Gå til innhold

Alene om trøttheten?

Carmen_

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Den diagnosen tok det meg et halvt år å få. gikk da til spesialist... Men på den tiden klarte jeg knapt å gå ut av senga da. Men det finnes forskjellige grader at trøtthetssyndrom. Jeg hadde kyssesyken og cytomegalovirusinfeksjon først. Har du hatt noe sånt? Kan du fortelle litt mer om hvordan det her har arta seg, så kan jeg prøve å hjelpe litt mer :)

Hei! :)

Kyssesyken har jeg hatt.. det er litt over fire år siden. Det arter seg sånn at jeg føler meg aldri helt uthvilt og opplagt. Sover unormalt mye, gjerne 12-14 timer i døgnet noen ganger. Når jeg står opp kan jeg føle meg ok, men etter et par timer kan jeg bli så trøtt at jeg bare vil sove, sove.. sover stort sett alltid etter skolen, ofte skal jeg bare ta en liten halvtime etter middag som blir til to-tre timer.. :roll:

Er student nå, og lurer virkelig på hvordan det skal gå den dagen jeg begynner å jobbe. I tillegg er konsentrasjonen helt ræva. Har hatt det sånn i flere år, men det har blitt verre. Får ikke tiden til å strekke til :(

Det gikk greit nok da jeg bodde hjemme, men nå bor jeg for meg selv og da blir det jo straks flere ting som må gjøres. Takk for at du vil hjelpe :-)

Nå skal jeg legge meg og sove litt.. sukk.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lilleulv

ojsann... ikke noe moro :(

Har du fått sjekka stoffskiftet ditt? Det er jo tydelig at det er noe galt her... Føler du deg sliten i kroppen også, eller går det mest på at du er trøtt og vil sove?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
ojsann... ikke noe moro :(

Har du fått sjekka stoffskiftet ditt? Det er jo tydelig at det er noe galt her... Føler du deg sliten i kroppen også, eller går det mest på at du er trøtt og vil sove?

Nei, har ikke sjekket stoffskiftet. Hm. Det er trettheten som er mest plagsom. Føler meg gjerne daff i kroppen og, sånn at det er tungt å være oppe, og det frister ikke akkurat med fysiske utskeielser, men er ikke sikker på om jeg er spesielt sliten i kroppen. Har vel ikke noe å sammenligne med. Men det er uansett vanskelig å få kroppen til å henge med helt når ikke hodet gjør det.. :( Når jeg er på mitt mest våkne, er det greiere. Føler meg litt mer våken mens jeg er i bevegelse, men så snart jeg setter meg ned.. zz..

Takk for tipset i alle fall :)

Hvilke typer spseialister er aktuelle tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Nei, har ikke sjekket stoffskiftet. Hm. Det er trettheten som er mest plagsom. Føler meg gjerne daff i kroppen og, sånn at det er tungt å være oppe, og det frister ikke akkurat med fysiske utskeielser, men er ikke sikker på om jeg er spesielt sliten i kroppen. Har vel ikke noe å sammenligne med. Men det er uansett vanskelig å få kroppen til å henge med helt når ikke hodet gjør det.. :( Når jeg er på mitt mest våkne, er det greiere. Føler meg litt mer våken mens jeg er i bevegelse, men så snart jeg setter meg ned.. zz..

Takk for tipset i alle fall :)

Hvilke typer spseialister er aktuelle tror du?

Tror fastlegen din må avgjøre hva slags spesialist du skal henvendes til... Du bør absolutt sjekke stoffskiftet, og sjekke om det er noe du mangler (f.eks. B12). det går litt utover sånn vanlig vitaminmangel-sjekk... De må jo fortsette å lete når du er sånn som du beskriver. Da er du jo ikke frisk! :lei av leger og deres likegyldighet: Om jeg skulle tatt en ny utdannelse i dag, skulle det blitt lege. Og jeg skulle blitt jævlig god!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meya84 og Lilleulv: hvordan fant dere ut at det var tretthetssyndrom dere har? Fastlegen? Kan dere si noe om hvilke prøver som ble tatt feks? Jeg er alltid trøtt og uopplagt og legene jeg har vært hos finner ingenting. Siden jeg ikke har vitaminmangel ble det konkludert med at jeg er frisk. Men et eller annet er ikke som det skal være  :(

Det er en spesialst som har satt diagnosen på meg å, men det tok 1 1/2 år ifra jeg ble syk innen jeg kom så langt.. (Alt starta med en mykoplasma lungebetennelse våren 2002)

Det står forresten en link om tretthetsyndrom tidligere, du kan evt. prøve å lete frem den...

Du må ta omtrent de prøvene det går an å ta, for å utelukke alt annet.

Lilleulv har jo sagt en del allerede.. Men jeg lurer på noe, oppsto denne trettheten etter at du hadde kyssesyka? Vet du når det starta liksom?

Hva skjer når du trener? Blir du bedre elr verre av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er en spesialst som har satt diagnosen på meg å, men det tok 1 1/2 år ifra jeg ble syk innen jeg kom så langt.. (Alt starta med en mykoplasma lungebetennelse våren 2002)

Det står forresten en link om tretthetsyndrom tidligere, du kan evt. prøve å lete frem den...

Du må ta omtrent de prøvene det går an å ta, for å utelukke alt annet.

Lilleulv har jo sagt en del allerede.. Men jeg lurer på noe, oppsto denne trettheten etter at du hadde kyssesyka? Vet du når det starta liksom?

Hva skjer når du trener? Blir du bedre elr verre av det?

Var ikke spesielt opplagt før kyssesyken, mener jeg å huske, men det ble verre da. Var på den tiden jeg først ble sjekket for vitaminmangel. Sjekket igjen for et års tid siden, ikkeno resultat..

Trening er ikke min sterke side.. men i sommer var jeg flink og trente ganske regelmessig over en periode. Hadde regnet med det skulle bli bedre da, men var like trøtt. Eneste jeg merket det på var kondisen, den ble bedre. takker for svar begge to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

hm... Hvis du var trøtt også før kyssesyken vil jeg ikke tro at det er tretthetsyndrom. Det er sykdommer som kyssesyken som utløser tretthetsyndromet... Dessuten ville du merka at du ble mye verre ved trening hvis du har tretthetsyndrom. Trening forverrer som regel tretthetsyndromet.

Synes det høres ut som du evt. mangler noen stoffer jeg. Har du tatt en blodprøve som heter T-F3? (trijodtyronin)Det er en stoffskifteprøve som kan tas ved slike symptomer..

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes det høres ut som du evt. mangler noen stoffer jeg. Har du tatt en blodprøve som heter T-F3? (trijodtyronin)Det er en stoffskifteprøve som kan tas ved slike symptomer..

Lykke til :-)

Vet ikke om denne ble tatt, men tror ikke det. Umulig å huske navnet på slike ting.. :roll: Tror det kun ble sjekket for vitamin- og jernmangel. Håper det går framover, skal til lege snart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...