Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har bestemt meg for å gå ned i vekt og begynte for 3 dager siden med å legge om kostholdet mitt. Skal ned fra 72 kg til 60 kg. Spiser nå 1200 kcal om dagen, har foreløpig ikke begynt med treningen, men forstår det slik at hvis jeg skal trene bør jeg spise mer enn 1200 kcal?

Er det noen her som har erfaring med å spise 1200 kcal om dagen? Var det verst i begynnelsen eller ble det verre etter hvert? Var det vanskelig å holde vekta når man gikk tilbake til "normal kost". Jeg sier "normal kost" da jeg har intensjoner om å bruke denne perioden til å avenne meg usunne vaner og forhåpentligvis få en bredere forståelse av hvor mye man bør spise av hva. 

Anonymkode: 20008...7bd

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har bestemt meg for å gå ned i vekt og begynte for 3 dager siden med å legge om kostholdet mitt. Skal ned fra 72 kg til 60 kg. Spiser nå 1200 kcal om dagen, har foreløpig ikke begynt med treningen, men forstår det slik at hvis jeg skal trene bør jeg spise mer enn 1200 kcal?

Er det noen her som har erfaring med å spise 1200 kcal om dagen? Var det verst i begynnelsen eller ble det verre etter hvert? Var det vanskelig å holde vekta når man gikk tilbake til "normal kost". Jeg sier "normal kost" da jeg har intensjoner om å bruke denne perioden til å avenne meg usunne vaner og forhåpentligvis få en bredere forståelse av hvor mye man bør spise av hva. 

Anonymkode: 20008...7bd

Jeg lever på mellom 1000 og 1200 kcal om dagen, og det er min normale kost. Er vegetarianer, og spiser derfor masse grønnsaker, som er kalorifattig. Har også byttet ut brød med knekkebrød, da brød gjør meg så oppblåst i magen. Hver kveld spiser jeg snacks, gjerne bær, popcorn eller en Nutrilett-bar. Jeg går aldri sulten, spiser ca hver 3. time☺

Anonymkode: b0014...b8c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Regner med at du ikke bare ønsker å gå ned disse kiloene, men at du også ønsker å bli der?

1200 er ganske lite for de aller fleste. Du bør spise mer dersom du er fysisk aktiv og med 1200 om dagen kan du legge inn en dag med litt ekstra. Bruk den når du skal noe spesielt, som f.eks. i selskap. Livsstilsendringen du gjør nå bør ikke innebære altfor store omveltninger og den bør være slik at du kan leve med den resten av livet. Å gå ned i vekt er faktisk ganske enkelt når man først har bestemt seg. Å holde vekten nede er verre.

Anonymkode: 72cc7...aa0

• Liker 3
Gjest Uchiha Madbrah
Skrevet

Wow... 1.200 kalorier per dag? Er planen å gå ned i vekt eller dø av matmangel? Altså, du må være RIMELIG lav, ha lavt aktivitetsnivå i løpet av dagen og veie lite fra før av for å kunne leve på 1.200 kalorier... resten synes jeg blir oppsummert bra her så skal ikke utdype meg mer.

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med at du ikke bare ønsker å gå ned disse kiloene, men at du også ønsker å bli der?

1200 er ganske lite for de aller fleste. Du bør spise mer dersom du er fysisk aktiv og med 1200 om dagen kan du legge inn en dag med litt ekstra. Bruk den når du skal noe spesielt, som f.eks. i selskap. Livsstilsendringen du gjør nå bør ikke innebære altfor store omveltninger og den bør være slik at du kan leve med den resten av livet. Å gå ned i vekt er faktisk ganske enkelt når man først har bestemt seg. Å holde vekten nede er verre.

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Uchiha Madbrah skrev:

Wow... 1.200 kalorier per dag? Er planen å gå ned i vekt eller dø av matmangel? Altså, du må være RIMELIG lav, ha lavt aktivitetsnivå i løpet av dagen og veie lite fra før av for å kunne leve på 1.200 kalorier... resten synes jeg blir oppsummert bra her så skal ikke utdype meg mer.

1200 er ikke mye, men på Vektklubb f.eks. blir mange anbefalt 1300. Dette er gjennomsnitt for uka og uten trening. Det er viktig å unne seg litt ekstra innimellom og det er viktig å spise ekstra om man trener. Da vil nok TS sannsynligvis havne ganske riktig siden hun ikke er veldig overvektig. Men noen er mer aktive enn de tror i hverdagen og da må også inntaket opp. 

Prøv deg frem TS, og dersom du går ned mer enn 1 kg pr uke i snitt må du spise mer. Det optimale et 0,5-1 kg. i snitt pr. uke. Noen uker mer, andre uker står det stille. 

Skrevet

Det viktige er jo hvor mye du går i minus. Man sier jo at tommelfingerregelen er: ca. 2000-2100 kcal er det en voksne kvinne forbrenner ila. et døgn. Spiser du da 1200 kcal, vil du gå 8-900 i minus. Eller, du kan trene, og kanskje komme deg opp på 24-2500 kcal og spise 15-1700 per dag, hvis du skjønner. Sistnevnte er et langt bedre alternativ. Det er det jeg følger, og går aldri sulten. Treningen gir meg også mer overskudd, og gjør kroppen mye finere, ikke bare slankere. Spiser mye wok og salater, med kylling eller laks. Frukt til mellommåltid. Har gått ned 10 kg på 3 mnd. Et tips er å bruke pulsklokke og belte, klokken hele døgnet + beltet når du trener, så vet du ganske presis hva du har forbrent.

Skrevet

Er det fortsatt noen som teller kalorier? Kjennes ut som jeg blir kastet tilbake til 90-tallet. 1200kcal er ikke noe ideal, og hvorfor pine seg gjennom det når du kan gå ned i vekt ved å spise slik vi har gjort gjennom vår evolusjon? Nå begynner jeg å se hvor misvisende denne Vektklubben er for folkehelsa. Folk tror jo på utgåtte modeller. 

Skrevet
2 timer siden, Uchiha Madbrah skrev:

Hvis hun skal gå ned vil hun jo bruke kaloriene fra fettet hun har lagret på kroppen. Du dør ikke av matmangel mens du er overvektig. Når man nærmer seg idealvekten må man selvsagt gradvis øke matinntaket. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Studier viser det motsatte. Man har bedre odds for å gå ned i vekt og holde seg der hvis man går ned fort. Slutt å spre disse mytene.

1 time siden, tuppsjura skrev:

Det viktige er jo hvor mye du går i minus. Man sier jo at tommelfingerregelen er: ca. 2000-2100 kcal er det en voksne kvinne forbrenner ila. et døgn. Spiser du da 1200 kcal, vil du gå 8-900 i minus. Eller, du kan trene, og kanskje komme deg opp på 24-2500 kcal og spise 15-1700 per dag, hvis du skjønner. Sistnevnte er et langt bedre alternativ. Det er det jeg følger, og går aldri sulten. Treningen gir meg også mer overskudd, og gjør kroppen mye finere, ikke bare slankere. Spiser mye wok og salater, med kylling eller laks. Frukt til mellommåltid. Har gått ned 10 kg på 3 mnd. Et tips er å bruke pulsklokke og belte, klokken hele døgnet + beltet når du trener, så vet du ganske presis hva du har forbrent.

Pulsklokker har digre feilmarginer, det samme har kalloritelling og du kan ikke stole på tallene om hvor mye du har forbrent. Fordelen med å ha kaloriinntaket så lavt som 1200 er at man slipper å ikke gå ned i vekt fordi man teller 500 kalorier feil.

3 minutter siden, NeoAboriginal skrev:

Er det fortsatt noen som teller kalorier? Kjennes ut som jeg blir kastet tilbake til 90-tallet. 1200kcal er ikke noe ideal, og hvorfor pine seg gjennom det når du kan gå ned i vekt ved å spise slik vi har gjort gjennom vår evolusjon? Nå begynner jeg å se hvor misvisende denne Vektklubben er for folkehelsa. Folk tror jo på utgåtte modeller. 

1200 kalorier er vel heller det laveste tallet som er lov å anbefale eller diskutere her. Ifølge Kvinneguiden er det den laveste trygge grense. 

Jeg liker denne artikkelen: http://www.nytimes.com/2016/05/05/health/short-answers-to-hard-questions-about-weight-loss.html?smid=pl-share

De fleste vil legge på seg igjen uansett, men man er mer sannsynlig til å lykkes med å nå vektmålet hvis man går ned i vekt fort. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er så individuelt. Jeg klarer ikke gå ned i vekt om jeg spiser 1500 kcal - som mange anbefaler. Må heller ned til 1200-1300 kcal.

Anonymkode: cdca7...93d

Gjest Tigress
Skrevet

Eg har 1200 kcal som grense når eg skal ned i vekt, og for meg er det det einaste som funkar - å telle kaloriar, altså. Men det er veldig lite, og ikkje noko ein blir vant med. Eg endte alltid opp med å gå ein del mer, for det gjer meg ikkje svolten, men samstundes kan ein då ete litt meir. 

AnonymBruker
Skrevet

haha greit å spise 1200 noen dager, men ikke hver dag :)

Start å trene, mye bedre enn å sulte seg ned i vekt, da går du bare fort opp i vekt igjen, eller kommer til å gå på en smell som jeg gjorde. 

Anonymkode: ffc7e...117

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...