AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #1 Skrevet 2. juli 2016 Hei, Vi er så heldige og ha to sett med besteforeldre som er veldig ivrig og veldig opptatt av barnebarnet sitt. Vi har i noen dager nå vært på besøk hos de som bor nærmest og som vi ser ganske ofte. Disse er også eldst. Jr. på 11 mnd har begynt å gå og er som en lynvinge over alt. Må ha øynene på han 24/7 (så fremt han ikke sover). Det vi så da vi var på besøk forrige uke er at besteforeldrene ikke klarer å "henge på". De reagerer ikke fort nok når noe skjer (på hodet ut av sofaen osv). Og dette er et problem fordi de ønsker sånn å passe han litt alene. De har insistert på dette før også, men det var før han var høyt og lavt på en gang. Da passet de han en times tid noen dager hjem hos oss hvor vi la til rette for det (bærte opp stellekommoden fra badet i kjellern osv). Når vi er der på besøk så er vi tilstede hele tiden, men de insisterer sånn på at vi skal gå en tur bare jeg og mannen min, sove lenge på morgenen osv. Og dette er veldig hyggelig gjort av de, men føler nå det går på bekostning av sikkerheten til vår sønn og da blir det uaktuelt. Feks. hadde de glemt å lukke grinda ned til kjelleren flere ganger. Kjente jeg ble helt svett da vi var ute å gikk tur og bestefar insisterte på at han og jr. skulle gå i forveien. Bilene suste forbi og hvis man ikke følger med så løper mini rett ut på veien. Jeg måtte bare si at de måtte gå sammen med oss andre, men føler jeg sier nei til alt de foreslår. Og de mener det jo bare godt! Huff, hvordan forklarer man en sånn lei situasjon uten å såre noen? Eller skal jeg bare fortsete å si nei? "Neida, vi trenger ikke gå tur" "Neida, jeg trenger ikke sove lenger" "Neida, vi trenger ikke å slappe av mens dere tar han med ut"... Jeg er forresten ikke overhysterisk beskyttende, men i den alderen og med dét tempoet, så må de faktisk beskyttes mot seg selv. Anonymkode: 259c5...6e7 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #2 Skrevet 2. juli 2016 Kjenner meg såååå godt igjen fra da sønnen min var helt liten. Og besteforeldre som så gjerne ville passe poden, de ville bare godt, men jeg så at de ikke hang med. Jeg holdt på å få nervøst sammenbrudd av hvor "slappe" de var ifht. tilsyn. Til slutt måtte jeg møte maset deres med å si at de så klart skulle få passe han masse når han ble litt større, men at jeg nå var i en fase der jeg var fullstendig "gal" hønemor. Jeg gjorde liksom litt narr av meg selv, la det på meg, ufarliggjorde det med å si ironisk at alle ville bli lykkelige når jeg kom meg over den der gale fasen. Vær tålmodig med meg, sa jeg til dem, snart er jeg ute av "psykosen". Og så sa jeg at det ikke handlet om dem, og at jeg og familien vår følte oss uendelig takknemlig for deres omsorg og hjelp. De tok det utrolig fint, og faktist så sluttet de helt å mase etter det. Da poden ble større holdt jeg ord og har latt de passe han masse. Lykke til! Husk at litt humor kan hjelpe enormt. Anonymkode: b1a3d...791 17
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #3 Skrevet 2. juli 2016 Jeg opplever mye av det samme med besteforeldrene til våre barn. De er etter min mening altfor avslappet med sikkerhet, blant annet har de ikke grind foran trappa, og synes det er helt greit at 1 åringen løper fram og tilbake foran trappa for "han er jo flink til å passe seg!". Nei det er han ikke. Jeg har forhindret fall mange ganger. De lar også barna spise ting som små barn ikke skal spise, de har latt den eldste sitte usikret i bil osv. De mener vi unge er hysteriske ift sikkerhet. Jeg tror de var mer avslappet før, når den generasjonen var foreldre. Jeg har mange ganger hatt hjertet i halsen når vi er der. Og sagt fra når jeg føler det går for langt. Feks at de ikke får gi 1 åringen peanøtter. Det er dere som er barnets foreldre. Snakk med dem, men på en skånsom måte. Forklar at barnet er i en så aktiv alder og at dere er mest komfortable med å ha tilsyn med barnet selv. Kanskje de feks kan trille barnet i vogna når det sover? Det er jo litt tryggere. Anonymkode: 787f5...0bd 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #4 Skrevet 2. juli 2016 Samme problemet her. Min mor er litt overhysterisk, men i det minste veldig påpasselig og forutseende på alle mulige tenkelige farer. Svigermor er ikke helt der. Der står det chilinøtter fremme på bordet, trappen er ikke sikret, de mener gråtekurer ikke gjør noe og gir gjerne ungen en kasse med leker som det andre barnebarnet pleier ha med fult av små løse deler. Hun kjøper også masse leker som er beregnet for eldre barn med løse deler. Dette er et problem fordi vår gutt er VELDIG aktiv, utforskende, klatrer overalt og putter ALT i munnen. Har prøvd å forklare dette men man vil jo ikke virke vanskelig heller som svigerdatter.. Det er synd for vi har et kjempegodt forhold og jeg er veldig glad i henne, men jeg hadde rett og slett ikke klart å slappe av hvis de skulle passet gutten en natt. Han kjenner henne ikke like godt som mormor heller og er ikke like trygg på henne fordi de ikke sees like ofte.. (Vi har åpen dør, men mormor er mer "på") . jeg ønsker at han skal ha et nært forhold til begge bestemødrene så tenker vi får jobbe mer for det. Anonymkode: f7cad...79f 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #5 Skrevet 3. juli 2016 Disse besteforeldrene har jo oppdratt barn de også, har ikke det gått bra da? Tørr å stole litt mer på andre enn dere selv Anonymkode: 57057...ed1 6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #6 Skrevet 3. juli 2016 Sett foten ned. Hvorfor har de sånn behov for å passe gutten alene? Sikkerhet kommer først. Si nei til at de får ha han alene. Anonymkode: 97493...637 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #7 Skrevet 3. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Disse besteforeldrene har jo oppdratt barn de også, har ikke det gått bra da? Tørr å stole litt mer på andre enn dere selv Anonymkode: 57057...ed1 Men da var de unge og spreke. Det er noe annet når de begynner å komme opp i 70-åra.. Anonymkode: 259c5...6e7 6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #8 Skrevet 3. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Disse besteforeldrene har jo oppdratt barn de også, har ikke det gått bra da? Tørr å stole litt mer på andre enn dere selv Anonymkode: 57057...ed1 At det har gått bra med andre er ikke noe godt argument i seg selv. Når man ser med egne øyne at besteforeldre ikke sikrer godt nok eller forutser farer så er det ikke bare bare å stole på at det går bra. Hadde en ansatt i en barnehage gitt smårollingen din en haug leker med løse små deler, hadde det vært greit for deg? Eller hadde du sittet bekymret på jobb resten av dagen? Barn er også forskjellige og besteforeldres tidligere erfaring med egne barn er ikke nødvendigvis overførbare. Svigers har selv uttalt at hennes gutter var veldig rolige, mens vår gutt er overalt og man må virkelig følge med hele tiden. Huset der er heller ikke barnesikret for fem øre, noe som gjør at man må fotfølge ungen. Anonymkode: f7cad...79f 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #9 Skrevet 3. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Disse besteforeldrene har jo oppdratt barn de også, har ikke det gått bra da? Tørr å stole litt mer på andre enn dere selv Anonymkode: 57057...ed1 Gikk ikke alltid bra. Det var da også relativt sett flere barneulykker, skader og barnedødsfall før også. Anonymkode: 725ee...5ae 14
petterm Skrevet 3. juli 2016 #10 Skrevet 3. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Disse besteforeldrene har jo oppdratt barn de også, har ikke det gått bra da? Tørr å stole litt mer på andre enn dere selv Anonymkode: 57057...ed1 To raske google søk viser at det er en grunn til at vi er mere sikkerhetsbevisste i dag enn i 1970: "Siden 1970 er antallet omkomne i trafikken her i landet halvert samtidig som trafikken er tredoblet." " Barneseter, sykkelhjelmer og bedre tilsyn med barna er blant forbedringene som redder 200 barneliv i året." Det kan nok være en utfordring å få besteforeldre til å forstå viktigheten av å tenke sikkerhet. Samtidig må man unngå å bli hysterisk. Spørsmålet er om det er mulig å få besteforeldrene til å forstå det? 4
Allure Skrevet 3. juli 2016 #11 Skrevet 3. juli 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner meg såååå godt igjen fra da sønnen min var helt liten. Og besteforeldre som så gjerne ville passe poden, de ville bare godt, men jeg så at de ikke hang med. Jeg holdt på å få nervøst sammenbrudd av hvor "slappe" de var ifht. tilsyn. Til slutt måtte jeg møte maset deres med å si at de så klart skulle få passe han masse når han ble litt større, men at jeg nå var i en fase der jeg var fullstendig "gal" hønemor. Jeg gjorde liksom litt narr av meg selv, la det på meg, ufarliggjorde det med å si ironisk at alle ville bli lykkelige når jeg kom meg over den der gale fasen. Vær tålmodig med meg, sa jeg til dem, snart er jeg ute av "psykosen". Og så sa jeg at det ikke handlet om dem, og at jeg og familien vår følte oss uendelig takknemlig for deres omsorg og hjelp. De tok det utrolig fint, og faktist så sluttet de helt å mase etter det. Da poden ble større holdt jeg ord og har latt de passe han masse. Lykke til! Husk at litt humor kan hjelpe enormt. Anonymkode: b1a3d...791 Signerer denne. Forstår altfor godt hvordan du har det!
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #12 Skrevet 3. juli 2016 Dette er grunnen til at guttenes farmor og farfar ikke får ha de alene. Null kontroll på ungene. Ingen barnesikring. Fullt av små pyntegjenstander (stener, figurer, glasskuler) som kan settes i halsen (guttene er 1 og 2,5 år, så de stapper fortsatt ting i munnen (til og med störstemann om det ser godt ut)). Hunder som de ikke har spesielt god kustus på, og som de likevel mener km väre alene på et rom med barna fordi de må "läre seg" (hvem som må läre seg hva er enda litt uklart). Jeg skulle på do og svigermor var med minstemann. Når jeg var ferdig (kanskje 2,5 minutt senere) var han halveis oppe i den bratte trappa fordi hun kom på at hun skulle bake (vi har ikke trapp hjemme, så han har ingen teknikk for å komme ned igjen, han kan heller ikke gå). Et evig mas om å ha de med på traktoren (uten noen form for sikring overhode). Jeg svelger gjerne kameler, men å utsette barna for fare for å skåne andres fölelser kommer faktisk ikke på tale. Anonymkode: 516b9...99c 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #13 Skrevet 3. juli 2016 Mannen din må da kunne si ifra til sine egne foreldre?! Barnesikring og å følge med er ikke å være overhysterisk hønemor. Barn kan ikke passe seg selv eller tenke konsekvenser. Bare se på den forferdelige hendelsen i nyhetene nå hvor et 1.5 år gammelt barn klatret ut vinduet og døde. Det er faktisk en grunn til at statistikken for barnedødsfall har gått ned. Kanskje man bør vise dem faktiske tall som en annen skriver i denne tråden. Anonymkode: 76f38...ddd 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #14 Skrevet 3. juli 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Sett foten ned. Hvorfor har de sånn behov for å passe gutten alene? Sikkerhet kommer først. Si nei til at de får ha han alene. Anonymkode: 97493...637 Det er ikke sikkert at de selv skjønner at de ikke henger helt med. Kan jo ikke bli irritert på de da. Som ts skriver, så er de bare snille og gode. Anonymkode: 8d40e...c80
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #15 Skrevet 3. juli 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mannen din må da kunne si ifra til sine egne foreldre?! Barnesikring og å følge med er ikke å være overhysterisk hønemor. Barn kan ikke passe seg selv eller tenke konsekvenser. Bare se på den forferdelige hendelsen i nyhetene nå hvor et 1.5 år gammelt barn klatret ut vinduet og døde. Det er faktisk en grunn til at statistikken for barnedødsfall har gått ned. Kanskje man bør vise dem faktiske tall som en annen skriver i denne tråden. Anonymkode: 76f38...ddd Står det noen steder at det er mannens foreldre Når det er sagt så tror egentlig jeg også at det er ts sine svegerforeldre, for hun ville neppe laget en sånn tråd om det var hennes foreldre. Anonymkode: 8d40e...c80
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #16 Skrevet 4. juli 2016 Jeg synes det høres rart ut at besteforeldre ikke er i stand til å passe barnebarna sine. Her lurer jeg litt på om det er litt overhysteri på gang. Disse menneskene har tross alt hatt egne barn. Jeg tror det like mye må være at det er vanskelig å stole på at andre passer ordentlig på, og det kan jeg lettere forstå, enn å mene at de ikke klarer å passe ungene altså. Anonymkode: b852d...e99 3
Gjest Sly Skrevet 4. juli 2016 #17 Skrevet 4. juli 2016 Du kan ikke få sagt dette til dem uten å såre dem. Uansett hvor mye du pakker det inn så er jo beskjeden at du ikke stoler på dem.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #18 Skrevet 4. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det høres rart ut at besteforeldre ikke er i stand til å passe barnebarna sine. Her lurer jeg litt på om det er litt overhysteri på gang. Disse menneskene har tross alt hatt egne barn. Jeg tror det like mye må være at det er vanskelig å stole på at andre passer ordentlig på, og det kan jeg lettere forstå, enn å mene at de ikke klarer å passe ungene altså. Anonymkode: b852d...e99 At de har hatt egne barn er ikke et holdbart argument. De var unge da de var foreldre, nå er de kanskje 60-70 år, det er lenge siden de hadde ansvar for barn og reaksjonsevnen er dårligere enn da de var unge. De har et syn på barnesikring som er helt utgått på dato; sikring i bil er unødvendig og de forer små barn med nøtter og slikt. Hvis de skal ha ansvar for barnebarn så må de følge dagens regler for sikkerhet og de må kunne ha kontroll på barnet. Jeg er absolutt ikke imot at barna skal være hos besteforeldre, jeg mener det er viktig at de har en god relasjon. Men det skal ikke gå på helsa løs, man må kunne stole på at barna er trygge, ellers fungerer det ikke. Anonymkode: 787f5...0bd 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #19 Skrevet 4. juli 2016 TS her, Ja, det er mine svigerforeldre det er snakk om. Hadde det vært mine egne så hadde jeg ikke hatt noe problem med å sagt i fra. Er enklere å si sånt til sine egne foreldre synes nå jeg. Og her er det heller ikke snakk om at de ikke følger med eller er slapp på barnesikring osv. Problemet er at de reagerer ikke kjapt nok når noe er i ferd med å skje. Er vel ingen hemmelighet at realsjonsevnen blir sløvere med årene. At barn faller å slår seg er selvfølgelig naturlig, men at barnet går på hodet over ryggsiden på sofaen og rett i gulvet, fordi de ikke kommer seg opp fra gulvet (hvor de satt og lekte) er ikke greit. Og dette er bare ett av flere eksempel.. Som tidligere nevnt så er de tvers igjennom snille og gode, samt verdens beste besteforeldre - og det er derfor jeg synes det er så vanskelig å si i fra (min mann synes også det er vanskelig - og jeg ønsker ikke å presse dette over på kun han. Vi må komme frem til hvordan vi gjør dette - sammen!). Likte svaret om å gjøre det litt humoristisk og spille litt på hønemorgenet.. Tror det blir den mest skånsomme løsningen. Anonymkode: 259c5...6e7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #20 Skrevet 4. juli 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: At de har hatt egne barn er ikke et holdbart argument. De var unge da de var foreldre, nå er de kanskje 60-70 år, det er lenge siden de hadde ansvar for barn og reaksjonsevnen er dårligere enn da de var unge. De har et syn på barnesikring som er helt utgått på dato; sikring i bil er unødvendig og de forer små barn med nøtter og slikt. Hvis de skal ha ansvar for barnebarn så må de følge dagens regler for sikkerhet og de må kunne ha kontroll på barnet. Jeg er absolutt ikke imot at barna skal være hos besteforeldre, jeg mener det er viktig at de har en god relasjon. Men det skal ikke gå på helsa løs, man må kunne stole på at barna er trygge, ellers fungerer det ikke. Anonymkode: 787f5...0bd Det er merkelig at tidligere generasjoner har overlevd sine besteforeldre. Hvor ofte skjer det ulykker fordi besteforeldre ikke passer på nok? Har du noe belegg for å mene dette? Statstikk? Anonymkode: b852d...e99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå