AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #1 Skrevet 2. juli 2016 Jeg har en hund som er generelt litt engstelig, og som bjeffer mye. Ikke bare når det ringer på døra, liksom, men når det kjører en bil forbi nede på veien, eller hun hører en lyd, f.eks hvis det blåser mye ute, osv. Fryktelig slitsomt, og vanskelig å avlære ved positiv forsterkning. Jeg var innom veterinæren her om dagen, og kom over et produkt jeg aldri har hørt om før: Thundershirt! Jeg fikk veldig lyst til å prøve, men den er ganske dyr, så tenkte å høre først om andre har erfaringer med den? Anonymkode: 00630...f8f
Tabris Skrevet 2. juli 2016 #2 Skrevet 2. juli 2016 Jeg er skeptisk. Ja, mange hunder blir rolige av det. Men spørsmålet er om de egentlig blir rolige mentalt sett, eller om dette produktet bare passifiserer dem? Enkelte hunder synes det er ubehagelig eller rart med dekken/seler/klær som strammer - f.eks har jeg sett hunder som blir passive og bare står og stirrer i luften av å få dekken på seg, mens de beveger seg og er energiske igjen så fort det blir tatt av. De mest følsomme misliker også å ha på sele. Så jeg mistenker at denne bare gjør hunden pasifisert, men at den er like urolig på innsiden. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #3 Skrevet 2. juli 2016 2 timer siden, Tabris skrev: Jeg er skeptisk. Ja, mange hunder blir rolige av det. Men spørsmålet er om de egentlig blir rolige mentalt sett, eller om dette produktet bare passifiserer dem? Enkelte hunder synes det er ubehagelig eller rart med dekken/seler/klær som strammer - f.eks har jeg sett hunder som blir passive og bare står og stirrer i luften av å få dekken på seg, mens de beveger seg og er energiske igjen så fort det blir tatt av. De mest følsomme misliker også å ha på sele. Så jeg mistenker at denne bare gjør hunden pasifisert, men at den er like urolig på innsiden. Akkurat det tenkte jeg også på, så jeg forsøkte å spørre ut veterinæren litt. Om dette var noe man måtte regne med at hunden måtte gå med bestandig for å holdes rolig, eller om den kunne brukes som en slags "kur". Hennes erfaring var at den lærte hunder å slappe av, og at de beholdt roen også uten selen på, etter å ha brukt den en stund. Hvis det stemmer må man vel regne med at den har en positiv effekt, og at den ikke bare viser en slags falsk effekt pga f.eks ubehag? Anonymkode: 00630...f8f
Tabris Skrevet 3. juli 2016 #4 Skrevet 3. juli 2016 Det kan også i verste fall være tillært hjelpesløshet, uten at jeg skal påstå 100% sikkert at det er tilfelle. Så lenge jeg ikke vet om hunden blir rolig fordi den faktisk roer seg ned eller fordi det er skjorten som gjør det (symptombehandling), så ville jeg ikke gjort det. Jeg ville heller jobbet med problemene uten slikt utstyr. Generelt sett er dyrlegers område hundens anatomi og helse, de kan ikke mer om atferd enn andre (hvis de ikke har spesialisert seg via tilleggskurs. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #5 Skrevet 3. juli 2016 33 minutter siden, Tabris skrev: Det kan også i verste fall være tillært hjelpesløshet, uten at jeg skal påstå 100% sikkert at det er tilfelle. Så lenge jeg ikke vet om hunden blir rolig fordi den faktisk roer seg ned eller fordi det er skjorten som gjør det (symptombehandling), så ville jeg ikke gjort det. Jeg ville heller jobbet med problemene uten slikt utstyr. Generelt sett er dyrlegers område hundens anatomi og helse, de kan ikke mer om atferd enn andre (hvis de ikke har spesialisert seg via tilleggskurs. Hm. Da tenker jeg at jeg får spørre en som er profesjonell på hundeadferd. Takk for innspill! Anonymkode: 00630...f8f 1
Portvinpiken Skrevet 3. juli 2016 #6 Skrevet 3. juli 2016 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hm. Da tenker jeg at jeg får spørre en som er profesjonell på hundeadferd. Takk for innspill! Anonymkode: 00630...f8f Jeg hører under kategorien du nevner, og jeg er av samme formening som Tabris. Men det er flere hundetrenere som også sverger til Thundershirt. Så svaret du får vil være avhengig av den personlige meningen til hundetreneren siden det ikke finnes noe fasitsvar her. Personlig ville jeg jobbet med gradvis tinærming og evt. adaptil (eller enda bedre - lavendel) som er beroligende på mange hunder (men ikke alle). Jg har fremdeles tilgode å se noen argumenter for Thundershirt som bygger på hunders naturlige atferd.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #7 Skrevet 3. juli 2016 11 minutter siden, Portvinpiken skrev: Jeg hører under kategorien du nevner, og jeg er av samme formening som Tabris. Men det er flere hundetrenere som også sverger til Thundershirt. Så svaret du får vil være avhengig av den personlige meningen til hundetreneren siden det ikke finnes noe fasitsvar her. Personlig ville jeg jobbet med gradvis tinærming og evt. adaptil (eller enda bedre - lavendel) som er beroligende på mange hunder (men ikke alle). Jg har fremdeles tilgode å se noen argumenter for Thundershirt som bygger på hunders naturlige atferd. Oi, tusen takk for svar! De solgte adaptil også hos veterinæren, men den ble knapt nok nevnt. Vi har slitt med dette i lang tid, og vi synes det er fryktelig vanskelig å jobbe dette av henne. Hvordan bruker man positiv forsterkning når utfallene hennes kommer så brått, liksom, og på lyder vi ikke engang er oppmerksomme på? Noen ganger kan det være nok at noen i familien begynner å snakke i etasjen over. Vanligvis reagerer hun jo ikke på at vi prater sammen, men av og til kommer det vel litt brått på henne eller noe, uten at vi skjønner hvorfor. Anonymkode: 00630...f8f
Portvinpiken Skrevet 3. juli 2016 #8 Skrevet 3. juli 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi, tusen takk for svar! De solgte adaptil også hos veterinæren, men den ble knapt nok nevnt. Vi har slitt med dette i lang tid, og vi synes det er fryktelig vanskelig å jobbe dette av henne. Hvordan bruker man positiv forsterkning når utfallene hennes kommer så brått, liksom, og på lyder vi ikke engang er oppmerksomme på? Noen ganger kan det være nok at noen i familien begynner å snakke i etasjen over. Vanligvis reagerer hun jo ikke på at vi prater sammen, men av og til kommer det vel litt brått på henne eller noe, uten at vi skjønner hvorfor. Anonymkode: 00630...f8f Det er så mange ting som bør gjennomgås for å finne en riktig treningsplan for hver enkelt hund. Så jeg anbefaler å kontakte en oppdatert hundetrener med spesialitet på atferd. Metodene som brukes er gradvis tilnærming (desensitivisering) og motbetinging. Kommer du bort i noen som bruker såkalt "flooding" er de ikke så veldig oppdaterte på hvordan hund fungerer og lærer. Du kan jo også google treningsmetodene og leses litt mer om de. Jeg legger ved et par linker jeg fant i full fart her:https://100prosentpositive.wordpress.com/2011/11/16/frykt-for-mennesker/ http://fjellanger.net/problematferd/ http://www.brahundetrening.no/blogg/laert-hjelpelshet 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #9 Skrevet 3. juli 2016 1 time siden, Portvinpiken skrev: Det er så mange ting som bør gjennomgås for å finne en riktig treningsplan for hver enkelt hund. Så jeg anbefaler å kontakte en oppdatert hundetrener med spesialitet på atferd. Metodene som brukes er gradvis tilnærming (desensitivisering) og motbetinging. Kommer du bort i noen som bruker såkalt "flooding" er de ikke så veldig oppdaterte på hvordan hund fungerer og lærer. Du kan jo også google treningsmetodene og leses litt mer om de. Jeg legger ved et par linker jeg fant i full fart her:https://100prosentpositive.wordpress.com/2011/11/16/frykt-for-mennesker/ http://fjellanger.net/problematferd/ http://www.brahundetrening.no/blogg/laert-hjelpelshet Tusen takk! Anonymkode: 00630...f8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå