutgifter, ca 36000 om begge barna har halvdagsplass i sfo. Da har dere 9000/5000 igjen til boliglån, husk at den summen også er den samme om renten stiger til 5-7%, som er et langt mer realistisk rentenivå og heller ikke så mange år siden det var sånn sist. Jeg vil ikke tro dere får låne mer enn ca 1,5 mill til dagens rente og med 25 års nedbetaling. Pr i dag utgjør det ca 7000 kr, ved rente på 5% ca 8800, og rente på 7% 10600. Så kommer evt overskudd av leilighetssalg på toppen av lånet når dere vil kjøpe. Selv om dere har kausjonist skal det være realistisk at dere er i stand til å betjene lånet både pr i dag og dersom renten stiger. Det blir heller ikke billigere med barn etterhvert som de vokser. 

Anonymkode: 6f6c0...5a0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Saken er at jeg har fått time i banken på torsdag, vil bare høre andres meninger (nevner det fordi en eller annen vil påpeke at dette må jeg ta med banken)...

Saken er slik: Mannen har inntekt på ca 420 og jeg på ca 350. I tillegg har vi en leilighet som vi tjener ca 350-400 tusen på når vi selger for å kjøpe hus. Har også en kausjonist. Vi har fire barn, 2 i barnehagen og 2 i skolen. En bil. Hva tipper dere vi kan få i lån når vi både har kausjonist og får tilbake på leiligheten. Har 1,1 mill lån og leiligheten blir solgt for 1,5 mill.

Med din situasjon er det viktig at du gjør forarbeidet ditt grundig. Gå inn på sifo budsjett og regn ut hva du minimum sksl ha å leve for i din familie. Så går du gjennom og ser hva dere faktisk bruker penger på de siste 6/12 månedene.  Dette tar du med deg i banken.

Anonymkode: 1605e...a22

AnonymBruker
Skrevet

Takk til dere som har svart :) 

Noen andre med innspill?

AnonymBruker
Skrevet

Rundt 3x inntekt. Dvs rundt 2-2,5 mill. 

Anonymkode: a64c0...23f

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde ca samme inntekt som dere og fikk lån på 2,5 mill. Men vi har kun 1 barn, jeg vet ikke hvor mye det spiller inn.

Anonymkode: 2d184...c88

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde ca samme inntekt som dere og fikk lån på 2,5 mill. Men vi har kun 1 barn, jeg vet ikke hvor mye det spiller inn.

Anonymkode: 2d184...c88

Hadde dere kausjonist eller EK? Leilighet eller bolig dere solgte?

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde dere kausjonist eller EK? Leilighet eller bolig dere solgte?

Hva du har i egenkapital har ingenting å si for hva du får i lån, det som betyr noe er hva du er i stand til å betale. Egenkapitalen har derimot betydning for hvor mye du kan betale for boligen. Virker ikke helt som du forstår det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

du må huske at det koster penger å selge, så om dere selger for 1,5 er det ikke slik at dere sitter igjen med 400k.

Anonymkode: 0eef7...a9e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva du har i egenkapital har ingenting å si for hva du får i lån, det som betyr noe er hva du er i stand til å betale. Egenkapitalen har derimot betydning for hvor mye du kan betale for boligen. Virker ikke helt som du forstår det.

Haha, du har rett, jeg ser at jeg ikke forstår helt. Står så mye forskjellig rundt på nettet, at har man så mye ek får man så mye lån osv. Men hva med kausjonist? Det har vel noe å si?

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du må huske at det koster penger å selge, så om dere selger for 1,5 er det ikke slik at dere sitter igjen med 400k.

Anonymkode: 0eef7...a9e

Ja, sant nok det.

AnonymBruker
Skrevet

Noen banker trekker fra så mye som 100 000 pr barn fra inntekten før de beregner hvor mye lån en får.

Anonymkode: a8b2a...018

Skrevet

Jeg vil tippe maksimalt 2 mill i lån. 4 barn koster mye penger, så dere får mye fratrekk for det. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Glitnir skrev:

Jeg vil tippe maksimalt 2 mill i lån. 4 barn koster mye penger, så dere får mye fratrekk for det. 

Så det å ha kausjonist teller ikke så mye på hvor mye man kan få i lån?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, poenget er at du må ha råd til å betjene lånet, kausjonisten hjelper ikke på betjeningsevnen. Eneste gangen en kausjonist kan hjelpe deg til å få høyere lån er dersom du har betjeningsevne, men mangler EK. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har omtrent samme inntekt og 2 barn - vi får 2,6 mill. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvordan du mener det skal telle, kausjonisten skal jo ikke betale på lånet deres i det daglige. Kausjonisten tar på seg ansvar for lånet hvis dere misligholder det og ikke betaler, som igjen sannsynigvis betyr salg av huset og ingen sted å bo for dere. Banken beregner ut fra at dere skal betale lånet med inntekten til deg og din mann, kausjonisten har ingen rolle i dette før dere lar være å betale. Kausjonist kan kun hjelpe hvis dere mangler egenkapital, men det har dere jo.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...