Gå til innhold

Samboere, en tjener mest, den andre har større formue, hvordan del utgiftene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså de løpende utgiftene til bolig, mat og det som er felles. Er det mest rettferdig at man betaler inn til fellesen en viss prosent av det man tjener, eller 50/50 siden den ene tjener mest, mens den andre har større formue. Eller bør det som tras med inn, holdes utenfor og man betaler prosent av inntekten?

Dette ble litt rotete sorry!

Anonymkode: 11797...dba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

50/50 er det eneste rettferdige med mindre den ene gjør mer husarbeid og sånt. 

• Liker 3
Skrevet

Vi deler fellesutgiftene etter inntektsbrøk. Jeg tjener ca det dobbelte av ham og betaler ca 2/3. Nå er vi gift, men dette gjorde vi også da vi var samboere. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi deler også etter inntektsbrøk. Jeg synes ikke det er rimelig at den parten med mest formue skal måtte spise av formuen sin - dersom dere kjøper bolig får heller den med mest formue ha en større eierbrøk i boligen! 

Anonymkode: 8abe1...368

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

50/50 uavhengig av inntekt og formue. 

Unntaket her er om den som har mest penger insisterer på å ha livsstil som den med dårligst råd ikke har råd til. Det skal ikke være slik at den rikeste insisterer på et hus som er så dyrt at den med dårligst råd ikke sitter igjen med noe lommepenger etter at felles utgifter er betalt. Da må heller den med best råd finne seg i å betale mer. 

Anonymkode: c1c41...6d6

• Liker 1
Skrevet

Vi er heldigvis enig om at vi to er ett, og det samme er pengene våre :5:

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Betrakteren skrev:

Vi er heldigvis enig om at vi to er ett, og det samme er pengene våre :5:

Romantisk, men ikke nødvendigvis lurt. Det er temmelig mange som har ment at de to er ett, og så sluttet å tro det.. Da er det gjerne lurt å ha sine egne penger spart opp i tillegg. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Romantisk, men ikke nødvendigvis lurt. Det er temmelig mange som har ment at de to er ett, og så sluttet å tro det.. Da er det gjerne lurt å ha sine egne penger spart opp i tillegg. 

Det er ikke romantikk som ligger bak da, men en god løsning for oss. Jeg synes det er rart at man skal dele hverdagen, høytider, seng, barn, dyr, hus osv., men drive med prosentregning på penger for å få det til å gå opp slik at det blir "rettferdig" i fall vi går fra hverandre senere. Jeg er ikke så opptatt av penger og har et svært lavt forbruk i forhold til de fleste - og det samme har mannen. Jeg tror aldri vi har kranglet om penger! Når det er sagt så eier vi alle store ting som bil, hytte og hus sammen. Ingen av oss vil stå på bar bakke ved et eventuelt brudd. Men vi har aldri tatt avgjørelser om fordeling av økonomi på bakgrunn av et eventuelt fremtidig brudd. I våre hoder og hjerter skal vi jo være sammen for alltid. Akkurat så naive er vi, og det har vi levd godt med i snart 20 år - og forhåpentligvis for resten av livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...