Gå til innhold

Utrolig skuffet over blåskjellene jeg laget/dampet i kveld... Hva gjorde jeg feil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skulle lage blåskjell. 

Jeg tok løk og hvitløk og gjorde de såvidt blanke i litt smør. Tok deretter litt øl (1 dl) og litt fløte (0,5 dl)  i gryten. La oppi ferske blåskjell. Ca 0, 5 kilo. Ment som forrett sammen med god loff. Tok også oppi 2 ts hvitvinseddik.

De ble også tilført litt sitron, salt og pepper og persille like før det var dampet ferdig. (ca tre minutter) 
Resultat: Blåskjellene smaker jo ikke salt eller sjø, bare som søt skumgummi med smørsmak og urter. Kvalmt og søtt. 

Hva gjorde jeg feil tror dere?  

Anonymkode: 7fb29...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fløte i sist ja, pluss du mangler en halv flaske tørr hvitvin i etter min oppskrift =)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men synes dere at de andre ingrediensene og måten å gjøre det på ser OK ut? Kan det være så "enkelt" at jeg rett og slett har kokt  for mye av fløte inn i de fine blåskjellene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Fløte i sist ja, pluss du mangler en halv flaske tørr hvitvin i etter min oppskrift =)

Ja, skulle hatt tørr hvitvin. Men fant mange oppskrifter med øl i stedet og brukte et par spiseskjeer med hvitvinseddikk som kan "erstatte" hvitvinen om man ikke har. Det smakte bare søtt og ekkelt, tilsatt utrolig mye sitron og salt, likevel ble smaken som kvalmt søtt skumgummi. Ble så skuffet, og flere andre ble her også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd å dampe i øl selv, men mener jeg har smakt det en gang og at det var godt - men ikke bedre enn med hvitvin :)

Det høres kanskje ut som vel mye sødme og litt lite syre, tror øl OG fløte blir litt heavy? Det høres bare ikke ut som en like bra kombinasjon som vin og fløte. Tror jeg ville kjørt bare øl om jeg skulle prøvd det selv, og droppet fløten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Jeg har ikke prøvd å dampe i øl selv, men mener jeg har smakt det en gang og at det var godt - men ikke bedre enn med hvitvin :)

Det høres kanskje ut som vel mye sødme og litt lite syre, tror øl OG fløte blir litt heavy? Det høres bare ikke ut som en like bra kombinasjon som vin og fløte. Tror jeg ville kjørt bare øl om jeg skulle prøvd det selv, og droppet fløten.

Skal bruke hvitvin neste gang. Tør ikke dette engang til. Er flink til å lage mat, men dette ble bare så dårlig. 
Ble det mer saltsmak i blåskjellene eller er det annet du tenker som ble bedre når blåskjellene ble tilsatt hvitvin? Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk denne oppskriften i den andre blåskjelltråden: 

Jeg damper skjellene til de såvidt åpner seg i hvitvin først. Så tar jeg dem ut med hullsleiv og siler kraften. Dermed unngår jeg endel sand etc.

Så surres sjalottløk, hvitløk, og feks finhakket fennikel, kraften has tilbake i kjelen og blandes med fløte eller crème fraîche. Jeg er også veldig glad i safran til blåskjell, samt litt cayenne. Kok inn sausen og smak til, den kan feks trenge litt sitron og sukker. Ha skjellene tilbake i kjelen, varm opp, og dryss over bladpersille, og feks vårløk og frisk estragon.

Da har du mine favorittblåskjell.  

Anonymkode: e6852...869

(ikke jeg som har skrevet innlegget) 

Anonymkode: f3aca...87a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal bruke hvitvin neste gang. Tør ikke dette engang til. Er flink til å lage mat, men dette ble bare så dårlig. 
Ble det mer saltsmak i blåskjellene eller er det annet du tenker som ble bedre når blåskjellene ble tilsatt hvitvin? Takk for svar! :)

Jeg tenker mest på det at den tørre, syrlige hvitvinen balanserer den søte, tunge fløten, imens øl kan være litt tungt og søtt i seg selv og er derfor ikke en bra kombo med fløte. 

Blåskjell er jo også egentlig litt søte av seg mer enn de er salte, og må balanseres med noe syre. Gjetter jo uten å ha smakt på retten din eller laget med øl selv, men jeg synes det høres ut som de to teskjeene med hvitvinseddik blir aaaltfor lite syre mot all ølen, fløten og blåskjellene og at det hele blir for søtt. Som sagt går det en relativt raus mengde hvitvin i mine blåskjell, nesten mer enn hva som går i kokken =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk denne oppskriften i den andre blåskjelltråden: 

Jeg damper skjellene til de såvidt åpner seg i hvitvin først. Så tar jeg dem ut med hullsleiv og siler kraften. Dermed unngår jeg endel sand etc.

Så surres sjalottløk, hvitløk, og feks finhakket fennikel, kraften has tilbake i kjelen og blandes med fløte eller crème fraîche. Jeg er også veldig glad i safran til blåskjell, samt litt cayenne. Kok inn sausen og smak til, den kan feks trenge litt sitron og sukker. Ha skjellene tilbake i kjelen, varm opp, og dryss over bladpersille, og feks vårløk og frisk estragon.

Da har du mine favorittblåskjell.  

Anonymkode: e6852...869

(ikke jeg som har skrevet innlegget

Anonymkode: f3aca...87a

Hehe, det har jeg gjort. ;) 

TS: Det kan være krevende å lage mat med øl, fordi det tilfører veldig mye bitterhet. Du nevner ikke bitterhet i innlegget ditt, men jeg kan likevel tippe at det er noe av grunnen til ubalansen i smaken. Øl pluss hvitvinseddik er heller ikke nødvendigvis en veldig god kombinasjon.

Anonymkode: f2374...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella
8 timer siden, Cuntzilla skrev:

Enig! Jeg slenger også oppi noen urter på slutten. Persille om jeg bruker fløte, og koriander om jeg bruker kokosfløte (og da finhakker jeg litt chili og ingefær også). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Et tips til: Du nevner ikke noe om at du vasket blåskjellene TS. Selv med såkalt gryteklare skjell er det viktig å legge dem i en bolle med rennende kaldt vann, skylle godt, gni vekk rurvekst på skallet etc, og bytte vann noen ganger til vannet er klart.

Alle ødelagte/knuste skjell skal kastes, og også skjell som ikke lukker seg når de legges i ferskvann.

Hvis man ikke skyller skjellene skikkelig går det utover smaken. Jeg er også veldig nøye på datoen på skjellene. Jeg ser ikke på siste forbruksdag, men på høstedato, og kjøper ikke skjell som er høstet for mer enn 4 dager siden. Jeg har en gang prøvd skjell som ble dampet på siste forbrukdsdag, altså 10 dager gamle, og de smakte virkelig ikke godt.

Anonymkode: f2374...4fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du nå har fått tips om at fløte skal i på slutten og hvitvin er et must, og den støtter jeg til det fulle. Vet ikke hva slags løk du har brukt, men jeg vet at sjalottenløk bør brukes, da den har mye mindre sødme enn vanlig gul løk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Citronella skrev:

Enig! Jeg slenger også oppi noen urter på slutten. Persille om jeg bruker fløte, og koriander om jeg bruker kokosfløte (og da finhakker jeg litt chili og ingefær også). 

Ooo, hørtes digg ut med en liten thai-vri på det, det må jeg prøve en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 timer siden, Citronella skrev:

Kokosmelk blir bra istedenfor hvitvin og Chili. Nam nam-og kraften blir utrolig smakfull! ikke kast den! Er du redd for sand (er som regel ikke det i kjøpeskjell) så skyller du skjellene i vann først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella
6 minutter siden, Try2 skrev:

Kokosmelk blir bra istedenfor hvitvin og Chili. Nam nam-og kraften blir utrolig smakfull! ikke kast den! Er du redd for sand (er som regel ikke det i kjøpeskjell) så skyller du skjellene i vann først.

Jeg spiser kraften som en slags suppe. Nam! Jeg er en kraftelsker og kaster aldri rekeskall heller. Mye varme og skallene i. Kaldt vann, stjerneanis og litt tomatpuré. La koke til kokepunkt og trekke i 20 minutter. Sil gjennom et klede. Knallgod kraft til fiskesuppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella
17 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Ooo, hørtes digg ut med en liten thai-vri på det, det må jeg prøve en gang!

Blåskjell er fantastisk råvare. Og de er best på vinteren da de vokser seg saftige og store i kald sjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...