AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #1 Skrevet 29. juni 2016 Noen som har erfaring med dette som førstegangshund? Har hørt at det kan være mer jobb med de enn med andre hunder, men tenker at det ikke spiller noen rolle da jeg ikke har noe sammenligningsgrunnlag uansett. Ønsker en familiehund/turkompis som også skal brukes til agility. Anonymkode: dd809...8e4
Surriball Skrevet 29. juni 2016 #2 Skrevet 29. juni 2016 Fine førstegangsthunder det, hvis man tenker å bruke dem litt. Det har jo du (agility). De er vel blant de mer krevende retrieverne, men er artige hunder!
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #3 Skrevet 30. juni 2016 Oppdretterne av denne rasen er veldig strenge på hvem som får kjøpe, og det er ikke anbefalt å kjøpe valp fra de som ikke står på listen fra retrieverklubben. Det er i tillegg lang venteliste dersom du "blir godkjent" av en oppdretter. Få vil selge til noen som skal ha hunden som familiehund. Det er viktig å lese seg godt opp på rasen, da det av en eller annen grunn er mye sykdom på hundene. Mange hundekjøpere har erfart å få syke hunder, uten at oppdretter bryr seg i ettertid. De som man spesielt skal holde seg unna er de som ofte har kull på finn. Er en 3-4 stk jeg vet om i hvert fall. Meld deg inn på tollergruppa på fb, mange av oppdretterne er der og kan svare på spm. Anonymkode: 493c4...f5d
dyptvann Skrevet 1. juli 2016 #4 Skrevet 1. juli 2016 Jeg hadde heller aldri hatt hund før og fikk min Toller 1. april. Jeg fikk den mest aktive valpen i kullet da oppdretteren mente den passet til meg. Nå bruker jeg ekstremt mye tid på den og kan begynne å se et resultat av all den treningen jeg har holdt på med. Men det går faktisk med så mye tid at jeg har vurdert å si opp mitt TV-abonnement da jeg ikke lenger har tid til å se på TV. Jeg har blitt vane med det, men min mor måtte passe han en ukes tid grunnet sykdom og hun syns det er verre å passe ham enn barnebarna hennes. så det er absolutt en krevende rase, men desto større belønning når ting går den rette veien!
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #5 Skrevet 1. juli 2016 5 timer siden, dyptvann skrev: Jeg hadde heller aldri hatt hund før og fikk min Toller 1. april. Jeg fikk den mest aktive valpen i kullet da oppdretteren mente den passet til meg. Nå bruker jeg ekstremt mye tid på den og kan begynne å se et resultat av all den treningen jeg har holdt på med. Men det går faktisk med så mye tid at jeg har vurdert å si opp mitt TV-abonnement da jeg ikke lenger har tid til å se på TV. Jeg har blitt vane med det, men min mor måtte passe han en ukes tid grunnet sykdom og hun syns det er verre å passe ham enn barnebarna hennes. så det er absolutt en krevende rase, men desto større belønning når ting går den rette veien! Hvilken oppdretter fikk du valp fra, om jeg får spørre? Om du ikke vil skrive navnet på oppdretter, kan du godt skrive stedet du hentet han fra. Anonymkode: 493c4...f5d
dyptvann Skrevet 1. juli 2016 #6 Skrevet 1. juli 2016 Jeg kjøpte fra Sunlit Kennel i Hof. Seriøs oppdretter som er opptatt av å avle friske hunder og lav risiko for innavl. 1
Gjest Evans Skrevet 1. juli 2016 #7 Skrevet 1. juli 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Oppdretterne av denne rasen er veldig strenge på hvem som får kjøpe, og det er ikke anbefalt å kjøpe valp fra de som ikke står på listen fra retrieverklubben. Det er i tillegg lang venteliste dersom du "blir godkjent" av en oppdretter. Få vil selge til noen som skal ha hunden som familiehund. Det er viktig å lese seg godt opp på rasen, da det av en eller annen grunn er mye sykdom på hundene. Mange hundekjøpere har erfart å få syke hunder, uten at oppdretter bryr seg i ettertid. De som man spesielt skal holde seg unna er de som ofte har kull på finn. Er en 3-4 stk jeg vet om i hvert fall. Meld deg inn på tollergruppa på fb, mange av oppdretterne er der og kan svare på spm. Anonymkode: 493c4...f5d er det sant? Syns jeg ser utrolig mange som har disse hundene som førstegangshund. I nabolaget vårt kryr det av disse hundene.
Gjest Evans Skrevet 1. juli 2016 #8 Skrevet 1. juli 2016 Jeg vet om flere som har disse hudene som førstegangshunder, uten at jeg kjenner de personlig. Har blitt kjent gjennom de ved naboskap og kurs. Jeg har ikke noe erfaring med de personlig, men de virker som utrolig lærevillige, lydige og lekne. Flotte hunder! Kanskje du kan ta kontakt med en oppdretter og snakke med dem for mer informasjon? Ellers finnes det masse informasjon på nettet - en nevnte blant annet en facebookgruppe. Ville sett litt på forum også.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2016 #9 Skrevet 1. juli 2016 59 minutter siden, dyptvann skrev: Jeg kjøpte fra Sunlit Kennel i Hof. Seriøs oppdretter som er opptatt av å avle friske hunder og lav risiko for innavl. Sunlit har holdt på lenge ja. De er veldig flinke! Anbefaler ellers å ta kontakt med Tollergrenda. Hun som driver det er veldig hjelpsom. Anonymkode: 493c4...f5d
FrkIA Skrevet 3. juli 2016 #10 Skrevet 3. juli 2016 Jeg har toller som førstegangshund, han er den beste hunden du kan tenke deg Ikke spesielt krevende i det hele tatt, utrolig sosial og snill og har aldri vært syk (snart 3 år). Anbefaler absolutt rasen, vi gikk på valpekurs/grunnkurs/hverdagslydighet så det kan ha hatt noe å si på at han er som han er. 1
Gjest Gaea Skrevet 3. juli 2016 #11 Skrevet 3. juli 2016 En fin toller er en fin hund, men de er veldig varierende mentalt. Ikke at det burde avskrekke noen helt, men undersøk og gjør nok forarbeid (jeg har også en rase med mye "dritt" - BC). Angående hvor krevende de er kommer det helt an på hva man er vant til og ønsker seg, jeg synes ikke de er det... Og hva man legger i "krevende" - tenker man på mosjonsbehov krever de mer enn en selskapshund, mindre enn en "skikkelig" brukshund. Jeg synes førerorienterte hunder som retrievere og gjetere er enklere å ha med å gjøre enn mer selvstendige og/eller tunglærte raser. Helt fint som førstegangsrase om det passer eieren, og de blir absolutt solgt som "bare" familiehunder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå