Gå til innhold

Hvordan hoste et bra vors for en random blanding mennesker i 20-årene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på besøk i fødebyen for ferien, og vennegjengen har blitt enige om at jeg skal ha et vors her i barndomshjemmet, for å samle gamle kjente i byen. Jeg kjenner med en gang at angsten og perfeksjonisten i meg begynner å bruse... Jeg er redd for at det ikke skal bli noe bra, at folk ikke dukker opp eller at jeg skal overdrive. Siden det er få av våre gamle venner som er i byen akkurat nå så blir gjestelisten en salig blanding av folk som kjenner og ikke kjenner hverandre. Da føler jeg at jeg har et ekstra ansvar for at folk skal få det trivelig på vorset og snakke med hverandre. 

Har dere noen tips til hva jeg skal gjøre for å lage til et bra vors? Jeg vil at gjestene skal ha det gøy og ikke kjede seg, samtidig som jeg ikke vil at det skal bli for rølpete (hvite designmøbler og lys silketapet på veggen). Tenker å kjøpe inn potetgull, jordbær, melon og spekemat. Er det too much? Bør jeg ha et spill eller noe som ice breaker i starten? Hva slags musikk bør jeg ha? Vil ha god stemning, men ikke rølpe-stemning. Jeg er veldig redd for å misforstå dynamikken i gruppa og bomme med noe av dette... 

Som dere skjønner så er ikke dette noe som jeg gjør veldig ofte. Blir veldig glad for tips :) 

Anonymkode: 8925d...dcb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nok alkohol, gjerne shots. Bra musikk og noe god snacks

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, minister-mio skrev:

Nok alkohol, gjerne shots. Bra musikk og noe god snacks

Takk for det.
Problemet er at jeg vet jo ikke hva som er bra musikk :fnise:. Finnes det en spilleliste som jeg kan laste ned på spotify? Tenker kanskje at jeg bør ha flere spillelister klare avhengig av hvor mange som kommer. 

Gjest Herr Heftig
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Takk for det.
Problemet er at jeg vet jo ikke hva som er bra musikk :fnise:. Finnes det en spilleliste som jeg kan laste ned på spotify? Tenker kanskje at jeg bør ha flere spillelister klare avhengig av hvor mange som kommer. 

Hvis du ikke vet hva som er bra musikk så er det alltid en eller annen tulling som tror hen vet det. Du trenger ikke ordne musikk selv en gang. Men sørg for å finne frem alle mobilladerne i huset. De er veldig ettertraktede.

Skrevet

Topplista på Spotify er et godt utgangspunkt. Mainstream musikk, ikke lag spilleliste med "partymusikk" :P 

ha et par kortstokker liggende, om noen tar initiativet til en drikkelek. Du trenger ikke gjøre noe mer enn det du allerede har. Du trenger ikke diske opp alt før folk kommer, gjør ting klart på kjøkkenet fra og med tidspunktet du har invitert folk. Ingenting er kleinere enn 2-3 personer i en sofa på vors med fullt oppdekket bord! Bedre å ha litt å "gjøre" mens dere tar de første ølene, både for de som kommer litt tidlig og for din egen del.. :P Så setter du ut ting utgjennom som folk kommer. 

Folk kommer stort sett senere enn tidspunktet du har invitert dem til, ingen vil være de første! Ikke legg opp til spill, eller leker.. Gjestene dine kan ta initiativet selv, tenker jeg :P Hehehe! 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Hvis du ikke vet hva som er bra musikk så er det alltid en eller annen tulling som tror hen vet det. Du trenger ikke ordne musikk selv en gang. Men sørg for å finne frem alle mobilladerne i huset. De er veldig ettertraktede.

Ja, det er en god idé. Mange av de som kommer spiller instrumenter selv (rock, jazz, klassisk osv). Jeg tenker derfor at hit-listemusikk ikke er helt målgruppen. Jeg er litt nervøs for dette med musikken fordi jeg tror at den kommer til å bli kritisert uansett hva jeg setter på. Fordelen er vel at gjestene lett finner frem musikk de vil høre på selv... 

Gjest Herr Heftig
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er en god idé. Mange av de som kommer spiller instrumenter selv (rock, jazz, klassisk osv). Jeg tenker derfor at hit-listemusikk ikke er helt målgruppen. Jeg er litt nervøs for dette med musikken fordi jeg tror at den kommer til å bli kritisert uansett hva jeg setter på. Fordelen er vel at gjestene lett finner frem musikk de vil høre på selv... 

De som har musikk som hobby har gjerne den dårligste (minst mainstream) smaken. De barev et det ikke selv.

AnonymBruker
Skrevet

Tips: sett på en musikkanal på radio eller tv. Gjerne en med varierte spillelister.

Legg en kortstokk eller to på 'strategiske' steder - tv-benken, sidebordet e.l. Tilgjengelig, men ikke åpenlyst.

Anonymkode: 9937c...b41

Gjest lizard queen
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hahah, dude, hvis folka som skal komme er av typen som kritiserer musikken du setter på på et vors, er vorset dømt til å bli dårlig uansett :P 

Nei, jeg sier som de andre her, ha litt forskjellige ting klart i tilfelle det blir bruk for det, men ikke planlegg hele greia. Nok alkohol, litt musikk i bakgrunnen (har du en pc du spiller fra kan jo folk bare bytte etterhvert hvis de føler for det), litt mat og sånt, så går det seg til. :) 

Skrevet
2 timer siden, Herr Heftig skrev:

De som har musikk som hobby har gjerne den dårligste (minst mainstream) smaken. De barev et det ikke selv.

Det kan jeg avkrefte med én gang.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ingenting. Hvorfor må du absolutt hoste? Hvis du sliter med hosting, er det best å få tak i hostesaft

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hvem hoster vors? Sett opp spotify så hvem som helst kan bestemme musikk og kjør på med alkohol og potetgull.

Anonymkode: c59e1...a11

AnonymBruker
Skrevet

Sett på en musikkanal på TV; så kan se som kanskje ikke er fulle nok ha noe å kikke på, og man har noe å snakke om "herregud se den videoen, de SPILLER på sex!".

Forøvrig, fordi jeg har det som irritasjonsmoment; et fint ord for "hoste" er at du skal holde et vors, og "random" mennesker kan være tilfeldige mennesker. 

Anonymkode: 5c9c1...e42

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Honey Dew skrev:

Jeg skjønner ingenting. Hvorfor må du absolutt hoste? Hvis du sliter med hosting, er det best å få tak i hostesaft

Komikveld på gamlehjemmet i dag?

Anonymkode: 9eb86...467

• Liker 6
Skrevet

Melon og spekemat er too much, holder med chips og dip. 

Siden dere er en gamlegjeng, så har dere vel noen slagere fra tiden dere begynte å feste sammen som du kan spille? Alle liker litt nostalgi =) Men hva som er deres greie vet jo ikke jeg, for noen er det Internasjonalen og for andre er det Genie in a bottle. 

Jeg er god på å spille musikk for enhver idiot, her er noen låter på rappen som "alle" kan like å drikke litt øl til, hvis ikke er de fortapte sjeler: hvilken som helst hit av David Bowie, Feel good inc/Clint Eastwood med Gorillaz, Toxic (Britney Spears), Call me Al, Close to me (The Cure), Out of touch (Hall&Oates), Call on me, Make me smile, Teenage Dirtbag, All the small things, Basket Case, Fot i hose, Young folks, The seed (the roots), A little party never killed nobody, Chelsea dagger, Seven nation army, Song 2, Kids (MGMT), Eple, I'm shipping up to Boston, Going loco down in acapulco, Kokomo, She likes to move eller You know what med NERD, I need a dollar, I heard it through the grapevine, Rappers delight, Take a look around, Move on up, Go your own way (Fleetwood Mac), Where is my mind, Narcotic, Harder better faster stronger, Tainted love, Bittersweet symphony, Brimful of asha, Blister in the sun, Don't you forget about me, Summer in the city, Golden Brown, Porcelain, Time to get down (Timo Maas), Smells like teen spirit, Bohemian Rhapsody, Keep on rockin in the free world, Ice ice baby, A little less conversation, Should I stay or should I go, noe av Led Zeppelin, noe av the Who, noe av Beatles, noe av Stones, noe av Bob Marley, noe av Justin Timberlake, noe av Eminem og den jævla EM-sangen hvis folk ikke er lei enda.

Kunne fortsatt hele dagen, listen er mange mil og noen kommer til å ta over før den er spilt ferdig. Etter noen øl er alle en DJ. Har du for mye angst for å sette på noe selv så er det litt gøy å flippe opp youtube på storskjerm og oppfordre folk til å vise favoritt-musikkvideoene sine, folk har alltid en sterk mening der. 

Liker ikke fester hvor det er for mye konsepter og skjema, stemningen løsner av alkohol uansett. Men er gjerne med på en runde buzz eller rock band, eller hvis noen har laget en morsom quiz på kahoot. Bare ikke del ut sånne teite oppgaver til folk, jeg kommer til å slå til den neste personen jeg er på fest hos som gjør det og si at det var det som sto på kortet mitt.

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bare å drekka da?:PAlt blir koselig med litt øl og vin innabords og kanskje litt youtube party. VI nordmenn har da alltid bare møtt opp med en pose øl, så ordner ting seg som regle av seg selv.

Anonymkode: 89162...c74

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Komikveld på gamlehjemmet i dag?

Anonymkode: 9eb86...467

Jeg forstår rett og slett ikke hva det snakkes om

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...