Gå til innhold

Hvorfor skal man bruke turbukser?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tråden er delt fra debatt om fjellstøvler, og ryddet for personangrep, spekulasjoner og latterliggjøring. 

Bond, forumansvarlig 

Skrevet

Går på tur naken jeg. TS, du burde forsøke det. Herlig følelse, spesielt på fjelltur på Hardangervidda. Det blir svært friskt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Trasker rundt på fjellet hele sommeren på setra. Er det småtoppene gidder jeg ikke ta noe ekstra på. Men går vi tur blir det fjellsko vindtett jakke og turbukser. Ikke fine for fem flate øre siden de har bodd i en skuff på setra i årevis, men går ikke tur for å se digg ut, det er ingen andre der. Tar det på fordi frysing, og sko som surkler er irriterende.

Anonymkode: bc3f6...764

Skrevet
Den 29. juni 2016 at 14.30, AnonymBruker skrev:

Sko er en ting...men det jeg finner mest latterlig, er fjellbuksene folk på død og liv skal iføre seg når de skal på "fjelltur":fnise:.

Dette er da rådyre bukser som pga utseende og farger skal signalisere at "jeg går i fjellet" eller "jeg er et friluftsmenneske"

Av en eller annen grunn kommer disse buksene aldri på når dette mennesket ikke skal på fjelltur. Da kan de heller ikke syns at de er så gode å ha på? Men med en gang det er snakk om å bevege seg mer enn 100 meter fra allfarvei, da må man for guds skyld få dem på. Ellers får jo ikke folk det rette inntrykket:fnise:.

En joggebukse hadde gjort samme nytten og vel så det. Eller en dongeri, for den saks skyld. Det er disse buksene folk vanligvis går i til daglig, så de er nok mer enn gode nok å ha på seg.

Men nei. En fjellbukse må til:P. Folk er dumme.

Anonymkode: 7fd72...8f5

Du måtte slenge på den siste setningen der ja. Jeg er ikke dum men liker min turbukse som har god passform og stretch for god bevegelighet, og syntetisk stoff som tørker lett. En såkalt grillbukse kunne nok gjort nytten mens joggebukse i bomullsstoff er uegnet. Jeg ikler meg uansett ikke den slags bukser, synes de ser fryktelige ut. Dongeri er gjerne trangt å bevege seg i og tørker sakte, helt uegnet på tur.

Det er ikke fordi buksa er ubehagelig at jeg ikke går med turbuksa på jobb eller til byen. Jeg elsker følelsen av å bare slenge rundt i ulltrøye og fjellbukse i naturen. Og jeg elsker å komme hjem og ha penere tøy på, alt til sin tid. Men jeg liker aldri å se ut som en slask, da føler jeg meg dårlig. Derfor velger jeg alltid klær som er noe formsydd og har god passform.

Det er vel kjøpekraften vår som har gjort at klær og sko er blitt mer spesialisert, men helt enig i at man ikke trenger fjellbukse når man skal en rusletur i nærmiljøet. uansett, hvis man har buksa liggende så hvorfor ikke... 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk mye tur i dongribukse da jeg vokste opp, fordi vi ikke hadde råd til annet. Det var utrolig ubehagelig, og jeg gjør det ikke igjen. Jeg har fortsatt ikke råd til de dyre fjellbuksene, men går tur (og trener hund) i adidas joggebukse. Utrolig behagelig og praktisk, både for vind og (noe) regn, samt tåler skitne hundelabber. 

Anonymkode: a54bf...9ef

Skrevet
Den 29. juni 2016 at 15.11, AnonymBruker skrev:

Hei, hei.

Hva da med alle de 100-talls fjellturene jeg og fatteren tok på 70-80 og tidlig 90-tall? 

Jeg verken så eller hørte en eneste fjellbukse, vindjakke, skalljakke, treningstights, superundertøy. berganssekk, vanntett sokk, goretexjakke, oilskin, høy fjellsko med stiv/halvstiv/myk såle eller noen av slektningene deres heller:hoho:.

Den dagen du har labbet så mye i fjellet som meg, lille venn, da har du labbet MYE:danse:. Forskjellen er at jeg lar ikke utstyret definere en fjelltur for meg. Turen og meg er det essensielle. Ikke en drøss med fake utstyr, for å se ut som en utspjåka tulling:fnise:

Du er inne på noe viktig TS, (selv om du har en noe negativ måte å kommentere) at det også finnes mote i friluftslivet. Det er viktig at alle som er glad i naturen tenker på dette og unngår bruk og kast-mentalitet som igjen virker ødeleggende på naturen. Kjøp skikkelig solide klær, sko og utstyr men ta godt vare på det, vedlikehold og reparer, bruk utstyret lenge så gjør du noe bra for naturen du er glad i. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, hei.

Hva da med alle de 100-talls fjellturene jeg og fatteren tok på 70-80 og tidlig 90-tall? 

Jeg verken så eller hørte en eneste fjellbukse, vindjakke, skalljakke, treningstights, superundertøy. berganssekk, vanntett sokk, goretexjakke, oilskin, høy fjellsko med stiv/halvstiv/myk såle eller noen av slektningene deres heller:hoho:.

Den dagen du har labbet så mye i fjellet som meg, lille venn, da har du labbet MYE:danse:. Forskjellen er at jeg lar ikke utstyret definere en fjelltur for meg. Turen og meg er det essensielle. Ikke en drøss med fake utstyr, for å se ut som en utspjåka tulling:fnise:

Og da jeg var ung trengte vi kun én ski og én stav da vi gikk på fjellet i motbakke begge veier. Denne ene skien var festet med hyssing som bestemor hadde flettet selv med hår fra sin egen rygg! Skismurning hadde vi ikke hørt om, men vi brukte voks fra onkel Ivars høyre ørekanal. Da ble det sikkelig fart i oppoverbakkene! Skulle vi jakte brukte vi pil og bue! Buestrengen måtte vi lage selv av sammenvevd gammel navlelo. Pyser nå for tiden med moderne skibindinger og alt slags fiksfakseri aner ikke en eneste ting om hva det egentlig vil si å stå på ski.

Den 29. juni 2016 at 16.21, AnonymBruker skrev:

Du må gjerne gå i en lafsete joggebukse i fjellet for min del. Jeg gir faen i hva andre har på seg. Jeg driter også i hva jeg har på meg så lenge klær og sko ikke er til bekymring for meg når jeg er i fjellet eller skogen. Jeg skal slippe å bekymre meg for vind og vann når jeg er på tur. 

Men jeg kommer nok til å flire av deg når du står der i en klissblaut joggebukse nedpå knærne og i joggesko som surkler som en våt fitte når du går :)

Anonymkode: 3f445...998

Jeg har prøvd dette og kan skrive under på at det er kjipt.

Anonymkode: 407ce...cdf

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er regnvær og vått ute, så kan det være greit med ett ekstra par bukser utenpå de andre buksene sine....

Anonymkode: ab9f6...57b

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er gått sport i å kle seg i sportsklær, man så det ikke i den utstrekning som i dag for bare få år siden. Husker selv jeg reagerte på det da jeg for første gang så et par i full Bergans oppkledning på tur i byens 3 km lange by-tur-vann. syntes jeg det var vel over-kill for å si det mildt. Men nå er det helt normalt og alle har tur bukse og vann/vind-jakke. Samme med joggerene, før var det den gamle slitte joggebuksa  en utvasket t-skjorte man brukte, nå er det fargerikt teknisk bekledning på dem også. 

Jeg vokste opp i en turglad hunde-familie på 70 tallet, og alle gikk i dongeribukse (det hette ikke jeans dengang : ) vanlige joggesko etc. Det virket jo deg også, og jeg tenkte vel aldri at det var ubehagelig. Men etterhvert var alle så fargerike med sine tekniske klær i fjellet at jeg begynte å føle meg utenfor på en måte. Jeg selv kjøpte min første turbukse for 5-7 år siden, så jeg var sen om å få den i hus :) Men er nå da den lykkelige eier av turbukse, vind/vann tett og elastisk + tørker fort. Veldig behagelig det :) 

Anonymkode: e0ba6...dd5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke flaut å blottlegge en total mangel på kunnskap på denne måten? 

Du argumenterer for øvrig som en 8-åring. Det er rett og slett pinlig. 

Anonymkode: 7f779...83c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Den 29.6.2016 at 14.30, AnonymBruker skrev:

Sko er en ting...men det jeg finner mest latterlig, er fjellbuksene folk på død og liv skal iføre seg når de skal på "fjelltur":fnise:.

Dette er da rådyre bukser som pga utseende og farger skal signalisere at "jeg går i fjellet" eller "jeg er et friluftsmenneske"

Av en eller annen grunn kommer disse buksene aldri på når dette mennesket ikke skal på fjelltur. Da kan de heller ikke syns at de er så gode å ha på? Men med en gang det er snakk om å bevege seg mer enn 100 meter fra allfarvei, da må man for guds skyld få dem på. Ellers får jo ikke folk det rette inntrykket:fnise:.

En joggebukse hadde gjort samme nytten og vel så det. Eller en dongeri, for den saks skyld. Det er disse buksene folk vanligvis går i til daglig, så de er nok mer enn gode nok å ha på seg.

Men nei. En fjellbukse må til:P. Folk er dumme.

Hvorfor knabber du innlegget mitt, din copycat???

Anonymkode: 38c26...c9c

Skrevet

Hæ? Min turbukse kostet 400 kr. Den er motstandsdyktig mot vann og vind, og er varmere enn en olabukse. Jeg bruker den fordi jeg går i kratt, og kratt er vått. Og jeg vil ikke bli våt. Hadde jeg hatt på olabukse hadde jeg blitt våt.

Gjest Tigress
Skrevet

Eg skjønar ikkje problemet: er det ikkje ganske openberrt at ein brukar andre klede på tur enn på jobb? Eg går jo ikkje på tur i dressbuksene mine, dei må rensast og pressast, og ville blitt stygge av å gå i vier. Turbuksa mi toler vier, og er dessutan ei turbukse, så det er ikkje så farleg om ho ser litt herja ut. Eg har ikkje bruk for lomme til kart når eg er på jobb (eg kan vegen), men det er ofseleg praktisk når ein er på tur. 

Kva er problemet, eigentleg? 

Skrevet (endret)

Hei, hei.

Hvis du du ikke så fjellutstyr på 70-80 tallet, må du vært blind. Det er omentrent ingen reell endring i det som definerer fjellklær, kun en spektakulær teknisk utvikling som har gjordt fjellturer mer komfortable. 

Når jeg går nå, bærer jeg rundt ett kilo mindre klær på meg, med langt bedre komfort enn da jeg gikk i anorakk, ull og fjellbukse. På sekken har jeg gått ned rundt 4 kg. Igjen med ekstra gevinst av komfort som ikke var tilgjengelig før.

Oilskin er den orginale jaktjakken BTW, min første fjellsekk var en bergans rammesekk, og mitt første superundertøy var dovremakko. Ja, for du tror vel ikke superundertøy kom ut av ingensteder? Det er tekstiler designet til å forbedre egenskapen til turklær.

jeg har sett nok av ankelskader til at jeg blir bekymret  når jeg ser folk med 15-20 kg sekk uten høye fjellsko, men jeg anser at folk som går rundt i fjellheimen har ett voksent forhold til risikoene sine, og lever med sine valg. Dessuten finnes det tekniske alternativer.

Det er showoffs i fjellheimen, men luddittene er ikke bedre.

Endret av Druid
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Druid skrev:

Hvis du du ikke så fjellutstyr på 70-80 tallet, må du vært blind. Det er omentrent ingen reell endring i det som definerer fjellklær, kun en spektakulær teknisk utvikling som har gjordt fjellturer mer komfortable. 

Når jeg går nå, bærer jeg rundt ett kilo mindre klær på meg, med langt bedre komfort enn da jeg gikk i anorakk, ull og fjellbukse. På sekken har jeg gått ned rundt 4 kg. Igjen med ekstra gevinst av komfort som ikke var tilgjengelig før.

Oilskin er den orginale jaktjakken BTW, min første fjellsekk var en bergans rammesekk, og mitt første superundertøy var dovremakko. Ja, for du tror vel ikke superundertøy kom ut av ingensteder? Det er tekstiler designet til å forbedre egenskapen til turklær.

Det er showoffs i fjellheimen, men luddittene er ikke bedre.

Nei, men så flott da.

Anonymkode: 38c26...c9c

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye rart, folk diskuterer.  :dry:

Anonymkode: ab9f6...57b

AnonymBruker
Skrevet
Den Wednesday, June 29, 2016 at 14.39, AnonymBruker skrev:

Men jeg regner med at du aldri har gått i fjellet før. Å ha gått i kø over Besseggen en gang kvalifiserer ikke til fjellvandring. 

Anonymkode: 3f445...998

Svært få av mine spreke kolleger går lengre i fjellet enn ettermiddagsturer til de nærmeste toppene. Én eller to av dem har vært på ukesturer i Rondane type tur. Alle som én har de disse dyre fjellbuksene som må på. Og flotte fjellstøvler. Fancy og dyrt.

Så... Det virker ofte som det ikke er turen som er målet, men klærne.

Anonymkode: e68ef...d40

AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet. Folk må få bruke det de vil. 

Selv går jeg nesten aldri i fjellet. Har turbukse likevel. Har med jentungen på lekeplass og jobber i barnehage. Man overlever ikke lenge i barnehage i Bergen uten en bukse som er god å ha på ute :P 

Anonymkode: 5af0e...708

Skrevet

Ts, er det turklær i seg selv du syns er tåpelig eller at alle må ha det dyreste og flotteste, selv for en liten søndagstur på nærmeste topp?

Jeg ser absolutt poenget med å kle seg etter forholdene, og selv om man fint kan gå på fjelle i dongeribukse kan du vell ikke benekte at klær laget til den bestemte aktiviten gjør det hele litt mer behagelig og lystbetont? Eller mulig ikke for deg om du ikke har prøvd å gå noen turer i disse unødvendige klærne? 

Selv er jeg gjennomsnittlig aktiv i forhold til friluftsliv. Turbuksa mi koster ned mot halvparten av en skikkelig dongeribukse. Kjøper stort sett det billigste turutstyret jeg får tak. Trenger f.eks ikke telt som tåler mange meter med vannsøyle, jeg telter ikke når det plasker ned, dermed holder nok europristeltet mitt i mange år enda. Hadde jeg ansett meg selv som en skikkelig friluftsdame hadde jeg ganske sikkert investert mer i utstyr og klær. 

Mange lar seg nok rive med og tror de må ha det beste og dyreste utstyret for at turen skal bli vellykket. Men om folk har råd til det, må de nå for all del bare handle. For noen handler det sikker om status, men mange villedes nok av måten ting markedsføres på. Som disse kompresjonstightsene som er så pop nå. Prislappen er uhyre stiv og studier viser at tightsen holder ikke det den lover. Ja om du trener fitness på elitenivå har man muligens en liten effekt av disse tightsene, men resten av befolkningen kunne holdt seg til tights fra h&m (som vistnok kommer veldig godt ut i test). Men det er overhode ikke ting jeg gidder å henge meg opp i. Ting hadde blitt utrolig slitsom om man skal gå rundt å iritere seg over hummer og kanari hele tiden ☺️

Skrevet

Lykke til med joggebukse om vinteren, eller om det regner :) fjellbukse er gull! Tåler vann, fall, vind osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...