Gå til innhold

Gluten i godteri?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen med cøliaki som kan hjelpe meg her. Datteren min fikk diagnosen etter perioder med magesmerter og vektnedgang, og nå har vi lagt om kostholdet. Det fungerer greit i det daglige, jeg baker eget brød og er påpasselig med sauser og andre ting. Men er litt engstelig for lørdagsgodtet, og har ikke lyst å kutte det ut helt. Skjønner at ren melkesjokolade er glutenfritt, men hun er veldig glad i lakris. Er det gluten i lakris? Finner sprikende informasjon på nettet. Hva med smågodt generelt? Regner med jeg får bedre kontroll etter hvert, men det er fortsatt litt nytt for meg.

Anonymkode: 3bfa8...579

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ofte gluten i lakris dessverre, men Nox, Kick, Skipper lakrisbåter, Skipper salteubåter og Salte sild er uten gluten. Vær nøye med å lese innholdsfortegnelser uansett.  Panda lakris inneholder gluten, samme med Lakrissnører.

Skrevet

Lakrisbåter er ihvertfall glutenfritt.  Det finnes mange gode oversikter på nett, f.eks denne: http://gfmat.no/glutenfri/glutenfritt-godteri/

Jeg ville vært forsiktig med smågodt, da det fort blir smitte mellom boksene.  Gå heller for godteri i forseglede pakker.  Nå vet jeg ikke hvor gammel barnet ditt er, men barnebursdager er ofte en av de større utfordringene.  De foreldrene jeg kjenner med barn med cøliaki er veldig på tilbudsfronten med å tilby å hjelpe til ved bursdager (de fleste foreldre er også flinke med å tilrettelegge).  Om du ikke vet det allerede, så er flere av posekakene fra Toro glutenfrie.  En jeg kjenner har sagt at akkurat godteposene i bursdager får barna spise, men da er barna i skolealder og skjønner selv konsekvensene.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar :) Skal lese meg opp. Foreldre er informert, og vi tar med egne kaker i barnebursdager. Hun er 12 år, så hun har begynt å undersøke litt selv også, og skjønner at hun ikke kan spise alt hun har lyst på.

Anonymkode: 3bfa8...579

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...