AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #1 Skrevet 30. juni 2016 Synes dere det er greit at man tar seg en treningstur (enten utendørs eller låner et treningssenter i nærheten) når man er på besøk i et par dager hos noen man kjenner? Feks. hvis man er invitert i bryllup, barnedåp eller lignende, er det uhørt å ta seg en treningsrunde i løpet av dagen? Tenker ikke en lang treningsøkt, men bare en liten time. Feks. på morgenen før bryllupet/barnedåpen er i gang? Bare lufter problemstillingen, da jeg er nysgjerrig på hva folk tenker angående det Anonymkode: 9b68c...570
Gjest Margit Spat Skrevet 30. juni 2016 #2 Skrevet 30. juni 2016 Ved én enkeltovernatting så synes jeg godt man kan bruke tiden sammen med de man faktisk er der for å besøke. Ved flere dagers besøk, slik at man har mer tid sammen, synes jeg det er greit. Svaret er gitt på generelt grunnlag, og med tanke på at man kanskje ikke har så mye tid sammen hvis man bare overnatter en enkelt natt. Det finnes liksom ikke et svar med to streker under for min del. Man må se an hvem man er hos, hvor ofte man treffes, og om ens egne behov på en eller annen måte vil skape ulemper for de andre.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #3 Skrevet 30. juni 2016 Et øyeblikk siden, Margit Spat skrev: Ved én enkeltovernatting så synes jeg godt man kan bruke tiden sammen med de man faktisk er der for å besøke. Ved flere dagers besøk, slik at man har mer tid sammen, synes jeg det er greit. Svaret er gitt på generelt grunnlag, og med tanke på at man kanskje ikke har så mye tid sammen hvis man bare overnatter en enkelt natt. Det finnes liksom ikke et svar med to streker under for min del. Man må se an hvem man er hos, hvor ofte man treffes, og om ens egne behov på en eller annen måte vil skape ulemper for de andre. Det har du rett i! Men mener du at en times treningstur ødelegger for "tiden man har sammen"? Kunne jo like så greit vært flyet som gikk en time tidligere enn det egentlig gikk, hvis du skjønner hva jeg mener Anonymkode: 9b68c...570
Gjest Margit Spat Skrevet 30. juni 2016 #4 Skrevet 30. juni 2016 Det er nettopp derfor jeg sier at må se det an. Eksempelet ditt med å ta en times tid på morgenen kan i mange tilfeller være helt ok, men er f.eks ikke innafor hvis det (og dette er bare tenkte eksempler) medfører at du vil beslaglegge baderommet lenger enn vanlig (før og etter trening istedenfor bare en gang f.eks), eller at de hadde planlagt felles frokost som du forsinker ved at du ikke er der til frokosttid, eller at de på andre måter må vente på deg. Men som sagt: dette må du gjøre en helhetsvurdering på.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #5 Skrevet 30. juni 2016 Alle jeg ligger over hos vet at jeg må trene eller mosjonere hver dag, og det har aldri vært noen problemer med det. Som oftest blir de med på tur de også hvis det passer seg slik. Men jeg anbefaler at du snakker med vertskapet på forhånd slik at de er forberedt på at du vil trene, og slik at de kan planlegge litt rundt det også. (Mat, dusjing osv) Anonymkode: 7b318...b0b
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #6 Skrevet 30. juni 2016 Jeg ser at @Margit Spat postet mens jeg skrev. Jeg er enig med henne! Anonymkode: 7b318...b0b
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #7 Skrevet 30. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle jeg ligger over hos vet at jeg må trene eller mosjonere hver dag, og det har aldri vært noen problemer med det. Som oftest blir de med på tur de også hvis det passer seg slik. Men jeg anbefaler at du snakker med vertskapet på forhånd slik at de er forberedt på at du vil trene, og slik at de kan planlegge litt rundt det også. (Mat, dusjing osv) Anonymkode: 7b318...b0b Men mat og dusjing trenger da ikke å planlegges så fælt? Bruker 10 minutter i dusjen, og dusje hadde jeg nok gjort uansett. Mat er vel heller ingenting som trenger å være så nøye, med mindre det er snakk om større selskaper etc. Anonymkode: 9b68c...570
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #8 Skrevet 30. juni 2016 Så lenge dette er et "frirom" ser jeg ikke hva som er problemet. Så lenge du ikke skal hjelpe til med noe eller det er et tidspunkt der det er naturlig/forventet at dere er sammen synes jeg du bare kan ta den treningsøkten. Bare pass på at økten ikke fører til mer stress for de du bor hos når det tross alt er på selve bryllupsdagen eller dåpsdagen. Det er mange som stresser mye på slike dager, og hva andre gjør eller ikke gjør kan fort føre til enda mer stress. Anonymkode: cb724...efd
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #9 Skrevet 30. juni 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge dette er et "frirom" ser jeg ikke hva som er problemet. Så lenge du ikke skal hjelpe til med noe eller det er et tidspunkt der det er naturlig/forventet at dere er sammen synes jeg du bare kan ta den treningsøkten. Bare pass på at økten ikke fører til mer stress for de du bor hos når det tross alt er på selve bryllupsdagen eller dåpsdagen. Det er mange som stresser mye på slike dager, og hva andre gjør eller ikke gjør kan fort føre til enda mer stress. Anonymkode: cb724...efd At jeg feks. jogger en tur eller er på et treningssenter, trenger da vel ikke å stresse noen andre? Skal andre stresse over at jeg trener, når de engang ikke ser meg? Skjønner ikke helt poenget. Ja, mange stresser på slike dager, men at en gjest tar seg en times frirom skaper vel ikke mer stress? Anonymkode: 9b68c...570
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #10 Skrevet 30. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men mat og dusjing trenger da ikke å planlegges så fælt? Bruker 10 minutter i dusjen, og dusje hadde jeg nok gjort uansett. Mat er vel heller ingenting som trenger å være så nøye, med mindre det er snakk om større selskaper etc. Anonymkode: 9b68c...570 Men hva er problemet med å gi et varsel på forhånd? Som @Margit Spat nevnte, kan det hende at vertskapet foretrekker at alle spiser frokost sammen. Både for hyggens del, men også for å slippe at serveringen trekker ut over flere timer. Og det er også greit at de vet at du skal trene, slik at de kan tilpasse sitt tidsskjema etter det. (For eksempel kan de ordne seg i stand mens du trener, slik at dusjen er klar til deg når du kommer tilbake) Det er heller ikke alle som har ubegrenset varmtvann, og her er det i alle fall slik at når 2 har dusjet må vi vente 2-3 timer før de siste 2 kan dusje. Det er ikke gjestene klar over, og derfor er det greit for oss å vite hvilke planer gjestene våre har slik at alle kan få dusjet i varmt vann i tide før selskapet starter. Det blir fort litt ekstra når man har gjester, og da er det greit at alle tilpasser seg litt. Anonymkode: 7b318...b0b 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #11 Skrevet 30. juni 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva er problemet med å gi et varsel på forhånd? Som @Margit Spat nevnte, kan det hende at vertskapet foretrekker at alle spiser frokost sammen. Både for hyggens del, men også for å slippe at serveringen trekker ut over flere timer. Og det er også greit at de vet at du skal trene, slik at de kan tilpasse sitt tidsskjema etter det. (For eksempel kan de ordne seg i stand mens du trener, slik at dusjen er klar til deg når du kommer tilbake) Det er heller ikke alle som har ubegrenset varmtvann, og her er det i alle fall slik at når 2 har dusjet må vi vente 2-3 timer før de siste 2 kan dusje. Det er ikke gjestene klar over, og derfor er det greit for oss å vite hvilke planer gjestene våre har slik at alle kan få dusjet i varmt vann i tide før selskapet starter. Det blir fort litt ekstra når man har gjester, og da er det greit at alle tilpasser seg litt. Anonymkode: 7b318...b0b Skjønner at alle må tilpasse seg, både gjester og vertskap Men uansett om man trener eller ikke, så vil man jo gjerne ta en dusj før man skal i selskap? Merkelig hvis man ikke skal kunne få ta seg en dusj når man er gjest hos noen, uansett om man har trent eller ikke. Dusjer gjerne i kaldt vann jeg, hvis det er varmtvann som er problemet. Anonymkode: 9b68c...570
Gjest Runforit Skrevet 30. juni 2016 #12 Skrevet 30. juni 2016 Om man skal spise frokost sammen så er det normalt å avklare dagen i forveien når frokosten er. Løses lett ved å trene før frokost.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #13 Skrevet 30. juni 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner at alle må tilpasse seg, både gjester og vertskap Men uansett om man trener eller ikke, så vil man jo gjerne ta en dusj før man skal i selskap? Merkelig hvis man ikke skal kunne få ta seg en dusj når man er gjest hos noen, uansett om man har trent eller ikke. Dusjer gjerne i kaldt vann jeg, hvis det er varmtvann som er problemet. Anonymkode: 9b68c...570 Først og fremst er det faktisk gjesten(-e) som skal tilpasse seg. Anonymkode: fcfef...aca
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #14 Skrevet 30. juni 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først og fremst er det faktisk gjesten(-e) som skal tilpasse seg. Anonymkode: fcfef...aca Ja, jeg vet det Anonymkode: 9b68c...570
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #15 Skrevet 30. juni 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner at alle må tilpasse seg, både gjester og vertskap Men uansett om man trener eller ikke, så vil man jo gjerne ta en dusj før man skal i selskap? Merkelig hvis man ikke skal kunne få ta seg en dusj når man er gjest hos noen, uansett om man har trent eller ikke. Dusjer gjerne i kaldt vann jeg, hvis det er varmtvann som er problemet. Anonymkode: 9b68c...570 Hvor skrev jeg at gjesten ikke skulle få dusje? Jeg sa at det er greit at vertskapet har en viss peiling på hva som skjer, slik at timeplanen kan tilpasses alle, både de som bor i boligen og gjesten(e). Hvis de ikke vet at du skal trene på et gitt tidspunkt kan det hende at de hadde tenkt at du kunne dusje da, slik at de fikk ordne det de skulle ordne, før de dusjet og skiftet. (Vertskap har som oftest en del andre hverdagsligheter de må ordne også, og prøver å tilpasse dette slik at det passer for alle) Men vil du absolutt gjøre ting vanskelig, så er det din sak. For meg er det naturlig å si i fra om planer, og forhøre meg om hvilke planer vertskapet har, spørre om jeg kan hjelpe, og tilpasse min timeplan etter dem. Anonymkode: 7b318...b0b
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #16 Skrevet 1. juli 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor skrev jeg at gjesten ikke skulle få dusje? Jeg sa at det er greit at vertskapet har en viss peiling på hva som skjer, slik at timeplanen kan tilpasses alle, både de som bor i boligen og gjesten(e). Hvis de ikke vet at du skal trene på et gitt tidspunkt kan det hende at de hadde tenkt at du kunne dusje da, slik at de fikk ordne det de skulle ordne, før de dusjet og skiftet. (Vertskap har som oftest en del andre hverdagsligheter de må ordne også, og prøver å tilpasse dette slik at det passer for alle) Men vil du absolutt gjøre ting vanskelig, så er det din sak. For meg er det naturlig å si i fra om planer, og forhøre meg om hvilke planer vertskapet har, spørre om jeg kan hjelpe, og tilpasse min timeplan etter dem. Anonymkode: 7b318...b0b Ja, det er naturlig for meg også Greia med tråden var å høre om folk synes det på noen måte er uhøflig, upassende etc. å ta seg en treningstur når man er på besøk hos noen. Forstår at man må vurdere den enkelte situasjonen. For min del synes jeg ikke trening er noe stress, iallefall ikke når det gjelder at andre trener. Om noen hadde vært på besøk hos meg og ville tatt seg en time egentid med trening, så hadde det vært null problem, og det hadde ikke vært nødvendig å få høre om "de store planene om den lille treningsrunden" så lang tid i forveien pga. planlegging. Anonymkode: 9b68c...570
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå