Gå til innhold

Kompetansebevis, vitnemål - krise, skal levers i morgen og skolen godkjenner ikke.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kommet inn på NKH (Høyskolen Kristiania), og får beskjed om at KOMPETANSEBEVISET mitt gjennom 23/5 (generell studiekomp) ikke er gyldig som bevis. De trenger et vitnemål.
Men dette vil hverken den forrige skolen min, eller fylkeskommunen gi meg, fordi jeg gikk 1. og 2. klasse VGS, og tok de siste fagene jeg trengte som privatist.

Hvordan kan denne forpulte skolen ikke godta kompetansebevis som grunnlag? Hvordan i helvete skal jeg ordne vitnemål som skolen mener de ikke har myndighet til å lage? De kan ikke skrive på de fire siste karakterene mine fordi jeg ikke siste året på den skolen.
Hva faan gjør jeg?

Fullstendig knust...

Anonymkode: 2be56...379

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

På nettsiden deres under fanen opptakskrav står det:

"Du kan ha inntil to ubeståtte fag fra videregående skole". Hadde du ikke lest dette på forhånd? Korriger meg hvis jeg misforstår nå! :) Hvis du følger 23/5-regelen, så har du i teorien flere fag enn to ubeståtte for å få et fullverdig vitnemål. Dessuten, 23/5-regelen gjelder for samordna opptak; søkte du gjennom samordna opptak til dette studiestedet?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok vk 1 og vk2 på samme skole, og gikk ut med kompetansebevis. Det manglende faget tok jeg som privatist noen år senere, helt uten å sette mine ben på den skolen. Da jeg fikk eksamensresultatet, tok jeg både det og kompetansebeviset med til skolen, og ba dem om å gi meg et vitnemål, noe de gjorde med et smil. Jeg trodde det var standard prosedyre. Hvorfor mener skolen at de ikke kan gi deg vitnemål? Finnes det noen andre der du kan prate med?

Anonymkode: 21156...629

Skrevet

En ting til- du kan vel ikke få vitnemål hvis du ikke har antall fag som kreves for vitnemål, med fordypninger osv? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Privatskolen jeg gikk på mener de ikke kan lage et vitnemål til meg! Mens eksamenskontoret mener skolen bare er vanskelig...hva faan gjør jeg? Snakker med skolen da?

AnonymBruker
Skrevet

Og jo - jeg har generell studiekompetanse va 23/5, og dette kan man søke på NKH med. Men jeg aner ikke hvorfor det ikke godtas...

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Jaognei2 skrev:

Hei!

På nettsiden deres under fanen opptakskrav står det:

"Du kan ha inntil to ubeståtte fag fra videregående skole". Hadde du ikke lest dette på forhånd? Korriger meg hvis jeg misforstår nå! :) Hvis du følger 23/5-regelen, så har du i teorien flere fag enn to ubeståtte for å få et fullverdig vitnemål. Dessuten, 23/5-regelen gjelder for samordna opptak; søkte du gjennom samordna opptak til dette studiestedet?

Jeg aner ikke - søkte direkte via siden deres?
Kan ikke fatte som egentlig er problemet - jeg oppfyller alle krav til 23/5, så jeg forstår ikke en dritt...

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jo - jeg har generell studiekompetanse va 23/5, og dette kan man søke på NKH med. Men jeg aner ikke hvorfor det ikke godtas...

Men du kan fortsatt ikke få vitnemål, kun kompetansebevis, da du har for få timer og fag til vitnemål.

Anonymkode: d381b...4be

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men du kan fortsatt ikke få vitnemål, kun kompetansebevis, da du har for få timer og fag til vitnemål.

Men jeg har godkjent 23/5, og det er jo en måte å oppfylle kravene til NKH på!

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men ja - det var dette jeg også fikk beskjed om. Men det er ikke NKH enige i. Wtf..?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg aner ikke - søkte direkte via siden deres?
Kan ikke fatte som egentlig er problemet - jeg oppfyller alle krav til 23/5, så jeg forstår ikke en dritt...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ringt eksamenskontoret og bedt de kontakte skolen din, kanskje det hjelper.

Gjest SuperSonic
Skrevet

Så klart dkolen skal skrive ut et vitnemål til deg når alt av skolegang er gjennomført. Du må betale for det, men så lenge du har hatt skolegang hos de så skal de skrive ut

Skrevet

Forresten, hvis du har gått på sonans eller lignende er det vel ikke de som utgir vitnemål. Da må du kontakte videregående skolen din fra da du gikk der. Har du gjort det?

Skrevet

Når man tar fag som privatist får man samtidig beskjed enten på mail eller fra skolen der man tar fag (bjørknes, sonans osv hvis man tar det der) hvordan man går frem for å bestille/søke om kompetansebevis/vitnemål. Dette må du sende mail til eksamenskontoret om - jeg tror fristen var/er rundt slutten av januar måned. I blant kan de sende ut vitnemål senere enn dette. Sonans, Bjørknes og andre privatskoler har ikke noen autoritet når det gjelder å skrive ut vitnemål - transkript av eksamenskarakterer holder ikke som dokumentasjon. Hvis skolen du har tatt de første årene på f.eks befinner seg i et annet fylke, ender du også med flere vitnemål fra ulike fylker.

Men siden du skal gå på en privatskole og ikke gjennom samordna opptak så burde de da være såpass runde i kantene at du får forklart saken, bestilt vitnemålet ditt og spurt pent om at det er en hastesak og så får du enten vitnemål i posten fra skolen/fylket der du tok opp eksamen eller fra eksamenskontoret. Jeg tok f.eks bjørknes i oslo og har vitnemål fra de fagene jeg tok der, og så tok jeg året etter noen fag på ski vgs og fikk vitnemål direkte fra skolen. Begge gangene måtte jeg altså selv "bestille" vitnemålsutskrift fra henholdsvis ski vgs og oslo eksamenskontor.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Måndagsbarn skrev:

Når man tar fag som privatist får man samtidig beskjed enten på mail eller fra skolen der man tar fag (bjørknes, sonans osv hvis man tar det der) hvordan man går frem for å bestille/søke om kompetansebevis/vitnemål. Dette må du sende mail til eksamenskontoret om - jeg tror fristen var/er rundt slutten av januar måned. I blant kan de sende ut vitnemål senere enn dette. Sonans, Bjørknes og andre privatskoler har ikke noen autoritet når det gjelder å skrive ut vitnemål - transkript av eksamenskarakterer holder ikke som dokumentasjon. Hvis skolen du har tatt de første årene på f.eks befinner seg i et annet fylke, ender du også med flere vitnemål fra ulike fylker.

Men siden du skal gå på en privatskole og ikke gjennom samordna opptak så burde de da være såpass runde i kantene at du får forklart saken, bestilt vitnemålet ditt og spurt pent om at det er en hastesak og så får du enten vitnemål i posten fra skolen/fylket der du tok opp eksamen eller fra eksamenskontoret. Jeg tok f.eks bjørknes i oslo og har vitnemål fra de fagene jeg tok der, og så tok jeg året etter noen fag på ski vgs og fikk vitnemål direkte fra skolen. Begge gangene måtte jeg altså selv "bestille" vitnemålsutskrift fra henholdsvis ski vgs og oslo eksamenskontor.

Det er nemlig det - jeg gikk på Treider, og de nekter å skrive vitnemål for meg! De mener de ikke har LOV fordi jeg ikke fullførte vg3 der. Det kan umulig stemme?!
Eksamenskontoret syns de hørtes veldig merkelig ut...

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg har godkjent 23/5, og det er jo en måte å oppfylle kravene til NKH på!

Din studiekompetanse består av følgende: 

1) Alder

2) Praksis

3) Enkeltfag

Dette får du ikke noe vitnemål for. 

• Liker 2
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er nemlig det - jeg gikk på Treider, og de nekter å skrive vitnemål for meg! De mener de ikke har LOV fordi jeg ikke fullførte vg3 der. Det kan umulig stemme?!
Eksamenskontoret syns de hørtes veldig merkelig ut...

Forklar dem at du ikke forventer et fullverdig vitnemål for bestått 3-årig utdanning, men at du trenger "karakterutskriftene" fra vg1 og vg2 i forbindelse med at du selv har fullført. Her må de kanskje ha det inn med teskje. Hvis de absolutt mener de ikke kan skrive ut dette så tar du kontakt med Oslo privatistkontor og forklarer saken :) Kjipt at de er så firkantet.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Måndagsbarn skrev:

Forklar dem at du ikke forventer et fullverdig vitnemål for bestått 3-årig utdanning, men at du trenger "karakterutskriftene" fra vg1 og vg2 i forbindelse med at du selv har fullført. Her må de kanskje ha det inn med teskje. Hvis de absolutt mener de ikke kan skrive ut dette så tar du kontakt med Oslo privatistkontor og forklarer saken :) Kjipt at de er så firkantet.

Det var dette jeg gjorde først, og NKH godtok ikke en utskrift med eksamener som privatist og en annen utskrift med karakterer fra VGS...

Skrevet
3 minutter siden, Rosalie skrev:

Din studiekompetanse består av følgende: 

1) Alder

2) Praksis

3) Enkeltfag

Dette får du ikke noe vitnemål for. 

Klart man får vitnemål for enkeltfag :) Om man tar matte 1p og 2p f.eks i ulike år/fylker så spiller det ingen trille, og det teller på akkurat samme måte når man søker 23/5.

AnonymBruker
Skrevet

Men eh .. man får vel ikke vitnemål vi 23/5?
Da må jeg jo samle studiekompetansebeviset, og dokumentere skriftlig all omsorg for egne barn, jobb osv? Stemmer det? Nå begynner jeg å lure på om skolen ikke har forstått at jeg søker via 23/5...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...