Gå til innhold

Unge mødre og deres navnevalg til barna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det slik at så mange unge mødre må gi de mest utrolige "Hollywood aktige" navnene til barna sine? Det er visst om å gjøre å skille seg ut mest mulig og gjerne med sukkersøte babynavn. Tenker dere noen gang at barna skal bli voksne, selvstendige personer?

Et tilfelle av unge mødre navnesyndrom:

http://www.mammanett.no/navn-dap-navnefest/navn-etter-disneyfigurer#_ga=1.253219275.331415433.1418730623

Anonymkode: df7d9...6e9

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du kan ta det med ro, denne navnetrenden er nettopp det - en navnetrend. Det vil si at veldig mange andre barn har lignende navn, som igjen betyr at mange voksne vil ha slike navn. Når de er voksne er det helt normalt å hete Leander eller Ariel (Ariel er ikke så uvanlig pr idag heller da, men). Og ingen vil se rart på dem, eller dømme dem.

Triton hadde vært tøft guttenavn da :laugh: 

Men må spørre... ung mor.. hva er det? Mødre under 20 år?

AnonymBruker
Skrevet

Det var lenge siden sist, forfriskende å lese en tråd om dette emnet igjen. 

Jeg er 32, og jeg valgte bort navn fra topplisten fordi jeg ville ha en litt unikt navn på mitt barn. 

Navn går også veldig i sykluser. Oldeforeldre-navn er populære nå. Sakarias, Leander og Cornelia er navn som var på moten, ble gammeldagse og kjedelige og nå er så gamle at de er in igjen. Og for de av oss som har en annen oldeforeldregenerasjon (mine heter ting som Jonas, Alida, Isak og Iver) føler vi at VI har de jordnære navna og de yngre har de oppfunnede tullenavnene. 

Anonymkode: 5e822...4ec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De unge foreldrene jeg kjenner har kalt ungene sine for navn som Kjell, Bjørn, Bjarne, Klara, Janne, Jonas, Harald, Knut osv. Om det er en mote så kjenner jeg ingen som følger moten. 

Anonymkode: 28c81...e2e

AnonymBruker
Skrevet

Haha:P

Nathaniel

Matheo

Liam

Milian

Chrisander

Leander

Angelica

Michelle

Og gjerne 3-4 navn per unge bare for å være sikker :fnise:

Anonymkode: 510f9...722

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Også er det de fordommene mot unge mødre. Vet om fler godt voksne damer som har "sukkersøte" navn på ungene sine. Skjønner virkelig ikke hvordan barnenavn kan være så triggende? 

Anonymkode: 0612b...84c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha:P

Nathaniel

Matheo

Liam

Milian

Chrisander

Leander

Angelica

Michelle

Og gjerne 3-4 navn per unge bare for å være sikker :fnise:

Herregud, nesten spoky det her, satt akkurat og tenkte på ei veldig ung mor jeg halvkjenner litt i nabolaget. Og så kom denne listen her poppende opp. Hennes to gutter heter nettopp disse to navnene. Og navnene er seff tatovert inn på skulderen, med fødselsdato:fnise:. Huff, nå virket jeg dømmende her, ikke meningen. Generasjonen over meg humrer sikkert litt over mine navnevalg på barna også:fnise:

Anonymkode: e3212...2d2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 23 og jeg har et vanlig norrønt navn på mitt barn. Ca 2500 som heter i Norge. Andre på min alder har også vanlige norske navn på barna sine. Men nå regner ikke jeg meg som ung mor da.

De jeg kjenner ( 8 stk) med sukkersøte trendnavn på barna er i aldersgruppen 17-42 år.

Anonymkode: 25f7b...f30

AnonymBruker
Skrevet

Må ikke glemme Maximillian, Lucas, William og Wilhelm :opplyser:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, nesten spoky det her, satt akkurat og tenkte på ei veldig ung mor jeg halvkjenner litt i nabolaget. Og så kom denne listen her poppende opp. Hennes to gutter heter nettopp disse to navnene. Og navnene er seff tatovert inn på skulderen, med fødselsdato:fnise:. Huff, nå virket jeg dømmende her, ikke meningen. Generasjonen over meg humrer sikkert litt over mine navnevalg på barna også:fnise:

Anonymkode: e3212...2d2

:fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Det verste er når en styrer unna navnetoppen og sjekker ssb for hvor vanlig navnet er og så går det 2-3 år og så eksploderer navnet i popularitet: Det skjedde med Hanna/Hannah på midten av 90-tallet

Anonymkode: f8df4...f0f

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke dette bare handler om alder, men vel så mye om sosiale/kulturelle/økonomiske forhold. Personer med lav utdanning/lav lønn får oftere barn tidlig enn velutdannede/høytlønte. Det kan derfor like gjerne være klasseforskjeller med i bildet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Den tråden om å slå sammen navnene tove og rita tar kaka. Tovelle, Torita osv... Viser jo bare at folk er helt dumme når det gjelder å velge et normalt navn. Ikke bare unge folk.

Anonymkode: 604e1...b47

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig at det er behov for studentbarnehager ved universitetene da. Vi var bla 4 mødre som gikk på profesjonsstudiet i psykologi samtidig som hadde barn i samme barnehage. Alle fikk vi barn før fylte 25 år men de hadde ikke klissete navn men het Frid, Synne, Embla, Ragne, Ask, Ravn etc.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en godt voksen mamma på 35 år, høyt utdannet  og i en såkalt akademisk krets. Sønnen min heter Liam. Det var ikke mange som heter det i Norge for 10 år siden,  men det har jo eksplodert. Det som er morsomt er at de samme menneskene som gav meg masse ros for navnevalg den gangen, ler og gjør narr av disse "unge mødre" navnene i dag. Navnesnobberi og aldersdiskriminering er en uting som vi burde holde oss for gode til. 

Anonymkode: 1d378...eb4

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

For et samfunn. "Mobbing" er inn.

Ingenting, det er INGENTING galt med de navnende, det dere det er noe galt med.

Anonymkode: fb224...dd0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det ikke har noenting med at man er ung mor at disse moderne navnene blir gitt, men at tidene forandrer seg. Vi må bare innse at mere moderne navn kommer til og at andre navn blir mer "ut". Om noen år vil det være helt normalt med disse navnene mange ikke liker nå og ingen vil si noe på det. Da vil det etterhvert komme nye navn vi kommer til å klage over og sånn går det videre i det uendelige. Mest sannsynlig var det en gang i tiden at mange synes det var rart å kalle barna for Aud, Mette og Svein også. 

Anonymkode: 4cd59...9ad

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ung mor når jeg fikk sønnen min. Han heter Varg. Ikke noe topplistenavn akkurat.

Anonymkode: 54298...00c

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må ikke glemme Maximillian, Lucas, William og Wilhelm :opplyser:

De tre navnene har da vært relativt vanlige i mange generasjoner.

Anonymkode: c0e81...80e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det verste er når en styrer unna navnetoppen og sjekker ssb for hvor vanlig navnet er og så går det 2-3 år og så eksploderer navnet i popularitet: Det skjedde med Hanna/Hannah på midten av 90-tallet

Det skjedde med Kristoffer og Alexander  på midten/slutten av 80 tallet, plutselig het jo annenhvert guttebarn det! Ganske irriterende for oss som hadde gjort vårt beste for å styre unna navnetoppen.

Lucas, William og Wilhelm er gamle navn, førstnevnte er et bibelsk navn, og de er jo alltid populære og havner jevnlig på navnetoppen.

Anonymkode: 62267...ae3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...