Gjest Bruker115236 Skrevet 1. juli 2016 #1 Skrevet 1. juli 2016 Jeg holder på med siste oppgaven for legemiddelhåndtering kurset. Oppgaven: Rapporter skriftlig hvilke legemidler to pasienter bruker inkludert informasjon om indikasjon/bruksområde, riktig inntak, vanligste og viktigste bivirkninger, og aktuelle observasjoner. Jeg lurer på hvordan jeg skal sette det opp. Skal det gjør kort og greit med en vanlig sammenhengende tekst, tabell, eller en annen måte? Og kan jeg skrive rett fra pakningsvedlegget? Er måte på hvor mange forskjellige måter man kan omformulere "kan tas med vann", og "kan tas med og uten mat" Setter veldig pris på svar!
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #3 Skrevet 2. juli 2016 Er nok ikke for sykepleien, de har medisineksamen. Antar at ts er helsefagarbeider og skal ha eksamen i legemiddelhåndtering sånn at hun kan disponere medisiner utfra dosett som sykepleiere har lagt i, samt kunne sette insulin, gi paracet osv. Anonymkode: f2841...cfb 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #4 Skrevet 2. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er nok ikke for sykepleien, de har medisineksamen. Antar at ts er helsefagarbeider og skal ha eksamen i legemiddelhåndtering sånn at hun kan disponere medisiner utfra dosett som sykepleiere har lagt i, samt kunne sette insulin, gi paracet osv. Anonymkode: f2841...cfb Hvorfor trenger en kunne det som står i hovedinnlegger for å gi allerede doserte medisiner? Anonymkode: 192a4...3a7 1
Gjest *Micki* Skrevet 2. juli 2016 #5 Skrevet 2. juli 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er nok ikke for sykepleien, de har medisineksamen. Antar at ts er helsefagarbeider og skal ha eksamen i legemiddelhåndtering sånn at hun kan disponere medisiner utfra dosett som sykepleiere har lagt i, samt kunne sette insulin, gi paracet osv. Anonymkode: f2841...cfb Okei, har bare tatt medisinkurs som assistent
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #6 Skrevet 2. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor trenger en kunne det som står i hovedinnlegger for å gi allerede doserte medisiner? Anonymkode: 192a4...3a7 Reglene er sånn. Assistenter eller helsefagarbeidere uten medisinkurs kan ikke gå ansvarsvakter på jobb. De må ha kunnskap om medikamentene for å kunne gi de. Noe som er logisk. Hvis en pasient eller beboer reagerer på en medisin så er det greit å vite hvordan man skal forholde seg til det. Det er også greit å vite konsekvensene av feildosering (noe som absolutt kan skje, f.eks ved insulindoser). Anonymkode: f2841...cfb 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #7 Skrevet 2. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Reglene er sånn. Assistenter eller helsefagarbeidere uten medisinkurs kan ikke gå ansvarsvakter på jobb. De må ha kunnskap om medikamentene for å kunne gi de. Noe som er logisk. Hvis en pasient eller beboer reagerer på en medisin så er det greit å vite hvordan man skal forholde seg til det. Det er også greit å vite konsekvensene av feildosering (noe som absolutt kan skje, f.eks ved insulindoser). Anonymkode: f2841...cfb Såvidt jeg vet kan ikke noen av disse ha ansvarsvakter i det hele tatt, og insulin skal vel ikke settes av ufaglærte og akkurat diabetes er jo et lite studium i seg selv. Anonymkode: 192a4...3a7 1
Gjest *Micki* Skrevet 2. juli 2016 #8 Skrevet 2. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Såvidt jeg vet kan ikke noen av disse ha ansvarsvakter i det hele tatt, og insulin skal vel ikke settes av ufaglærte og akkurat diabetes er jo et lite studium i seg selv. Anonymkode: 192a4...3a7 Jeg har observert at bruker har satt insulin, men aldri satt selv så du har nok rett i det. Men er mye forskjellig praksis rundt omkring.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #9 Skrevet 2. juli 2016 Er det et e-kurs ts? Uansett: Tror jeg ville satt det opp punktvis om dere ikke har fått spesifisert en måte å gjøre det på. Pasient 1, kjønn, vekt, alder, diagnoser, andre relevante opplysninger. Pasient 1 tar medisin a og b, z antall ganger i døgnet i styrke x. Så ville jeg satt opp et punkt med indikasjoner, ett for inntak, bivirkninger osv. Det blir jo en gjenfortelling av det som står i felleskatalogen, men du kan jo gjøre det litt mer lettforståelig enn det som står der, som om du skulle skrevet det til en pasient eller pårørende. Anonymkode: b8356...093 1
Gjest Bruker115236 Skrevet 2. juli 2016 #10 Skrevet 2. juli 2016 Takk for svar! Det er for pleiemedarbeider ja. Det er en del av opplæringensdelen, og ikke e-kurset. Var en oppgave som skulle leveres til den ansvarlige for opplæringsdelen på jobben. Gjorde det ca likt som du skrev ab: 093. Regner med det blir godkjent 😄
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå