AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #1 Skrevet 1. juli 2016 Hei! Jeg trenger virkelig hjelp med noe her.. Det har seg sånn at kjæresten min og snart far til vårt første barn nekter å spise grønnsaker/frukt/bær/juice.. Han kaster opp hvis han prøver.. Det er åpenbart noe som sitter i hodet, og han har alltid vært sånn. Han liker smaken av jordbær f.eks i milkshake osv, men kunne aldri spist jordbær. Han har blitt lokket med premier som ny tv/PlayStation osv når han var yngre hvis han spiste en agurkbit - men han gjorde det fortsatt ikke! Generelt er kostholdet hans helt forferdelig og det er noe som bekymrer meg veldig med tanke på hans helse og det at vi snart er en familie.. Vi er veldig unge(20 og 22), men dette må da bli et problem når han blir eldre? Han spiser bare pizza og junkfood.. Og drikker ikke noe annet enn cola. Han er kjempetynn, men er mye syk.. Dette med kostholdet hans bekymrer meg helt ekstremt..:( er rede han møter en tidlig død og at vi får en slitsom hverdag i forhold til mat hjemme når vi flytter sammen før barnet kommer.. noen som har vært borti lignende situasjon der dette har løst seg?? Hva kan man gjøre? trenger sårt råd og tips.. Anonymkode: 1e5f9...b70
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #2 Skrevet 2. juli 2016 At du gidder å få barn med et barn. Anonymkode: 3c2ce...9df 6
GammelKaktus Skrevet 2. juli 2016 #3 Skrevet 2. juli 2016 Er nesten litt seint å tenke på dette nå... men du får håpe han tar til vettet når barnet er på plass. Hvis ikke så vil du få det strevsomt med to barn.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #4 Skrevet 2. juli 2016 Du må kamuflere grønnsaker i kostholdet hans. Du sier han er glad i pizza, da hiver du oppi løk, paprika, sopp, spinat, gulrot, selleri, squash osv i sausen, og kverner godt så han ikke ser hva du har puttet i. Lag pommes frites av søtpotet. Hjemmelagd ketchup. Blomkål i potetstappe. Hjemmelagd milkshake hvor sirupen kan være smoothie med grønnsaker i. Masse gode tips på nett Anonymkode: fa975...307 1
Fixer'n Skrevet 2. juli 2016 #5 Skrevet 2. juli 2016 Var et TV-program om en sånn mann for ett par år siden, Kan det ha vært med Hellstrøm eller noe.. Voksen mann som nektet å spise med familien, han hadde aldri spist noen måltider sammen med de, og dette ble ert kjempeproblem for kone og barn. Men han fikk hjelp og begynte å spise. Prøv å søk opp og la samboeren din få se det. Det blir tøft med 2 barn å ta vare på siden du selv er ung, men bra du tar tak i dette. Så får du bare håpe at den ene ungen har lyst til å bli voksen. lykke til🎉👍
Fixer'n Skrevet 2. juli 2016 #6 Skrevet 2. juli 2016 http://www.tv3play.no/programmer/hellstrom-rydder-opp-hjemme/281980 under denne linken ligger Hellstrøms serie. Kan være at jeg husker feil og at det er enn annen tvkokk som hadde dette men titt igjennom her så kanskje det er riktig.
Gjest 123Sol Skrevet 2. juli 2016 #7 Skrevet 2. juli 2016 Psykolog? Med tanke på at det muligens sitter i hodet. (Var ei på Hellstrøm som slet med spising og spying som fikk hjelp av det)
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #8 Skrevet 2. juli 2016 Mener det var Hellstrøm ja, han var på besøk hos en familie hvor mannen i huset spiste KUN skive med nugatti. Ingenting annet. Han hadde kropp som en 70-åring. Så nei, sjansen for at det blir bedre for mannen din når han blir mer voksen er liten... Anonymkode: 0a59c...009 2
Gjest 123Sol Skrevet 2. juli 2016 #9 Skrevet 2. juli 2016 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mener det var Hellstrøm ja, han var på besøk hos en familie hvor mannen i huset spiste KUN skive med nugatti. Ingenting annet. Han hadde kropp som en 70-åring. Så nei, sjansen for at det blir bedre for mannen din når han blir mer voksen er liten... Anonymkode: 0a59c...009 Er ikke det jeg tenker på... (Hvis du svarte meg 😆) Endret 2. juli 2016 av 123Sol
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #10 Skrevet 2. juli 2016 Først og fremst så tror jeg det kan være greit å prate med han om det, spør om han lyst å endre matvanene sine. Det nytter ikke med tvang. Får du han med på det kan han f.eks smake på vanlig ketchup (som han sikkert liker), deretter skal han smake på ingrediensene som er i ketchup (tomat, sukker, eddik), det samme gjør du med jordbærmilkshake (jordbær, fløte), pizzasaus (hvitløk, tomat, oregano, løk, paprika) osv. Det er noe med å forberede hjernen på hva som kommer i munnen. Denne metoden har jeg brukt på min stesønn og han spiser nå mye sunnere enn tidligere. Husk å fortell han at det er greit å ikke like alt, det er det få som gjør. Anonymkode: 4d2a3...514
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #11 Skrevet 2. juli 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg trenger virkelig hjelp med noe her.. Det har seg sånn at kjæresten min og snart far til vårt første barn nekter å spise grønnsaker/frukt/bær/juice.. Han kaster opp hvis han prøver.. Det er åpenbart noe som sitter i hodet, og han har alltid vært sånn. Han liker smaken av jordbær f.eks i milkshake osv, men kunne aldri spist jordbær. Han har blitt lokket med premier som ny tv/PlayStation osv når han var yngre hvis han spiste en agurkbit - men han gjorde det fortsatt ikke! Generelt er kostholdet hans helt forferdelig og det er noe som bekymrer meg veldig med tanke på hans helse og det at vi snart er en familie.. Vi er veldig unge(20 og 22), men dette må da bli et problem når han blir eldre? Han spiser bare pizza og junkfood.. Og drikker ikke noe annet enn cola. Han er kjempetynn, men er mye syk.. Dette med kostholdet hans bekymrer meg helt ekstremt..:( er rede han møter en tidlig død og at vi får en slitsom hverdag i forhold til mat hjemme når vi flytter sammen før barnet kommer.. noen som har vært borti lignende situasjon der dette har løst seg?? Hva kan man gjøre? trenger sårt råd og tips.. Anonymkode: 1e5f9...b70 Så kjempetynn = frisk? Henger meg på tipset om psykolog. Han trenger nok profesjonell hjelp, det er dessverre ikke bare å ''ta seg sammen''. Er litt skeptisk til rådet om å skjule grønnsaker og slikt i mat. I allefall hvis han ikke er klar over det og finner ut av det, for det kan gjøre vondt verre. Anonymkode: cb2b6...070 3
Mari Y Skrevet 3. juli 2016 #12 Skrevet 3. juli 2016 Den 1.7.2016 at 20.57, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg trenger virkelig hjelp med noe her.. Det har seg sånn at kjæresten min og snart far til vårt første barn nekter å spise grønnsaker/frukt/bær/juice.. Han kaster opp hvis han prøver.. Det er åpenbart noe som sitter i hodet, og han har alltid vært sånn. Han liker smaken av jordbær f.eks i milkshake osv, men kunne aldri spist jordbær. Han har blitt lokket med premier som ny tv/PlayStation osv når han var yngre hvis han spiste en agurkbit - men han gjorde det fortsatt ikke! Generelt er kostholdet hans helt forferdelig og det er noe som bekymrer meg veldig med tanke på hans helse og det at vi snart er en familie.. Vi er veldig unge(20 og 22), men dette må da bli et problem når han blir eldre? Han spiser bare pizza og junkfood.. Og drikker ikke noe annet enn cola. Han er kjempetynn, men er mye syk.. Dette med kostholdet hans bekymrer meg helt ekstremt..:( er rede han møter en tidlig død og at vi får en slitsom hverdag i forhold til mat hjemme når vi flytter sammen før barnet kommer.. noen som har vært borti lignende situasjon der dette har løst seg?? Hva kan man gjøre? trenger sårt råd og tips.. Anonymkode: 1e5f9...b70 Tror ikke det er så mye som kan gjøres, om han virkelig nekter å spise sunn mat. Men han kaster opp mat sa du?
Mari Y Skrevet 3. juli 2016 #13 Skrevet 3. juli 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Først og fremst så tror jeg det kan være greit å prate med han om det, spør om han lyst å endre matvanene sine. Det nytter ikke med tvang. Får du han med på det kan han f.eks smake på vanlig ketchup (som han sikkert liker), deretter skal han smake på ingrediensene som er i ketchup (tomat, sukker, eddik), det samme gjør du med jordbærmilkshake (jordbær, fløte), pizzasaus (hvitløk, tomat, oregano, løk, paprika) osv. Det er noe med å forberede hjernen på hva som kommer i munnen. Denne metoden har jeg brukt på min stesønn og han spiser nå mye sunnere enn tidligere. Husk å fortell han at det er greit å ikke like alt, det er det få som gjør. Anonymkode: 4d2a3...514 Jeg har også opplevd press fra folk, og det kan virke mer de-motiverende, selv om hensikten er å motivere. Har så langt gått ned ca 2- 4 kg siden sist, og holdt meg der. Gjør det gjerne på 'gamle- måten'. Spiser helt vanlig, sunn mat, passer på å gå og trene jevnlig. Det krever litt omstilling, men jeg vil gjerne gjøre det på en mer behagelig måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå