AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #1 Skrevet 29. juni 2016 Jeg/vi kan vel kalle oss ufrivillige barnløse. Vi har vært uten prevensjon i ca. 1 1/2 år nå. Kontaktet gynekolog da det var gått ett år. Og ting tar tydeligvis tid, da jeg et halvt år etter står på venteliste for kikkhullsoperasjon. Og denne operasjonen skjer tidligst oktober i følge sykehuset. Jeg føler tiden flyr i fra oss. Jeg er veldig ambivalent i forhold til det å få barn. Jeg er redd for å angre, hvis vi får barn. Og jeg er redd for å sitte å angre om 10 år på at vi hvert fall ikke prøvde. Så har begynt å tenke på prøverør. Men vet at det er lange ventelister der også. Er det noen som har stått på venteliste for prøverør under utredning? Anonymkode: ca62c...762
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #2 Skrevet 29. juni 2016 Det er visse utredninger så må være gjort for å i det hele tatt bli tatt inn. På første samtale hos oss fikk vi også beskjed om en ny som måtte tas før de offisiellt godtok oss for venteliste. Man får ikke stå på venteliste på en behandling man ikke kan vise til at man har rett på og utredningene er jo det som vil vise om man har rett eller ikke tenker jeg. Anonymkode: d3761...911
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #3 Skrevet 30. juni 2016 Ok, takk for svar. Da må jeg vel bare være tålmodig da. Jeg visste jo at dette tar tid. Men ikke at det tar såå lang tid. Anonymkode: ca62c...762
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #4 Skrevet 30. juni 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, takk for svar. Da må jeg vel bare være tålmodig da. Jeg visste jo at dette tar tid. Men ikke at det tar såå lang tid. Anonymkode: ca62c...762 Tid tar det dessverre.. Vi ble utredet i 2013, jeg var til kikkhullsoperasjon i begynnelsen av 2014, henvisning sendt sommeren 2014 og om 2 måneder skal vi i gang med vårt siste forsøk. Har tatt laaaang tid.... Anonymkode: 9b08a...aee
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #5 Skrevet 30. juni 2016 Det kommer jo litt an på hvor åpenbart det er at man ikke vil bli gravid på egenhånd. Jeg sluttet på prevensjon og hadde mitt første IVF-forsøk nøyaktig ett år etter. Anonymkode: c98b0...605
Harlekin Skrevet 30. juni 2016 #6 Skrevet 30. juni 2016 Jeg måtte ikke ta verken lap eller kikhullsoperasjon, men det var nok fordi det ble tatt en sædprøve av min mann med svært dårlig resultat, så vi måtte hatt prøverør uansett. Har din mann blitt testet? Hvis ikke, burde han absolutt gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #7 Skrevet 30. juni 2016 38 minutter siden, Harlekin skrev: Jeg måtte ikke ta verken lap eller kikhullsoperasjon, men det var nok fordi det ble tatt en sædprøve av min mann med svært dårlig resultat, så vi måtte hatt prøverør uansett. Har din mann blitt testet? Hvis ikke, burde han absolutt gjøre det. Jeg hadde heller ikke lap eller kikhullsoperasjon, og mannen min hadde fine prøver. Så alt går an:) Anonymkode: c98b0...605
tekjerringa Skrevet 1. juli 2016 #8 Skrevet 1. juli 2016 Det er kjipt, men vi må følge 'reglene'... Gjennomfør utredningen, hvis du må operere er det mulig at du må prøve litt til før de tar dere inn til ass.bef. Dette fordi: Hvis du opereres kan operasjon gjøre at du lykkes uten hjelp. Det er en lang vei å gå, så smør deg med tålmodighet.....
Harlekin Skrevet 1. juli 2016 #9 Skrevet 1. juli 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde heller ikke lap eller kikhullsoperasjon, og mannen min hadde fine prøver. Så alt går an:) Anonymkode: c98b0...605 Kanskje forskjellig fra sykehus til sykehus?
Biloba Skrevet 2. juli 2016 #10 Skrevet 2. juli 2016 22 timer siden, Harlekin skrev: Kanskje forskjellig fra sykehus til sykehus? Jeg har heller ikke hatt laparoskopi. Sykehistorien og funn under undersøkelser avgjør. Jeg fikk 2 diagnoser ved ul som kunne forklare barnløshet. Jeg har ikke hatt infeksjon, operasjon eller symptomer på endometriose, dette kan gi sammenvoksninger, tette eggledere og endometriose kan skade flere deler av organene pluss at det bør fjernes for å redusere betennelse. Dersom man har mistanke om slike tilstander eller innledende undersøkelser ikke gir noen forklaring er det større grunn til å gjøre laparoskopi.
Neutral90 Skrevet 2. juli 2016 #11 Skrevet 2. juli 2016 1 time siden, Biloba skrev: Jeg har heller ikke hatt laparoskopi. Sykehistorien og funn under undersøkelser avgjør. Jeg fikk 2 diagnoser ved ul som kunne forklare barnløshet. Jeg har ikke hatt infeksjon, operasjon eller symptomer på endometriose, dette kan gi sammenvoksninger, tette eggledere og endometriose kan skade flere deler av organene pluss at det bør fjernes for å redusere betennelse. Dersom man har mistanke om slike tilstander eller innledende undersøkelser ikke gir noen forklaring er det større grunn til å gjøre laparoskopi. Støtter denne. Grunnet svangerskap på eggleder og dertil fjerning, så trenger vi ikke videre utredning og vil bli henvist direkte når vi ber om det. Er det ingen klar diagnose på forhånd så må de jo selvsagt utrede, det kan jo være at ved op for endiometriose så får de rensket opp og man kan da være heldig og unnfange på egenhånd.
Harlekin Skrevet 2. juli 2016 #12 Skrevet 2. juli 2016 @Biloba, ja, da er nok grunnen til at jeg ikke måtte ha det som jeg tenkte, at vi uansett måtte ha prøverør pga. mannens dårlige svømmere.
Biloba Skrevet 2. juli 2016 #13 Skrevet 2. juli 2016 12 timer siden, Neutral90 skrev: Støtter denne. Grunnet svangerskap på eggleder og dertil fjerning, så trenger vi ikke videre utredning og vil bli henvist direkte når vi ber om det. Er det ingen klar diagnose på forhånd så må de jo selvsagt utrede, det kan jo være at ved op for endiometriose så får de rensket opp og man kan da være heldig og unnfange på egenhånd. Ja. Endometriose eller egglederbetennelse kan også senke sjansene ved prøverør, slik at det er gunstig å finne det ut og operere for å optimalisere muligheten for å bli gravid ved prøverør også
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #14 Skrevet 3. juli 2016 Jeg ble satt på venteliste etter å ha gjennomgått utredning, endte opp med diagnosen PCOS og da ble jeg satt på venteliste. Hadde ingen lap eller noe annet enn blodprøver og innvending ul. Var en ganske så lett utredning egentlig. Mannen måtte selvfølgelig levere en prøve. Anonymkode: d5969...207
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå