AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #1 Skrevet 1. juli 2016 Hei, jeg har nå sendt inn melding om at jeg vil endre navnet mitt tilbake til mitt gamle etternavn, og et fornavn jeg har funnet på(fordi jeg synes det var fint) det er litt uvanlig, ikke norsk og jeg lurer veldig på om det er noe sjangse for at det ikke blir godkjent?? Hva må til for at et navn ikke skal bli godkjent og tror dere at jeg får ha det navnet?? Anonymkode: 5d334...22f
Miklo Velka Skrevet 2. juli 2016 #2 Skrevet 2. juli 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva må til for at et navn ikke skal bli godkjent og tror dere at jeg får ha det navnet?? Anonymkode: 5d334...22f Hvordan skal noen her kunne gjøre seg opp en mening om dette, spesielt uten å vite navnet? 3
Kara W Skrevet 2. juli 2016 #3 Skrevet 2. juli 2016 Noen etternavn er beskyttet, men så lenge det er et etternavn du har hatt før, så er det ikke noe problem. Som voksen er det også svært får begrensninger på hva man kan kalle seg. Jeg skulle tro at banneord og liknende ikke er tillatt, og heller ikke rare tegn, men så lenge det høres ut som noe som kan være et navn og skrives kun med bokstaver så blir det neppe avvist. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #4 Skrevet 2. juli 2016 5 minutter siden, Kara W skrev: Noen etternavn er beskyttet, men så lenge det er et etternavn du har hatt før, så er det ikke noe problem. Som voksen er det også svært får begrensninger på hva man kan kalle seg. Jeg skulle tro at banneord og liknende ikke er tillatt, og heller ikke rare tegn, men så lenge det høres ut som noe som kan være et navn og skrives kun med bokstaver så blir det neppe avvist. Jeg kjenner faktisk ei som hadde "etternavn1", men giftet seg til "etternavn2". Da de skilte seg, fikk hun ikke bytte tilbake til "etternavn1", fordi navnet er beskyttet. Anonymkode: 674a8...172
Million Skrevet 2. juli 2016 #5 Skrevet 2. juli 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner faktisk ei som hadde "etternavn1", men giftet seg til "etternavn2". Da de skilte seg, fikk hun ikke bytte tilbake til "etternavn1", fordi navnet er beskyttet. Anonymkode: 674a8...172 Hvor mange personer kan det være som har et beskyttet etternavn, før det liksom blir "beskyttet"`? Er det noe antall på det, som utløser at navnet blir beskyttet...? Eller hva er det som gjør at et etternavn plutselig får status som "beskyttet"? Må alle navneinnehaverne gå sammen om å søke om det på noe vis, eller er det antallet som avgjør? Jeg har selv et relativt sjeldent etternavn, som det finnes godt under 100 av i Norge. Så jeg bare lurte.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #6 Skrevet 2. juli 2016 Hvis det er under 200 personer som har navnet i Norge så er det beskyttet. Anonymkode: 4e656...055 2
lingua franca Skrevet 2. juli 2016 #7 Skrevet 2. juli 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner faktisk ei som hadde "etternavn1", men giftet seg til "etternavn2". Da de skilte seg, fikk hun ikke bytte tilbake til "etternavn1", fordi navnet er beskyttet. Anonymkode: 674a8...172 Det er ikke mulig. Navn man har hatt før, kan man alltid ta tilbake. 4 minutter siden, Million skrev: Hvor mange personer kan det være som har et beskyttet etternavn, før det liksom blir "beskyttet"`? Er det noe antall på det, som utløser at navnet blir beskyttet...? Eller hva er det som gjør at et etternavn plutselig får status som "beskyttet"? Må alle navneinnehaverne gå sammen om å søke om det på noe vis, eller er det antallet som avgjør? Jeg har selv et relativt sjeldent etternavn, som det finnes godt under 100 av i Norge. Så jeg bare lurte. Etternavn som under 200 personer har, er beskyttet, slik at man må bli født til eller gifte seg til dem, eller evt vise til annen tilknytning (som besteforeldres navn, gårdsnavn etc). 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #8 Skrevet 2. juli 2016 Du kan få navnet dersom alle som har navnet godkjenner det eller hvis du kan vise til slektsskap via dåpsattester til forfedre. Det var det svaret jeg fikk når jeg søkte om å få et gammelt beskyttet slektsnavn. Anonymkode: 4e656...055
lingua franca Skrevet 2. juli 2016 #9 Skrevet 2. juli 2016 (endret) Etternavnet vil i alle fall bli godkjent, siden det er et navn du har hatt før. Fornavnet vil bli godkjent dersom det ikke er noe veldig ekstreme greier. Det er forholdsvis strenge regler for hva man kan kalle barn, men som voksen er det nesten bare banneord o.l man ikke kan kalle seg. Utenfor tema - men hvorfor vil du bytte fornavn? Endret 2. juli 2016 av lingua franca
Million Skrevet 2. juli 2016 #10 Skrevet 2. juli 2016 Et øyeblikk siden, lingua franca skrev: Det er ikke mulig. Navn man har hatt før, kan man alltid ta tilbake. Etternavn som under 200 personer har, er beskyttet, slik at man må bli født til eller gifte seg til dem, eller evt vise til annen tilknytning (som besteforeldres navn, gårdsnavn etc). Ok. Da er mitt etternavn beskyttet, etter hva jeg skjønner. Pussig at jeg aldri har hørt at det er det. Ser at en over her skriver at en person som hadde endret navn som gift, ikke fikk lov å ta tilbake pikenavnet sitt etter brudd pga det gamle navnet var beskyttet navn. Det var iallfall ikke noe problem for meg å få tilbake pikenavnet mitt (det sjeldne navnet, under 100 i Norge) da jeg skilte meg og ville endre navnet tilbake. Det var gjort med noen tastetrykk hos Skatteetaten en sen kveld, og neste dag fikk jeg bekreftelse på email om at jeg hadde fått tilbake det gamle navnet mitt.
Gjest harikkenoebedre Skrevet 2. juli 2016 #11 Skrevet 2. juli 2016 Spørsmål, dette med sjeldent/fredet etternavn gjelder vel bare eldre norske etternavn, ikke sant? (For nysgjerrig til å ikke spørre, for lat til å google. Ærlighet varer lengst)
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #12 Skrevet 2. juli 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner faktisk ei som hadde "etternavn1", men giftet seg til "etternavn2". Da de skilte seg, fikk hun ikke bytte tilbake til "etternavn1", fordi navnet er beskyttet. Anonymkode: 674a8...172 Da har skattetaten glemt sine egne regler, for loven sier at du alltid kan byttetilbake Anonymkode: 3f97a...14a
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #13 Skrevet 2. juli 2016 Et øyeblikk siden, harikkenoebedre skrev: Spørsmål, dette med sjeldent/fredet etternavn gjelder vel bare eldre norske etternavn, ikke sant? (For nysgjerrig til å ikke spørre, for lat til å google. Ærlighet varer lengst) Nope, gjelder alle navn Anonymkode: 3f97a...14a
Gjest harikkenoebedre Skrevet 2. juli 2016 #14 Skrevet 2. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Nope, gjelder alle navn Anonymkode: 3f97a...14a Nå sitter vi en familie på 4 stykker som har mitt etternavn i Norge, og vi har alle kunne endret stavemåte og både gitt fra oss etternavnet og fått det tilbake uten problem - men det er ikke et norskt etternavn. Er du sikker på at det gjelder alle navn?
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #15 Skrevet 2. juli 2016 Et øyeblikk siden, harikkenoebedre skrev: Nå sitter vi en familie på 4 stykker som har mitt etternavn i Norge, og vi har alle kunne endret stavemåte og både gitt fra oss etternavnet og fått det tilbake uten problem - men det er ikke et norskt etternavn. Er du sikker på at det gjelder alle navn? Ja. Om det bare er dere 4 er det jo ingen andre som må godkjenne. Om dere har stor familie i utlandet med navnet (eller noe lignende) er det jo en tilknytning dere kan vise til. Mao, de samme regler som som om det var en norskt et. Anonymkode: 3f97a...14a
Gjest harikkenoebedre Skrevet 2. juli 2016 #16 Skrevet 2. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Om det bare er dere 4 er det jo ingen andre som må godkjenne. Om dere har stor familie i utlandet med navnet (eller noe lignende) er det jo en tilknytning dere kan vise til. Mao, de samme regler som som om det var en norskt et. Anonymkode: 3f97a...14a Men ingen har vært nødt til å vise hverken tilhørlighet eller få godkjennelse fra noen andre. Vi sitter i dag med 3 forskjellige skrivemåter samt den fjerde har byttet navn, byttet tilbake, og så endret det.
lingua franca Skrevet 2. juli 2016 #17 Skrevet 2. juli 2016 8 minutter siden, harikkenoebedre skrev: Spørsmål, dette med sjeldent/fredet etternavn gjelder vel bare eldre norske etternavn, ikke sant? (For nysgjerrig til å ikke spørre, for lat til å google. Ærlighet varer lengst) Det gjelder absolutt alle etternavn som færre enn 200 har. Har ingenting med navnene i seg selv å gjøre, at staten ønsker å bevare dem som om de var museumsgjenstander eller noe ( begrepet fredet/beskyttet gir kanskje et slikt inntrykk, men det er altså feil), det er mer en personvernsgreie. 1
Rosa Sitron Skrevet 2. juli 2016 #18 Skrevet 2. juli 2016 1 minutt siden, harikkenoebedre skrev: Men ingen har vært nødt til å vise hverken tilhørlighet eller få godkjennelse fra noen andre. Vi sitter i dag med 3 forskjellige skrivemåter samt den fjerde har byttet navn, byttet tilbake, og så endret det. Har dere bare funnet opp navnet eller hadde en av dere det fra før? Om en av dere har navnet fra før og det er snakk om fellesbarn er det fortsatt som med de norske navnene.
Gjest harikkenoebedre Skrevet 2. juli 2016 #19 Skrevet 2. juli 2016 Et øyeblikk siden, VinterSnø skrev: Har dere bare funnet opp navnet eller hadde en av dere det fra før? Om en av dere har navnet fra før og det er snakk om fellesbarn er det fortsatt som med de norske navnene. Det er et utenlandsk navn fra min mors side (vi er halvt norsk og halvt ukrainsk). Alle vi fire som har endrer er meg, mine søsken og min far. Ingen av mine søskens barn har navnet.
Rosa Sitron Skrevet 2. juli 2016 #20 Skrevet 2. juli 2016 Et øyeblikk siden, harikkenoebedre skrev: Det er et utenlandsk navn fra min mors side (vi er halvt norsk og halvt ukrainsk). Alle vi fire som har endrer er meg, mine søsken og min far. Ingen av mine søskens barn har navnet. Da har dere relasjonen der. De vet jo hvem som er deres mor/partner og da er det jo en av unntakene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå