Kara W Skrevet 2. juli 2016 #21 Skrevet 2. juli 2016 1 minutt siden, harikkenoebedre skrev: Det er et utenlandsk navn fra min mors side (vi er halvt norsk og halvt ukrainsk). Alle vi fire som har endrer er meg, mine søsken og min far. Ingen av mine søskens barn har navnet. Hvis din mor er registrert med dette navnet i folkeregisteret er det nok bevis. Du sier at dere alle har endret til ulike stavemåter av det samme navnet, men det vil vel betyr at hver av dere er den eneste i Norge med akkurat det navnet, og dermed er det jo ikke beskyttet enda. Da min mann skulle ta et gammelt, beskyttet slektsnavn skrev han bare i søknaden at det var hans oldefars navn. Videre bevis trengte de ikke. Og så kunne jeg og barna få det samme navnet. For å dra det enda lengre, dersom jeg skulle gifte meg på nytt, så kan jeg gi navnet videre til min nye mann, og han kan da overføre det til sine særkullsbarn. Disse barna vil da ikke noe som helst tilhørighet til dette slektsnavnet, men kan likevel få det uten å søke. Dersom vi bare hadde vært samboere hadde det ikke vært mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #22 Skrevet 2. juli 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har nå sendt inn melding om at jeg vil endre navnet mitt tilbake til mitt gamle etternavn, og et fornavn jeg har funnet på(fordi jeg synes det var fint) det er litt uvanlig, ikke norsk og jeg lurer veldig på om det er noe sjangse for at det ikke blir godkjent?? Hva må til for at et navn ikke skal bli godkjent og tror dere at jeg får ha det navnet?? Anonymkode: 5d334...22f Du har altså ikke endret navnet ditt, slik du sier i overskriften. Du har derimot sendt inn søknad om å få endret det. Anonymkode: 19d0b...146 1
Gjest harikkenoebedre Skrevet 2. juli 2016 #23 Skrevet 2. juli 2016 @Kara W @VinterSnø Takk! Hvem trenger google når man har kvinneguiden!?
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #24 Skrevet 3. juli 2016 13 timer siden, Kara W skrev: Hvis din mor er registrert med dette navnet i folkeregisteret er det nok bevis. Du sier at dere alle har endret til ulike stavemåter av det samme navnet, men det vil vel betyr at hver av dere er den eneste i Norge med akkurat det navnet, og dermed er det jo ikke beskyttet enda. Da min mann skulle ta et gammelt, beskyttet slektsnavn skrev han bare i søknaden at det var hans oldefars navn. Videre bevis trengte de ikke. Og så kunne jeg og barna få det samme navnet. For å dra det enda lengre, dersom jeg skulle gifte meg på nytt, så kan jeg gi navnet videre til min nye mann, og han kan da overføre det til sine særkullsbarn. Disse barna vil da ikke noe som helst tilhørighet til dette slektsnavnet, men kan likevel få det uten å søke. Dersom vi bare hadde vært samboere hadde det ikke vært mulig. Det er riktig. Jeg giftet meg til ett beskyttet etternavn. Etter noen år ble vi skilt og jeg beholdt det etternavnet. Så fant jeg meg en ny kar og vi giftet oss, han ville ha det etternavnet jeg giftet meg til første gang. Det ble ikke så populært i eks-slekta mi, men men 😜 Anonymkode: ac936...e43
petterm Skrevet 3. juli 2016 #25 Skrevet 3. juli 2016 Den 2.7.2016 at 10.48, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner faktisk ei som hadde "etternavn1", men giftet seg til "etternavn2". Da de skilte seg, fikk hun ikke bytte tilbake til "etternavn1", fordi navnet er beskyttet. Anonymkode: 674a8...172 Merkelig. Hvis hun har hatt etternavnet tidligere så skulle hun kunne ta det tilbake: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Folkeregister/Endre-navn/Frie-og-beskyttede-etternavn/ "Beskyttede etternavn Et etternavn regnes som beskyttet dersom200 eller færre personer i Norge heter det. For at du skal kunne ta et beskyttet etternavn, må alle som allerede heter det, samtykke. Du kan også ta et beskyttet etternavn dersom du har en tilknytning til navnet, for eksempel ved slektskap, ekteskap, adopsjon, steforeldreforhold eller fosterforeldreforhold." I og med at hun har hatt det etternavnet tidligere så må hun jo ha en tilknytning. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå