Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ettåring som nekter plent å sove i vogn. Dette er et kjempe problem, da barnehagen ikke har plass til en reiseseng. Hun sover kanskje 40 min totalt i barnehagen, med det resultatet at hun er helt hinsides trøtt når vi henter henne og vi må legge henne 1730, ellers tipper hun over. Nå vil barnehagen at vi skal bruke ferien vår på å trene henne til å sove i vogn, med det resultatet at vi kommer til å ha en hylende unge på hotellet. Dette har vi prøvd før, og det funker ikke. Samtidig vil barnehagen at vi skal holde henne våken til kl 11, slik at hun blir samkjørt med de andre barna. Dette går heller ikke, da hun våkner kl 0530-0600 og det er umulig å holde henne våken så lenge.

Hjemme sover hun i sengen sin, og sover gjerne to ganger to timer i løpet av dagen, hun legges allerede rundt kl 08, da er hun trøtt og viser tegn til å ville sove. Våkner blid og fornøyd et par timer senere. Vi er veldig fortvilet og føler at hun ikke får den omsorgen hun trenger i barnehagen. Noen som har tips og triks til oss??

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som ikke funker når dere har henne i vogn? Er det slik at hun bare griner og griner og ikke sovner i det hele tatt? Hvor lenge prøver dere om gangen? (Ikke for å antyde at dere ikke har prøvd riktig eller nok, vår unge hadde en voldsom utholdenhet til å grine og holde seg våken på natten når vi skulle avvikle ammingen, da var hun 1,5 år..måtte gi opp og prøve senere).

Jeg synes kanskje barnehagen kan prøve å legge litt mer til rette for individuelle søvnbehov, hvis de hadde hatt en reiseseng ville hun gjerne sover bedre og lenger, og da ikke behøvd å legges så tidlig, ikke våknet så tidlig og ikke blitt trett igjen så tidlig. Tror nemlig det at hun blir trett i 8-tiden vil gi seg om hun får bedre søvn på dagen og kommer senere i seng og opp på morgenen. Nå er jo de små i en voldsom utvikling, så det som ikke gikk for et par mnd siden, kan funke senere. Ville nok prøvd igjen, trillet tur når jeg visste hun var trett og så la vognen stå i ro når hun er sovnet. Men hvordan er vognen? Er den komfortabel? Kan jo hende hun ligger dårlig i den? Eller føler seg utrygg om den er veldig lukket? 

Anonymkode: d8bc1...463

Skrevet (endret)

Hvor lenge har hun gått i barnehage? Mine ble samkjørte med de andre barna ganske fort når det gjaldt både soverytme og vognsoving. Datteren min nektet å sove i vogn før hun begynte i barnehagen som nesten toåring, men tok henne bare et par uker før hun sov like godt som de andre.

Endret av Niennas
  • Liker 1
Skrevet

De i barnehagen påstår at de triller på henne i over en time, noe jeg betviler. Hun griner og finner ikke roen, det har hun aldri gjort i vogn. Vi har to typer vogner, en reisetrille og en større vogn, hun sover i ingen av dem....

Skrevet

Hun har gått i barnehage siden april...Hun er veldig våken og vil aldri gå glipp av noe...

AnonymBruker
Skrevet

Sove 2 x 40 min i bhg da? Mine har alltid bare sovet 40 min, både i bhg og hjemme, men hvis din har behov for mer må de jo ta hensyn til det. 

Anonymkode: 8f753...dab

Skrevet

Hun sover totalt 40 min, ikke 40 min / 2. Hun trenger mye mer enn dette, minst en time hver gang...er jo rett og slett synd på henne syns jeg...

Skrevet

Barnehagen kan ønske det de vil, men de kan ikke diktere ferien deres. Jeg skjønner at det er kjedelig for dem med et barn som ikke følger de andres rytme, men når de er så små så kommer nok rytmen tidsnok til å endre seg. Gjør det som er best for dere og deres hjemmesituasjon.

sønnen min var også sånn de første månedene i barnehagen - trengte å sove nesten så fort han kom i barnehagen, våknet når alle andre skulle sove, og sovna når alle sto opp igjen. Kjipt for de ansatte, men sånn er det.

Jeg ville bare tatt tiden til hjelp :) Barnehagen må da forstå at når de ikke klarer å få jentungen til å sove i vogn 5 ganger i uka, så får nok ikke dere så mye mer hell.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt mye frem og tilbake rundt søvn i barnehagen. Først nå når han nermer seg to år klarer han og holde seg våken til kl 11, selv om barnehagen har mast mye om at han måtte samkjøres med de andre barna. 

De har holdt han våken lengre selv om vi har sagt at de skal legge han før. Noe som har resultert i en ekstremt sur og grinete unge etter barnehagen. Alle barn er ikke like og det må de bare finne seg i. Han har fortsatt behov for 2-3 timer søvn på dagen. 

Jeg hadde tatt vogna med hjem og satt igjen reisesengen. Klarer de ikke finne ett grupperom som ikke er i bruk under hviletiden? Søvn er viktig, jeg hadde stått på mitt her. 

Anonymkode: 9a5dd...5c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir ikke et barns behov møtt i barnehagen, ville jeg byttet den raskt ut. Tenker nå på at ditt barn trenger to lurer ila dagen. 

Når det gjelder vognsoving, så er det ofte vesentlig i en barnehage. Vi hadde heller ikke hatt plass til en reiseseng i vår barnehage. Hvordan det skal løses, vet jeg ikke. Barnet er så lite enda, du kan liksom ikke ta en prat med det heller.
Hva er det som gjør at hun ikke vil sove i vogn? Er det støy, lys eller ingenting åpenlyst? Kan hun like at hun i senga er omringet av høye, trygge kanter, og i vogna føler hun seg litt "utsatt"? 

Anonymkode: a1da6...989

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sliter faktisk med samme problemet som deg. Vi har reiseseng i bhg nå, og det fungerer veldig bra. 

Anonymkode: d7b6e...f36

Skrevet
1 time siden, Daiquiry skrev:

Jeg har en ettåring som nekter plent å sove i vogn. Dette er et kjempe problem, da barnehagen ikke har plass til en reiseseng. Hun sover kanskje 40 min totalt i barnehagen, med det resultatet at hun er helt hinsides trøtt når vi henter henne og vi må legge henne 1730, ellers tipper hun over. Nå vil barnehagen at vi skal bruke ferien vår på å trene henne til å sove i vogn, med det resultatet at vi kommer til å ha en hylende unge på hotellet. Dette har vi prøvd før, og det funker ikke. Samtidig vil barnehagen at vi skal holde henne våken til kl 11, slik at hun blir samkjørt med de andre barna. Dette går heller ikke, da hun våkner kl 0530-0600 og det er umulig å holde henne våken så lenge.

Hjemme sover hun i sengen sin, og sover gjerne to ganger to timer i løpet av dagen, hun legges allerede rundt kl 08, da er hun trøtt og viser tegn til å ville sove. Våkner blid og fornøyd et par timer senere. Vi er veldig fortvilet og føler at hun ikke får den omsorgen hun trenger i barnehagen. Noen som har tips og triks til oss??

Ikke plass? Hva for en mini-barnehage er det egentlig? Da får de finne plass, da.. makan.. det er faktisk en del av servicen, å tilby barna mulighet for å sove (ellers så måtte de jo kun tatt imot 2-åringer som har sluttet med dagsøvn). 

De høres svært lite samarbeidsvillige ut, synes jeg. De er jo der for dere. De skal være et hjelpemiddel for dere, og deres datter. 

Men det eneste jeg kommer på, er å ha et møte med styrer ang. å ha reiseseng der, eller å prøve forskjellige vogner og se om hun liker noen bedre enn andre. Men det høres dyrt ut. De MÅ jo legge til rette så hun får sove.. en 1-åring kan ikke kutte ut dagdupp. 

• Liker 3
Skrevet

Dette er for dårlig av barnehagen. Jeg kan heller ikke forstå at barnehagen skal være så liten at det ikke er plass til en reiseseng - er det familiebarnehage? Det er jo slett ikke alle barn som sover i vogn, da har i alle fall barnehagen vært heldig så langt. Jeg ville, som Aamu skriver, fått et møte med styrer der dere ber om at de ivaretar barnets behov bedre. Dere betaler faktisk penger for at barnet deres skal ivaretas på en god måte mens dere er på jobb, og da må barnehagen legge seg mer i selen enn de har gjort hittil ... stakkars liten. 

Hvis hun har gått i barnehagen siden april, har hun heller ikke vært der lenge. Jeg var også bekymret for min datter som nektet å sove i en vogn som sto stille, og jeg så ikke for meg at barnehagen kunne trille henne i søvn. Men det gjorde de! De var helt klare på at med tiden, ble rytmen til ungene likere, men i begynnelsen måtte de bare regne med å tilpasse seg forskjellige rytmer og rutiner. 

• Liker 3
Skrevet

Enig med de andre om at dere må kunne forvente mer enn dette av barnehagen. Samtidig så valgte vi selv, da vår akkurat-fylt-1-åring begynte i barnehagen, å selv gå aktivt inn for å kutte fra 2 til 1 dupp om dagen litt før hun nok selv var klar. Grunnen er at hun var den eneste som hadde 2 dupper, og ville gått glipp av mye om hun sov når de andre var våkne og omvendt. Det tok to-tre uker før søvnrytmen fungerte noe særlig. Men om hun absolutt ikke er klar for det så går det jo ikke uansett. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner barnehagen godt. Barnet ditt er sikkert ikke det eneste i barnehagen? Og de har sikkert ikke overflod av voksne? Vel, da er det faktisk det som er realiteten, de har ikke tid og ressurser til at barna ikke skal ha samme rytme. I begynnelsen under tilvenningen er det er salig kaos med ulike dagsrytmer, måltider og soving om barna er små. Så må man begynne å få barna samkjørte, dagen til barnehagen må gå opp. Og det er sikkert ikke snakk om at de ikke har fysisk plass til ei reiseseng, men kanskje det ikke er noe ledig rom til den? 

Hva er viktigst da, ferien deres eller at barnet ditt skal få en bedre hverdag? De aller fleste barn klarer å tilpasse seg nye rutiner, du må bare gi henne litt tid og prioritere det. 

Anonymkode: de983...c1e

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner barnehagen godt. Barnet ditt er sikkert ikke det eneste i barnehagen? Og de har sikkert ikke overflod av voksne? Vel, da er det faktisk det som er realiteten, de har ikke tid og ressurser til at barna ikke skal ha samme rytme. I begynnelsen under tilvenningen er det er salig kaos med ulike dagsrytmer, måltider og soving om barna er små. Så må man begynne å få barna samkjørte, dagen til barnehagen må gå opp. Og det er sikkert ikke snakk om at de ikke har fysisk plass til ei reiseseng, men kanskje det ikke er noe ledig rom til den? 

Hva er viktigst da, ferien deres eller at barnet ditt skal få en bedre hverdag? De aller fleste barn klarer å tilpasse seg nye rutiner, du må bare gi henne litt tid og prioritere det

Anonymkode: de983...c1e

Ja, og det er faktisk barnehagens jobb å gi barnet tid til å tilpasse seg nye rutiner! Hun har bare gått der i maks 2 måneder. De kan på ingen måte kreve at TS skal bruke ferien til å tvinge barnet inn i nye sovemønstre/-måter. Hun er bare ett år gammel. De har ekstra personale i barnehagen i småbarnsavdelingen, nettopp fordi de minste trenger mer oppfølging. 

AnonymBruker
Skrevet

Veldig rart at barnehagen ikke klarer å finne en bedre løsning på dette? Vårt barn sov godt i vogna når han begynte i barnehagen, men der skulle alle toåringene (han startet da han var to) sove på madrasser inne! Likevel fikk vår gutt sove ute i vogna den første tida, og så sakte men sikkert lærte han å sove inne.  Klart det var mer jobb for de ansatte, men for dem var det en selvfølge at de skulle ta det i hans tempo. 

Du bør ta en prat med barnehagen om dette, og spørre hvordan de har løst dette tidligere. Det må jo ha vært et tema før. 

Anonymkode: 867d1...df5

AnonymBruker
Skrevet

jeg kan forstå dersom barnehagen ikke har plass til en reiseseng. Det dreier seg vel ikke om gulvplass, men en plass der reisesengen kan stå og barne kan sove uten at det er i veien for andre. Kanskje spesilellt dersom barne har behov for å sove på andre tidspunkt enn andre barn. Man kan jo ikke ha det stående mitt i lekerommet, kjøkkenet eller gangen, der andre kanskje løper inn og ut. I vår barnehage hadde det faktisk ikke vært plass til en slik løsning. 

Men jeg synes det er helt galt at barne ditt skal tvinges til å være våken og dermed  ødelegge søvnmønster for hele dagen og blir i dårlig humør. Barnet må jo få sove når det har behov for det. Er jo ikke utenkelig at barnet ditt ikke vil/greier å finne roen når det endelig blir lagt ned i vogn etter å ha blitt holdt våken lengre enn ønskelig.Når han ikke er glad i vognsoving i utgagnspunket

Jeg skjønner jo at det er praktisk for barnehagen om alle sover samtidig. Du kan jo prøve det fram med at de drøyer leggingen 15 min om gang hver dag eller hver uke, for å nærme seg det tidspunktet der de andre barna legge. Da blir ikke overgangen så stor og kanskje han greier å tilpasse seg.

Anonymkode: 32ba5...de8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...