Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gir dere faen i hva noe koster, eller kan dere "tenke" på det dere skal kjøpe for å se om det kanskje kommer på salg osv?

Anonymkode: fbddf...6a2

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gir dere faen i hva noe koster, eller kan dere "tenke" på det dere skal kjøpe for å se om det kanskje kommer på salg osv?

Anonymkode: fbddf...6a2

Jeg er ikke kjemperik, men har veldig god råd. To gode solide inntekter og lav bokostnad. 

Jeg er veldig sparsommelig. Kjøper nesten utelukkende på salg både til meg og barna. Kjøper gjerne mat med dårlig dato på 40%. Lager ukeplaner for mat og kjøper aldri brus. 

Jeg har råd til å kjøpe omtrent det jeg ønsker meg, men om jeg skal kjøpe noe så går jeg gjerne i flere omganger å ser på det. Mye kommer ofte på salg omtrent samme tid hvert år. Og jeg venter som oftest på at det skal komme på salg. Om jeg feks trenger en ny allværsjakke bestemmer jeg meg nesten aldri for å kjøpe en bestemt type eller merke. Jeg går på xxl og sjekker hva som er på salg slik at jeg kan "spare" noen kroner uten å gå ned på funksjonen til jakken. 

Folk rundt meg synes jeg er litt for forsiktig med pengene mine. Men jeg er aldri grisk eller lar være å gjøre noe for å spare penger. Kam godt kjøpe meg et bilde jeg liker til 10 000. Men jeg liker bare ikke å bruke unødvendig mye på ting. 

Anonymkode: c7d85...fd3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke rik, men hadde jeg vært det ville jeg fortsatt ha kjøp ting på salg, og sjekket datovarekurvene i butikken.

Anonymkode: 72940...a4f

• Liker 2
Gjest Evans
Skrevet (endret)

Anser ikke meg selv som rik, men som en som har det godt økonomisk. Jeg har forme, tjener godt, og har god råd. Jeg handler nesten bare på salg - hvorfor kjøpe fullpris når man kan få det billigere? :)

Det hender jeg slår til med noe jeg virkelig ønsker meg som er dyrt, men det hører sjeldenhetene til. Har aldri angret på et slik kjøp vel og merke, det har vært gjennomtenkt og jeg har tenkt ti ganger på at dette koster ganske så mye. 

Endret av Evans
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke kjemperik, men har veldig god råd. To gode solide inntekter og lav bokostnad. 

Jeg er veldig sparsommelig. Kjøper nesten utelukkende på salg både til meg og barna. Kjøper gjerne mat med dårlig dato på 40%. Lager ukeplaner for mat og kjøper aldri brus. 

Jeg har råd til å kjøpe omtrent det jeg ønsker meg, men om jeg skal kjøpe noe så går jeg gjerne i flere omganger å ser på det. Mye kommer ofte på salg omtrent samme tid hvert år. Og jeg venter som oftest på at det skal komme på salg. Om jeg feks trenger en ny allværsjakke bestemmer jeg meg nesten aldri for å kjøpe en bestemt type eller merke. Jeg går på xxl og sjekker hva som er på salg slik at jeg kan "spare" noen kroner uten å gå ned på funksjonen til jakken. 

Folk rundt meg synes jeg er litt for forsiktig med pengene mine. Men jeg er aldri grisk eller lar være å gjøre noe for å spare penger. Kam godt kjøpe meg et bilde jeg liker til 10 000. Men jeg liker bare ikke å bruke unødvendig mye på ting. 

Jeg har akkurat samme holdning som deg.  Jeg liker ikke å kaste bort penger, og venter gjerne til noe kommer på salg, eller handler på billige butikker.  Kjøper dog ikke ting bare fordi det er billig.  Jeg er ikke interessert i å samle ting jeg ikke bruker.  Jeg kjøper heller en skikkelig kvalitetsjakke, enn tre billige jakker, f.eks.  Men finner jeg noe jeg virkelig liker og vet at jeg kommer til å bruke så kjøper jeg det (nesten) uavhengig av pris.

Skrevet
16 minutter siden, Evans skrev:

Anser ikke meg selv som rik, men som en som har det godt økonomisk. Jeg har forme, tjener godt, og har god råd. Jeg handler nesten bare på salg - hvorfor kjøpe fullpris når man kan få det billigere? :)

Det hender jeg slår til med noe jeg virkelig ønsker meg som er dyrt, men det hører sjeldenhetene til. Har aldri angret på et slik kjøp vel og merke, det har vært gjennomtenkt og jeg har tenkt ti ganger på at dette koster ganske så mye. 

Høres kjent ut :Nikke:

Ser ingen grunn til å sløse med pengene om det kan gjøres litt rimeligere. Men er det et akutt behov (typisk vaskemaskin som sier takk for seg, og ikke en bra tilbud på en god maskin i mils omkrets, så venter jeg ikke til det kommer en på tilbud. Da trenger jeg en nå og kjøper en nå, men jeg har da sjekket for tilbud først :fnise: )

• Liker 1
Gjest Evans
Skrevet
4 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Høres kjent ut :Nikke:

Ser ingen grunn til å sløse med pengene om det kan gjøres litt rimeligere. Men er det et akutt behov (typisk vaskemaskin som sier takk for seg, og ikke en bra tilbud på en god maskin i mils omkrets, så venter jeg ikke til det kommer en på tilbud. Da trenger jeg en nå og kjøper en nå, men jeg har da sjekket for tilbud først :fnise: )

Nettopp! Likeledes med ting jeg vet er dyrt, men som vil lønne seg i lengden. 

Skrevet
3 minutter siden, Evans skrev:

Nettopp! Likeledes med ting jeg vet er dyrt, men som vil lønne seg i lengden. 

Helt enig. Tenker kostnad vrs levetid og er takknemlig for at jeg har muligheten til å gjøre det innenfor gitte grenser selvsagt.

De aller fleste av oss begrenses til slutt av tilgangen på "frie midler", så vi prøver å gjøre de beste langtidsvalgene hver og en av oss har muligheter til :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva du mener med rik, men vi har råd til å kjøpe ting vi ønsker oss.

Noe av grunnen til at vi klarer oss godt, er at vi venter med å handle ting til det er på salg, og sparer til ting vi ønsker oss. For eksempel å reise på tre sydenturer i året + helgeturer utenlands, krever at vi setter av litt penger hver måned. Ungene og vi handler klær i mellomprisklassen, og jeg har et regneark der jeg skriver inn alt jeg kjøper til barna, slik at vi ikke ender opp med for mye klær.

Undertøyet mitt koster type 1000,- per sett, og det har jeg råd til pga salg på ebay. Buksene koster rundt 800,- per stk - også kjøpt på salg.

Mat ukeshandler vi - og vin, kosmetikk og parfyme kjøper vi konsekvent i utlandet.

En siste ting - å ha det ryddig hjemme fører til at vi hele tiden har oversikt over hva vi eier, så vi ikke gjør bomkjøp.

Anonymkode: 2fe17...d81

Gjest hockeyfrue
Skrevet

Vi har råd til å kjøpe oss så og si det vi vil, men det hender selvfølgelig at vi handler på salg. Nå er jeg en impulsshopper da, og jeg sliter litt med å la være å kjøpe ting med en gang. Ser jeg noe jeg vil ha, vil jeg ha det NÅ! Men jeg prøver å bli bedre på det, og i det siste har jeg gjort mange fine salgskupp. Samboeren min er mye mer fornuftig enn meg, og handler nesten kun på salg. 

Når det kommer til mat setter vi opp ukesmeny, og planlegger uken etter diverse tilbud rundt om i butikkene.  Vi prøver å kaste minst mulig mat, så ukesmeny lønner seg både med tanke på det økonomiske og miljøet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig god råd. Jeg kaster ikke bort penger, og kjøper gjerne klær og andre ting på salg.

Mat derimot. Der kjøper jeg mye delikatesser og ypperste kvalitet. Kjøper ikke pga prisen, men god mat er viktig i familien :)

Anonymkode: 6f293...865

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ikke noen glede av å kjøpe et plagg til skyhøy pris, selv om jeg har anledning, når jeg vet at jeg kunne fått det på salg eller funnet det på ebay til halve prisen.

Jeg bryr meg mye om kvalitet, snitt osv.. Men jeg handler så og si aldri i Norge. Det er latterlig hvordan forrige sesongs varer selges til fullpris her fordi folk ikke vet bedre.

Det er klart at det er noen ting jeg betaler ekstra for fordi jeg kan og mener det er verdt det. Som f.eks. mat og gode råvarer, god vin, enkelte møbler. Men jeg vil selvsagt ha en god deal. Ingen liker vel å føle at de blir snytt.

Anonymkode: 005f6...d52

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke noen glede av å kjøpe et plagg til skyhøy pris, selv om jeg har anledning, når jeg vet at jeg kunne fått det på salg eller funnet det på ebay til halve prisen.

Jeg bryr meg mye om kvalitet, snitt osv.. Men jeg handler så og si aldri i Norge. Det er latterlig hvordan forrige sesongs varer selges til fullpris her fordi folk ikke vet bedre.

Det er klart at det er noen ting jeg betaler ekstra for fordi jeg kan og mener det er verdt det. Som f.eks. mat og gode råvarer, god vin, enkelte møbler. Men jeg vil selvsagt ha en god deal. Ingen liker vel å føle at de blir snytt.

Jeg er enig i alt du skriver, bortsett fra det med fjorårets varer.  Jeg har aldri skjønt forventningen om at varer skal ned i pris med en gang de er mer enn to måneder gamle.  Om en kåpe er verdt å betle 8.000,- for i 2015, hvorfor er den bare verdt 4.000,- i 2016?  Stoff, kvalitet og levetid er fortsatt nøyaktig den samme.  Og jeg skjønner ihvertfall ikke poenger med å se ned på folk som kjøper fjorårets varer.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Den 7/1/2016 at 13.28, AnonymBruker skrev:

....gnukken kalles dette. 

Anonymkode: eae6d...282

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke rik, men har god råd. Kjøper sjelden på salg med mindre det tilfeldigvis er salg på den tingen jeg skal ha når jeg bestemmer meg for å kjøpe den. På den annen side så løper jeg ikke og kjøper helt i ørska heller. Det tar gjerne en god stund fra jeg får lyst på et eller annet til at jeg faktisk handler det. Den tiden bruker jeg til å bli enig med meg selv om hvorvidt dette er noe jeg har lyst på og trenger eller om jeg bare har lyst på. I sistnevnte tilfelle kan det godt være det ikke blir noen handel. 

Matvarer kjøper jeg når jeg trenger det. Ser ikke etter tilbudsvarer der heller, men er ganske påpasselig med å ikke kjøpe mer enn jeg regner med å bruke opp. Man finner ikke 3 osteslag og 4 typer skinke i mitt kjøleskap akkurat. 

AnonymBruker
Skrevet
Den ‎01‎.‎07‎.‎2016 at 22.28, AnonymBruker skrev:

Hva sparer du alle pengene til?

Anonymkode: 053bb...bda

AnonymBruker
Skrevet
Den 2.7.2016 at 9.30, Kara W skrev:

Jeg er enig i alt du skriver, bortsett fra det med fjorårets varer.  Jeg har aldri skjønt forventningen om at varer skal ned i pris med en gang de er mer enn to måneder gamle.  Om en kåpe er verdt å betle 8.000,- for i 2015, hvorfor er den bare verdt 4.000,- i 2016?  Stoff, kvalitet og levetid er fortsatt nøyaktig den samme.  Og jeg skjønner ihvertfall ikke poenger med å se ned på folk som kjøper fjorårets varer.

Poenget er vel ikke at varen er verdt mindre, men at den settes ned andre steder. Jeg diskuterer ikke hvorvidt det gir mening at gamle varer blir satt ned, bare konstaterer at det gjør de. 

F.eks. ser jeg bukser fra Isabel Marant i vindu i en forretning i Bygdøy Alle - jeg vet den er fra ifjor, og man kan finne den til halv pris enten i utlandet eller på nett. Og da synes jeg det er idiotisk å betale full pris. Jeg kan ikke annet enn å anta at de som betaler det ikke er klar over at det er gammel kolleksjon som de kunne fått rimeligere et annet sted...eller?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva sparer du alle pengene til?

Anonymkode: 053bb...bda

Nå er det ikke meg du spør, men siden jeg har samme holdning så velger jeg å spare.  Det meste av det vi sparer går til bolig og investeringer.  Vi regner ikke med at det er mye igjen pensjonen når den tid kommer, så sparer til det.  Vi ønsker også å sikre våre barn økonomisk dersom det skulle skje noe.  Vi liker også å ha en god buffer slik at vi kan bruke penger på det vi vil når noe dukker opp.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i kontakt med en del "rikinger" gjennom jobben, og min erfaring er at mange av de er direkte gniene. Sannsynligvis derfor de er rike... Mange står der i rådyre merkeklær, kjører nye modeller av Porsche, Audi og gud vet hva og kommenterer høylytt hvor dyre småting er. De prøver dessuten ofte å snike seg unna betaling av småbeløp, vi snakker om tiere og tjuekroninger. Det gjelder selvsagt ikke alle, men mange er direkte ufine. Jeg hadde vært flau over å oppføre meg sånn.

Anonymkode: 8535e...65a

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i kontakt med en del "rikinger" gjennom jobben, og min erfaring er at mange av de er direkte gniene. Sannsynligvis derfor de er rike... Mange står der i rådyre merkeklær, kjører nye modeller av Porsche, Audi og gud vet hva og kommenterer høylytt hvor dyre småting er. De prøver dessuten ofte å snike seg unna betaling av småbeløp, vi snakker om tiere og tjuekroninger. Det gjelder selvsagt ikke alle, men mange er direkte ufine. Jeg hadde vært flau over å oppføre meg sånn.

Anonymkode: 8535e...65a

Min erfaring er noe lignende med noen av de rike jeg kjenner innen finans og salg.

De eier en del luksusvarer og drar på dyre ferier, samtidig er de også ekstremt flinke til å prute, forhandle renter og skaffe seg ting gratis/gjennom nettverk. Og noen ganger være regelrett sleipe. Det er jo gjerne sånn at de som lett kunne betalt for flyreisene, bilene og fotballbillettene sine selv er de som også lettest kan skaffe seg det uten å betale eller med store rabatter. 

Og hvis de ikke får gratis VIP-pass til Bruce Springsteen, ja, da gidder de ikke gå. Er for dyrt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...