AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #1 Skrevet 30. juni 2016 Er det normalt å av og til blande lyden av bokstavene b og p, slik at man ikke alltid vet hvilken av de man skal bruke når man skriver et ord? Anonymkode: b98a5...47f
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #3 Skrevet 30. juni 2016 Det er i hvertfall normalt for folk med lese skrivevansker å ta feil av de to. Anonymkode: cd48b...2c8
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #4 Skrevet 30. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er i hvertfall normalt for folk med lese skrivevansker å ta feil av de to. Anonymkode: cd48b...2c8 Jeg vel egentlig på folk som ikke har lese- eller skrivevansker. Anonymkode: b98a5...47f
The Kitten Skrevet 9. juli 2016 #5 Skrevet 9. juli 2016 Folk med arabisk som morsmål kan også blande b og p. P finnes ikke i det arabiske alfabetet (Paris blir for eksempel Baris). Fun fact (of topic) Jeg hørte en gang at grunnen til at mange asiatere ikke klarer å skille r og l er fordi lydene ikke er betydningsskillende i deres språk, slik de er på norsk. "Rød" og "lød" er to helt forskjellige ord på norsk.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #6 Skrevet 15. juli 2016 B og p er i prinsippet samme lyd, men den ene er stemt og den andre ustemt. Det samme gjelder g og k, som for øvrig ikke ble skilt mellom i det gamle Rom, for eksempel. Da jeg var ung, rotet jeg i blant litt med b og p. Det hendte jeg skrev b for p, husker jeg. Anonymkode: 6470c...15c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå