Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor står det ikke "tvilsomt" her?

Skjermbilde.PNG

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en stor blunder til å stå i en ordbok, vil jeg si.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

KAn du forklare hva du mener? Jeg skjønner ikke :sjokkbla:

Anonymkode: ab152...4a9

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Se punkt 2 i sitatet

Det skal stå: På tvilsomt vis

og ikke på tvilsom vis

Anonymkode: c6bfd...87b

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Smultring skrev:

Hvorfor står det ikke "tvilsomt" her?

Skjermbilde.PNG

Har du sendt inn kommentar til  Norsk ordbok om dette?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sikter til det markerte ordet i innlegget over. Substantivet "vis" (måte) er intetkjønn, derfor må det være "på  tvilsomt vis".

Skrevet
Et øyeblikk siden, Pawn Hearts skrev:

Ifølge Bokmålsordboka kan "vis" være både hankjønn, hunkjønn og intetkjønn.

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=vis&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Jeg så det. Det er egentlig derfor jeg spør. Hvis jeg ikke hadde sett det, ville jeg ikke vært i tvil om at det var galt. Veldig rart, synes jeg, at ordet "vis" kan være hankjønn. Jeg forstår lite av dette. 

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du sendt inn kommentar til  Norsk ordbok om dette?

Nei, jeg synes bare det er rart. Jeg er ikke sikker på at det er feil. 

Jeg ser at også de andre normative ordbøkene tillater å bøye ordet også som hankjønn og hunkjønn.  

Vel, skal det være på den visa, tror jeg ordbøkene bommer på bruken. Hvem skriver Han gjorde det på sin vis? Jeg tror jeg aldri har sett annet enn at ordet bøyes som et intetkjønnsord. 

Endret av Smultring
  • Liker 2
Skrevet (endret)
49 minutter siden, Smultring skrev:

Nei, jeg synes bare det er rart. Jeg er ikke sikker på at det er feil. 

Jeg ser at også de andre normative ordbøkene tillater å bøye ordet også som hankjønn og hunkjønn.  

Vel, skal det være på den visa, tror jeg ordbøkene bommer på bruken. Hvem skriver Han gjorde det på sin vis? Jeg tror jeg aldri har sett annet enn at ordet bøyes som et intetkjønnsord. 

Jeg har heller aldri sett det brukt annet enn som intetkjønnsord. Det er mulig det tilsvarende er hunkjønnpå nynorsk, "på si  vis". Det må jeg undersøke.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, Smultring skrev:

Jeg så det. Det er egentlig derfor jeg spør. Hvis jeg ikke hadde sett det, ville jeg ikke vært i tvil om at det var galt. Veldig rart, synes jeg, at ordet "vis" kan være hankjønn. Jeg forstår lite av dette. 

Jeg tenker ikke-intetkjønnsformene brukes om en vis person. At adjektivet i vis mann (kvinne) kan brukes som substantiv. Jeg snakket med en (ei) vis. Men når vis brukes synonymt til en måte, er det bare intetkjønnsvarianten som er brukbar. På et vis. Ergo oppfatter jeg det som feil i ordboka. 

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Jeg tenker ikke-intetkjønnsformene brukes om en vis person. At adjektivet i vis mann (kvinne) kan brukes som substantiv. Jeg snakket med en (ei) vis. Men når vis brukes synonymt til en måte, er det bare intetkjønnsvarianten som er brukbar. På et vis. Ergo oppfatter jeg det som feil i ordboka. 

Se på dette:

Skjermbilde.PNG

Han er jo hyggelig på sin vis. 

Rart ...

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke feil, men "vis" som hankjønn er en eldre form som ikke brukes så mye muntlig lenger. I moderne dansk er ordet intetkjønn, mens det hovedsaklig var hankjønn i eldre tider, med intetkjønn som en dialektal variant.

Anonymkode: a4991...fec

AnonymBruker
Skrevet
Den 2.7.2016 at 21.27, Dr. A. Kula skrev:

Det er ikke snakk om adjektiver her (ei heller substantiverte adjektiver), så dette resonnementet er galt.

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke feil, men "vis" som hankjønn er en eldre form som ikke brukes så mye muntlig lenger. I moderne dansk er ordet intetkjønn, mens det hovedsaklig var hankjønn i eldre tider, med intetkjønn som en dialektal variant.

Det er ikke sikkert noen bryr seg så voldsomt, men må bare rette på meg selv: I moderne dansk er "vis" felleskjønn. Resten stemte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...