Gå til innhold

Stedatter gjør ingenting her

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bortsett fra å holde på med mobil og pc, se YouTube osv på rommet sitt. Det var litt bedre før, men da gikk det mye i Disneychannel. Hun er 15, og er her 50%. Vennene er i mors nabolag der hun går på skole, ca 10 minutter unna med bil, litt kronglete med offentlig transport. Hun har alltid tilbud om å bli kjørt/hentet og ha gjester inkludert overnatting, men er sjelden interessert. Hun har en organisert aktivitet ca en gang i uken, på morens tid. Det er en flott jente med gode venner, gjør leksene osv.

Jeg forstår at det er en tenåringsgreie og at hun ønsker mye tid for seg selv, men kanskje litt drøyt når det er omtrent all tid som går til skjermtid. Far er heller ikke så glad for det, men er litt rådvill når hun avviser forslag om å gjøre ting sammen, han har jo ikke så mange felles interesser med en tenåringsjente. Vi har også fått et felles barn som holder meg okkupert. Inntrykket er at hun trives godt med å dykke inn på nettet hele tiden, og at hun helst vil ha det som nå. Det er gode familieforhold og ingen krangling, og utviklingen har skjedd gradvis lenge før jeg flyttet inn. Han får ikke ut av henne at det skulle ligge noe negativt bak. 

Dere med tenåringsbarn, godtar dere at de bruker all fritid på skjerm? Bør man bekymre seg, sette grenser, eller bare la henne styre selv? Det er ikke et problem for meg at hun gjør dette, men jeg føler litt på at hele livet hennes går til tidsfordriv foran skjerm alene. Hadde det vært min egen hadde jeg begrenset skjermtiden noe, fordi fritiden bør ha litt mer variert innhold. Jeg er bare ute etter andres synspunkter, det er far som tar beslutningene for sitt barn,  men vi prater om det sammen og jeg er usikker på hva som gjelder i andre tenåringshjem. Han har heller ikke diskutert det med moren hennes, men jeg gjetter at moren regulerer det mer.

Noen som har innspill?

Anonymkode: bad4c...f04

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn enda, men jeg må nok innrømme at jeg brukte mye tid forann skjermen på den tiden jeg også.
Selv er jeg enig i at det er mange måter man heller burde brukt tiden, men hvis hun er som meg - så er hun kanskje sjenert?
Da føles det "tryggere" å kommunisere med folk bak en skjerm enn å utfordre seg selv til å tørre å ta kontakt med nye mennesker. 

Anonymkode: 2cc2e...b22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørmålet er hvordan dine ønsker og synspunkter kannfremmes overfor stebarnet uten å skape konflikt. 

Anonymkode: 05f94...144

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...