Gå til innhold

Ferie og leggetid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når legger dere barna i ferien ?

Vi pleier å være i Spania hele sommerferien og barna er i seng og sover senest kl 22.30. De er 8 10 og 12 år gamle. Men jeg ser at andre barna her på feriestedet er oppe helt til midnatt og leker ute . Våre sover til 9.00 og er ute i hele dagen

Anonymkode: ca98c...99b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det synes jeg høres helt greit ut, de er jo oppe tidlig og ute hele dagen og leker og er slitne (bør iallefall være) på kvelden. Det har vært slik når jeg har hatt med meg barn til syden og jeg liker selv å legge meg tidlig for å få mest mulig ut av dagen etterpå.

Vi er hjemme i sommer men ungene må likevel legge seg i omtrent normal helgeleggetid. Fordi vi er oppe tidlig og vi vet de får altfor lite søvn når de er hos mor og snur døgnet totalt. Vi jobber innimellom så vi trenger søvnen og da ønsker jeg ikke å ha barn oppe (de er også husredde så de ønsker å sovne før vi gjør det)

Anonymkode: 1303b...295

Skrevet

22.30 synes jeg er kjempetidlig i Spania. Det er jo gjerne da det er deilig å være ute, mye hyggelig som skjer. Dans, underholdning m.v.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at du gjør det du synes er greit og riktig og ikke det du synes man "bør" gjøre eller det du ser andre gjøre. Jeg ville ikke hatt noe problem med å la barn i den alderen du skisserer være oppe til midnatt i ferien og mine får også være oppe lengre enn vanlig i feriene. Jeg vet mange er veldig opptatt av å holde på hverdagsrutinene også i ferien, men som på de fleste andre områder er barn forskjellige. Noen er avhengig av å ha samme leggetid for å få nok søvn, mens andre fint kan legge seg senere uten at det går ut over søvnen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her koser vi oss i ferien. Så tar vi den første uka etter skolestart med litt trøblete omjustering som en godkjent konsekvens av en herlig sommer. Ungene får være lengre oppe når det er fint vær og vi storkoser oss, de tar inn søvnen de trenger ved å sove litt lenger på morgenen. 

Men det er også helt greit å ville holde på samme rutinene som resten sv året. 

Alle er forskjellige, og det er greit. Gjør det som funker for deg og dine. Enkelt og greit.

Anonymkode: 19bfa...d74

• Liker 2
Skrevet

Bare å prøve seg frem. De er jo så store at de kan involveres også, si at de kan få prøve å være sent oppe noen kvelder siden det er ferie. Koser de seg og får andre opplevelser, eller blir de tydelig preget av mindre søvn, som trege å få opp, mer konflikter osv?

Skrevet

Våre barn elsker å se TV om morgenen når de har fri. Vi har sagt at de ikke får stå opp før kl 6. De våkner kl 6 og klarer ikke å sove mer fordi de vil se TV. Så de må i seng tidlig, siden de står opp så tidlig. Har prøvd å legge dem sent (kl 23) men de våkner kl 6 likevel... Vi er veldig restriktive på skjermtid til vanlig, så de timene de får om morgenen alene når de har fri ser de enormt fram til.

Får nyte det mens vi kan. Når de blir tenåringer må vi vel hale dem ut av senga kl 14...

AnonymBruker
Skrevet

I seng senest kl 01.00

12 år gammel :)

Anonymkode: ae285...1ca

Skrevet

9 åringen går och lägger sig efter första halvlek, och 12 åringen efter andra... Det är ju fotbolls EM.

9 åringen vill upp kl 9 för sommar TV, och 12 åringen får vi tjata upp. Räknar med att börja skruva på tiderna i augusti, två veckor innan skolstart

Skrevet

Her er det helgeleggetid i ferien ca 21. Har holdt oss til den nå når vi er hjemme men når vi drar på ferie kommer han nok og til å få være oppe til 22-23 de dagene det skjer noe spesielt eller det bare passer slik. Vi skal ikke til syden da husker jeg vi pleide å være ute til 22-23 de barneshowene starter jo så sent. I år skal vi bare på hytta+besøke familie i nord. Min sønn er 9, vi har alltid hatt gode rutiner på søvn og han vil selv ofte legge seg 21 om det ikke er noe spesielt vi gjør den dagen :)

Skrevet

Nå er vi fortsatt hjemme, men 11 åringen skal begynne å gjøre seg klar til kvelden ca 22.30, 7 åringen ca 22 og 17 åringen fikser seg selv. Når vi drar på ferie drøyer vi det sikkert 30 min el mer, vi skal tilbringe en hel dag på en fornøyelsespark blandt annet. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi tar det som det kommer.  Ser ann når ungene er trette, men stresser ikke med legging et visst klokkeslett.  12 og 14 år. 

Anonymkode: a338a...4e4

AnonymBruker
Skrevet

Vi holder sånn ca på det vanlige nivået, siden vi har morgenfugler til barn. De eldste som er 16 og 17 styrer seg selv (det gjør de til vanlig også), men småsøsknene på 10 og 13 legger seg omtrent til vanlig tid, dvs 21 og 22. Da er de trøtte også, så det passer oss best.

Anonymkode: 0ba14...c04

AnonymBruker
Skrevet

Gjør deg som er greit for dine unger og din familie. 

Anbefalingene fra ekspertene er vel å ikke endre døgnrytmen nevneverdig i ferien. Det er hardt for ungene å måtte gå tilbake til gammel døgnrytme, det kan ta lang tid. 

Noen unger tåler større forskyvninger enn andre. Om du merker at dine unger blir trøtte og sure og uopplagte om de får være for lenge oppe, er det helt ok å si at leggetid er kl 22, selv om det er ferie. Det er ikke slik at man MÅ være lenge oppe bare fordi man har ferie. 

Anonymkode: 57b51...d08

• Liker 2
Skrevet

Vi ferierer i utlandet en måned hver sommer og da snur vi døgnet helt. Yngstemann på 8 legges ved 2100 tiden, og eldste på 11 er i seng før oss, det vil si før 0000, men sovner ofte senere. Hele familien sover i hvert fall til 1000, og eldstemann sover ofte til 1100/1130. Så, så lenge barna får nok timer, det vil si 10/11 timer søvn er alt greit i ferien.

AnonymBruker
Skrevet

Vi endrer ikke leggetid er i ferier og helger. Barn 3.5 år.

Her er leggetid 1900. Hun Har våknet av seg selv mellom kl 05-0600 siden hun var 6 mnd gammel.  Senere leggetid er er ut prøvd - resultat er en grinete og sur unge med kort lunte. 

På ferier tilpasser vi aktiviteter etter leggetid. Drar tidlig i fornøyelsesparker eller lekeland, på stranda eller på tur. Det er ingen problem for oss og vi slipper endringer og tull etter ferien. Hun er alltid klar for å legge seg når det er legging og sovner greit. 

Anonymkode: 3287e...345

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...