AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #1 Skrevet 1. juli 2016 Jeg sover til tider veldig dårlig om natten. Sliter både med innsoving, og våkner flere ganger i løpet av natten (ofte 5-10 ganger). Det skal veldig mye til for at jeg skal få sove, og veldig lite til for at jeg våkner igjen. Er noen kilo undervektig (i følge BMI) og lurer på om det kan være årsaken til lite og dårlig søvn? Har lest noen steder at dersom man er undervektig/underernært så er kroppen i en slags ubalanse og har en slags "fysisk angst", som kan gjøre at man ikke sover nok og godt om natten. Skjønner jo at det også kan være andre årsaker til dette, men lurer på om noen vet noe angående undevekt og søvn? Anonymkode: 7be6b...59f
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #3 Skrevet 1. juli 2016 Jeg har vært undervektig største delen av mitt voksne liv og har stort sett ikke vært plaget med det å få sove. Anonymkode: ddfc0...5a0
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #4 Skrevet 1. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært undervektig største delen av mitt voksne liv og har stort sett ikke vært plaget med det å få sove. Anonymkode: ddfc0...5a0 Hvor mye undervektig, da? Jeg er 22 år, og har vært undervektig i ca. 1,5 år. Før det hadde jeg normalvekt. Var ikke like plaget med søvnen da jeg hadde normalvekt, men det trenger jo likevel ikke å bety at det er undervekten som er årsaken. Anonymkode: 7be6b...59f
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #5 Skrevet 1. juli 2016 Jeg er på og av med underspising og undervekt, og sover mer urolig i disse periodene. I tillegg drømmer jeg svært aktivt, noe som bidrar ytterligere til dårligere søvnkvalitet. Med andre ord: Jeg opplever nok mye av det samme som du gjør, men jeg har aldri satt meg inn i den fysiologiske sammenhengen og medisinen på dette området, så jeg kan ikke gi noen forklaring. Anonymkode: 49fa1...89d
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #6 Skrevet 1. juli 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er på og av med underspising og undervekt, og sover mer urolig i disse periodene. I tillegg drømmer jeg svært aktivt, noe som bidrar ytterligere til dårligere søvnkvalitet. Med andre ord: Jeg opplever nok mye av det samme som du gjør, men jeg har aldri satt meg inn i den fysiologiske sammenhengen og medisinen på dette området, så jeg kan ikke gi noen forklaring. Anonymkode: 49fa1...89d Er det slik at det skal mye til før du sovner, og du våkner lett i løpet av natten? Jeg drømmer ikke noe særlig mer enn "normalt" tror jeg, men våkner hyppig likevel. Den dårlige søvnen gjør jo at jeg blir uopplagt på dagtid (får heller ikke sove på dagtid og hentet inn noe der), men når jeg legger meg om kvelden er jeg plutselig ikke sånn "sove-trøtt" = jeg får ikke sove, blir bare liggende. Når du er i en periode med undervekt, hvor mye undervekt er det snakk om? Anonymkode: 7be6b...59f
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #7 Skrevet 1. juli 2016 Hvis du presser kroppen/stresser den fysisk (som lite mat/overtrening etc) kan det påvirke søvnkvaliteten ja. Dvs. undervekten i seg selv er neppe utslagsgivende, men at du spiser for lite kan påvirke søvnen. Spis godt og sunt, unngå mye sukker/alkohol/nikotin/koffein ol. som også kan stresse kroppen fysisk og se om du sover bedre da. Anonymkode: 5c0a2...480
Forundret.. Skrevet 1. juli 2016 #8 Skrevet 1. juli 2016 Jeg har lært det motsatte. Altså at dårlig søvn gir fedme.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #9 Skrevet 1. juli 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det slik at det skal mye til før du sovner, og du våkner lett i løpet av natten? Jeg drømmer ikke noe særlig mer enn "normalt" tror jeg, men våkner hyppig likevel. Den dårlige søvnen gjør jo at jeg blir uopplagt på dagtid (får heller ikke sove på dagtid og hentet inn noe der), men når jeg legger meg om kvelden er jeg plutselig ikke sånn "sove-trøtt" = jeg får ikke sove, blir bare liggende. Når du er i en periode med undervekt, hvor mye undervekt er det snakk om? Anonymkode: 7be6b...59f Jeg antar egentlig at det er den begrensede spisingen og sulten som er utslagsgivende for meg, ikke vekten. Altså antar jeg at fortløpende næringstilførsel er en viktigere faktor enn foreliggende lav vekt. Jeg er uansett ikke veldig undervektig, jeg har fortsatt lagre å ta av. Noen ganger er det vanskelig å sovne, ja. Jeg føler meg ofte våken og litt overspent, og jeg våkner også veldig lett når jeg først sover. Jeg synes du skal gjøre det du kan for å få i deg nok mat og få opp vekten din. Ta vare på kroppen, du skal ha den lenge! Anonymkode: 49fa1...89d
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #10 Skrevet 1. juli 2016 1 minutt siden, Forundret.. skrev: Jeg har lært det motsatte. Altså at dårlig søvn gir fedme. Ja, slik fremstilles forskning på en populistisk måte i media. Det kan påvirke hormonene, men gjør seg stort sett lite gjeldende på individbasis, slik de fleste andre ting "som gjør deg feit" på forsiden av VG og Dagbladet. Anonymkode: 49fa1...89d
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #11 Skrevet 1. juli 2016 7 minutter siden, Forundret.. skrev: Jeg har lært det motsatte. Altså at dårlig søvn gir fedme. Kroppen bruker mer energi når den er våken og aktivert av stresset søvnmangel gir. Så med mindre man spiser mer fordi man er mer våken tviler jeg på at dette har så mye med fysiologi å gjøre, når alt kommer til alt. Anonymkode: 5c0a2...480
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #12 Skrevet 1. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kroppen bruker mer energi når den er våken og aktivert av stresset søvnmangel gir. Så med mindre man spiser mer fordi man er mer våken tviler jeg på at dette har så mye med fysiologi å gjøre, når alt kommer til alt. Anonymkode: 5c0a2...480 Hæ, skjønte ikke helt? Kan søvnmangelen min gjøre at jeg bruker enda mer energi når jeg er våken, fordi kroppen er aktivert av stresset søvnmangel gir? Slik at søvnmangelen min kan være en faktor som gjør at det blir enda vanskeligere for meg å gå opp i vekt? Anonymkode: 7be6b...59f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå