Gå til innhold

Bekymret for tantebarn, hva burde jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann er onkel til tre flotte barn i alderen 4-10 år. Det er hans yngre søster som er mor til barna, og både hun og mannen (barnefaren) har tidligere levd ganske utsvevende liv. Da hun ble gravid med første barnet skjerpet hun seg en del, men både hun og mannen liker fremdeles å feste, drikke og henge med venner så ofte de kan. Besteforeldrene har alltid stilt veldig mye opp for barnebarna og passer de flere ganger i uken og nesten annenhver helg. Grunnen er at foreldrene trenger avlastning. Foreldrene har også mottatt flere bekymringmeldinger tidligere, men disse har blitt henlagt. I det siste har vi merket på besteforeldrene at de begynner å bli slitne. De er ikke unge lenger, og de har jo hatt delvis omsorg for barnebarna sine i 10 år nå. De har derfor ikke like mye overskudd til å passe barna som før. 

Foreldrene er som sagt glad i å drikke, og i helgene spretter de vinflaska allerede i to-tiden. De drikker mye, og blir ofte synlig beruset foran barna, og barna blir derfor overlatt til seg selv. De bytter på å dra ut på byen når barna er i seng, men den som sitter hjemme med barna pleier ofte å være veldig påseilet og full. De lar ofte barna smake på øl og rødvin, og eldste barnet sier hele tiden hvor mye h*n liker å drikke øl. De kan være veldig krasse med barna sine (som er  overvektige pga. fri tilgang til søtsaker), og kommenterer ofte vekten deres og latterliggjør dem for at de er overvektige. "Du trenger vel ikke mer mat nå?" "Blir du feitere nå så kan det være skadelig for deg" etc. er utsagn de kan komme med, men de begrenser likevel ikke barnas mattilgang eller veileder dem når det gjelder kosthold. Barna spiser boller, drikker brus, spiser sjokolade, kaker og lignende dagen lang, og så kjefter foreldrene på de fordi de er så hyperaktive. Vi har forsiktig forsøkt å si fra om de usunne kostholdet til barna, men dersom de mottar det minste snev av kritikk blir de veldig oppfarende og sinte. Begge foreldrene har problemer med å kontrollere sinnet sitt, og kan ofte finne på å smelle med dører, løpe ut i bilen, stikke av etc. når de blir konfrontert med oppdragerstilen. De er også veldig høylytte i kjeftingen på barna, og kan finne på å stikke fra ungene hvis de blir sinte nok. 

I det siste har jeg hatt en skikkelig vond klump i magen, og er bekymret for barna. Jeg vet ikke om det er jeg som overreagerer her, eller om jeg har grunn til å være oppriktig bekymret. Min mann synes ikke vi skal legge oss bort i dette, og det er heller ingen andre familiemedlemmer som reagerer noe på det. Har jeg grunn til å være bekymret her eller overreagerer jeg? Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal kommunisere med foreldrene, for sunn fornuft er ikke det de har lettest for dessverre. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det virkelig er som du beskriver i innlegget så hadde jeg sendt en bekymringsmelding til barnevernet. Dette er jo tydeligvis ikke mennesker det går an å prate fornuftig med.

Synes det er merkverdig at mannen din som er barnas onkel synes det er helt ok at søsteren utsetter barna for grov omsorgssvikt. Dette hadde gjort at jeg hadde mistet respekten for ham og gått videre. Men det er en annen sak.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Meld dem til barnevernet. Husk at du kan gjøre det anonymt. Det kan nok være en fordel når du er i slekt med dem.

1) Det skal alltid være minst 1 edru voksen-person i nærheten av barn.

2) Foreldre bør ikke kommentere barnas vekt, i alle fall ikke på en negativ måte. Det er oppe i media med jevne mellomrom. Ikke mange dagene siden jeg så en artikkel om det. De bør også få hjelp med barns kosthold.

3) Nevn for barnevernet at foreldrene bør bli meldt på sinnemestringskurs.

4) Foreldrene bør i alle fall aldri stikke fra barna sine fordi de blir sinte. Jeg håper da inderlig for barnas del at en av dem alltid er der?

Listen kunne jo bare fortsatt virker det som. Kontakt barnevernet nå! 

Anonymkode: 35259...7ba

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Du behøver forresten ikke å si til din mann og/ellers hans familie at det er du som har meldt i fra om dette. Jeg ville nok holdt tett om akkurat det til dem.

Anonymkode: 35259...7ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Av alle tråder her inne hvor det anbefales å melde til barnevernet i hytt og pine, så er dette et tilfelle det virkelig bør gjøres. 

Anonymkode: 9b026...457

• Liker 14
Skrevet

Stakkars barn! Det eneste riktige her er å melde fra, foreldrene trenger en oppvekker og mye veiledning. 

• Liker 2
Skrevet

Du må melde. Hvis ikke noe bedrer seg snart, vil hele barndommen deres bestå av fyll og spetakkel. Hva slaga ballast er det å gå videre i livet med, og takle tenåringstid,  voksenlivet,  bli foreldre selv med de forbildene?

Barnevernet må inn i bildet. Disse foreldrene trenger noen som kan stiller krav, håper de skjerper seg og tar imot hjelpetiltak og kontroll. Når disse barna blir voksne, vet de hva øvrig familie har gått rundt og visst om.

• Liker 7
Skrevet

Ring barnevernet ,de ødelegger jo barna sine .

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar, jeg forstår nå at jeg burde melde fra. Barnas vel og ve er jo det viktigste. 

• Liker 9
Gjest Tom/Loki
Skrevet

Stakkars barn, du må melde til barnevernet.

Skrevet

Dere er de nærmeste og ser hvor ille barna har det, så jeg syns dere har plikt til å melde fra til barnevernet. Skjønner at det er vanskelig, men her er det barnas beste som teller.

• Liker 1
Skrevet

Oi, dette var ikke bra. Jeg støtter de andre her, du bør ringe BV snarest! Oppfattes det ingenting galt i bhg og skole og? Når en 10 åring snakker om at han liker og drikke øl er jo det ille nok i seg selv. Og at de ikke får skikkelig kosthold. ( tenker det er noe andre instanser burde fått med seg og reagert på) de ødelegger barna sine ja, fikk en vond klump i magen jeg og. Håper det ordner seg! Lykke til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har tidligere bekymringsmeldinger blitt henlagt hvis det er slik du beskriver, ts?

Anonymkode: 1bd9e...768

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Meld dem til barnevernet. Husk at du kan gjøre det anonymt. Det kan nok være en fordel når du er i slekt med dem.

Hvorfor melde anonymt?

Skrevet
55 minutter siden, Tylte skrev:

Takk for svar, jeg forstår nå at jeg burde melde fra. Barnas vel og ve er jo det viktigste. 

Det som er viktig er at du er ærlig og åpen til dine svogers om dette her.

Skrevet
17 minutter siden, Sh999 skrev:

Oi, dette var ikke bra. Jeg støtter de andre her, du bør ringe BV snarest! Oppfattes det ingenting galt i bhg og skole og? Når en 10 åring snakker om at han liker og drikke øl er jo det ille nok i seg selv. Og at de ikke får skikkelig kosthold. ( tenker det er noe andre instanser burde fått med seg og reagert på) de ødelegger barna sine ja, fikk en vond klump i magen jeg og. Håper det ordner seg! Lykke til.

Og mobbe ungene sine fordi de er overvektige og feite er ganske dårlig gjort når man er foreldre og ansvarlig for barns kosthold.

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, Sh999 skrev:

Både skole og barnehage, samt barnelege, har tidligere meldt fra til bv, men på grunn av besteforeldrenes tette oppfølging og manglende bevis har sakene blitt henlagt. Øvrig familie på min manns side består for øvrig av ressurssterke folk med høyt ansette jobber innen bl.a. helsevesenet, og ingen av dem har tidligere uttrykt bekymring. Dermed har jeg alltid tenkt at dersom de ikke reagerer, kan det ikke være grunn til bekymring. Nå begynner det å bli såpass ille at jeg ikke kan la være å si fra lenger. 

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har tidligere bekymringsmeldinger blitt henlagt hvis det er slik du beskriver, ts?

Grunnet tett oppfølging av besteforeldre og manglende bevis. 

Skrevet
12 minutter siden, Tylte skrev:

Både skole og barnehage, samt barnelege, har tidligere meldt fra til bv, men på grunn av besteforeldrenes tette oppfølging og manglende bevis har sakene blitt henlagt. Øvrig familie på min manns side består for øvrig av ressurssterke folk med høyt ansette jobber innen bl.a. helsevesenet, og ingen av dem har tidligere uttrykt bekymring. Dermed har jeg alltid tenkt at dersom de ikke reagerer, kan det ikke være grunn til bekymring. Nå begynner det å bli såpass ille at jeg ikke kan la være å si fra lenger. 

Du mener si ifra til foreldrene?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, waco skrev:

Du mener si ifra til foreldrene?

Mye tøffere å gjemme seg og snike anonymt til BV. :dry:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...