Gå til innhold

FARMEN- KAMPEN FOR TILVÆRELSEN- FOR HVEM?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest TrudeLise

Ja hvem er det egentlig som må kjempe for tilværelsen,

de stakkars deltakerne som frivillig er med på et realityshow, eller de uskyldige dyra som er med på blodig alvor-bokstavlig talt?

Farmen er det laveste av det lave, jeg er sjokkert over brutaliteten vi lar oss more av.

Farmendeltakerne sulter neppe- det står både producere og kameramenn bak kamerea, og de ser neppe på at noen dør.

Dyr skal ikke bli brukt som underholdning, for dem er det desverre intet tvprogram.

Dyr har en egenverdi, men i vårt harde samfunn blir det ikke respektert. Et lam skal bli slaktet, mens moren hyler angstfylt i bakgrunnen.Realitydeltakerene synes dette var "morsomt" og "spennende".

De er en gjeng bortskjemte ,kvalmende drittunger

At de TØR å vise seg sånn på tv

All respekt til fjorårets deltakere, som IKKE slaktet, men faktisk overlevde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk, de ordene er som tatt ut fra munnen min

Jeg har ikke orket følge med ,men har sett de hjerteskjærende reklamene

Ord blir fattige, jeg aner ikke hva jeg kan si for å beskrive den urett dyra og forøvrig de fleste andre dyr lider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dyra på den gården har det bedre enn husdyr flest når de er der. De blir lagt merke til, kost med osv mens de er der. De dyra som blir slaktet går igjennom langt mindre stress føre slaktingne enn dyr i Norge vanligvis gjør når de blir fraktet til slakteriet for slakting.

Når det er sagt så er jeg "imot" alle reality program da de IKKE er realityprogram. Det er kun idiotisk underholdning der folk dummer seg ut i en setting som TV-selskapet har bestemt. Det faktum at TV-stasjonene som regel plukker ut folk som de VET vil skape konflikter når de er med gjør det ikke noe bedre å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trudelise

Vel..å diskutere hvem som har det verst er bare tåpelig når det gjelder dyremishandling.Men du har rett i det at dyr på norske slakterier lider,føler stress,lengsel,og angst.Poenget mitt er at dette blir bare så jævla dumt når det gjelder fuckings underholdningsprogram!Hallo!Det ligger i ordet!At tv2 tillater slikt er helt utrolig.

Å ofre liv for at vi skal få litt mer action i et teit realityshow er forkastelig.

Ondskap er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å slakte dyr er en veldig naturlig ting - og jeg for min del oppfatta ikke slaktinga på Farmen som noen stor underholdning, heller som en naturlig del av gårdsdrift.

Jeg er imidlertid enig i at "kampen for tilværelsen" er en litt drøy betegnelse på Farmen - de har jo ikke akkurat slitt for å skaffe seg mat! Og de har prioritert SJOKOLADEKAKE framfor andre ting. Da har de ikke sulta, i hvertfall.

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke dyremisshandling å slakte, det er nødvendig å gjøre det for at man skal få kjøtt som mat. I den grad dyrene på farmen led noen nød var det fordi stellet de fikk var ukyndig, ikke fordi de ble slakta. Tror flere byfolk hadde hatt godt av å komme seg ut og se hvordan dyr lever og hva som må til for at man skal få den maten man kjøper i butikken.

Selvfølgelig kan vi alle sammen bli vegetarianere, men jeg tror ikke det er sunnt, det er i alle fall ikke naturlig og det krever mat transportert fra hele verden i stede for å utnytte de mulighetene vi har lokalt her i landet. Store deler av jordbrukslandet vårt er bedre egna for å produsere gras enn for å produsere mat for mennesker. Vi kan la være å utnytte det, eller vi kan spise kjøtt og utnytte de mulighetene vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mentor sa at alle dyrene hadde det bra.

Mentor er en mann av eldre generasjoner, og oppvokst på gård.Synet hans på dyr er noe gammeldags.

Har en sauemor når hun hører barnet sitt hyle fordi det skal dø og er redd?Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mentor sa at alle dyrene hadde det bra.

Ja, men han var ikke der hele tida. Og han satt vel neppe å så gjennom timesvis med uredigerte opptak hver dag.

Var en del ting jeg reagerte spesielt på. I begynnelsen gikk geitene flere dager uten å bli melka. Geiter blir melkesprengt etter en halv dag, og har det ikke godt dersom de ikke blir melka da. Det kan føre til betennelse i juret, noe som i de fleste tilfeller fører til at geita må slaktes. Selv om de ikke får betennelse vil manglende melking være smertefult for dyrene, spesielt når det går dagesvis.

Det virket heller ikke som de hadde kontroll på hvor mye mat, da spesielt kraftfor, dyrene skulle ha. Riktig mengde mat er viktig for at dyrene skal ha det bra.

Tror nok de som var på garden gjorde sitt beste, men det er ikke så lett når man ikke har peiling på hva man driver med. Jeg sier ikke at disse tingene er dypt graverende, jeg sier bare at det faktisk var værre for dyrene å bli slakta. Dyrene som blir til kjøttet vi kjøper i butikken har det langt værre enn dyrene på farmen, de trasporteres langt og opplever mye stress i forbindelse med slakting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mentor er en mann av eldre generasjoner, og oppvokst på gård.Synet hans på dyr er noe gammeldags.

Har en sauemor når hun hører barnet sitt hyle fordi det skal dø og er redd?Nei

Er synet hans på dyr noe gammeldags???! Kanskje det er byfolka som har et litt for MODERNE syn på dyr, har du tenkt på det?

Dyra har da ikke forandra seg like mye som det folks oppfatninger har de siste årene - det er bare noe mange tror.

Jeg tror ikke akkurat at sauemora (!) sitter inne med hele følelsesregisteret som vi mennesker har. Det blir feil å overføre våre referanser på dyra - dyr er dyr, og enten man liker det eller ei så er dyr mat.

Selvfølgelig skal man ikke plage dyr - og det var det heller ingen som gjorde på Farmen.

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må da begripe at dyr ikke har det samme følelsesregisteret som mennesker. Dyr kan ikke føle sorg, glede og sinne slik som oss.

Hvem er det dessuten som tror at ville dyr har det så mye bedre. De har ikke tilgang til medisiner, dyrleger, et fullt matfat osv. Synes som regel disse "dyrevernerne" er fryktelig unyanserte i sin retorikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke . Dyr kan ikke føle sorg, glede og sinne slik som oss.

Dette er faktisk REN LØGN

Hven er du som kan si noe sånt?Har du fulgt med på farmen?Synes du ikke det virket som om sauemoren sørget da lammet hennes var død?

Jeg skal fortelle deg en historie.'Den handler om en katt jeg var så heldig å ha i 19 år.Hun het Agnus.

Da hun var i sitt siste leveår ble hun drektig.Da haun skulle føde kom hun inn i stua og hylte og maste på meg.Jeg fulgte etter henne.Hun la seg i senga mi, og vannet gikk.Noe vat tydeligvis galt, og desverre var alle kattungene(4stk)dødfødte og vannskapte.

Med tungt hjerte måtte jeg ta dem fra henne.Jeg gikk ut og begravde dem i hagen.Hun kommer etter meg og hylte og gråt.Hun ble aldri den samme.

Hver gang hun gikk forbi stedet de ble begravet gråt hun.

Ikk kom å si at ikke dyr kan føle sorg,savn og lengsel.

Du må være følelsesmseeig avstumpet.

Glad jeg slipper å være i samme rom som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dyr har ikke menneskelige egenskaper. De kan nok føle - men ikke på den måte noen synes å tro.

Jeg er oppvokst med katter sjøl - og de har personligheter - ingen tvil om det.

Men jeg tror nok mange har lett for å tillegge dem egenskaper de ikke har, samtidig som væremåten deres blir tolket utifra vårt perspektiv.

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir så dumt at jeg ikke engang gidder skrive et skikkelig innlegg. Det blir derfor stikkord istedet:

- Redigering

- Oppsyn

- Naturlig

- Feiltolking

- Overdrivelser

- Naivt

- Godtroende

- Uinformert

- Antagende

De som har lest mine tidligere innlegg om emnet vet nok hva jeg mener med stikkordene. De som ikke skjønner det, eller VIL skjønne det er hjertelig velkomne til å sende meg en PM for å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir så dumt at jeg ikke engang gidder skrive et skikkelig innlegg. Det blir derfor stikkord istedet:

- Redigering

- Oppsyn

- Naturlig

- Feiltolking

- Overdrivelser

- Naivt

- Godtroende

- Uinformert

- Antagende

De som har lest mine tidligere innlegg om emnet vet nok hva jeg mener med stikkordene. De som ikke skjønner det, eller VIL skjønne det er hjertelig velkomne til å sende meg en PM for å spørre.

Her er mine stikkord:

-Egoistisk

-Uiformert

-Har ikke empati

-Synes det er lettere å mene det andre mener

-Har egentlig ikke peiling,synes bare det er gøy å kverulere

-Er følelsesmessig avstumpet

-Og kanskje litt "dum?"

-Skjønner seg ikke på dyr fordi de ikke ser ut eller kan utrykke seg som oss

-Har ikke tilbrakt nok tid med dyr til å uttale seg

-Synes det er greit å ikke bry seg om svakere stilte fordi det ikke er nøvendig

-NAIV(JA DU ER DET)

-Synes forklaringen"det er jo tradisjon og"alle andre gjør det jo"er unnskyldning for å være artsrasist

-Har ikke nok informasjon om emnet, så da antas det bare

Stakkars deg.Hvordan ble du sånn?Er det samfunnet som har gjort deg sånn, eller har det noe med oppdragelse og gjøre?Jeg tror noen mennesker rett og slett ikke har evnen til å sette seg inn i andres situvasjon.

Deler slettet. Diskuter saken uten å angripe hverandre personlig. Hege (admin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er mine stikkord:

-Egoistisk

-Uiformert

-Har ikke empati

-Synes det er lettere å mene det andre mener

-Har egentlig ikke peiling,synes bare det er gøy å kverulere

-Er følelsesmessig avstumpet

-Og kanskje litt "dum?"

-Skjønner seg ikke på dyr fordi de ikke ser ut eller kan utrykke seg som oss

-Har ikke tilbrakt nok tid med dyr til å uttale seg

-Synes det er greit å ikke bry seg om svakere stilte fordi det ikke er nøvendig

-NAIV(JA DU ER DET)

-Synes forklaringen"det er jo tradisjon og"alle andre gjør det jo"er unnskyldning for å være artsrasist

-Har ikke nok informasjon om emnet, så da antas det bare

Stakkars deg.Hvordan ble du sånn?Er det samfunnet som har gjort deg sånn, eller har det noe med oppdragelse og gjøre?Jeg tror noen mennesker rett og slett ikke har evnen til å sette seg inn i andres situvasjon.

Deler slettet. Diskuter saken uten å angripe hverandre personlig. Hege (admin)

Du er nusselig du gerotten.. ;) Du vet jo alt om meg! Du burde jammen utdanne deg til noe hvor du kan jobbe med mennesker, for du er virkelig en menneskekjenner:) (og ja, jeg er ironisk og sarkastisk nå).

Vil du jeg skal utdype punktene mine mer? for tydligvis forstod du dem ikke. Og som jeg skrev i innlegget så kunne du skrevet en PM til meg, blåst ut ALT du vil si til meg og kanskje spurt hva jeg mente istedet for å komme med hjernedød kritikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner mer enn deg når det gjelder dette

Det vet du og

Appearently not ;) Husk at det du ser på farmen er hva TV2 VIL du skal se.. hvordan vet du at når kameraene ikke rulla så kom det folk som melket geitene, fôra dyrene og sørget for at stellet gikk som det skulle? Det er hva jeg mente med oppsyn og redigering.

Og for all del, la oss avskaffe en kultur og del av menneskeheten som har eksistert siden mennesket begynte sine steg mot å bli siviliserte ;)

Husker også noen ekstremister som slapp løs en god del mink for litt siden.. Ett døgn senere var halvparten funnet døde, og etter en uke var alle funnet døde. Korttenkt? ja. Er jeg overrasket over ekstremistene? nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...