Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Pga. ustabile sykluser (er nå på dag 56 i syklus!!!) så har jeg vært til gynekologen og skal starte enkel pergokur når jeg får tilbake mensen. Tok ultralyd i dag, og det viser seg at jeg har cyster i eggstokkene og jeg håper at pergotime kanskje vil fungere for å få kortere/regelmessige sykluser OG eggløsning. Jeg har også tatt blodprøver i forhold til PCO/PCOS. (Til info så har jeg ikke gått på p-piller på mange år). Det jeg lurer på er: 

- Kan de som har erfaringer fra pergotime si litt om det? Fordeler/ulemper. Hjelper det?

- Hvor mange sykluser er det vanlig å gå på pergotime?

- Hva om pergotime ikke fungerer, hva vil neste steg være da? 

- Det andre er at gynekologen min fortalte at det er større sansynlighet for at 2 egg slipper samtidig, noe som kan føre til tvillinger. Noen som har erfaringer med dette å? 

- Ang. cyster. Hva gjøres med disse? Er det en mulighet for at de må fjernes? I tilfelle, hvordan?

Jeg sitter her med veldig mange spørsmål som dere skjønner, og noen er kanskje dumme. Vet selvfølgelig at vi alle er individuelle, men alle tips og erfaringer mottas uansett med takk :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En annen ting jeg glemte å skrive var at jeg valgte å gjøre dette privat da legen min synes jeg burde prøve på egenhånd frem til september. Jeg nekter å la det gå så lenge når jeg vet at noe ikke er helt som det skal. Privat er derimot svært dyrt, så vi får se hvor mye jeg faktisk kan få gjort der, eller om jeg skal dra tilbake til legen min og fortelle hva jeg har funnet ut hos privat gynekolog. Jeg har forståelse for at det offentlige ønsker at man skal vente i 1 år før en skal sette i gang en voldsom prosess. Men sykluser på nesten 60 dager, uten å ha gått på p-piller, er vel ikke særlig normalt akkurat. 

Skrevet

Hei! 

Kan ikke svare deg på alt, men kan kanskje hjelpe med noe :) Jeg gikk på pergotime, som jeg fikk tilbud av hos privat gynekolog fordi jeg hadde lange og ustabile sykluser. Vi hadde vel prøvd i 10-11 måneder da. Jeg gikk på dobbel kur, og ble gravid. Er 4+5 nå :)

Fordeler: Jeg ble gravid :fnise: Og syklusen ble mer normal. 

Ulempe: Noen bivirkninger, men det plagde meg ikke. Husker ikke engang hva de var... 

I og med at det ble klaff på første forsøk for meg, så vet jeg ikke hvor mange du kan gå på. Men tror du går en måned på og en måned av. Også kan de øke dosene (enkel, dobbel, trippel) hvis det viser seg at du ikke får eggløsning.

Angående tvillinger så er det vel en litt større prosentsjanse. Jeg hadde vondt i begge eggstokkene under eggløsningen, og mistenker derfor at to egg slapp. Men om de begge ble befruktet får jeg ikke vite før ultralyd. Vet at det var en på forumet som ble gravid med tvillinger på pergo, tror hun het @emhanse? Vet ikke om jeg får tagget henne på mobil.

Lykke til videre :)

Skrevet
2 minutter siden, Atziri skrev:

Hei! 

Kan ikke svare deg på alt, men kan kanskje hjelpe med noe :) Jeg gikk på pergotime, som jeg fikk tilbud av hos privat gynekolog fordi jeg hadde lange og ustabile sykluser. Vi hadde vel prøvd i 10-11 måneder da. Jeg gikk på dobbel kur, og ble gravid. Er 4+5 nå :)

Fordeler: Jeg ble gravid :fnise: Og syklusen ble mer normal. 

Ulempe: Noen bivirkninger, men det plagde meg ikke. Husker ikke engang hva de var... 

I og med at det ble klaff på første forsøk for meg, så vet jeg ikke hvor mange du kan gå på. Men tror du går en måned på og en måned av. Også kan de øke dosene (enkel, dobbel, trippel) hvis det viser seg at du ikke får eggløsning.

Angående tvillinger så er det vel en litt større prosentsjanse. Jeg hadde vondt i begge eggstokkene under eggløsningen, og mistenker derfor at to egg slapp. Men om de begge ble befruktet får jeg ikke vite før ultralyd. Vet at det var en på forumet som ble gravid med tvillinger på pergo, tror hun het @emhanse? Vet ikke om jeg får tagget henne på mobil.

Lykke til videre :)

Åh, tusentusen takk. Veldig gøy å høre at det hjalp for deg- GRATULERER så mye :):) 

Skrevet

Hei,

jeg gikk først på en dobbel kur med pergotime, uten å få eggløsning. Hadde en måned pause, før jeg fikk en trippel kur heller uten hell. Skal sies at jeg aldri har hatt natulig syklus; aldri mensen. Fikk aldri noen bivirkninger av pergotime.

Neste skritt for meg ble en kikkhullsoperasjon der fe drillet 12 hull i egglederne mine. Nøyaktig en måned senere fikk jeg min føste eggløsning og ble gravid :)

Jeg har ikke cyster, så kan dessverre ikke svare deg på det.

Skrevet

I 2009 hadde jeg prøvd ett år, uten å lykkes. Den gangen hadde jeg 2-3 menstruasjoner på det ene året. Fikk enkel pergokur og resultatet fyltet 6år for få dager siden:-)

I høst gikk jeg først til offentlig gynekolog uten hell, så til privat. Fikk da enkel pergokur som resulterte i graviditet på 1. forsøk. Mistet dessverre i uke 9.

I april prøvde jeg dobbel kur uten at jeg ble gravid.

I mai tok jeg en ny enkel kur og er nå 10 uker på vei. -med tvillinger! Så ja, jeg har sluppet to egg denne gangen:-)

For meg har pergotime vært stort sett vellykket hele veien, og de eneste bivirkningene jeg kan huske var masse hetetokter og humørsvingninger. 

På kurene hadde jeg sykluser på 30 dager i stedet for 35.

Masse lykke til!

Skrevet
22 minutter siden, emhanse skrev:

I 2009 hadde jeg prøvd ett år, uten å lykkes. Den gangen hadde jeg 2-3 menstruasjoner på det ene året. Fikk enkel pergokur og resultatet fyltet 6år for få dager siden:-)

I høst gikk jeg først til offentlig gynekolog uten hell, så til privat. Fikk da enkel pergokur som resulterte i graviditet på 1. forsøk. Mistet dessverre i uke 9.

I april prøvde jeg dobbel kur uten at jeg ble gravid.

I mai tok jeg en ny enkel kur og er nå 10 uker på vei. -med tvillinger! Så ja, jeg har sluppet to egg denne gangen:-)

For meg har pergotime vært stort sett vellykket hele veien, og de eneste bivirkningene jeg kan huske var masse hetetokter og humørsvingninger. 

På kurene hadde jeg sykluser på 30 dager i stedet for 35.

Masse lykke til!

Fantastisk! :) 

Skrevet
Den 1. juli 2016 at 18.36, Chickenwings85 skrev:

Hei. 

Pga. ustabile sykluser (er nå på dag 56 i syklus!!!) så har jeg vært til gynekologen og skal starte enkel pergokur når jeg får tilbake mensen. Tok ultralyd i dag, og det viser seg at jeg har cyster i eggstokkene og jeg håper at pergotime kanskje vil fungere for å få kortere/regelmessige sykluser OG eggløsning. Jeg har også tatt blodprøver i forhold til PCO/PCOS. (Til info så har jeg ikke gått på p-piller på mange år). Det jeg lurer på er: 

- Kan de som har erfaringer fra pergotime si litt om det? Fordeler/ulemper. Hjelper det?

- Hvor mange sykluser er det vanlig å gå på pergotime?

- Hva om pergotime ikke fungerer, hva vil neste steg være da? 

- Det andre er at gynekologen min fortalte at det er større sansynlighet for at 2 egg slipper samtidig, noe som kan føre til tvillinger. Noen som har erfaringer med dette å? 

- Ang. cyster. Hva gjøres med disse? Er det en mulighet for at de må fjernes? I tilfelle, hvordan?

Jeg sitter her med veldig mange spørsmål som dere skjønner, og noen er kanskje dumme. Vet selvfølgelig at vi alle er individuelle, men alle tips og erfaringer mottas uansett med takk :) 

Hei. Jeg startet med dobbel pergotime i vinter, ingen eggløsning, hadde så en pause måned, også ble jeg satt på trippel pergotime, fikk her en del bivirkninger:hetetokter, humørsvingninger, smerter/ubehag fra begge eggstokker, men ikke noe eggløsningslim, så jeg vet ikke om jeg hadde noen eggløsning, ikke tatt blodprøve denne gangen. Skal ta graviditets test neste uke, men har ikke helt trua. Har vært gravid før, og har ikke sånne symptomer nå. Veien videre er jeg usikker på. Ble satt på Metformin også, men har ikke kunnet tatt det pga bivirkningene der fungerer dårlig med fulltidsjobb. Altså diaré og kvalme. 

Skrevet
Den 2.7.2016 at 11.10, Chickenwings85 skrev:

Jeg kjenner jeg begynner å bli utålmodig nå. Jeg driver bare å venter på mensen slik at jeg kan få startet på pergokuren. Nå er det vel snart 60 dager siden sist jeg hadde menstruasjon, og jeg har gått med to uker med murringer i mage og rygg! Ah, aldri har syklusen vær så lang som denne gang.... :( 

Skrevet
6 timer siden, Chickenwings85 skrev:

Jeg kjenner jeg begynner å bli utålmodig nå. Jeg driver bare å venter på mensen slik at jeg kan få startet på pergokuren. Nå er det vel snart 60 dager siden sist jeg hadde menstruasjon, og jeg har gått med to uker med murringer i mage og rygg! Ah, aldri har syklusen vær så lang som denne gang.... :( 

Jeg fikk provera for å lage mensen, hadde mensen sånn 2 ganger i året eller no, burde be om det du også. Første gang jeg tok det, fikk jeg mensen etter to dager, andre gang 4 dager etter endt 10 dagers kur. 

AnonymBruker
Skrevet

Oii.. Jeg har ikke hatt mensen på 236 dager jeg..

Anonymkode: 8714c...58b

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oii.. Jeg har ikke hatt mensen på 236 dager jeg..

Anonymkode: 8714c...58b

Ånei, er det sant? Hva sier legen? 

Skrevet

Dag 1 i syklus i dag!!! Da blir det blodprøvetaking dag 2 og dag 21, samt starting sv pergokur på dag 5. Spennende! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...