Gå til innhold

Krevende fetter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en problemstilling som jeg synes er litt vanskelig..

Jeg og min tante er utrolig nære og hun har en 2 åring, altså min fetter, som jeg er utrolig glad i, men som kan være krevende. Han er 2 år gammel, og jeg har en datter som er 5 mnd.. Greien er at han er utrolig stygg med henne, tenker det er sjalusi. Har lært meg at jeg må holde hun hele tiden og samtidig holde et øye med guttungen. 

For å nevne noe, så gikk han bort til vippestolen og ristet omtrendt sønder datteren min. Tok bare et lite sekund for jeg rev han bort og kjeftet på han. Og han kaster og slår masse. Hun har fått lekebiler og diverse i hodet. Han slår og kaster helt plutselig... Meg og min tante treffes ofte, både i familiebesøk og ellers, og barna er så klart med, og han prøver seg hver gang. Samtidig føler jeg at min tante ikke ser alvoret i det, for slik jeg det er der et halv sekund med uoppmerksomhet og plutselig går det gale. Hun setter ikke guttungen på plass heller, og når jeg blir redd og setter han litt på plass, så hånler han omtrent. Skjønner at han er trass, men dette blir for mye. Vold er aldri greit og jeg har aldri vært borti et så voldsomt. 

Problemet er jo hvordan jeg skal gå fram med dette uten å være helt urimelig og at hun ikke skal føle at jeg på noen som helst måte kritiserer ungen eller hater han. Også vil jeg at hun skal forstå alvoret jeg føler... 

Anonymkode: 9c883...aa0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare snakke med henne om det?

Og toåringen ER vel ikke trass....hørtes da fælt ut! Om han er trassig, er det normalt for alderen, og han er jo altfor liten til å forstå så mye av konsekvensene. Dere må bare repetere at nei, dette er ikke lov, vesla får vondt, ikke slå/kaste osv. Tror du løser mye med en samtale...f eks spørre om hun synes det er greit at du irettesetter?

Anonymkode: ab374...6fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han er ikke krevende, han er to år. Tittelen burde være "Toårig fetter". Hvis han kaster, slår osv, må alle rundt ham ta han vekk fra situasjonen og rolig si nei, ikke slå, det er ikke lov å kaste osv. Din egen datter må du selvfølgelig passe på 100% hele tiden, hun er fem måneder, det skulle ikke være umulig. Bare snakk med tanten din om at du syns hun burde ha nulltoleranse på slåing og kasting (alle toåringer gjør det, alle toåringer må lære det), og at du selvsagt reagerer på det når det skjer og du er i nærheten.

Anonymkode: 51348...58e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mor må tre inn her. Ungen trenger grenser. Jeg ville også begynt med konsekvenser (filleriste baby - sitte i trappa i antall minutter like gammel som ungen er). 

Men det viktigste (unntatt mor på banen og grensesetting), er oppmuntring. Barnet må oppmuntres mer de gangene han gjør noe bra. Kjeft og smell er også en form for oppmerksomhet, og får han ikke nok ros og oppmerksomhet, er det dette et barn tyr til: det får foreldre til å reagere (les: gi oppmerksomhet). 

Anonymkode: 0038b...a8c

• Liker 1
Skrevet

Vel, greia er jo at hennes oppdragelse på barn er relativt slapt.. Hun irettesetter sjeldent, hun "kjefter" sjeldent, hun lar ungene grise og styre på hos andre, klartre i møbler og kaste i vegger, spytte. Både hun og bf er ganske lite oppmerksom iht barna og oppdragelse. Er redd for at hun ikke ser det samme som meg. Når guttungen har både kastet og slått vesla, har hun så vidt reagert. Hadde der vært en fremmed hadde jeg ikke nølt med å si ifra, men med henne aner jeg ikke hvordan jeg skal si ifra. De fleste i familien har reagert på barneoppdragelsen hos dem, men ingen har sagt i fra enda. Er litt redd for at hun mener at jeg kritiserer barnet hennes, da hun tidligere har reagert når andre har kommentert hvor ville barna hennes er. Hun blir grådig hissig og ser ikke problemet. "De er jo barn? Og gutter er jo ganske vill?".. Hvordan få hun til å innse når hun ikke forstår liksom..?

AnonymBruker
Skrevet

Så små barn ØNSKER at foreldrene skal sette grenser, så her kan mor sette foten ned uten dårlig samvittighet. Vis han hvordan han skal behandle babyen, stryke henne på kinn og hode og gi han positiv oppmerksomhet når han er god med barnet.

Anonymkode: fc058...ced

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Brunettemamma skrev:

Vel, greia er jo at hennes oppdragelse på barn er relativt slapt.. Hun irettesetter sjeldent, hun "kjefter" sjeldent, hun lar ungene grise og styre på hos andre, klartre i møbler og kaste i vegger, spytte. Både hun og bf er ganske lite oppmerksom iht barna og oppdragelse. Er redd for at hun ikke ser det samme som meg. Når guttungen har både kastet og slått vesla, har hun så vidt reagert. Hadde der vært en fremmed hadde jeg ikke nølt med å si ifra, men med henne aner jeg ikke hvordan jeg skal si ifra. De fleste i familien har reagert på barneoppdragelsen hos dem, men ingen har sagt i fra enda. Er litt redd for at hun mener at jeg kritiserer barnet hennes, da hun tidligere har reagert når andre har kommentert hvor ville barna hennes er. Hun blir grådig hissig og ser ikke problemet. "De er jo barn? Og gutter er jo ganske vill?".. Hvordan få hun til å innse når hun ikke forstår liksom..?

Så skulle jo tittelen være "krevende tante og svoger". Hvis "hos andre" er hos deg, må du sette foten ned og ikke tillate dette der. Nei, nei, nei. En toåring tar jo ikke nei for et nei, så da må han veiledes. Hvis tanten din reagerer på at du oppdrar, får dere ta samtalen. Slik oppførsel tolererer ikke du hjemme hos deg, nei, det er ingen unnskyldning at de er gutter. Hva de gjør hjemme hos seg selv er deres sak. Men kaste ting og slå er ikke lov der heller når du er tilstede. Grising og herjing og klatring i egne møbler er opp til dem. Hjemme hos tredjepart får du beskytte din datter og slå ned på vold, ødeleggelser og kasting, ikke annet.  

Anonymkode: 51348...58e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...