Gå til innhold

Leggerutine 2,5 åring - sovne alene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, vi har siden tutta ble født sittet med hennectil hun sovner. Det kan ta fra fem minutter til to timer, men begge deler er sjeldent, vanligvis blir det en halvtimes tid - Dvs vi legger henne ca 19:15-19:30 og hun sovner 19:45-20. Da har vi lest bok med henne på fanget først. Synger noen godnattsanger og så stille. (Har prøvd å legge tidligere, men da holder hun seg våken enda lenger. Sover til 5-6 tiden, så over i vår seng og sovner igjen der til 6:30.)

Har venner som kan gå fra ungen, som da sovner selv, og det har aldri vært noe problem. Men vår bilulykke være alene og har alltid protestert med masse grining (også da vi forsøkte som baby da våre venner - flere - fortalte at det gikk fint). Hvordan gjør andre det? Innser at vi må trappe ned en eller annen gang, foreløpig er det ikke så mye bry, koselig også, men vi bør kanskje begynne å fase oss selv ut av innsovningen? Tar gjerne i mot råd om hvordan. 

Anonymkode: 2ba2e...a70

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vår på 2,5år har sovet alene "alltid". Hun ble fluttet over på eget rom når hun var rundt 10mnd og har sovnet av seg selv siden det.

En på 2,5 år har begynnt å få litt forståelse. Har dere prøvd å snakke med barnet om hvordan leggetiden skal være? Til mini her kan jeg gi enkle beskjeder som "kun 2 nattasanger i kveld" og hun skjønner det helt fint. Bekjeden kommer sevsagt før leggetid slik at hun er forberedt på hva som kommer. Kanskje dere så smått kan prøve å lage litt regler rundt leggingen sammen med barnet?

Anonymkode: cf333...d80

AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi har nevnt derfor henne, men hun protesterer vilt når vi da skal trekke oss tilbake. Vi har faste rutiner så hun vet godt hva som skal skje når vi sier at pysjen skal på, men har nok blitt litt vel fast det at vi sitter med henne. Men jeg tror du har rett i at vi må fortelle hennexdet og gjøre henne vant til tanken. Hun aksepterer jo andre ting vi sier selv om hun protesterer først (som bading, slutte å sykle for å spise etc), men med leggingen er protestene mer intense. Hun vil helst ikke sovne heller. Men lurer på om vi bør begynne med å gå ut noen minutter av gangen. 

Skrevet

Går inn på rommet hans 19-19.30, han ligger i senga si mens vi leser en historie og synger et par sanger. Sier god natt, gir nattakos og går ut. Sovner som regel kjapt (noen ganger mens vi leser) om han begynner å leke eller kommer ut i gangen følges han tilbake. To og et halvt år her også. 

Vi tok denne "kampen" for ett år siden, satt da inne hos ham i ti minutter etter nattasang og kos, før vi da sa f.eks at "nå går mamma/pappa ut for å rydde, kommer snart tilbake og ser til deg". Gikk jevnlig inn for å se til ham selv om han var stille, begynte han å gråte gikk vi inn med en gang. Har hun det helt mørkt? Kan det hjelpe med et nattlys for å gjøre det lettere å være alene? Snakk om det med henne i forkant av legging, før hun blir for trøtt, at sånn og sånn blir leggingen fremover. Men ville tatt en endring av gangen, f.eks at hun skal ligge i senga mens dere leser, merker ihvertfall at vår ble roligere og mer trøtt av å ligge i senga mens vi leser. For noen hjelper det å flytte seg gradvis nærmere døra, her funket det best å gå helt ut.

Unger vil jo gjerne protestere når kjente rutiner blir brutt, men en på to og et halvt kan man snakke med og forklare hvorfor ting er som de er. Om fyren her blir sur og sint, så får han være det. Sier at jeg ikke vil sitte og høre på at han roper, nå er det natt og barn skal sove nå og så går jeg ut noen minutter. (Og før noen klikker, nei vi bedriver ikke skrikekur og kunne heller aldri gjort det ;)). Går inn igjen når han har surnet litt for seg selv i noen minutter, snakker rolig om hvordan kveldene skal være og som regel roer han seg og sovner.

Skrevet

Jeg ligger på rommet sammen med min 2,5 åring til hun sovner. Hun har hittil ikke sovet sammenhengende gjennom hele natten over lengre perioder, og hun sliter med oppvåkning en-to ganger i løpet av natten. Jeg har slått meg til ro med at enkelte barn trenger mer omsorg fra foreldre under legging, og jeg kunne aldri i verden latt henne gråte seg i søvn da jeg selv slet MYE med mørkreddhet og søvn da jeg var yngre. Tenker det går seg til etter hvert :)  bedre at hun har meg hos seg et halvår ekstra enn å risikere at hun får dårlige erfaringer knyttet til legging. 

Hun bruker ca 15 - 20 minutter på å sovne

Skrevet

Vi er faktisk akkurat ferdig med leggestyret for kvelden. Vi ligger også inne på rommet med han. Han er 2,5 år. Gjort det siden han ble født. 

Idag ble det at han fløy inn og ut av rommet og vi ba han legge seg. Og han sutra en del. Til slutt så endte samboeren der inne til han sovna. 

Vi har problemer nå som det er så lyst ute. Legger seg altfor sent. Men man må vel bare hoppe i det, og la det bli grining og flying frem og tilbake? 

Vil gjerne løse koden vi også. Og vil ikke ha noen "gråtekur". Vet ikke om dette var noe til hjelp, men er oppi det samme selv. Om det er en trøst😂

Skrevet
8 minutter siden, Favole skrev:

Går inn på rommet hans 19-19.30, han ligger i senga si mens vi leser en historie og synger et par sanger. Sier god natt, gir nattakos og går ut. Sovner som regel kjapt (noen ganger mens vi leser) om han begynner å leke eller kommer ut i gangen følges han tilbake. To og et halvt år her også. 

Vi tok denne "kampen" for ett år siden, satt da inne hos ham i ti minutter etter nattasang og kos, før vi da sa f.eks at "nå går mamma/pappa ut for å rydde, kommer snart tilbake og ser til deg". Gikk jevnlig inn for å se til ham selv om han var stille, begynte han å gråte gikk vi inn med en gang. Har hun det helt mørkt? Kan det hjelpe med et nattlys for å gjøre det lettere å være alene? Snakk om det med henne i forkant av legging, før hun blir for trøtt, at sånn og sånn blir leggingen fremover. Men ville tatt en endring av gangen, f.eks at hun skal ligge i senga mens dere leser, merker ihvertfall at vår ble roligere og mer trøtt av å ligge i senga mens vi leser. For noen hjelper det å flytte seg gradvis nærmere døra, her funket det best å gå helt ut.

Unger vil jo gjerne protestere når kjente rutiner blir brutt, men en på to og et halvt kan man snakke med og forklare hvorfor ting er som de er. Om fyren her blir sur og sint, så får han være det. Sier at jeg ikke vil sitte og høre på at han roper, nå er det natt og barn skal sove nå og så går jeg ut noen minutter. (Og før noen klikker, nei vi bedriver ikke skrikekur og kunne heller aldri gjort det ;)). Går inn igjen når han har surnet litt for seg selv i noen minutter, snakker rolig om hvordan kveldene skal være og som regel roer han seg og sovner.

Dette var greit å lese for meg ihvertfall. Kanskje prøve det. Er bare det å ta den kampen. Bedre å bare få gjort det og ikke utsette det 😂

Skrevet
1 minutt siden, Merete87 skrev:

Dette var greit å lese for meg ihvertfall. Kanskje prøve det. Er bare det å ta den kampen. Bedre å bare få gjort det og ikke utsette det 😂

Det er ikke verre enn å prøve. Går det ikke så går man tilbake til det man vet fungerer. 

Skrev "kampen" med "" i mangel på et bedre ord, for det føltes ikke som en kamp. Men herregud som jeg grua meg i forkant :P 

Skrevet
7 minutter siden, Merete87 skrev:

Vi er faktisk akkurat ferdig med leggestyret for kvelden. Vi ligger også inne på rommet med han. Han er 2,5 år. Gjort det siden han ble født. 

Idag ble det at han fløy inn og ut av rommet og vi ba han legge seg. Og han sutra en del. Til slutt så endte samboeren der inne til han sovna. 

Vi har problemer nå som det er så lyst ute. Legger seg altfor sent. Men man må vel bare hoppe i det, og la det bli grining og flying frem og tilbake? 

Vil gjerne løse koden vi også. Og vil ikke ha noen "gråtekur". Vet ikke om dette var noe til hjelp, men er oppi det samme selv. Om det er en trøst😂

1. Kan det hjelpe å legge tidligere? Om det går over normal leggetid blir mini her overtrøtt og umulius å legge :P 

2. Du sier han flyr inn og ut av rommet. Hvilken seng har dere? Her har vi fortsatt spinkelseng nettopp for å unngå det problemet. 

3. Jeg gir mini beskjed om at "mamma går ut hvis du skal grine sånn, jeg får vondt i ørene (vel å merke hvis ingenting er galt :P )". Da slutter hun fort. Det er jo bare sutring fordi de ikke vil legge seg :) 

4. Har dere faste rutiner? Noe dere gjør før legging? Faste rutiner og faste klokkeslett er alfa og Omega her 

Skrevet

Det jeg mente jeg også, med "". 

Vet at det ikke er så vanskelig, akkurat som hun over skriver at man får de jo til å slutte å sykle osv. 

Man må bare prøve. Bare lett å utsette det, fordi man tenker det er slitsomt eller lignende. 

Men noen som sliter etter at det ble så lyst? Før fikk gutten mellom 11 og 12 timer søvn. Det blir det ikke lenger, og det er ikke bra. Søvna er så viktig. 

Skrevet

Vi sliter også med at det er for lyst, ungen ville jo stå opp kl fire her ei stund! Anbefaler helt lystett gardin eller den lekre løsninga med aluminiumsfolie på vinduet for å få det mørkt 😝

Skrevet
Et øyeblikk siden, Favole skrev:

Vi sliter også med at det er for lyst, ungen ville jo stå opp kl fire her ei stund! Anbefaler helt lystett gardin eller den lekre løsninga med aluminiumsfolie på vinduet for å få det mørkt 😝

Oi aliminiumsfolie har jeg ikke hørt før 😂🙂👍 vi har en "lysttett" rullegardin, men må trolig investere i en litt bedre. Men det største problemet er når vi sitter i stua å roer ned, da er det jo den værste sola inn vindu. Det gir jo ikke ro og trøtthet 🤔

AnonymBruker
Skrevet

TS her, tusen takk for at dere deler erfaringer - både gode og dårlige, litt trøst i at vi er flere, for det virker som "alle" venner og familie fikk dette til så lett. De har alle guttebarn, som tilsynelatende liker å sove, mens vi har en jente som ike vil ta farvel med dagen. Men kan liksom ikke tenke meg at kjønn har noe å si, det har vel mer med personlighet (og sikkert hva vi har lagt opp til) å gjøre.

På vinteren har vi hatt nattlampe, men nå på sommeren er problemet nesten at det er for lyst. Jeg begynner å huske tilbake da hun var baby at jeg faktisk tenkte at det ville bli lettere år man kunne snakke til henne - og den tiden er jo nå :-) Og det å lese bok mens hun ligger i sengen allerede er sikkert ikke dumt det heller. Skal prøve det, kombinert med å si fra i forkant, og gå ut og komme tilbake, som en innfasing av ny rutine.

Skrevet
1 time siden, Merete87 skrev:

Oi aliminiumsfolie har jeg ikke hørt før 😂🙂👍 vi har en "lysttett" rullegardin, men må trolig investere i en litt bedre. Men det største problemet er når vi sitter i stua å roer ned, da er det jo den værste sola inn vindu. Det gir jo ikke ro og trøtthet 🤔

Det er hinsides stygt, men det blir mørkt nok til at ungen tar kveld og blir søvnig når vi kommer inn på rommet, selv om han var rimelig propell utenfor. Han her blir trøtt til ca samme tid hver kveld og selv om han vil fortsette leken hyler jo kroppen etter søvn. Så når han får nattahistorie og sang i et mørkt rom er det nok.

Det er selvfølgelig kvelder hvor ting ikke funker og han sovner for seint og da våkner for tidlig osv., men de fleste kvelder er ganske så greie. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...