Gå til innhold

Brukte kald væske i gjærdeigen... Er deigen ubrukelig nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var litt stressa da jeg lagde gjærdeigen, og glemte å varme opp melken.
Helte i nesten rett fra kjøleskapet... Brukte tørrgjær.
Gikk ikke opp før meg før jeg så nå etter en time at deigen nesten ikke har hevet i det hele tatt.

Er det bare å kaste den deigen nå, eller er det noe jeg kan gjøre for å få den til å heve seg?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

La den heve til i morgen. Det kommer til å gå kjempebra. Baker alltid med kald væske og lang hevetid. 

Anonymkode: 032b4...12d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

kald væske og lang hevetid gir mye bedre bakværk. Det gir deigen tid til å utvikle smak. 

Neste gang du skal bake og bruke lang hevetid, ha i bare en kvart ts tørrgjær, la den løse seg opp i væsken før du har i mel. 

Anonymkode: 27578...aa4

Skrevet

Og vi som skulle ha kanelsnurrer i ettermiddag :P
Hvor skal jeg ha deigen stående til heving? Lunt eller kaldt?

Jeg brukte en pk. tørrgjær, så deigen er vell kanskje klar til å brukes i natt en gang da?! :D

AnonymBruker
Skrevet

hvis du setter deigen lunt nå, f.eks tildekket på badet. Bør den heve seg opp i løpet av en halvannen- 2 timer. 

Anonymkode: 27578...aa4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett deigen over et vannbad, for eksempel kjøkkenvasken på en rist fra stekeovnen. Den vil heve seg i løpet av par, tre timer, pass på å fylle på med varmt vann.

Anonymkode: ff6da...848

Skrevet

Jeg gjør alltid det!

Kald væske, og 15-20 minutter i kjøkkenmaskinen. Det lages mye varme når deigen knas i maskin, og dette er mer en nok for gjæren.

Ideelt sett skal man bruke kaldt vann og kna lenge - dette er bedre for gjæren. Med lunket vann og mye knaing i maskin blir deigen egentlig litt for varm.

Sett deigen til heving i romtemperatur, så skal du se du har perfekt hevet deig i løpet av en time :)

Skrevet

Med en hel pakke tørrgjær vil den forresten heve som en helt uansett! :) 

Jeg lager som regel deig kvelden før, med ca. 1/4 pakke gjær, kanskje mindre. Så lar jeg den stå i romteperatur i ca. 1 døgn. Da blir den alltid perfekt luftig!

Skrevet

Bare sett deigen et litt varmet sted. Over varmt vannbad eller i ovnene på 30 grader. Eller på varmt bad som noen foreslår ☺️ 

Åh kaldheve dreiger er helt vanlig, men da skal deigen stå til neste dag, 

Skrevet

Satt deigen på badet, og nå 4 timer etter den var ferdig begynner den å se perfekt ut :)
Snart klar for laging av kanelsnurrer og sjokoladeknuter! :):)

Takk for alle gode råd å tips.
Denne metoden blir jeg sikkert å benytte meg flere ganger, kjekt om man ikke har tid til å trille ut deigen på en stund etter den er satt :)

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 timer siden, illywhack skrev:

Med en hel pakke tørrgjær vil den forresten heve som en helt uansett! :) 

Jeg lager som regel deig kvelden før, med ca. 1/4 pakke gjær, kanskje mindre. Så lar jeg den stå i romteperatur i ca. 1 døgn. Da blir den alltid perfekt luftig!

Glemte å skrive at det er en ganske stor deig, bakt på 2,5 kg mel :)
Men den har hevet seg som en helt nå ja! 

Denne oppskriften gir fra før verdens saftigste og luftigste bakst, så hvis den blir enda bedre av denne langtidshevingen er jo det herlig! :)

Endret av ventilator
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, ventilator skrev:

Glemte å skrive at det er en ganske stor deig, bakt på 2,5 kg mel :)
Men den har hevet seg som en helt nå ja! 

Denne oppskriften gir fra før verdens saftigste og luftigste bakst, så hvis den blir enda bedre av denne langtidshevingen er jo det herlig! :)

OT; Men oppskrift.....? :tongue:

Anonymkode: 818a6...c16

• Liker 3
Skrevet

TS, fortell oss hvordan den ble da!:)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...