AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #1 Skrevet 1. juli 2016 Jeg har fått ny jobb og er avhengig av bil for å komme meg dit. Det er i underkant av 60 km hver vei. Økonomien min er ikke så bra, så jeg er ute etter det billigste bilalternativet. Men dog ikke så billig at det går med masse kostnader til reparasjoner. Har dere forslag til bil? burde jeg gå for elbil? Med elbil sparer jeg jo bompenger og drivstoff. Eller Dieselbil? det koster jo også med forsikring, årsavgift og veiavgift håper dere kan hjelpe meg litt. Trenger altså en bil som kan kjøre ca 120 km hver dag, samt dagsturer og helgeturer til fjellet for eksempel:) Anonymkode: 0018d...8e8
Aule Skrevet 1. juli 2016 #2 Skrevet 1. juli 2016 (endret) I mine øyne er 12 mil ikke noe problem, kjører det selv + hver dag selv. Skal du spare penger kjøper du en bil som allerede har tatt verditapet - en ok 2005-2012 bil med manuell, bensin/diesel til lav pris er easy pick - selv ville jeg gått for Toyota (Yaris/Corolla), Mazda (3/5) eller en Ford Focus/Mondeo/Fiesta. Elbil medfører ekstra bekymringer, ladestress/rekkeviddeangst og potensielle utgiftsbomber hvis batteripakka tar kvelden. Dieselbil er strengt tatt ikke nødvendig så lenge du kjøper en godt holdt bil - brukte dieselbiler kan være uforholdsmessige dyre i drift. Styr unna Citroen/Peugeot/Renault/Opel, så er du good to go. Endret 1. juli 2016 av Aule 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #3 Skrevet 9. juli 2016 Enig med Aule - en velbrukt bensinbil, gjerne Toyota Corolla eller Honda Civic, er vel billigste måten å flytte seg på. I prisklassen 30-50000kr får du gode biler. Sett av 10-20000kr til en generell gjennomgang, dekk og bremser, så bør du ha en bil som går i mange år uten å gi deg plager. Anonymkode: 71a17...c9c 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #4 Skrevet 9. juli 2016 Enig, verditapet er vanligvis det verste å tenke på. Men hva er billigst over tid? Et vrak? Opp til 50 000? Dette er vanligvis et sjansespill, hvor du kan oppleve å kjøpe flere biler pr år for å komme deg på jobb etter store verkstedsregninger. Hva foretrekker du? Alternativ, f.eks. ny bil med garanti eller nesten ny med litt garanti. F.eks. elbil: Til 100 000 kan du kjøpe en elbil som bruker nesten ingen ting på km i løpende utgifter. Det er billig bilhold Anonymkode: 9247f...928
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #5 Skrevet 9. juli 2016 Eks elbil: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=76118560 Her har du noe som garantert vil vare i mange mange år.. Anonymkode: 9247f...928
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #6 Skrevet 10. juli 2016 Klart, ikke alle biler til 50k er gode biler. Men i min erfaring har biler fra 20-100000 kroner ofte mange av de samme problemene, de dyrere er bare nyere. Tar med noen som kan bil og de kan finne deg en billig bil hvor alt vedlikehold er gjort og du får mye igjen for pengene. Anonymkode: 71a17...c9c 3
tdm900 Skrevet 10. juli 2016 #7 Skrevet 10. juli 2016 Nå veit jeg ikke hvor høyt du kan gå i pris på bilkjøpet ditt, men mener du burde kunnet gå opp mot 150.000,- for å få en grei bil. Da kan du også få en ganske ny bil. Titta fort på VW Polo, du kan få en 2013mod til omtrent den prisen som har trilla godt under 100.000km. Da har du også garantitid igjen, og det gir også en liten trygghet i bilholdet. Når du skal kjøre såpass langt om dagen, er det godt å ha en bil som ligger godt på veien, og der er VW suveren etter min erfaring, med både eldre og nyere modeller. Selv en Caddy er stødig å kjøre.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #8 Skrevet 10. juli 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Eks elbil: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=76118560 Her har du noe som garantert vil vare i mange mange år.. Anonymkode: 9247f...928 En trilling er ikke så godt egnet for en som pendler tur-retur 12 mil hver dag. Om h*n ikke har mulighet for lading på jobb, vil man rett og slett ikke komme hjem igjen. En noe mer påkostet elbil (Leaf f.eks) vil kanskje klare en slik tur, selv på vinteren. Men det blir knapt. Vil man ha noen turer på fjellet er man avhengig av hurtigladestasjoner på veien opp, så her må man planlegge litt før man kjøper. Ikke for det, med tanke på driftsutgifter og vedlikehold er det ingenting som kommer i nærheten av elbil, selv om alle elbilfordelene skulle bli borte. Man må bare vurdere om man dekker sine behov. Anonymkode: f473b...d40
jomann Skrevet 11. juli 2016 #9 Skrevet 11. juli 2016 (endret) Hvor mye penger har du, og hvor mye plass trenger du? Jeg ville kjøpt en ny Peugeot 108, Citroen C1 eller Toyota Aygo med bensinmotor. De tre er samme bil og koster fra rundt 130 000 helt nye - helt perfekte til ditt formål. Da har du 5 år garanti og en bil med en velprøvd motor. Endret 11. juli 2016 av jomann 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2016 #10 Skrevet 28. juli 2016 Den 11. juli 2016 at 17.46, jomann skrev: Hvor mye penger har du, og hvor mye plass trenger du? Jeg ville kjøpt en ny Peugeot 108, Citroen C1 eller Toyota Aygo med bensinmotor. De tre er samme bil og koster fra rundt 130 000 helt nye - helt perfekte til ditt formål. Da har du 5 år garanti og en bil med en velprøvd motor. Støtter denne.Har selv en liten Aygo og er veldig fornøyd Anonymkode: 70243...218
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2016 #11 Skrevet 29. juli 2016 Hva med å kjøpe en brukt Aygo? Det må jo være noe å spare på det også. Anonymkode: 71a17...c9c
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #12 Skrevet 30. juli 2016 Den 29. juli 2016 at 10.48, AnonymBruker skrev: Hva med å kjøpe en brukt Aygo? Det må jo være noe å spare på det også. Anonymkode: 71a17...c9c Jeg kjøpte min brukt i 2013.2006 modell hadde gått i overkant av 60.000 betalte 69.000 Anonymkode: 70243...218 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #13 Skrevet 30. juli 2016 Den 10.7.2016 at 17.55, AnonymBruker skrev: En trilling er ikke så godt egnet for en som pendler tur-retur 12 mil hver dag. Om h*n ikke har mulighet for lading på jobb, vil man rett og slett ikke komme hjem igjen. En noe mer påkostet elbil (Leaf f.eks) vil kanskje klare en slik tur, selv på vinteren. Men det blir knapt. Vil man ha noen turer på fjellet er man avhengig av hurtigladestasjoner på veien opp, så her må man planlegge litt før man kjøper. Ikke for det, med tanke på driftsutgifter og vedlikehold er det ingenting som kommer i nærheten av elbil, selv om alle elbilfordelene skulle bli borte. Man må bare vurdere om man dekker sine behov. Anonymkode: f473b...d40 De fleste trenger ikke å kjøpe en 4x4 SUV med ekstra stor bensintank og hengerfeste for 5 tonn campingvong når de bare skal bruke den 99% av tiden til pendling. Nå begynner det å bli svært tett med hurtigladere mange steder i den sivilisterte delen av Norge. Dette er ikke et problem for svært mange mennesker. Bor du på et øde sted uten strøm så får du vurdere å ødelegge miljøer og lommeboka og kjøre en pickup med diesel. Ok? Anonymkode: 9247f...928
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #14 Skrevet 30. juli 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste trenger ikke å kjøpe en 4x4 SUV med ekstra stor bensintank og hengerfeste for 5 tonn campingvong når de bare skal bruke den 99% av tiden til pendling. Nå begynner det å bli svært tett med hurtigladere mange steder i den sivilisterte delen av Norge. Dette er ikke et problem for svært mange mennesker. Bor du på et øde sted uten strøm så får du vurdere å ødelegge miljøer og lommeboka og kjøre en pickup med diesel. Ok? Anonymkode: 9247f...928 Kan ikke du ta deg sammen? Vi har hatt den samme diskusjonen uttalige ganger her nå. Ordbruken din legger heller ikke opp til noe som ligner en konstruktiv debatt. Vær grei med TS og hold deg innenfor tema. Anonymkode: 71a17...c9c 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #15 Skrevet 31. juli 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke du ta deg sammen? Vi har hatt den samme diskusjonen uttalige ganger her nå. Ordbruken din legger heller ikke opp til noe som ligner en konstruktiv debatt. Vær grei med TS og hold deg innenfor tema. Anonymkode: 71a17...c9c TS klarer sikker å ta en fornuftlig avgjørelse uten at du bruker hersketeknikker for å vinne debatten. Anonymkode: 9247f...928
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #16 Skrevet 31. juli 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: De fleste trenger ikke å kjøpe en 4x4 SUV med ekstra stor bensintank og hengerfeste for 5 tonn campingvong når de bare skal bruke den 99% av tiden til pendling. Nå begynner det å bli svært tett med hurtigladere mange steder i den sivilisterte delen av Norge. Dette er ikke et problem for svært mange mennesker. Bor du på et øde sted uten strøm så får du vurdere å ødelegge miljøer og lommeboka og kjøre en pickup med diesel. Ok? Anonymkode: 9247f...928 Jeg argumenterer heller ikke for noe dieseldyr, men mot det å kjøpe elbil med for kort rekkevidde. (Jeg har selv elbil som eneste bil, så jeg vet litt hva det går i) En trilling har rekkevidde på ned mot 7-8 mil på vinteren, og den har ikke noen varmepumpe som hjelper på rekkevidden (all varme til varmeapparatet tas fra driftsbatteriet). En Leaf kan kanskje klare 12 mil på vinteren, men det kommer mye an på hastighet (er det mye kjøring på motorvei?), topologi, hvor økonomisk man kjører, og selvsagt klimaet. Bor man på kysten kan det kanskje gå, bor man på Finse eller Røros kan man bare glemme det. En Leaf med det nye 30 kwh batteriet vil nok klare det greit, men da må man gå for en helt ny bil, og da sprenger ts budsjettet sitt så det synger. Klarer man å få tak i en brukt Leaf kan man spare mye. Men da får man garantert en bil med den gamle 24 kWh batteripakken, og noe av denne kapasiteten vil være borte siden bilen har rullet noen år = man må stikke innom en hurtigladestasjon HVER DAG. Det blir dyrt i lengden. Om ts kan ordne seg lading på jobb (og hjemme) ser det betraktelig lysere ut, da burde det gå greit med en trilling også (minstekravet er da bare 6 mil). En splitter ny trilling (i-Miev/C-Zero/iOn) ligger rett over 150000 i pris! Anonymkode: f473b...d40
Grønt blad Skrevet 31. juli 2016 #17 Skrevet 31. juli 2016 Den 9.7.2016 at 0.33, AnonymBruker skrev: Eks elbil: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=76118560 Her har du noe som garantert vil vare i mange mange år.. Anonymkode: 9247f...928 Jeg ville ikke kjøpt en så gammel elbil med tanke på rekkevidden, spesielt vinterstid.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #18 Skrevet 31. juli 2016 Vi har en VW Golf 2001-modell, og bruker den til å pendle hadde dag. Den går som ei klokke, og er super til pendling. Forrige eier hadde fulgt alle servicer, og bilen hadde ikke gått mye, da vi kjøpte den for fem år siden. Skulle vi valgt i dag, ville jeg gått for en Golf eller tilsvarende liten Toyota bensin som er 5-10 år gammel. Det er driftssikre biler, og Toyota er rimelig å vedlikeholde. Det største verditapet har falt på tidligere eier. Driftssikkerhet er førsteprioritet, deretter forbruk. En liten bil forbruker mindre drivstoff en en større bil. Jeg hadde kjøpt bensinbil, da det ikke er utenkelig med begrensninger o.l. på dieselbiler i framtida, spesielt om du bor i nærheten av større byer som Oslo eller Bergen. Jeg ville ikke gått for en eldre el-bil, da det har skjedd vanvittig mye med rekkevidden de siste årene. Bor du i et område med lave vinter temperaturer, påvirker det rekkevidden mye. Anonymkode: 63fa4...f18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå