AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #1 Skrevet 30. juni 2016 Jeg er ei 22 år gammel jente, som skal ta nettstudier ved siden av studier på universitetet til høsten. Nettstudiene er jo slik at vi leser på egen hånd, og må møte opp på to samlingshelger, en i oktober og en i desember. Det er krav om 100 % oppmøte. Den ene søsteren min fikk sitt første barn i vår, og jeg er nå blitt invitert i navnefest til henne. Typisk er navnefesten på akkurat samme helg som samlingen i oktober. Jeg bor i Trondheim, samlingen er i Oslo, og søsteren min og familien bor også i Oslo. Navnefesten er kl 11 på den lørdagen. Samlingshelgen går ut på undervisning fra 12-18 på fredag, og praktisk eksamen (tar ca. 2 timer til sammen med for- og etterarbeid) på lørdagen. Siden navnefesten og samlingen er i samme by, kunne jeg jo eventuelt klart å kombinere. Men det vil jo gjøre at jeg må ha eksamen enten rett før navnefesten, eller senere på dagen (alle får individuelle tidspunkt for den praktiske eksamenen). Dette vil jo gjøre at jeg ikke er fullt til stede hele tiden angående familien min denne helgen. Synes dere det kan være greit at jeg kombinerer (gitt at jeg får eksamenstidspunkt utenom selve navnefesten), eller bør jeg droppe nettstudiet og dedikere all tid til familien? Har allerede betalt studiet, og får ikke tilbakebetalt noe hvis jeg trekker meg, noe som jo er veldig kjipt. Hva synes dere jeg bør gjøre i denne situasjonen? Gruer meg veldig til å fortelle feks. foreldrene våre om dette Anonymkode: d9408...0ae
Ananas. Skrevet 30. juni 2016 #2 Skrevet 30. juni 2016 Du kan ikke droppe et helt studieår fordi det kolliderer med en navnefest. Her setter du egne behov først. Eksamen er eksamen, og så får familien bare godta at du er nødt til å ta noe obligatorisk noen timer akkurat den dagen. 20
Gjest Margit Spat Skrevet 30. juni 2016 #3 Skrevet 30. juni 2016 (endret) Studiene må gå foran. Hvis mulig på studiet; be om å få eksamen først på dagen. Da må du riktignok stå over seremonien, men du får deltatt i familieselskapet. Endret 30. juni 2016 av Margit Spat
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #4 Skrevet 30. juni 2016 Jeg hadde hatt full forståelse om min søster hadde prioritert skole. Slik må man nesten regne med når man velger datoer så tett oppi avgangstid Anonymkode: 6cc58...8d9 5
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 30. juni 2016 #5 Skrevet 30. juni 2016 Hadde jeg vært søsteren din så hadde jeg vært skikkelig sur om du våget å komme på navnfesten, studiene først.
GammelKaktus Skrevet 30. juni 2016 #6 Skrevet 30. juni 2016 Studier først, du har alltid verdens tid til søsteren din og barnet hennes senere. 😊 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #7 Skrevet 30. juni 2016 Tusen takk for svar dere, nå gruer jeg meg litt mindre til å snakke med foreldrene mine og søsteren min om det! Greia er at jeg følger mine eksamener, jobb, eller andre "viktige ting" kræsjer med familierelaterte ting. Som feks. at jeg er hjemme en kortere periode i påsken og julen enn søstrene mine, fordi jeg må på jobb i studiebyen etc. Så tenker jeg at oktober er jo ikke sånn "felles eksamenstid" for alle studenter, så søsteren min har jo ikke valgt å ha navnefest på et dårlig tidspunkt sånn sett, heller... Eksamen avvikles i tidsrommet mellom 9-18 den lørdagen. Den er individuell, derfor ulike tidspunkt på hver, og man må regne med at det går ca. 2 timer tilsammen på hele greia. Vi har ikke fått eksamensoppsettet ennå (får det i august), men jeg kan jo sende en mail og spørre om det er mulig at jeg er førstemann ut, altså kl 9. Da vil jeg være ferdig seinest 11, og så drar jeg på hotellet eller søsteren min (avhengig av hvor jeg skal overnatte), skifter til bunad, og blir med på resten. Får bare så dårlig samvittighet og ekkel følelse når hele familien er samlet på en sånn "fin og viktig dag", og så er jeg den som ikke er med hundre prosent, fordi jeg har andre ting og ta meg til. Særlig når nettstudiet er noe jeg egentlig ikke MÅ ta, men det er innenfor noe som interesserer meg, og som kan være fint å ha på CV-en sammen med bacheloren min. Anonymkode: d9408...0ae
Mistymya Skrevet 30. juni 2016 #8 Skrevet 30. juni 2016 Hadde du vært min søster, hadde vi prøvd å flytte navnefesten slik at det passet for deg 4
juliane Skrevet 30. juni 2016 #9 Skrevet 30. juni 2016 1 minutt siden, Mistymya skrev: Hadde du vært min søster, hadde vi prøvd å flytte navnefesten slik at det passet for deg Enig! Vi spurte faktisk barnets besteforeldre, tanter og onkler om når det passet best for dem, og bestemte dato etter det. Selvfølgelig skal du ikke droppe studiet for en navnefest, du har jo til og med mulighet til å bli med deler av dagen! 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #10 Skrevet 30. juni 2016 Men for å spørre om en ting til: Hva om jeg skulle vært vitne (altså fadder) for barnet? Burde jeg da kuttet ut nettstudiet? Jeg skal ikke være det altså, men jeg bare tenker litt videre Anonymkode: d9408...0ae
Gjest Margit Spat Skrevet 30. juni 2016 #11 Skrevet 30. juni 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men for å spørre om en ting til: Hva om jeg skulle vært vitne (altså fadder) for barnet? Burde jeg da kuttet ut nettstudiet? Jeg skal ikke være det altså, men jeg bare tenker litt videre Anonymkode: d9408...0ae Jeg ville rådet deg til å prioritere studiet. Nå er ikke dette en relevant problemstilling uansett. For det første så opererer ikke HEF med vitner lenger i forbindelse med navnefesten (antar det er borgerlig navnefest du skal i). For det andre så trenger heller ikke alle «ordinære faddere» være til stede under en vanlig dåp.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #12 Skrevet 30. juni 2016 2 minutter siden, Margit Spat skrev: Jeg ville rådet deg til å prioritere studiet. Nå er ikke dette en relevant problemstilling uansett. For det første så opererer ikke HEF med vitner lenger i forbindelse med navnefesten (antar det er borgerlig navnefest du skal i). For det andre så trenger heller ikke alle «ordinære faddere» være til stede under en vanlig dåp. Skjønner, bare tenkte litt videre (feks. fordi min andre søster skal være vitne, om det hadde vært hun som skulle hatt eksamen den helgen). Skjønner jo at det ikke er sånn at vitner/fadder MÅ være tilstede, men jeg tenker liksom hva som forventes innad i familien ved en slik situasjon Anonymkode: d9408...0ae
Gjest Margit Spat Skrevet 30. juni 2016 #13 Skrevet 30. juni 2016 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skjønner, bare tenkte litt videre (feks. fordi min andre søster skal være vitne, om det hadde vært hun som skulle hatt eksamen den helgen). Skjønner jo at det ikke er sånn at vitner/fadder MÅ være tilstede, men jeg tenker liksom hva som forventes innad i familien ved en slik situasjon Anonymkode: d9408...0ae Jammen, det er ikke noe som heter vitne under en navnefest. Forventninger innad i familien vil nok finnes, men det må være godt at du prioriterer utdannelse og framtid uansett. Det synes jeg er å være et fint forbilde for barnet Endret 30. juni 2016 av Margit Spat
Gjest Tom/Loki Skrevet 30. juni 2016 #14 Skrevet 30. juni 2016 Her må du velge studiene, det vil nok din søster forstå,
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #15 Skrevet 30. juni 2016 Studier og jobb foran navnefest og dåp. Anonymkode: 41b12...4e5 3
Sirah Skrevet 30. juni 2016 #16 Skrevet 30. juni 2016 Så klart prioriterer du eksamen! Jeg vet ikke om det er mulig, men du kan jo kanskje legge inn ønske om tidspunkt på eksamen?
Gjest Evans Skrevet 30. juni 2016 #17 Skrevet 30. juni 2016 Tipper søstra di har god forståelse for at du må lese til eksamen/ha eksamen. Nevøen/niesa di kan du være med veldig mange dager senere i året - men eksamen er bare en dag. Velg studier!
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #18 Skrevet 30. juni 2016 Som student er man i en situasjon der man må droppe familierelaterte samlinger i blant. Mine nieser har bursdag i mai. Midt i eksamensperioden. Det kunne ærlig talt aldri ha falt meg inn å droppe eksamen for å delta på en navnedag eller en bursdag. Jeg får alltid invitasjoner, men søsteren min forstår jo at jeg ikke er i en situasjon der jeg kan legge fra meg bøkene og sette meg på et fly for å rekke festen. Det er leit å gå glipp av ting, men det er jo også en del av det å bli voksen. Man må prioritere. Anonymkode: f4d6f...805 4
Torelli Skrevet 30. juni 2016 #19 Skrevet 30. juni 2016 Eksamen eksamen eksamen, dette vil nok familien din forstå og støtte deg i! 2
Gjest Linneah2013 Skrevet 30. juni 2016 #20 Skrevet 30. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ei 22 år gammel jente, som skal ta nettstudier ved siden av studier på universitetet til høsten. Nettstudiene er jo slik at vi leser på egen hånd, og må møte opp på to samlingshelger, en i oktober og en i desember. Det er krav om 100 % oppmøte. Den ene søsteren min fikk sitt første barn i vår, og jeg er nå blitt invitert i navnefest til henne. Typisk er navnefesten på akkurat samme helg som samlingen i oktober. Jeg bor i Trondheim, samlingen er i Oslo, og søsteren min og familien bor også i Oslo. Navnefesten er kl 11 på den lørdagen. Samlingshelgen går ut på undervisning fra 12-18 på fredag, og praktisk eksamen (tar ca. 2 timer til sammen med for- og etterarbeid) på lørdagen. Siden navnefesten og samlingen er i samme by, kunne jeg jo eventuelt klart å kombinere. Men det vil jo gjøre at jeg må ha eksamen enten rett før navnefesten, eller senere på dagen (alle får individuelle tidspunkt for den praktiske eksamenen). Dette vil jo gjøre at jeg ikke er fullt til stede hele tiden angående familien min denne helgen. Synes dere det kan være greit at jeg kombinerer (gitt at jeg får eksamenstidspunkt utenom selve navnefesten), eller bør jeg droppe nettstudiet og dedikere all tid til familien? Har allerede betalt studiet, og får ikke tilbakebetalt noe hvis jeg trekker meg, noe som jo er veldig kjipt. Hva synes dere jeg bør gjøre i denne situasjonen? Gruer meg veldig til å fortelle feks. foreldrene våre om dette Anonymkode: d9408...0ae Du vurderer vel ikke for alvor å droppe studiet pga en navnefest? Seriøst? Klart det hadde vært koselig å være med familien denne dagen, men studiene må i dette tilfelle gå foran. Og dette vil fam. virkelig forstå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå