Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I sommerferien skal jeg prøve meg på litt vandring i fjellet, noe jeg i grunnen ikke har prøvd før. Jeg ville sette pris på tips til en god turbukse for moderat bruk. Jeg sikter i første omgang på turer på bare 1-2 dager, men finner jeg ut at jeg faktisk liker fjellvandring så kanskje jeg prøver meg på hytte til hytte ved en senere anledning. Ser altså ikke for meg at jeg trenger en bukse som er en Lars Monsen verdig, men vil gjerne ha en som er lett å bevege seg i, tåler litt vann og er solid nok til at den ikke går i stykker om jeg kommer borti en skarp stein eller en grein. Og så må den ikke oppleves som klam. Vil heller at den tar inn litt regn enn at jeg føler det dannes kondens på innsiden. 

Har for øyeblikket en bukse av merket "Twenty Four" og den var så absolutt et feilkjøp. Den oppleves rett og slett som fryktelig klam og ubehagelig med mindre  jeg har ullstillongs under, og akkurat det ser jeg ikke for meg jeg kommer til å bruke om sommeren. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
5 minutter siden, 82girl skrev:

jeg er ganske forelska i mine svalbard-bukser. Slitesterke og behagelige å ha på. Kjøpte min første for 6 år siden å det vises såvidt at den er brukt :) å den er MYE brukt :) ja de koster litt penger men jeg syns den er verd de pengene (å jeg er ganske grisk ;))

https://www.fjellsport.no/norrona-svalbard-flex1-pants-w-space-process-p.html?gclid=CPK0ne2j1c0CFebbcgod6YUJnA

Støtter så absolutt denne! Kjempegod bukse.

Denne er også fin:

https://www.gsport.no/produkt/141870/bergans-of-norway-osatind-bukse-dame#004

Endret av MapleSirup
AnonymBruker
Skrevet

Min absolutte favoritt i kategorien "tåler vind og vann og er behagelig" er Bergans Breheimen 2. Nå er det en del år siden jeg kjøpte sist, men da kostet den vel rett under to tusen.

Av mer lett bukse med stretch og komfort er Stormberg sin Lia bukse, koster vel 700 Kr, tåler lett yr mener ikke vandtett som den over.

Anonymkode: 9e117...e10

Skrevet

Tusen takk for tips. Den "Svalbarden" så ut til å være noe i retning min kjære McKinley. Puster den bra? @82girl

Skrevet

Jeg syns Norrøna Svalbard Flex1 er for varm til bruk om sommeren med mindre en kommer seg godt opp på fjellet. For meg er det en høst- og vinterbukse perfekt til lett ruskevær.

Skrevet
1 time siden, Maximillian Cohen skrev:

Jeg syns Norrøna Svalbard Flex1 er for varm til bruk om sommeren med mindre en kommer seg godt opp på fjellet. For meg er det en høst- og vinterbukse perfekt til lett ruskevær.

Hmm, det var mindre bra til mitt bruk nå. Hva med noe á la denne: http://www.outnorth.no/bergans/torfinnstind-lady-pant#BlackHotPink  ?

Skrevet

Jeg blir riktig nok varmere enn de aller fleste ved fysisk aktivitet, men for meg bør det enten blåse eller være under 12 grader for at jeg tar på meg Svalbard Flex1.

Skrevet

Norrøna er gull men Arc'teryx sin Gamma er jeg veldig glad i. Brukes til alt. Går med denne på alt av turer i marka og fjellet. Tar på skallbukse utenpå om det begynner å regne. Har da både Norrøna og Arc'teryx men velger alltid sistnevnte da denne har finere passform, som gjør den mer behagelig på. Generelt liker jeg passformen til Arc'teryx bedre enn Norrøna. 

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med min Fjellreven Keb bukse i Curved versjon. Den er stretchy der det trengs og har et mer solid stoff der det treng(rumpe og knær). Gode luftinger, fine lommer og veldig behagelig. Da jeg har litt på rumpe og lår valgte jeg Curved og den sitter veldig bra. Anbefales!

Gjest Tigress
Skrevet

Eg synest de fleskar til med grueleg dyre klede her for ein som ikkje veit om ho skal halde på med dette, altså - eg ville tilrådd ei Bula-bukse i bomull, eg. Toler ikkje vatn, men du vil ikkje gå i noko som toler vatn, det blir fort for klamt om sommaren uansett. Kjøp heller ei lett regnbukse (eg har ei lett og tynn ei frå Marmot som eg trur eg betalte 8-900,- for) til å dra over. Og Bula-buksa funkar som kosebukse om det ikkje blir meir fjelltur. Det er opphaveleg ei klatrebukse, så ho er ganske solid, utan å vere tung. 

Ellers så er det jo heilt kurant å bruke ei treningsbukse, om du har det. 

Skrevet
2 minutter siden, Tigress skrev:

Eg synest de fleskar til med grueleg dyre klede her for ein som ikkje veit om ho skal halde på med dette, altså - eg ville tilrådd ei Bula-bukse i bomull, eg. Toler ikkje vatn, men du vil ikkje gå i noko som toler vatn, det blir fort for klamt om sommaren uansett. Kjøp heller ei lett regnbukse (eg har ei lett og tynn ei frå Marmot som eg trur eg betalte 8-900,- for) til å dra over. Og Bula-buksa funkar som kosebukse om det ikkje blir meir fjelltur. Det er opphaveleg ei klatrebukse, så ho er ganske solid, utan å vere tung. 

Prisen har en del å si ja. Min Arc'teryx har jeg kjøpt på lagersalg for kr 400,-. I butikk koster den rundt 1200,- 

Så det lønner seg å lete litt for å finne gode priser på disse klærne. 

Jeg er generelt mye ute på mye toppturer, fjellturer og klatring og kan derfor forsvare slike kjøp. Men jeg kjøper aldri til full pris. 

Men igjen. Har man kjøpt en god turbukse så har man de i mange år. Mine varer gjerne 10 års tid (ergo anbefaler jeg også å kjøpe i nøytrale farger) til tross for hard bruk. 

Har også kjøpt noen billige bukser, men de har vært klamme og har dårlig kvalitet og ender bare opp som bomkjøp. 

Skrevet

Jeg har ei Lundhags-bukse (husker ikke modellen) som jeg er veldig fornøyd med. Stretch-stoff på rumpe og knær, snurping nede, mulighet for lufting på lår og generelt god å bruke. Vanntett er den ikke, men tåler lett regn. Har brukt denne på både korte og lange turer samt noen jaktturer, og den har holder enda seks år etter kjøpet ☺ tror jeg betalte rundt 600-700. 

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, Tigress skrev:

Eg synest de fleskar til med grueleg dyre klede her for ein som ikkje veit om ho skal halde på med dette, altså - eg ville tilrådd ei Bula-bukse i bomull, eg. 

Jeg har bl.a. anbefalt en bukse til 700 kr, syns ikke det er gruelig dyrt. Stormberg har ofte salg, så med tålmodighet er det mulig å få dn til lavere pris. Bomullsbukse/Bula i fjellet er no go annet enn varme sommersdagen, av den enkle grunn at den slipper gjennom alt av vind og blir den våt så tørker det ikke, du forholder deg våt til du kommer hjem og skifter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Tigress skrev:

Enig i at det er litt overkill å kjøpe bukse til tusenvis av kr før man vet om den blir brukt mer enn én gang. 

Uenig i bomull, dog. Det er veldig ubehagelig om man blir våt (om det nå er regn eller svette). 

Men en helt vanlig treningsbukse, og regntøy i sekken, er mer enn godt nok. Jeg går masse i fjellet, og jeg går alltid i vanlig treningstøy, med en lett regnbukse i sekken. 

Anonymkode: 654ad...980

Gjest Tigress
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bl.a. anbefalt en bukse til 700 kr, syns ikke det er gruelig dyrt. Stormberg har ofte salg, så med tålmodighet er det mulig å få dn til lavere pris. Bomullsbukse/Bula i fjellet er no go annet enn varme sommersdagen, av den enkle grunn at den slipper gjennom alt av vind og blir den våt så tørker det ikke, du forholder deg våt til du kommer hjem og skifter. 

Då eg la inn svaret her så var det eitt forslag (ditt) om ei billig bukse, og resten bukser i totusenkronersklassa. Eg synest ikkje det er nødvendig for ein som ikkje veit om ho skal halde på med dette. Og Bula-buksa er vind- og vasstett nok, og vil tørke så lenge ein ikkje bur i telt over natta. Og som du kanskje la merke til, så tilrådde eg regnbukse i tillegg, så ein burde ikkje trenge å bli blaut i det heile. 

Det er rimeleg innlysande at ein kan kjøpe ting på sal, men det er jo ikkje slik at ein kan satse på å få tak i noko på sal i sesong - vil tru det kan vere vanskeleg nok å finne ei turbukse på sal til sommarferien i år, som jo er no. 

Gjest Tigress
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uenig i bomull, dog. Det er veldig ubehagelig om man blir våt (om det nå er regn eller svette). 

Anonymkode: 654ad...980

Til mykje bruk er eg samd i at rein bomull ikkje er optimalt, men bomull pustar heilt supert, og det er i praksis berre i livet ein vil sveitte i ei Bula-bukse uansett, og der vil ein som oftast bli blaut også i teknisk tøy, i og med at ryggsekken hindrar fordamping. Poenget mitt var å tilrå noko som ikkje verken er dyrt eller så spesialisert at det ikkje kan brukast til noko anna. Har ein god tid eller eit par lappar til overs vil eg tilrå Lundhags, eg er veldig nøgd med mi, men ein kan få ei god oppleving i billegare klede. Truleg har TS allereie noko i skapet som ho kan bruke. 

Skrevet

Føler for å poengtere at fjorårsmodellene til for eksempel Bergans eller Norrøna gjerne er på salg til langt under 1000.- og da får man meget god kvalitet for pengene selv om man ikke skal gå i fjellet hele tiden. Jeg bruker mine like mye som fritidsklær som fjellklær fordi de er behagelige for eksempel.

Stormberg er også god kvalitet, men ikke like vannbestandig som Bergans eller Norrøna, som er viktig i norsk natur.

Så basert på ditt bruk, dra til sportsbutikken og prøv de ulike. Da mener jeg ikke bare å ta dem på men å sette seg på huk, vri og vende på seg, kjenne at buksen gir etter, ikke kniper eller er trang osv.. Jeg anbefaler virkelig IKKE å gå for rådet om en regnbukse da de ofte blir veldig klamme og tette, spesielt om det ikke regner og er sol er det utrolig ubehagelig å gå i på fjellet.

Skrevet
52 minutter siden, Carrot skrev:

Føler for å poengtere at fjorårsmodellene til for eksempel Bergans eller Norrøna gjerne er på salg til langt under 1000.- og da får man meget god kvalitet for pengene selv om man ikke skal gå i fjellet hele tiden. Jeg bruker mine like mye som fritidsklær som fjellklær fordi de er behagelige for eksempel.

Stormberg er også god kvalitet, men ikke like vannbestandig som Bergans eller Norrøna, som er viktig i norsk natur.

Så basert på ditt bruk, dra til sportsbutikken og prøv de ulike. Da mener jeg ikke bare å ta dem på men å sette seg på huk, vri og vende på seg, kjenne at buksen gir etter, ikke kniper eller er trang osv.. Jeg anbefaler virkelig IKKE å gå for rådet om en regnbukse da de ofte blir veldig klamme og tette, spesielt om det ikke regner og er sol er det utrolig ubehagelig å gå i på fjellet.

Alt vanntett er og blir klamt. Eller ikke fult så vanntett. Til og med GTX blir klamt. 

Jeg går aldri i GTX-bukser (eller jakker) om det ikke regner. Sol til og med duskregn benyttes vindtett og pustende shoft-shell med fireveis strech. Dette tørker kjapt og blir ikke tungt (i motsetning til bomull) så det tåler fint en kort skur også. De er lette og robuste også. 

Men bøtter det ned så blir skalltøy i GTX benyttet ytterst. 

Skrevet

Nå går jeg mye i fjellet på vestlandet og har derfor tøy (både fottøy og klær) deretter og jeg har heller lag på lag e.g. regntøy utenpå ved behov - har alltid sekk med ekstra tøy osv for allslags vær da Norge er supert på Vær :fnise: det kan være du startet med sol og varme og kommer hjem søkkvåt.. Men det kan også være du starter i regn og ender i sol.. Dagsturer med overnatting krever mer planlegging og annet tøy enn for eksempel en time i skogen gjør, dersom du ikke er turvant ville jeg startet med noen turer på etpar timer og økt i høydemeter og vanskelighetsgrad, ikke gått på todagers med en gang..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...