Gå til innhold

Flere korte joggeturer vs ferre lengre?

Anbefalte innlegg

Gjest Sobril
Skrevet

Joggeformen er på plass, og målet er å gå ned alle kiloene jeg gikk opp i svangerskapet på like lang tid som et svangerskap varer :P Jeg har nå 8-9 kilo igjen (gikk opp 30+), og datteren min er straks fem måneder. Så jeg stresser ikke, da jeg har fire måneder igjen til målet. I tillegg vil jeg bli litt "fit" hvis det lar seg gjøre.

Bortsett fra dette med vekten, har jeg som mål å jogge minimum 30 kilometer pr uke. Dette går fint, men det blir stort sett 3-4 lengre turer. Denne uka f.eks. er den lengste økten på 12 kilometer, og den korteste 7,6. Har tatt tre turer, og har da jogget totalt 30 kilometer.

Distansen jeg jogger i løpet av en uke tilsvarer 6 turer á 5 kilometer.

Hvis man forutsetter at jeg løper i nøyaktig samme tempo - vil det lønne seg å jogge flere, kortere runder, eller er det greit med ferre og langdistanse? Trener for øvrig også styrke tre ganger pr uke i form av armer (problemområdet) med løse manualer, sit-ups og squats. Synes dette er greit å gjøre etter joggeturen, når jeg er god og varm.

Noen som vet hva som er best, i forhold til restitusjon, vektnedgang, "fitness" etc - eller er det "same shit"?

Takk :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er jo variasjon. Det sier du selv. En langtur en dag du har god tid og noen kortere på travle dager med høyere tempo, interval eller bakkedrag.

Men hvis du må velge vil jeg si at tre lange er bedre enn seks korte, forutsatt at du går en del og er aktiv i hverdagen ellers. Tre løpeturer i uka er nok for å øke kapasiteten.

Anonymkode: f1314...098

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det beste er jo variasjon. Det sier du selv. En langtur en dag du har god tid og noen kortere på travle dager med høyere tempo, interval eller bakkedrag.

Men hvis du må velge vil jeg si at tre lange er bedre enn seks korte, forutsatt at du går en del og er aktiv i hverdagen ellers. Tre løpeturer i uka er nok for å øke kapasiteten.

Er enig i det første, men i det siste er jeg litt uenig. Korte økter med høy intensitet er bedre enn lange økter med lav intensitet hvis man skal sammenligne de uten å se på helheten (men dette temaet er veldig omdiskutert). Samtidig er det mye mer effektivt å kombinere en eller to langkjøringer med et par-tre bakkeløp eller intervaller o.l. For kaloriforbrenning og for kroppens del generelt er det å løpe i marka å anbefale, helst ett sted med litt bakker, steinete og gjerne stier fordi det gjør at man tenker mer på hvor man setter beina og gir dermed bedre balanse og bedre løpeteknikk. En god løpeteknikk vil igjen føre til at man holder ut lengre. :) 

Denne er forøvrig interessant: http://www.dn.no/dnaktiv/2011/11/20/drakamp-om-4x4-og-langkjoring

Når det kommer til fitness, og da antar jeg det å få mer muskler, er det helt klart best å trene dette uten at man har løpt noe særlig først. Det gjør at man kan løfte tyngre vekter og holder ut lengre. Man bør ved styrke begynne med de tyngste øvelsene først, da man ikke vil klare så godt de tyngste øvelsene når man er sliten som fører til dårlig teknikk og da gjør at det nesten egentlig ikke er vits å trene de fordi det kan i verste fall føre til skade. Men så antar jeg at du TS ikke storsatser på å bli vektløfter, og derfor er vel det viktigere for deg at kondisjonstreningen er optimal. Derfor tror jeg ikke du trenger å tenke så mye på dette :) 

Anonymkode: c6bd4...a22

AnonymBruker
Skrevet

Min mening er at det kommer an på hvor raskt du restitueres etter de korte turene.
Har du for dårlig restitusjon vil det hindre fremgang på styrke, fleksibilitet, løpeform, og vektreduksjon.  (Forhøyet kortisolnivå/stress virker katabolsk, og du kan i verste fall oppleve reduksjon i styrke og økt vekt, ikke bare redusert fremgang)

Er du restituert neste dag, er det bare å trene, er du det ikke, vel, da er det bedre med færre lengre turer.

Mitt beste tips er at du prøver, men følger med på hvilepulsen din.

Holder hvilepulsen seg stabil i løpet av uken (+-3 slag) restitueres du raskt nok, og det går bra.
Stiger hvilepulsen din med 5 slag eller mer i løpet av uken behøver du lengre restitusjonstid. :)

Anonymkode: 881bd...ab0

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er enig i det første, men i det siste er jeg litt uenig. Korte økter med høy intensitet er bedre enn lange økter med lav intensitet hvis man skal sammenligne de uten å se på helheten (men dette temaet er veldig omdiskutert). Samtidig er det mye mer effektivt å kombinere en eller to langkjøringer med et par-tre bakkeløp eller intervaller o.l. For kaloriforbrenning og for kroppens del generelt er det å løpe i marka å anbefale, helst ett sted med litt bakker, steinete og gjerne stier fordi det gjør at man tenker mer på hvor man setter beina og gir dermed bedre balanse og bedre løpeteknikk. En god løpeteknikk vil igjen føre til at man holder ut lengre. :) 

Denne er forøvrig interessant: http://www.dn.no/dnaktiv/2011/11/20/drakamp-om-4x4-og-langkjoring

Når det kommer til fitness, og da antar jeg det å få mer muskler, er det helt klart best å trene dette uten at man har løpt noe særlig først. Det gjør at man kan løfte tyngre vekter og holder ut lengre. Man bør ved styrke begynne med de tyngste øvelsene først, da man ikke vil klare så godt de tyngste øvelsene når man er sliten som fører til dårlig teknikk og da gjør at det nesten egentlig ikke er vits å trene de fordi det kan i verste fall føre til skade. Men så antar jeg at du TS ikke storsatser på å bli vektløfter, og derfor er vel det viktigere for deg at kondisjonstreningen er optimal. Derfor tror jeg ikke du trenger å tenke så mye på dette :) 

Anonymkode: c6bd4...a22

Enig, men TS sa at farten ville være den samme, så da er valget mellom rolige langturer og rolige korte.

Gjest Sobril
Skrevet

Takk for råd alle sammen. Skal definitivt sjekke dette med pulsen vs restitusjon.

Har grublet og tenkt, og målet mitt som nybakt mamma i en alder av 42 er nødvendigvis ikke å ha så digg kropp, men å være i fysisk god form. Jeg prøver liksom å være så sunn som mulig, både for min egen og barnets skyld. Håper jo på mange gode år, og ikke bli satt og gammel for tidlig. Kilo og fasong kommer i annen rekke, og får heller være en bonus :) 

En av grunnene til at jeg løper på asfalt er at jeg ofte tar med meg joggevogn. Da er det ikke noe særlig med ulendt terreng. 

Har imidlertid meldt meg på et løp som går på østlandet i slutten av oktober. Hvordan jeg skal trene fremover for å være best mulig rustet er jo et annet spørsmål. Legger ved link for de som måtte være interessert i å sjekke ut hva det dreier seg om.

http://backyardultra.wix.com/backyardultra

Skrevet

Jogg mindre. Løft mer.

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det som er mest moro slik at du liker å fortsette med det. Om du spiser mindre har mye mer å si for vekttap enn om du trener. Det vet jeg av erfaring da jeg gikk ned 15kg i løpet av et år (uten å prøve) der jeg ikke trente en eneste dag, satt bare på PC-en og spilte.

Anonymkode: f3d2e...7d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...