Gå til innhold

Hvorfor er det egentlig slik

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

At man ofte bare ignorerer sorgen som en bror eller søster har når en søsken dør ?

Anonymkode: 63314...928

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære TS.

Først vil jeg på bakgrunn av spørsmålet anta at du selv er pårørende og da vil jeg få uttrykke mine kondolanser.

Hvor ofte det skjer vet nok hverken du eller jeg, men for den som opplever det er det veldig sårt og vondt, og kommer i tillegg til den sorgen man allerede bærer på.

Jeg antar at du tenker på at foreldre "glemmer" søsknene til den avdøde og at det er det du refererer til i tittel /HI. Da er det to ting som hovedsakelig spiller inn. Foreldrene er selv i sorg og sjokk, og det å miste et barn er en stor påkjenning. De er selv i en tilstand der de trenger hjelp og makter ikke se andre. Det er ikke vond vilje, men her er et bilde.

Tenk deg at dere alle er i en ulykke og havner på sykehus der dere må bli tatt hånd om. Du tenker ikke at foreldrene skal ta hånd om sine barn når de er ute av stand til å forlate sykesengen. Noen er ikke like hardt skadd og vil være i stand til å besøke de andre, men er likevel ikke i stand til å ta vare på andre. Samtidig ligger barna der og trenger like mye behandling som foreldrene. Desverre er vi som samfunn ikke alltid like oppmerksom på barns sorg. Men det finnes lyspunkter. Våre barn har fått deltatt i egne sorggrupper, tilpasset alder og situasjon. Vi har hatt familie og venner/naboer som har stilt opp og gjort oss i stand til å ikke glemme barna. Barna har også blitt tatt hånd om av de samme, i tillegg til barnas venner sine familier, samt oppmerksomme ledere og personer i og rundt fritidsaktiviteter. 

Den andre tingen er at barn gjerne gjemmer seg litt når de ser at foreldrene ikke har det bra, de vil ikke legge ekstra burde på foreldrene. Det er synd, for når man ikke gir beskjed, er det vanskelig å oppdage. 

Jeg anbefaler deg derfor å spørre dine foreldre rett ut om de kan hjelpe deg med å finne en sorggruppe for deg (og done søsken). Da viser du at du også er i sorg og at du trenger hjelp. Om dine foreldre ikke er i stand til å hjelpe, spør en onkel/tante, nabo, venn(inne)s foreldre, etc. Det finnes mange gode mennesket der ute som bare ønsker å få hjelpe,men ikke vet hvordan. 

Om du ellers sliter, så kan du også ta en tur til helsesøster/legen og få litt hjelp til sorgbearbeidelse.

:blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...