AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #1 Skrevet 30. juni 2016 For 1,5 år siden kjøpte jeg en høyhastighets-blender fra UK. Dette er et dyrt produkt, med 10 års garanti på motor. Lang historie kort; blenderen tok kvelden, og jeg reklamerte følgelig. Da firmaet også har fått avdeling i Norge, ble det naturlig for meg å ta problematikken med dem (firmaet har hovedkontor i australia, med avdelinger fordelt over verden). Eposten min ble videresendt til hovedkontoret, og det ble en heller treg saksgang. Så kom de med et tilbud til meg; jeg kunne få lov til å oppgradere til den nye toppmodellen mot et mellomlegg på ca 1500 kr (+ moms). Jeg googler, og finner ut at denne nøyaktige modellen er på tilbud hos avdelingen i UK (som var der jeg handlet i utgangspunktet), noe som tilsier at den bare koster 150 kr mer enn hva jeg opprinnelig betalte for blenderen min. Så de vil altså ha 10 x mer. Jeg konfronterer dem med dette, og sier at dette åpenbart ikke er et godt tilbud for meg. Blir fortalt at de forskjellige avdelingene har forskjellige tilbud, og at jeg også måtte huske på at sidene ville vise forskjellige priser avhengig av hva slags land jeg bestillte fra?? Dette er jo bare tull, prisene som står oppgitt er jo gjeldende priser, momsen kommer jo i tillegg. De har nå kommet med et siste tilbud, at jeg betaler ca 1300 kr i mellomlegg istedet. Men hallo, dette er jo fortsatt over 1100 kr mer i mellomlegg enn differansen mellom hva jeg betalte og hva den andre varen er annonsert med på tilbud? Jeg hadde forstått det hvis jeg hadde handlet varen fra f.eks australia og akkurat denne avdelingen ikke hadde den samme kampanjen. Men jeg handlet jo hos UK, og det er der de også har tilbudet. Hovedkontoret har åpenbart tatt over hele saken min, og jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Har bedt om å få hevet kjøpet, men det er visst ikke aktuellt. Noen råd? Anonymkode: e003e...4da
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #2 Skrevet 30. juni 2016 Du får kontakte Forbruker Europa. http://forbrukereuropa.no/no/ Dernest får du huske på at heving av kjøpet og diverse andre ting handler om kjøp fra noske butikker. Når du handler i UK så gjelder forbrukerlover eller hva de nå har der selv om du sitter i Norge og handler. Å henvende deg til Australia var vel ikke så klokt, om forbruker Europa kan gjøre noe da, vet jeg ikke. Var jegndeg hadde lagt ballen død. Å handle noe nytt hos denne butikken hadde jeg ikke gjort. Anonymkode: b8d60...9ba 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #3 Skrevet 30. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Du får kontakte Forbruker Europa. http://forbrukereuropa.no/no/ Dernest får du huske på at heving av kjøpet og diverse andre ting handler om kjøp fra noske butikker. Når du handler i UK så gjelder forbrukerlover eller hva de nå har der selv om du sitter i Norge og handler. Å henvende deg til Australia var vel ikke så klokt, om forbruker Europa kan gjøre noe da, vet jeg ikke. Var jegndeg hadde lagt ballen død. Å handle noe nytt hos denne butikken hadde jeg ikke gjort. Anonymkode: b8d60...9ba Jeg henvendte meg ikke til Australia, saken min ble automatisk videreført til hovedkontoret (som sagt i HI) som da er i AU. Jeg må uansett ha en ny blender (vanlige blendere holder ikke til mitt bruk), så lar jeg ballen ligge død, har jeg tapt tusenvis av kroner. Anonymkode: e003e...4da
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #4 Skrevet 30. juni 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg henvendte meg ikke til Australia, saken min ble automatisk videreført til hovedkontoret (som sagt i HI) som da er i AU. Jeg må uansett ha en ny blender (vanlige blendere holder ikke til mitt bruk), så lar jeg ballen ligge død, har jeg tapt tusenvis av kroner. Anonymkode: e003e...4da Da får du kontakte forbruker Europa og høre hva de kan gjøre. En annen sak er om du har betalt kredittkort og kan ha rett på refusjon fra banken? Jeg kan ikke regler for tidsfrister der. Anonymkode: b8d60...9ba
Paeonia Skrevet 30. juni 2016 #5 Skrevet 30. juni 2016 Kan de ikke bare gi deg den modellen du har fra før uten mellomlegg?
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #6 Skrevet 30. juni 2016 8 minutter siden, StudentLise skrev: Kan de ikke bare gi deg den modellen du har fra før uten mellomlegg? Spørsmålet er om hun har "rett på" ny vare etter lov i UK. Det er sakens kjerne. Hva står på garantibeviset hvor det står 10 års garanti, ts? Anonymkode: b8d60...9ba
Paeonia Skrevet 30. juni 2016 #7 Skrevet 30. juni 2016 Er ikke 10 års garanti = 10 års garanti regardless? 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #8 Skrevet 1. juli 2016 10 timer siden, StudentLise skrev: Kan de ikke bare gi deg den modellen du har fra før uten mellomlegg? Ja ikke man skulle tro at det ville være så enkelt? Jeg bryr meg ikke om mellomlegget for å oppgradere, for tilbudet i seg selv er fint. Men ikke når jeg ender opp med å måtte betale langt mer når blenderen er på supersalg i UK (det er jo irellevant for meg hva den koster i Australia, selv om det er de som er hovedleverandør). 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet er om hun har "rett på" ny vare etter lov i UK. Det er sakens kjerne. Hva står på garantibeviset hvor det står 10 års garanti, ts? Anonymkode: b8d60...9ba Det er Australia som er inne i bildet her (HK for firmaet). 10 år gjelder for motor, 5 år gjelder for deler. Saken min er godt innenfor garantien, det er ikke noe spørsmål rundt det. Jeg tror jeg bare ringer UK for å høre direkte med dem hva de syns om saken, det er jo tross alt fra dem jeg bestillte varen. Anonymkode: e003e...4da
Christiane_W Skrevet 1. juli 2016 #9 Skrevet 1. juli 2016 Har du prøvd å henvende deg til avdelingen i UK som du faktisk kjøpte blenderen fra i utgangspunktet?
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #10 Skrevet 1. juli 2016 4 timer siden, Christiane_W skrev: Har du prøvd å henvende deg til avdelingen i UK som du faktisk kjøpte blenderen fra i utgangspunktet? Les over Vi har funnet ut av det, saken er ute av verden. Anonymkode: e003e...4da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå