Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Tjorven1
Skrevet (endret)

...

Endret av Tjorven1
Ønsker å slette tråden
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Tjorven1 skrev:

Hei. Jeg er 20 år gammel, og jobber som servitør og renholder. Jeg tjener 63 i timen. Er det lovlig å lønne noen så lavt når de er 20 år?. 

Dette er forresten min første jobb, og jeg er ikke utdannet servitør eller renholder.

Her er tariffen til handel og kontor bruker, du burde vel ikke ligge så langt unna den. 

image.png

Anonymkode: 7e56a...dfb

Gjest Tjorven1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er tariffen til handel og kontor bruker, du burde vel ikke ligge så langt unna den. 

image.png

Anonymkode: 7e56a...dfb

Så de har ikke lov å lønne meg så lite som 63 kr? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Tjorven1 skrev:

Så de har ikke lov å lønne meg så lite som 63 kr? 

Jo det har de. Det finnes ingen regel om minstelønn i Norge så om de ikke følger tariff kan de lønne akkurat så lite som folk er villige til å jobbe for.... Finn deg en annen jobb...

Anonymkode: 071c8...d56

• Liker 5
Gjest Tjorven1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo det har de. Det finnes ingen regel om minstelønn i Norge så om de ikke følger tariff kan de lønne akkurat så lite som folk er villige til å jobbe for.... Finn deg en annen jobb...

Er bare en sommerjobb, så jeg får vel bare holde ut. Skulle ha sjekket dette på forhånd, men regnet med at de fulgte vanlig tarifflønn.

Skrevet
6 minutter siden, Tjorven1 skrev:

Er bare en sommerjobb, så jeg får vel bare holde ut. Skulle ha sjekket dette på forhånd, men regnet med at de fulgte vanlig tarifflønn.

Hva slags bedrift gjelder dette?

Skrevet

Minstelønn

Som hovedregel finnes det ikke minstelønn i Norge. Hvor mye du skal ha i lønn er enten en avtalesak mellom deg og din arbeidsgiver, eller så er det regulert av eventuelle tariffavtaler. I noen bransjer finnes det derimot et minstekrav til lønn, f.eks. i byggbransjen. Lønnssatsene for de ulike bransjene finner du på www.arbeidstilsynet.no.

Gjest Tjorven1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du arbeidskontrakt?

Hvis ikke så bryter dem loven. Lønnen din skal stå i denne, gjør den ikke så bryter de også loven. LOs sommerpatrulje kan være greit å tipse da.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78173#Alle_arbeidstakere_har_krav_p%C3%A5_en_skriftlig_arbeidsavtale

http://www.lo.no/LOs-Sommerpatrulje/

Anonymkode: 3f8ba...38c

Nei, de har ikke sagt noe om kontrakt. Skal høre med sjefen neste gang jeg ser henne. 

Skrevet

63 kr?!?! Det er slavearbeid, synes ikke du bør finne deg i det, da vil de bare fortsette å utnytte unge, uerfarne arbeidstakere så til de grader. Ta kontakt med LOs sommerpatrulje som noen over her sier, de hjelper deg!

• Liker 7
Skrevet

Er bedriften din organisert og har tariffavtale med enten LO, Virke osv så må de følge tarifflønn. 

Ellers kan bedriften gjøre akkurat som de vil og betale,deg luselønn. 

Ville kontaktet sommerpatruljen fra arbeidstilsynet/LO og varslet de om lønnen så kanskje de kommer å sjekker forholdene på din arbeidsplass. 

Jeg tjente 135 kr på din alder som servitør. Hadde aldri godtatt denne lønnen. 

Skrevet

60 kroner i timen er uhorvelig lite! Det er slavelønn!

Lov eller ei. Dette er drøyt!! 

Skrevet

Du må alltid ha en ordnet arbeidskontrakt og lønnsvilkår før du starter på jobb! 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel lureri, tenker jeg. Men dersom du er ny har du vel bare 2 ukers oppsigelsestid? Jeg hadde sagt opp

Anonymkode: d0d71...f01

• Liker 1
Gjest Tjorven1
Skrevet
2 minutter siden, applestories skrev:

Hva slags bedrift gjelder dette?

Jeg jobber på et hotell. (Classic Norway)

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt LO gjerne sommerpatruljen til LO. Alternativt mrld deg inn i en fagorgansisasjon så får du noke en annen lønn. 

Anonymkode: 845fd...449

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du arbeidskontrakt?

Hvis ikke så bryter dem loven. Lønnen din skal stå i denne, gjør den ikke så bryter de også loven. LOs sommerpatrulje kan være greit å tipse da.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78173#Alle_arbeidstakere_har_krav_p%C3%A5_en_skriftlig_arbeidsavtale

http://www.lo.no/LOs-Sommerpatrulje/

Anonymkode: 3f8ba...38c

Dette !

Og spesielt lenken til LOs Sommerpatrulje. Ring dem eller send en SMS. Alt står i lenken.

• Liker 1
Gjest Tjorven1
Skrevet
1 time siden, Mis(s)Understood skrev:

Dette !

Og spesielt lenken til LOs Sommerpatrulje. Ring dem eller send en SMS. Alt står i lenken.

Jeg har sendt melding til sommerpatruljen. Får sikkert svar over helga. Skal også snakke med sjefen imorgen om hun er på jobb. 

Siden jeg ikke har skrevet noen kontrakt, visste jeg ikke hva jeg tjente før idag da jeg logget inn og sjekket timelisten min. Blei mildt sagt sjokkert. De virket som redelige folk, og sjefen kjenner familien min godt, da lillebroren min går i samme klasse som sønnen hennes. Vet ikke om det er vanlig at folk tjener så lite, men jeg må si jeg føler meg lurt og utnyttet...

Skal også høre med de andre vikarene om de har fått skrevet kontrakt. Kanskje det ikke bare er meg.

Skrevet
Den 2. juli 2016 at 17.56, AnonymBruker skrev:

Renhold her allmenngjort tariffavtale, så der er det minstelønn. Se her: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=90849/

Det er det ikke i butikk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...