Gå til innhold

Usikker på om jeg må kontakte barnevernet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har et problem jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med og håper på at innspill fra noen her kan hjelpe meg. Her kommer først en liten bakgrunnshistorie, så dere kanskje kan forstå noe av dette.

Min venninne fødte barn for en stund siden og fødselen var MEGET KRITISK(jeg vil ikke si så mye om det i frykt for å bli gjenkjent her, men bare tro meg når jeg sier at det var en opplevelse langt utenfor «normalen»).

Etter denne fødselen ble hun og barn flyttet til et annet sykehus i et halvt år, hvor de bodde(pga spesialister de hadde der). Barn gikk gjennom utallige operasjoner og svevde mellom liv og død hele tiden under dette oppholdet. Akkurat nå er hun og barn på en annen avdeling fordi barn er utenfor risiko. Vel, det vil si, det er ikke snakk om liv/død lenger, men såpass ille at barn trenger kontinuerlig overvåkning.

Dette satte såklart et realt «støkk» i min venninne og jeg er oppriktig bekymret for at hun er kjempedeprimert. Hun har blitt tilbudt hjelp, men nekter å ta det i mot. Familien hennes, venner osv. mener alle at hun trenger hjelp. Jeg er helt enig. Hun er dessverre ikke til å kjenne igjen for noen av oss lenger. Alle føler de må tråkke på glasskår rundt henne, for tråkker du feil/sier noe feil, hogger hun hodet av deg. Hun klandrer rett og slett hele verden for hva som skjedde. Og på en måte så kan jeg forstå at hun gjør det, vi reagerer jo alle forskjellig... Men dette har ført til at hun har mistet så å si alle rundt seg (hun er en jævel når hun først setter i gang, så jeg har forståelse for at folk velger og ikke finne seg i det også – de prøver jo tross alt bare å hjelpe!).

Nå, flere måneder senere, får hun beskjed av avdelingen hun er på at hun må komme seg hjem. Barn er friskt nok. Hun må lære seg å ta vare på baby selv. Min venninne nekter å reise hjem, da hun mener hun skal ha med seg en sykepleier hjem fordi barnet trenger så mye medisinsk hjelp og overvåkning hele døgnet. Dette er jo ikke akkurat standard prosedyre, jeg forstår det, men poenget er at min venninne har satt seg helt på bakbeina og nekter å forlate den avdelingen hun er på. Hun har lukket seg inn på rommet hun har der, sammen med barn. Det har endt i at hun har blitt innkalt til avdelingsleder, hvor det har vært kommunefolk innblandet(vet ikke hvilke stillinger, men viktige folk), psykologer, leger, advokater osv., og de alle forsikrer henne om at det er trygt å reise hjem – og at hun rett og slett hjem nå. Det har vært flere slike møter med henne, men hun nekter plent å reise! Det siste møtet endte med at de sa noe slikt til henne(obs: jeg hørte det ikke selv, jeg bare gjenforteller hva venninnen min sa de sa): «Nå må du og baby komme deg hjem, vis oss at du klarer dette, dette klarer du og alt er helt trygt for både deg og barn. Reiser du ikke hjem nå, ser vi faktisk ingen annen utvei enn å ringe barnevernet». Noe i den duren (Husk at de allerede har hatt utallige møter med henne, og folk står faktisk i kø for å komme inn på den plassen hun er). Hvorpå min venninne responderer med «Bare la dem komme, jeg har ingenting å skjule!». Og hun tuer med å gå til media, navngi folk som bare er snille og vil hjelpe henne osv – med andre ord helt gal. Jeg kjenner ikke igjen dette mennesket lenger.

Dette bekymrer meg. Greit at hun ikke har noe å skjule. Men hvem f… ønsker barnevernet hjertelig velkommen? Og jeg frykter at de bare vil se henne kalde side, ikke hvordan hun egentlig er, og rett og slett ta baby fra henne. Jeg ville selv hatt mine tvil dersom jeg jobbet for BV – helt ærlig. Hva hadde dere gjort i min situasjon? En felles venninne er kommet så langt at hun mener vi burde kontakte BV selv. Jeg vet ikke hva jeg tenker lenger, da jeg ikke klarer å se ting objektivt.

Kom gjerne med spørsmål dersom dere trenger det for å gi meg bedre svar/tips. Dette ble jo et rotete innlegg ser jeg…

Anonymkode: ab5dc...605

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal du kontakte barnevernet dersom så mange instanser er inne i bildet?  Kan du ikke bare være en venn?  

Anonymkode: cd9e6...84d

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Sånn fungerer ikke ting i praksis. Vært der, prøvd dette.

Anonymkode: 1c82e...06f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager skal du kontakte barnevernet dersom så mange instanser er inne i bildet?  Kan du ikke bare være en venn?  

Anonymkode: cd9e6...84d

Det er en av tingene jeg også tenker. Men samtidig ser jeg at hun trenger mye hjelp og er ute av stand til å forstå det selv. Og hjelp kan det hende hun vil ta i mot når hun forstår alvoret? Nei, jeg vet helt ærlig ikke hva jeg tenker selv. Men takker for responsen!

AnonymBruker
Skrevet

Sånn fungerer ikke ting i praksis. Vært der, prøvd dette.

Anonymkode: 1c82e...06f

Vil du utdype?

AnonymBruker
Skrevet

Du er bare veninnen her. Hvor er foreldrene hennes? Hvor er mannen?

Anonymkode: 35ea9...a88

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er bare veninnen her. Hvor er foreldrene hennes? Hvor er mannen?

Ingen foreldre, ingen mann...

AnonymBruker
Skrevet

Ingen foreldre, ingen mann...

Har hun ingen rundt seg som hjelper til ?

Barnevernet vil nok være involvert før eller senere.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har hun ingen rundt seg som hjelper til ?

Barnevernet vil nok være involvert før eller senere.

Hun har ingen. Jeg er nok det nærmeste hun har...

Skrevet

Når avdelingsleiar, sjukeplairar, psykologer, leger og advokater er innblanda i situasjonen, kvifor skal du som utanforståande som kun høyrer veninna di si side ringe barnevernet? Ver det du er, ein venn..

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at du må ringe barnevernet når det er så mange involvert fra sykehuset og kommunens side. Høres ut som at hun har fått et alvorlig trauma og trenger oppfølging av legen sin, som jeg håper hun får. 

Anonymkode: 13e91...308

• Liker 2
Skrevet

Selv om andre har kontaktet barnevern, betyr ikke det at du ikke kan. 

Venninnen din trenger all støtte hun kan få, for en situasjon hun har vært i. Så lenge på sykehus med et sykt barn og ikke mann eller foreldre å støtte seg på! Håper hun får så mye hjelp som mulig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, RockyRose skrev:

Når avdelingsleiar, sjukeplairar, psykologer, leger og advokater er innblanda i situasjonen, kvifor skal du som utanforståande som kun høyrer veninna di si side ringe barnevernet? Ver det du er, ein venn..

Jeg er enig i hva du sier og tenker her. Så du mener jeg bare skal la det gå sin gang?

AnonymBruker
Skrevet

Be henne ringe barnevernet selv for å få støtte( ikke si hjelp) som tilbud om avkastning, hjelp med søknader osv. Jeg har vært nødt til å gjøre det en gang når livet ikke var en rett strek. Barnevernet var FANTASTISKE, fikk all den støtte og forståelse jeg trengte. 

Anonymkode: 9ea57...38f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at du må ringe barnevernet når det er så mange involvert fra sykehuset og kommunens side. Høres ut som at hun har fått et alvorlig trauma og trenger oppfølging av legen sin, som jeg håper hun får. 

Anonymkode: 13e91...308

Det håper virkelig jeg og. Ja, det var traumatisk hva hun var igjennom, så det utelukker jeg aldeles ikke. Problemet er at hun nekter å få hjelp. Jeg er også så redd dette skal gå utover babyen hennes. Og hun ikke vil forstå det før det er for sent...

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Be henne ringe barnevernet selv for å få støtte( ikke si hjelp) som tilbud om avkastning, hjelp med søknader osv. Jeg har vært nødt til å gjøre det en gang når livet ikke var en rett strek. Barnevernet var FANTASTISKE, fikk all den støtte og forståelse jeg trengte. 

Takk for svar. Tipset ditt var egentlig veldig klokt. Problemet er bare at hun ser ikke selv at det eksisterer et problem. Så jeg vil nok aldri få henne til å ringe barnevernet. Og om jeg tipser henne om det, vil hun garantert gå i forsvar og mene at jeg også tenker hun er uegnet som mor. Noe jeg egentlig ikke gjør. Bare hun får den hjelpen hun trenger, tror jeg virkelig at dette vil løse seg. Men folk som ikke innser problemer, kan ikke løse dem heller :( 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i hva du sier og tenker her. Så du mener jeg bare skal la det gå sin gang?

Ved å la det gå sin gang, antar eg du meiner at du ikkje skal sei/gjere noko? Nei, eg tykkjer du skal gjere det du kan for å prøve å hjelpe ho. Du kan framleis prøve å nå fram i veninna di, la ho innsjå situasjonen sånn at det ikkje går utover babyen. Nokre rådar til å kontakte barnevernet i å få hjelp... Men er ikkje det det ein blir frarådd frå å gjer, for då er ein inni systemet og lettare å få problem? Eg anar ikkje. Men så lenge det ikkje går utover babyen, så ville eg haldt meg unna barnevernet..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, RockyRose skrev:

Ved å la det gå sin gang, antar eg du meiner at du ikkje skal sei/gjere noko? Nei, eg tykkjer du skal gjere det du kan for å prøve å hjelpe ho. Du kan framleis prøve å nå fram i veninna di, la ho innsjå situasjonen sånn at det ikkje går utover babyen. Nokre rådar til å kontakte barnevernet i å få hjelp... Men er ikkje det det ein blir frarådd frå å gjer, for då er ein inni systemet og lettare å få problem? Eg anar ikkje. Men så lenge det ikkje går utover babyen, så ville eg haldt meg unna barnevernet..

Det gjør jeg selvfølgelig :)

Jeg har tenkt samme tanken om BV som du gjør. Jeg har ikke nok kunnskap om dette, så jeg også frykter at det hele kan gjøre vondt verre. Min venninne som vil vi skal kontakte BV sammen, har igjen bare positive erfaringer med dem, så hun vil ringe for å få hjelp til vår felles venninne som så sårt trenger det! Jeg er usikker, som det sikkert lyser lang vei...

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Tipset ditt var egentlig veldig klokt. Problemet er bare at hun ser ikke selv at det eksisterer et problem. Så jeg vil nok aldri få henne til å ringe barnevernet. Og om jeg tipser henne om det, vil hun garantert gå i forsvar og mene at jeg også tenker hun er uegnet som mor. Noe jeg egentlig ikke gjør. Bare hun får den hjelpen hun trenger, tror jeg virkelig at dette vil løse seg. Men folk som ikke innser problemer, kan ikke løse dem heller :( 

Bare vri det slik at hun får inntrykk av at det er en greie som kan vil komme henne til gode, at barnevernet kan hjelpe henne med å få det hun har krav på fra det offentlig( som sykepleier med seg hjem etc.) Si det som et tips, eller Nevn det liksom i forbi farten omtrent som om hun skulle ha kommet på det selv, og da backer du opp og kommer de input på at det selvsagt er overmåte smart å komme " alle andre i forkjøpet" og ta kontakt selv...  Jeg tror venninnen din egentlig er veldig redd og at det er derfor hun er så sint. Mulig hun ikke er klar over det selv heller. Stryk henne med hårene og lur henne til å få lyst til å gjøre det som til slutt er best..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare vri det slik at hun får inntrykk av at det er en greie som kan vil komme henne til gode, at barnevernet kan hjelpe henne med å få det hun har krav på fra det offentlig( som sykepleier med seg hjem etc.) Si det som et tips, eller Nevn det liksom i forbi farten omtrent som om hun skulle ha kommet på det selv, og da backer du opp og kommer de input på at det selvsagt er overmåte smart å komme " alle andre i forkjøpet" og ta kontakt selv...  Jeg tror venninnen din egentlig er veldig redd og at det er derfor hun er så sint. Mulig hun ikke er klar over det selv heller. Stryk henne med hårene og lur henne til å få lyst til å gjøre det som til slutt er best..

Tusen takk, det var lurt.

Jeg bare stusser på en ting siden du nevner på dette med krav fra det offentlige. Er det fysisk mulig å få med seg en egen sykepleier hjem som er der 24/7? Vet du noe om dette? Jeg trodde det bare var sånt som foregikk på amerikanske dramafilmer :) Jeg tenker, når barnet egentlig er friskmeldt nå. Barnet må jo være det når hun får beskjed om å reise derfra tenker jeg...Og da vil vel ikke det offentlige bidra så mye økonomisk for henne? Eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...