AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #1 Skrevet 2. juli 2016 Jeg har lite erfaringer fra tidligere med mennesker med asperger syndrom men begynner nå å mistenke at ei venninne kan ha denne diagnosen uten at jeg føler jeg er kvalifisert til å sette noen diagnose, men merker det er noe annerledes med henne. Uansett, er det slik at mennesker med asperger kan gå rundt å irritere seg over mangt og mye? Kan dere som vet litt/har erfart denne tilstanden opplyse meg litt? Har lest om det rundt om på nettet men er mer interessert i å høre førstehånds erfaringer. Takk Anonymkode: e2475...ed7
Mheihei Skrevet 2. juli 2016 #2 Skrevet 2. juli 2016 Har ikke sånn kjempe mye peiling på sykdommen selv, men jeg også mistenker noen av de jeg kjenner ha en slik diagnose. Har også hørt at sykdommen kan variere i styrke hos enkelte. At man nesten ikke kan merke at noen har det, mens andre kan man nesten se det på de. Tror også sykdommen kan ha forskjellig virkning, avhengig av om det er en mann eller kvinne som har det. Hva er det som får deg til å tro at hun har Asperger?
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #3 Skrevet 2. juli 2016 Jeg er ei som i følge en lærer, arb.giver og enkelte venner har blitt mistenkt for å ha diagnosen. (Nå har jeg oppsøkt nevropsykolog for å utelukke eller finne ut om jeg har det, men han har ikke merket noe til det hittil). Jeg er nok den som mulig er svakt angrepet. Men mine problemer har vært sosialt samspill, særlig med jevnaldrede i barndommen. Da jeg var i bhg ville jeg ikke være sammen med andre. På skolen og ut vgs ble jeg mobber. Jeg likte altid best å være alene og ble forferdelig sliten av å måtte omgås folk hele tiden. Nå er jeg 24 og dette har bedret seg veldig. men det siste året har jeg nemlig slitt med mye irritasjon, som du spør om. Det er ofte sosiale normer som irriterer meg. F.ks, noen går seg på noen, tråkker dem på tærne eller støter bort i noen, som de beklager sg så veldig. Det er slitsomt for meg med folk som skal si "beklager" osv hele tiden. Det er ikke verdens undergang. Men jeg sier også unnskyld hvis jeg gjør noe mot noen ved et uhell som kan gjøre vondt og så irriterer jeg meg veldig over at en skal måtte rette seg etter andre for å "komme frem" her i livet. At "normale" altid legger merke til om du er "annerledes". Jeg liker ikke smalltalk f.eks. Jeg kan liksom le inni meg sånn; "hahaha........" Nå er du morsom gitt. Men spiller du ikke med så oppfattes du fort som sur. Menneskemengder er også en irritasjonsfaktor. Køen, barn som skriker og stress (særlig på travle feriesteder, og jeg skjønner ikke at folk kan kalle dette ferie noen ganger). Anonymkode: e6a36...2c7
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #4 Skrevet 2. juli 2016 Takk for svar dere to, det var interessant å lese. Jeg har ikke lyst til å gå ut med mer informasjon i denne tråden da jeg vet hun henger en del her inne og har ikke lyst til at hun skal kjenne seg igjen i en tråd. Hvis noen med erfaringer rundt dette med å omgås personer med asperger syndrom kunne uttalt seg også hadde jeg satt stor pris på. Hva merker dere det på i relasjonen at asperger diagnosen blir tydeligere for eksempel? Jeg tenker kanskje mest på høytfungerende og kvinner. Anonymkode: e2475...ed7
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #5 Skrevet 2. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar dere to, det var interessant å lese. Jeg har ikke lyst til å gå ut med mer informasjon i denne tråden da jeg vet hun henger en del her inne og har ikke lyst til at hun skal kjenne seg igjen i en tråd. Hvis noen med erfaringer rundt dette med å omgås personer med asperger syndrom kunne uttalt seg også hadde jeg satt stor pris på. Hva merker dere det på i relasjonen at asperger diagnosen blir tydeligere for eksempel? Jeg tenker kanskje mest på høytfungerende og kvinner. Anonymkode: e2475...ed7 Ta ett lite eksempel i hvorfor du tror hun har det? Trenger jo ikke å skrive sted,plass, hva som skjedde osv. Anonymkode: aa04c...9b3
lingua franca Skrevet 2. juli 2016 #6 Skrevet 2. juli 2016 Asperger syndrom er ikke en sykdom, eller noe man er angrepet av. Det er en medfødt utviklingsforstyrrelse i hjernen. Å bli irritert er ikke en del av diagnosen. Hva er det med folk som alltid skal trøkke denne diagnosen på alle de synes er annerledes enn dem selv? 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #7 Skrevet 2. juli 2016 Asperger syndrom er en liste med symptomer hvor personen skal oppfylle så og så mye innenfor de forskjellige kategoriene. Irritasjon er nok ikke symptom på dette, men kan selvsagt være en bieffekt på vansker som hun har. Irritasjon kan nok være et problem uansett om du har diagnose på dette eller ikke. En rullestolbruker kan f.eks. bli veldig irritert pga at ingen tar hensyn. Hun har likevel ikke Asperger. Men det er en bieffekt på vansker hun har. Siden Aspergere ikke trenger å oppfylle alle symptomene på listen, kan symptomene variere VELDIG fra Asperger til Asperger. Og så kommer jo "resten av personen" på toppen av dette og alle følgeproblemene og evt. ekstradiagnoser. Så det går ikke an å gi deg noe fasit på hvordan en Asperger er, så du kan kjenne igjen venninnen din. Og så er jeg usikker på om du mener om hun har vært hos utreder og fått Aspergerdiagnose, eller om du lurer på om hun har så mange autistvansker at hun hadde kvalifisert til en Aspergerdiagnose OM hun hadde fått utredning. Hun får ingen Aspergerdiagnose før hun har vært hos legen og fått det. Før det har hun bare masse autistvansker, og så er det opp til utreder om de er så omfattende at hun trenger hjelp, og så finner de ut hvilken diagnose som passer best for henne slik at hun skal få riktig hjelp, og så finner de kanskje ut at det er Asperger-diagnosen som passer best. Det kan også hende at det er noe helt annet som er problemet. Kanskje hun har depresjoner? Kanskje hun er utbrent? Stresset? Eller kanskje hun har et ufattelig kjipt liv, eller kanskje ansiktet hennes generelt ser surere ut enn hva hun er. Anonymkode: d2202...b02 3
Rootz Skrevet 2. juli 2016 #8 Skrevet 2. juli 2016 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lite erfaringer fra tidligere med mennesker med asperger syndrom men begynner nå å mistenke at ei venninne kan ha denne diagnosen uten at jeg føler jeg er kvalifisert til å sette noen diagnose, men merker det er noe annerledes med henne. Uansett, er det slik at mennesker med asperger kan gå rundt å irritere seg over mangt og mye? Kan dere som vet litt/har erfart denne tilstanden opplyse meg litt? Har lest om det rundt om på nettet men er mer interessert i å høre førstehånds erfaringer. Takk Anonymkode: e2475...ed7 Irritasjon er emosjonell bagasje. Det har veldig lite med impulsivitet, nerve og/eller ticks å gjøre. Virker mer som noen har overbevist seg selv att å "irritere seg" er det samme som å ha en psykisk medfødt tilstand. Mest sannsynlig er frykt og uvitenhet motivasjonen bak. Jeg liker hvor lett manipulerte dere kvinner på KG er. Endret 2. juli 2016 av Rootz 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #9 Skrevet 2. juli 2016 Herregud, man kan være irritert hele tiden uten å ha asperger. Og omvendt. Hva er greia med å sette diagnose på alt og alle hele tiden? Anonymkode: ee2a6...9b8 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #10 Skrevet 2. juli 2016 Diagnose: Irritasjon (evt. irriterende venner, mulig vi skulle hatt en ekstra konsultasjon for å få oppklart akkurat dette) Vær så god, helt gratis :D Anonymkode: d2202...b02 2
Mheihei Skrevet 2. juli 2016 #11 Skrevet 2. juli 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar dere to, det var interessant å lese. Jeg har ikke lyst til å gå ut med mer informasjon i denne tråden da jeg vet hun henger en del her inne og har ikke lyst til at hun skal kjenne seg igjen i en tråd. Hvis noen med erfaringer rundt dette med å omgås personer med asperger syndrom kunne uttalt seg også hadde jeg satt stor pris på. Hva merker dere det på i relasjonen at asperger diagnosen blir tydeligere for eksempel? Jeg tenker kanskje mest på høytfungerende og kvinner. Anonymkode: e2475...ed7 Jeg hadde en i klassen på barne- og ungdomsskolen som fortalte meg når vi senere gikk på VGS at hun hadde fått denne diagnosen. Hun fortalte at feks hun hadde problemer med å holde øyekontakten, og når hun snakket med deg så hun opp i pannen din, for så å se ned igjen på øynene dine. Sånn holdt hun på, opp og ned. Dette var tydeligvis et av symptomene? Vi andre i klassen opplevde hun som spesiell, men hun hadde jo venner allikevel. Enkelte ganger kunne hun bli direkte slem med oss andre jentene i klassen på barneskolen. Hun var også veldig glad i oppmerksomhet, og gjorde det meste for å få dette. Så om hun sa at hun hadde denne diagnosen kun for å få oppmerksomhet vet jeg ikke, men noe rart var det med hun. Hun hadde også ekstremt dårlig selvtillit (slik som jeg tolket det) da hun likte mest å bable om seg selv, deretter for å snakke nedlatende til oss andre jentene i klassen. Dette med dårlig selvtillit tror jeg sporer tilbake allerede i 1. klasse på barneskolen da alle jentene i klassen var ganske så tynne, mens hun var litt rund, men ikke feit! Merker nå i senere tid at hun hadde et veldig spesielt forhold til moren sin også. Tror kanskje moren var med på å gi henne dårligere selvtillit. En gang jeg var på besøk hos hun da vi gikk på barneskolen skulle vi spise noen brødskiver. Moren la frem pålegg - tok frem nugatti og sa "Dette kan ikke **** få, men du kan spise det" til meg. - Altså HALLO?! Hun ble selvfølgelig lei seg på grunn av dette!! Siste ting jeg kommer på - når vi gikk på VGS, hvis hun var med mange hun ikke kjente ble hun veldig usikker og sa nesten ingenting. Vet ikke om dette var til hjelp!
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #12 Skrevet 2. juli 2016 11 minutter siden, Mheihei skrev: Moren la frem pålegg - tok frem nugatti og sa "Dette kan ikke **** få, men du kan spise det" til meg. - Altså HALLO?! Hun ble selvfølgelig lei seg på grunn av dette!! Siste ting jeg kommer på - når vi gikk på VGS, hvis hun var med mange hun ikke kjente ble hun veldig usikker og sa nesten ingenting. Tenker det var bare en brøkdel av det som foregikk hjemme hos henne. Høres ut som grov verbal mishandling, ikke rart hun ble innesluttet og taus :/ Syns ingen andre foreldre så det og meldte fra til noen Anonymkode: 62746...5d5 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #13 Skrevet 2. juli 2016 4 timer siden, Rootz skrev: Irritasjon er emosjonell bagasje. Det har veldig lite med impulsivitet, nerve og/eller ticks å gjøre. Virker mer som noen har overbevist seg selv att å "irritere seg" er det samme som å ha en psykisk medfødt tilstand. Mest sannsynlig er frykt og uvitenhet motivasjonen bak. Jeg liker hvor lett manipulerte dere kvinner på KG er. Neida, men i dette tilfellet er det helt ekstremt med tanke på irritasjon. Javel, kanskje du er like lett å manipulere Anonymkode: e2475...ed7 2
Rootz Skrevet 2. juli 2016 #14 Skrevet 2. juli 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Neida, men i dette tilfellet er det helt ekstremt med tanke på irritasjon. Javel, kanskje du er like lett å manipulere Anonymkode: e2475...ed7 Jeg er forberedt på det meste
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #15 Skrevet 2. juli 2016 9 timer siden, Rootz skrev: Irritasjon er emosjonell bagasje. Det har veldig lite med impulsivitet, nerve og/eller ticks å gjøre. Virker mer som noen har overbevist seg selv att å "irritere seg" er det samme som å ha en psykisk medfødt tilstand. Mest sannsynlig er frykt og uvitenhet motivasjonen bak. Jeg liker hvor lett manipulerte dere kvinner på KG er. Aspergere kan være svært rigide, noe som lett kan føre til at man irriterer seg når ikke alt går som man har tenkt. I tillegg føler mange seg annerledes og mindreverdige, ettersom de har problemer med sosialt samspill og ofte blir stående litt på siden av fellesskapet. Det er kortere vei til å kritisere og irritere seg over andre når en selv ikke har det så bra. Anonymkode: aa17c...010
Rootz Skrevet 3. juli 2016 #16 Skrevet 3. juli 2016 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Aspergere kan være svært rigide, noe som lett kan føre til at man irriterer seg når ikke alt går som man har tenkt. I tillegg føler mange seg annerledes og mindreverdige, ettersom de har problemer med sosialt samspill og ofte blir stående litt på siden av fellesskapet. Det er kortere vei til å kritisere og irritere seg over andre når en selv ikke har det så bra. Anonymkode: aa17c...010 Tenker du ofte att mennesker ikke har det bra med seg selv når de kritiserer deg? Endret 3. juli 2016 av Rootz
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå