AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #1 Skrevet 2. juli 2016 Forstår ikke helt hensikten med å ha så mye mer salt i ferdigmat enn tilsvarende retter krever laget fra bunnen hjemme. Synes det er trist at folk som har dårlig tid/ikke er så komfortable på kjøkkenet blir "dømt" til et mer usunt liv enn de kanskje er klar over selv. Dette gjelder ikke bare ferdigpizza, men alt i fra posesupper til gryteretter og tikka masala osv.... Når man ser på porsjonsstørrelse, inneholder en svært stor andel av slike ferdigretter like mye eller mer salt enn anbefalt daglig inntak for en voksen person. Er saltet der for noen annen grunn enn som en billig, lettvint løsning for å få mer smak i produktet? Trengs det egentlig som konservering når det er frossent? Synes det snart kunne kommet noe ferdigmat som ikke var "fettfri" eller "lavkarbo" - men "akseptabelt saltnivå". Hilsen en som lager maten selv, men som ikke synes det burde være et krav for å kunne leve litt sunt.. Anonymkode: 4370e...fdc
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #2 Skrevet 2. juli 2016 Det er vel for at det skal smake bedre. Anonymkode: 99523...96a
Pringle Skrevet 2. juli 2016 #3 Skrevet 2. juli 2016 Når mat skal lagres lenge, mister den smak, og denne må erstattes. Produktene trenger å kunne oppbevares lenge og fraktes langt, så de kan ikke inneholde for mange "naturlige" stoffer, siden disse brytes ned over tid og kan gi vond smak eller i verste fall matforgiftning. Salt er billig og smaker mye. Salt og krydder kan maskere at produktet er laget av mindreverdige, billige og næringsfattige ingredienser. Så ja, det er for smak og konservering. Vi trenger en god del salt hver dag, men for mye oversaltet ferdigmat lammer smakssansen - dette, samt det over, mener jeg et mer grunnleggende problem enn saltinnholdet i seg selv, om du ikke har høyt blodtrykk eller av andre grunner må passe på saltinntaket. Jeg synes det også er ille at ferdigmat markedsføres (og at folk tror på det) som billig, lettvint og raskt, og at det ernæringsmessig på noe som helst vis tilsvarer mat man lager selv. Folk blir usikre og tror det er kjempevanskelig å lage mat. Det trenger det ikke å være. Det trenger heller ikke å være dyrt. Det er mye hva man gjør det til selv. Jeg har oppdaget at det er mye mer rasjonelt å oppbevare "komponentene" hver for seg helt til de "settes sammen" ved tilberedning - kjøttet og fisken må holdes dypfryst, men tørrvarene kan stå i kjøkkenskapet. Det tar mindre plass, og det er mer fleksibelt; jeg trenger bare noen få enkle ingredienser til å lage en hel rekke med forskjellige retter. Med litt planlegning kan man spise godt, sunt og billig. Jeg synes det er blitt gøy å lage mat, så ferdigmat interesserer meg ikke så veldig lenger 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå