Gå til innhold

Kattunge do- trøbbel!! Vær så snill, hjelp meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp meg!

Har to kattunger på 12 uker, de mistet sin mor når de var 7 uker :( pusejenta tisser og bæsjer i kattesanden, pusegutt har ikke noe problem med å bæsje i kassen, men tisse gjør han helst andre steder. Det hender en veldig sjelden gang at han tisser på rett sted. Han er veldig glad i å tisse på min side av sengen, og her og der rundt på gulvet. Jeg har prøvd masse rart, brukt fuktig bomull og "vasket" baki der (lest at dette lissom skal minnes om deres mor som vasker dem) puttet dem oppi kassa og gravd med potene, prøvd ulik type sand, satt ut flere kasser i leiligheten og "fulgt" han på do flere ganger iløpet av dagen, og da er jeg heldig om det kommer noe annet enn bæsj 😌

Er det noen som kan hjelpe meg med tips? Han er en så fin pus så vil ikke måtte kvitte meg med han, men dette er lissom ikke helt ok 😔

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hmmm.....   Jeg fikk en kattunge på 6 uker for noen år siden (og før noen klikker totalt: Kattungen ble funnet i en eske og overlevert meg av en offentlig etat).

Jeg viste den lille ved å gå til kassen, grave grop og grave over på kattens eget vis med en hånd. Kattungen så på, og repeterte. 

Har kattungene vært hos deg i 5 uker nå og hele tiden har han tisset i sengen din og på gulvet?

Jeg tenker litt på at han kanskje kan ha vært utrygg første gangen han tisset der det luktet av din lukt (som er trygg for ham) nemlig på din side i sengen.

Og kattetiss lukter mye rart for en katt. Som regel lukter det "Her er det vi tisser !", andre ganger tisse de for å sette sin lukt sammen med lukten av noe trygt (ref. tissing i sengen), og så er det markering med høy hale og sprayurinering fra stående stilling.

Det siste tror jeg vi kan utelukke siden han er så ung ennå.

Dersom dette startet tidlig og siden har fortsatt så heller jeg til teorien om "Her er det vi tisser, for her lukter det urinal". Da må det vaskes slik at lukten av tisseplass blir borte.

Glovarmt vann med proteinløsende vaskepulver. La tørke. Vaske med legesprit (hør med vetrinæren om du kan få kjøpt en klunk av vedkommende og forklar hva du skal bruke det til), vask til slutt med kaldt vann og la tørke.

Det er greit om kattungene ikke ser at du søler med vann på gulvet du også.

Så kan du sette vannskåler eller små skåler med mat på de stedene hvor han hadde laget tisseplass og hvor du har vasket rent for luktstoffer han enkelt identifiserer. Alternativt kjøper du noen små dokasser/esker, fyller litt sand oppi og setter på de vaskede tisseplassene.

Anonymkode: 29888...0ab

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm.....   Jeg fikk en kattunge på 6 uker for noen år siden (og før noen klikker totalt: Kattungen ble funnet i en eske og overlevert meg av en offentlig etat).

Jeg viste den lille ved å gå til kassen, grave grop og grave over på kattens eget vis med en hånd. Kattungen så på, og repeterte. 

Har kattungene vært hos deg i 5 uker nå og hele tiden har han tisset i sengen din og på gulvet?

Jeg tenker litt på at han kanskje kan ha vært utrygg første gangen han tisset der det luktet av din lukt (som er trygg for ham) nemlig på din side i sengen.

Og kattetiss lukter mye rart for en katt. Som regel lukter det "Her er det vi tisser !", andre ganger tisse de for å sette sin lukt sammen med lukten av noe trygt (ref. tissing i sengen), og så er det markering med høy hale og sprayurinering fra stående stilling.

Det siste tror jeg vi kan utelukke siden han er så ung ennå.

Dersom dette startet tidlig og siden har fortsatt så heller jeg til teorien om "Her er det vi tisser, for her lukter det urinal". Da må det vaskes slik at lukten av tisseplass blir borte.

Glovarmt vann med proteinløsende vaskepulver. La tørke. Vaske med legesprit (hør med vetrinæren om du kan få kjøpt en klunk av vedkommende og forklar hva du skal bruke det til), vask til slutt med kaldt vann og la tørke.

Det er greit om kattungene ikke ser at du søler med vann på gulvet du også.

Så kan du sette vannskåler eller små skåler med mat på de stedene hvor han hadde laget tisseplass og hvor du har vasket rent for luktstoffer han enkelt identifiserer. Alternativt kjøper du noen små dokasser/esker, fyller litt sand oppi og setter på de vaskede tisseplassene.

Tusen takk for svar! De har vært her siden fødselen, altså, de ble født her 😝 han tisser på dynene, eller hva som ligger oppå senga. Kan ikke være pga han fortsatt lukter det, for har både byttet,  kastet og kjøpt nye dyner. Også har han ingen spesiell sted han tisser (jeg er rotet av meg, så ligger fort klær på gulvet som han foretrekker å benytte, håndklær, poser, skjerf, you name it) faktisk, ofte rundt sengen! Skal prøve å fjerne alt rot på gulvet og sette flere matskåler rundt senga 😊 (de vil kanskje ikke gjøre fra seg ved maten sin?) gah, jo det har jo skjedd flere ganger på kjøkkenet. ..  😔

Skrevet

Ville passet på å ha minst 2 rene kattedoer. I tillegg kan du vurdere å stenge dem ute fra soverom og pass på at det ikke ligger tøy på gulvet noe sted - det er kun i en periode, men viktig at du passer nøye på nå.

AnonymBruker
Skrevet

Gir deg denne jeg. Masse god og relevant info i alle foredragene.

Dette er en av foredragene, men det handler mest om voksne katter:

Her har du listen over adferdskonsulenter

Og helt til slutt nevner jeg at det kan være en urinveisinfeksjon, så et besøk hos vetrinær for å undersøke om han har en urinveisinfeksjon kan være veldig lurt.

Skrevet
26 minutter siden, Tvist skrev:

Ville passet på å ha minst 2 rene kattedoer. I tillegg kan du vurdere å stenge dem ute fra soverom og pass på at det ikke ligger tøy på gulvet noe sted - det er kun i en periode, men viktig at du passer nøye på nå.

Har ikke dør på soverommet 😒 har tre stående rundt på 50 kvadrat 😝 jeg gikk nå og rotet i kattesanden med en spade nå, og han løp rett til en tom pose på naborommet og satt seg ned. Jeg løp og satt han i kassa, han tisset og jeg roste han opp i skyene, fikk godteri og deilig våtmat mens jeg fortsatte som en gal person og fortalte han hvor flink han er 😅

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gir deg denne jeg. Masse god og relevant info i alle foredragene.

Dette er en av foredragene, men det handler mest om voksne katter:

Her har du listen over adferdskonsulenter

Og helt til slutt nevner jeg at det kan være en urinveisinfeksjon, så et besøk hos vetrinær for å undersøke om han har en urinveisinfeksjon kan være veldig lurt.

Tusen takk,  ja jeg tenkte på det,  men det kommer tiss og trur ikke det er problemet. Iforhold til søstera har han på en måte vært tregere med alt, han virker nesten litt kort 😊 så kanskje han er litt etter når det kommer til det også. Men skjønner lissom ikke hvorfor han kan bæsje der, men ikke tisse 😣

Skrevet

Det kan hende det er så enkelt som at han gjerne vil ha en egen tissekasse. Det er noen katter som er dritsære på akkurat det. Den uskrevne regelen er en do pr katt +1, så i teorien skal du ha dokasser når du har to katter. Men som regel holder det lenge med en pr katt.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, bazinga88 skrev:

Tusen takk for svar! De har vært her siden fødselen, altså, de ble født her 😝 han tisser på dynene, eller hva som ligger oppå senga. Kan ikke være pga han fortsatt lukter det, for har både byttet,  kastet og kjøpt nye dyner. Også har han ingen spesiell sted han tisser (jeg er rotet av meg, så ligger fort klær på gulvet som han foretrekker å benytte, håndklær, poser, skjerf, you name it) faktisk, ofte rundt sengen! Skal prøve å fjerne alt rot på gulvet og sette flere matskåler rundt senga 😊 (de vil kanskje ikke gjøre fra seg ved maten sin?) gah, jo det har jo skjedd flere ganger på kjøkkenet. ..  😔

Hvorfor døde moren?

Anonymkode: f5954...178

Skrevet
13 timer siden, Minya skrev:

Det kan hende det er så enkelt som at han gjerne vil ha en egen tissekasse. Det er noen katter som er dritsære på akkurat det. Den uskrevne regelen er en do pr katt +1, så i teorien skal du ha dokasser når du har to katter. Men som regel holder det lenge med en pr katt.

Jeg vet, prøvde ut to nye kasser, helt ferske og fine, men nope 😔 

Skrevet

😁 han har tisset frivillig i kassa, en gang ihvertfall, jeg har trua!  Tusen takk for gode tips! (om noen har samme problem så.. ) Trur det som gjorde utslag var å holde ting han tisser på over oppi kassa mens han var i kassa, også istad la jeg ett håndkle han prøvde å tisse på tidligere ved kassa(mest fordi jeg begynte å bli drittlei, og da er sølet ihvertfall like ved kassa) jeg så at han gikk bort til håndkleet, luktet på det, tittet bort på kassa og trasket oppi og tisset! 🙌 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...