Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er arbeidsledig i 1 -en måned denne sommeren. Har fått ny jobb fra og med august. Nå mener familiemedlemmer at jeg absolutt bør søke dagpenger for denne måneden, noe som ikke frister voldsomt for meg, siden jeg ikke ønsker å forholde meg til nav, og siden det virker som om det blir et voldsomt stress å skaffe nødvendig dokumentasjon. Siden jeg ikke har hatt en og samme arbeidsgiver de siste seks månedene, må jeg dokumentere alt arbeid jeg har gjort de siste 12 månedene. De to største arbeidsgiverne mine er ikke et problem, der har jeg arbeidsavtale og sluttattest. Men jeg har også "freelancet" eller hva jeg skal si/vært timevikar for to mindre arbeidsgivere. Jeg tenkte aldri over at jeg burde be dem om en sluttattest. Jeg antar at hvis jeg bare sender inn dokumentasjonen jeg faktisk har, så vil det være det samme som å gi mangelfulle opplysninger, og det kan jo være straffbart?

For min del virker det som mer arbeid enn lønnsomt å levere dagpengesøknad når jeg bare er ledig i en måned. Jeg har også tenkt å ta noen dager ferie, og dette må jeg naturligvis trekke fra på meldekortet (har ingen planer om å svindle staten).

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 3a448...737

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mangelfulle opplysninger kan resultere i avslag. Jeg gikk ledig en måned og fikk avslag pga jeg ikke hadde sendt inn alle lønnsslippene fra det ene oppdraget jeg hadde. Når en saksbehandler sa de ikke trengte dem var jo det litt overraskende... Måtte søke på nytt og da skulle de plutselig ha erklæring fra en arbeidsgiver jeg ikke fikk tak i.... Det var mye styr for lite penger. Skulle heller bare reist på ferie 😜

Anonymkode: ae994...0e4

Skrevet

Med ny jobb om 4 uker og med økonomi som tåler ferie så hadde jeg glatt tatt ferie og ikke startet prosessen med dagpenger. 

Du har fått feriepengene du jobbet opp i fjor? Jeg hadde vel bare sagt "jaja" til familiemedlemmer som presset og maste (hvorfor gjør de det forresten?).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Med ny jobb om 4 uker og med økonomi som tåler ferie så hadde jeg glatt tatt ferie og ikke startet prosessen med dagpenger. 

Du har fått feriepengene du jobbet opp i fjor? Jeg hadde vel bare sagt "jaja" til familiemedlemmer som presset og maste (hvorfor gjør de det forresten?).

Ja, du har rett. Jeg har satt av over 30 tusen i tilfelle jeg ikke skulle få meg jobb. Takk for gode råd. Når jeg sa "mase", så overdrev jeg sikkert litt, og jeg sa fra i dag og at jeg ikke orket noe mer snakk om det. Det ble respektert. Takk for gode råd.

Anonymkode: 3a448...737

AnonymBruker
Skrevet

Neida, det er ikke straffbart, men dersom du dropper de to mindre arbeidsgiverne vil du få mindre penger. Jeg ville sendt inn papirene fra de to største arbeidsgiverne og latt resten fare. 

Anonymkode: 59791...32c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...