Gå til innhold

Gravid - ikke råd til noe til babyen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er sårt å skrive, men på grunn av sykdom og behandling for denne som ikke dekkes helt av frikort (utstyr, behandlinger, medisinsk materiell , ulike typer fysio med diagnoser som krever egenandel osv. har jeg veldig dårlig råd). Spesielt nå som graviditeten også tærer på kroppen i tillegg. Jeg er deltidsstudent gjennom nav og har minstesats aap, men bor i en stor by der leieprisene er skyhøye, og på grunn av studier kan jeg heller ikke flytte på meg. Siden jeg ikke har noe tilknytning noe sted heller, så virker det veldig lite gunstig også. Men uansett. Det er trangt økonomisk til vanlig også, men jeg skal klare de løpende utgiftene, både resten av graviditeten og med babyen, selv om jeg noen ganger må droppe å spise en dag og heller sove for å spare energi. (Skal selvfølgelig ikke det etter at babyen har kommet, meb prøver nå, så lenge det ikke går ut over ham. 

Har veldig liten familie, og de er ikke nære. Kan ikke spørre den om hjelp, da de nærmest er sure for at jeg ikke tok abort. Jeg var allerede 11 uker på vei da jeg fant det ut, og var i en god periode, så trodde det skulle gå greit. 

Men nå siter jeg her da, og har virkelig ikke penger til noe av det min lille gutt behøver. Som seng, barnevogn, klær, tåteflasker, brystpumpe etc. Siden leiligheten min er veldig liten (29 kvm) bør jeg egentlig ha ting som praktisk også, som vugge som kan henges opp i taket eller sprinkelseng med hjul under sånn st jeg kan skyve  den litt for å komme inn i klesskap osv. Ta den med inn i stua eller noe. Stellebord som lett kan flyttes på og vippestol som kan legges sammen er også ting som hadde lettet rommet her mye, men det kan jeg bare glemme. Bare å finne en lett, brukt barnevogn som er enkel å Få med seg på trikk, buss og bane/tog er også helt umulig. Har trålet finn, men ingenting gis bort. Bare deler. 

jeg kjenner heller ingen jeg kan låne utstyr av, noe jeg gjerne kunne gjort. Jeg trenger ikke eie det. 

Finnes det en side eller gruppe der folk gir bort eller vil låne bort alt mulig av utstyr? Eller organisasjoner som får sånt donert og låner/gir til alenemødre? 

jeg har en arvet bunad fra min mormor, som arvet av sin mor. Kan prøve å selge den, men vet ikke om det er sesong for det nå? Har det mye og si at den er så gammel. Jeg er veldig glad i den, men jeg må jo bare gjøre det jeg kan i denne stiuajsonen.

Jeg kjenner jeg blir så fortvilet over at jeg ikke klarer dette. Føler meg så utrolig dum. Burde jo ikke få barn når jeg ikke en gang kan gi ham noe annet enn kjærlighet og tak over hodet. Føler meg så uansvarlig. Jeg er 26 år! 

Og fordi jeg var egoistisk og ikke hadde hjerte til å ta livet hans i uke 11, han var så frisk og fin... :( så må jeg leve med dårlig samvittighet og ikke minst bringe et uskyldig barn inn i et tidlig barndom i fattigdom. 

Anonymkode: 4b670...866

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har dessverre ingen gode ideer, men ville bare gi deg en liten internett-klem. Håper noen andre kan hjelpe deg. :klem:

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ha kudos for at du ikke til livet av ungen. Hvor er barnefaren? Hvorfor stiller ikke han opp. Barnebidrag? Om ikke kan du gjøre som alenemødre før i tiden og skaffe deg en sugardaddy?

Anonymkode: 75eb6...e78

• Liker 3
Skrevet

Finm.no, der kan du finne mye fint, folk gir fra seg det meste gratis. 

• Liker 7
Skrevet

Hvor er faren til barnet? Hvis du er alene om dette så kan du gå til nav og søke om engangsstønad. Som enslig forsørger kan du få en sum utbetalt før fødsel til innkjøp av utstyr. Du kan og ha rett på overgangsstønad fra og med to mnd før fødsel (om ikke reglene har endret seg siden jeg fikk). Få hjelp på nav til å regne på om du skal ta ut overgangsstønad ved siden av aap eller vente og ta den ut senere. Uansett mann eller ikke mann så har du krav på en sum når du får barn hvis ikke du tar ut lønnet permisjon.

Husk at du ikke trenger alt mulig av utstyr. En vogn, seng og ei stellematte pluss en balje til bading er nok. Stellebord er ikke noe du MÅ ha, jeg brukte en vanlig kommode til klærne og matte til skift. 

Jeg vet ikke hvor du bor men I Kristiansand er den en forening som samler inn og deler ut klær og utstyr samt noe mat. Husker ikke hva den heter akkurat nå men de har en fb side man kan kontakte de på. Tror de har grupper i andre byer også. Ellers kan du kanskje legge inn en annonse på finn.no på ønskes kjøpt, mulig du da er heldig å får noe gratis. Det finnes og "gis bort" sider på FB, hør der.

Ønsker deg lykke til, det ordner seg ❤

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Mye gratis å få på Finn. Og disse "praktiske" tingene er dyre, og du trenger dem egentlig ikke. Mine barn har ikke engang vært i nærheten av egen seng før de var 6-12 mnd gamle. Hengevugge, seng med hjul... Det er forskjell på "kjekt å ha" og "må ha." Du må ikke ha noe av dette, det finnes billigere eller gratis alternativer.

Klær får du gratis på Finn. Barnevogner får du kjøpt til under halv pris, men ikke de nyeste, letteste og mest fancy modellene. Tror du må senke kravene dine! Går ammingen greit, trenger du ikke flasker. MME er forresten veldig dyrt i lengden, så å jobbe for å få til ammingen er faktisk et veldig godt sparetips.

Anonymkode: 16985...175

• Liker 13
Skrevet

Jeg begynte å tenke på noe, har du kanskje noen nære venner du kunne ha lånt penger av? Forklart situasjonen, og spurt om du kunne låne en tusenlapp e.l., til det absolutt mest nødvendige? (Eventuelt til innkjøp av brukte ting på Finn eller Facebook?) Hvis de synes det høre ok ut, kan du jo si at du gjerne skriver en ordentlig kontrakt med faste nedbetalinger.

Hadde du vært min venn, og jeg hadde hatt 1000 kroner til overs, hadde jeg lett lånt deg de pengene. Også hadde jeg latt deg betale tilbake når du får råd til det. om det bare hadde vært 100 kroner i mnd. Men det kommer selvsagt ann på hva en eventuell venn synes om sånt, noen er jo helt imot å drive å låne penger til andre...

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Sulosi skrev:

Når man mottar aap opparbeider man seg rett til foreldrepenger på lik linje med de som er i jobb. Engangsstønad er for de som ikke har rett til foreldrepenger og selv om det virker fristende å få 46 000 kr i en smell vil du tape mye på det...

På aap stilles det krav om aktivitet og det tas ikke hensyn til at man nettopp har født eller har et lite barn.. Det er dumt å bruke av perioden med aap når du sannsynligvis har rett på en annen stønad og kan ta permisjon på lik linje med andre... 

Stønad som enslig kan du ha rett på - les mer her :

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/Relatert+informasjon/alene-fra-f%C3%B8dsel

Finn er et godt råd, det finnes også mange Facebook grupper der barneutstyr selges billig. 

Lykke til!

Anonymkode: 950a5...e53

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er sårt å skrive, men på grunn av sykdom og behandling for denne som ikke dekkes helt av frikort (utstyr, behandlinger, medisinsk materiell , ulike typer fysio med diagnoser som krever egenandel osv. har jeg veldig dårlig råd). Spesielt nå som graviditeten også tærer på kroppen i tillegg. Jeg er deltidsstudent gjennom nav og har minstesats aap, men bor i en stor by der leieprisene er skyhøye, og på grunn av studier kan jeg heller ikke flytte på meg. Siden jeg ikke har noe tilknytning noe sted heller, så virker det veldig lite gunstig også. Men uansett. Det er trangt økonomisk til vanlig også, men jeg skal klare de løpende utgiftene, både resten av graviditeten og med babyen, selv om jeg noen ganger må droppe å spise en dag og heller sove for å spare energi. (Skal selvfølgelig ikke det etter at babyen har kommet, meb prøver nå, så lenge det ikke går ut over ham. 

Har veldig liten familie, og de er ikke nære. Kan ikke spørre den om hjelp, da de nærmest er sure for at jeg ikke tok abort. Jeg var allerede 11 uker på vei da jeg fant det ut, og var i en god periode, så trodde det skulle gå greit. 

Men nå siter jeg her da, og har virkelig ikke penger til noe av det min lille gutt behøver. Som seng, barnevogn, klær, tåteflasker, brystpumpe etc. Siden leiligheten min er veldig liten (29 kvm) bør jeg egentlig ha ting som praktisk også, som vugge som kan henges opp i taket eller sprinkelseng med hjul under sånn st jeg kan skyve  den litt for å komme inn i klesskap osv. Ta den med inn i stua eller noe. Stellebord som lett kan flyttes på og vippestol som kan legges sammen er også ting som hadde lettet rommet her mye, men det kan jeg bare glemme. Bare å finne en lett, brukt barnevogn som er enkel å Få med seg på trikk, buss og bane/tog er også helt umulig. Har trålet finn, men ingenting gis bort. Bare deler. 

jeg kjenner heller ingen jeg kan låne utstyr av, noe jeg gjerne kunne gjort. Jeg trenger ikke eie det. 

Finnes det en side eller gruppe der folk gir bort eller vil låne bort alt mulig av utstyr? Eller organisasjoner som får sånt donert og låner/gir til alenemødre? 

jeg har en arvet bunad fra min mormor, som arvet av sin mor. Kan prøve å selge den, men vet ikke om det er sesong for det nå? Har det mye og si at den er så gammel. Jeg er veldig glad i den, men jeg må jo bare gjøre det jeg kan i denne stiuajsonen.

Jeg kjenner jeg blir så fortvilet over at jeg ikke klarer dette. Føler meg så utrolig dum. Burde jo ikke få barn når jeg ikke en gang kan gi ham noe annet enn kjærlighet og tak over hodet. Føler meg så uansvarlig. Jeg er 26 år! 

Og fordi jeg var egoistisk og ikke hadde hjerte til å ta livet hans i uke 11, han var så frisk og fin... :( så må jeg leve med dårlig samvittighet og ikke minst bringe et uskyldig barn inn i et tidlig barndom i fattigdom. 

Anonymkode: 4b670...866

http://www.amathea.no/graviditet-og-abort/

Snakk med Amathea. De kan nok helt sikkert hjelpe deg med å finne ut hva du har rett på av stønader o.l.  Fikk du ikke tilbud om å snakke med disse da du vuderte abort?

Tipper du har krav på en god del mer stønader enn nå. Hvertfall om du er alene om barnet. Amathea bør kunne veilede deg ang dette.

Anonymkode: 92c49...c13

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Husk at du kan ha rett på støtte fra Lånekassen også, ettersom du er student :) 

Nå aner jeg ikke hvordan det er i forhold til lånekassen når man er student gjennom nav som du sier, men man kan få foreldrestipend fra lånekassen uavhengig av om man har mottatt støtte fra lånekassen tidligere. Kravet de stiller er at du må ha oppfylt vilkårene for å motta støtte fra lånekassen de siste 4 mnd før fødselen. 

Beløpet du får vil avhenge av studiebelastningen din, altså er det mindre om du er deltidsstudent. Som aleneforsørger har du imidlertid rett på noe som heter forsørgerstipend i tillegg, dette hjelper på. Og husk at dette er stipend og ikke noe du trenger å betale tilbake! Det blir heller ikke behovsprøvd mot inntekt og formue, så såvidt jeg kan se (såfremt det ikke er egne regler gjennom nav) har du rett på dette også i tillegg til permisjonspenger på grunnlag av aap. 

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Fodsel_barn/Foreldrestipend/

Sjekk det ut! Og ikke fortvil. Du har i alle fall et hjem :) Babyen kan jo sove i senga di? Når dere uansett bare er to? Og stellematte får du på ikea til en femtilapp. 

Husk også å benytte deg av de gratis startpakkene / babypakkene som finnes. Jeg vet at i alle fall Rema 1000, Libero/Kiwi og Apotek1 deler ut slike pakker med prøver på diverse utstyr. Så får du i alle fall prøvd deg frem på utstyrsfronten før du begår evt bomkjøp der ;) 

Masse lykke til! Du klarer deg nok! :hug:

Anonymkode: e4d2d...58c

• Liker 5
Skrevet

Jeg har ei nydelig sprinkelseng etter datteren min samt et vegghengt stellebord (veldig praktisk for små bad, bare til å klappe opp når det ikke er i bruk), hvis du vil kan du sende meg en pm for å se om vi bor i nærheten av hverandre. Hvis det klaffer sånn så kan du få seng og stellebord gratis av meg, da har du det klart iallfall :) 

Du får også kjøpt veldig rimelig barnetøy og utstyr på Fretex. Meld deg også inn i salgsgrupper på Facebook, likedan arvegrupper. 

Masse utstyr er ikke nødvendig i starten. Du trenger f.eks ikke mange tåteflasker og brystpumpe. Forhåpentligvis går ammingen greit, og det er gratis og lettvint. 

Jeg er ikke helt sikker på denne, men jeg tror du kan søke sosialstønad til utstyr. 

Det er også vanlig at familie og venner kjøper gaver til den lille :) Jeg fikk utrolig mye klær iallfall da mine var kommet til verden! 

• Liker 13
Skrevet (endret)

Hvis du bor i Osloområdet ville jeg ha kontaktet "Hjelp oss å hjelpe", eventuelt sjekk om det finnes lignende organisasjon hvor du bor. De er skikkelig gode! Jeg har inntrykk av at folk er mer villig til å gi bort ting når forespørselen kommer fra dem, slik at man vet at det er reelt. Gir man ting bort via finn eller facebook vet man ikke om det går til noen som virkelig trenger det eller om det kommer på salgssidene dagen etter...

Endret av Thorn
  • Liker 6
Skrevet

Anbefaler å melde deg inn i salgsgrupper på facebook eller barneutstyr til salgs. Der legges det ofte ut gratis barneutstyr/klær. Man får f.eks. kjøpt noen poser med babyklær til 100 kr. 

Skrevet

Hvis du sender meg en PM med navn og adresse så kan jeg sende deg en ubrukt ammepute som jeg har liggende.

Ellers finnes den mange hjelpeorganisasjoner. Søk Hjep oss å hjelpe og fylke på Facebook. De samler inn til mennesker som trenger hjelp. Du kan også lage deg en annonse på finn, det er gratis. Skriv hva du trenger, så kan det hende noen som skal ha bort ting tar kontakt med deg :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En nyfødt baby trenger lite av utstyr. En stellematte, sprinkelseng og vogn. (Kan eventuelt i vognbaggen den første tiden.

Men har selv drevet med nesting, og kjenner igjen følelsen av at alt må være klart. Og at man trenger unødvendig utstyr. 

Det viktigste er tak over hodet og kjærlighet. 

Anonymkode: f849b...ceb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært der du er nå. :klem:Det kjipeste toalettpapiret og ingen gravidklær til meg.

Du kommer deg gjennom det på et vis og prioriterer alt du kan. Som du ser her inne, så er det hjelp å få av andre til å komme seg over kneika.

Nå har våre barn blitt så store at jeg har solgt eller gitt bort alt vi har, ellers skulle du fått av meg.

Det jeg tok mest lærdom av, var at jeg innså at penger ikke er alt. Jeg klarte meg og fikk meg en utdanning som førte til at vi sitter godt i det i dag. Og det er ikke de fine klærne eller tingene barna husker, men tiden vi tilbragte sammen.

Lykke til!

Anonymkode: c4413...e8f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du var da veldig opphengt i fancy seng til kiden. Det trenger du ikke i det hele tatt. Kiden samsover med deg og i vognbagen. 

Anonymkode: 24a7e...108

• Liker 9
Gjest Liss84
Skrevet

Send meg en privat mld, jeg har en barnevogn du kan FÅ. Vi kjøpte den på finn for å bruke den som sovevogn i barnehage. Det følger med babybag til den :)

Skrevet

Ta kontakt med Amadia International så hjelper de deg med utstyr :) Du kan sende de en melding på Facebook så svarer de deg veldig raskt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...