Gå til innhold

Selvmotsigende sikkerhetsanvisning om kaffemaskin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Står på den ene siden av bruksanvisningen til min filterkanne;

- Tom kanne skal ikke stå på varmedelen. Kan knuses.

Lurer egentlig på hvordan det er fysisk mulig, da den tåler å varme opp kaffe. Ettervarmen fra varmedelen er jo ingenting opp mot de temperaturene den går mot i kaffelaging?

Selvmotsigende på neste side;

- Varm kanne må ikke stå på kald eller våt grun. Kan knuses.

Hvordan er dette igjen fysisk mulig? Den må jo vaskes og kjøles ned, for ellers tørrkoker jo kaffebunnen, og det var visst farlig det også.

I tillegg; hvis en varm tom kaffekanne ikke kan stå på varmekjelens ettervarme, ikke kan stå på det motsatte; altså f.eks. en benk... ikke kan settes ned i vann... hvor skal man gjøre av den etter bruk da? Henge den i en tråd i taket?

Anonymkode: 08197...b81

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om kanne er helt tom når trakteren skal av,  fyll på med litt vann i bunnen.  Om kanna er varm, gjør det samme. Følg instruksjonene.  

Anonymkode: b68f3...bad

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo hele problemet og årsaken til denne trådens fødsel?

Det er jo en selvmotsigende brukansvisning?

Igjen; den ene sier at kannen ikke skal stå på en varm grunn, men heller ingen kald grunn. Pr. definisjon av varmeforskjell finnes det ingen mellomting.

Rent praktisk: Jeg heller kaffen i en kopp/termos, kannen er tom, maskinen er skrudd av og varmedelen har sin naturlige ettervarme. Hvor skal jeg gjøre av kaffekannen/kjelen?

Den kan ikke bli fylt med kaldt vann, for da vil jo temperaturforskjellen utgjøre scenariet fra punkt 2 i førsteinnlegget, hvor kannen ikke skal være i kontakt med noe kaldt eller vått.

Den kan ikke bli satt tilbake igjen, for da er det jo en tom kanne på en varm flate, som igjen eksploderer.

Den kan ikke settes på noe annet fysisk sted, siden temperaturforskjellen fra å varme varm kaffe, til å bli plassert i fryseren, kjøleskapet, kjøkkenbenken, et basseng... vil utgjøre scenarie for punkt 2 i førstinnlegget.

AnonymBruker
Skrevet

bump

Skrevet

Dette har med termisk sjokk og gjøre. 

Hvis kanna er jevnt over varm, så setter du den på en metall kjøkkenbenk. Da vil metallbenken trekke varme veldig fort ut av bunnen på kanna. Og som  du vet så expanderer varme ting, så når bunnen blir fort avkjølt krymper den fortere enn resten av kanna. Noe som igjen kan føre til kraftige stress forskjeller I glasset som da kan sprekke. Det samme er tilfelle hvis kanna er veldig kald og fort blir varmet opp i bunnen eller toppen. 

Så det som kan være tilfelle med å sette kanna I trakteren etter du har tømt den er att plata er varm veldig lenge mens toppen av kanna blir fortere kald.

Hvis du etter bruk setter kanna på en tre plate/benk burde det gå bra:)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke metall/trebenk. Dette å lage kaffe fra bunnen av var visst mye mer komplisert enn jeg trodde. Ikke rart folk ser på det som MER lønnsomt å kjøpe enkeltkopper fra kafe.

Men hele utstyret er nå klart på kjøkkenet og har vært det i et par dager. Har ikke rørt det. Jeg skal altså ikke vaske noen av delene før førstegangs bruk?

Og igjen; scenariet; etter å ha laget nok til èn kopp, hva skal jeg gjøre med kaffekannen da? Skal den ha vann INNI seg og settes på varmeplaten? vannnes utenpå og settes på varmeplaten? Ikke vannes? Vannes, men settes på den benken jeg har?

Og så er det bare å bruke den til andre gangs bruk når den har kjølt seg ned iggjen, men ikke før det?

Skrevet

Hvis dette volder deg store problem, så foreslår jeg pulverkaffe ;)

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Greidde å lage kaffe, passe mengde vann til en kopp, men forstår virkelig ikke den maskinen når den slutter og starter, måtte slutte den manuelt og ser i ettertid at dden ''tørrkokte''' som det heter vel?

Men det største problemet er at jeg ikke får fram aromaene... må jeg ha mere pulver i enn anbefalt? Dette eer en kafffe med en aroma jeg kjenner godt til fra mine besøk på kafe, så merrker jeg ble veldig skuffet og lei meg nå

Skrevet

Hva slags kaffemaskin er det egentlig snakk om? Merke modell. Så kan jeg finne manualen på nett, åsså skal vi nok få ordna litt kaffe til deg:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

http://www.lefdal.com/product/hjem-og-husholdning/kaffetrakter/M12FCB11E/matsui-kaffetrakter-m12fcb11e

eller

http://www.lefdal.com/product/hjem-og-husholdning/kaffetrakter/M12FCB15E/matsui-kaffetrakter-m12fcb15e

hhusker ikke.

men det står ingenting om hvordan man får fram aromaen i kaffen.

Jeg ble advart om at den ikke lagde varmt nok vann, så at det blir lunken kaffe etter 5 minutter var forventet, men forventet samme kaffefølelsen jeg får fra Kaffebrenneriet med den samme kaffen, og dette er en kaffe jeg kjenner godt igjen på smaken (kunne gjenkjent på blindtest), men jeg er ikke engang close til å få det til.

Man tilpasser jo bare mengden vann med mengden kaffe, aromaen skal jo ikke påvirkes av slik? Aromaen kan påvirkes av at det tar tid på billigmaskinene, men den påvirkes jo like mye av at kaffen allerede har værtt åpnet og aromaen i seg selv tapes dag for dag.

Føler jeg kjente igjen smaken, men følte ikke at smaken var like ''klar'' som på kafebesøk. Prøvde en gang 2,5 (holder til en kopp), en gang med Kaffebrenneriets anbefalinger av 2,5 måleskjeer (den smakte vann...), prøvde deretter 3,5-4 måleskjeer, og da ble aromaen tydeligere så klart, men kaffen var ikke like ''klar'' i smaken, for da var den jo sterkere enn å Kafe..

AnonymBruker
Skrevet

Sett kannen på en grytelapp eller en klut eller noe slikt da, så vanskelig kan det vel ikke være. 

Anonymkode: 558db...9a5

• Liker 1
Gjest Sisti
Skrevet

Men på kafé er det vel ikke filterkaffe du har fått? Hvordan kaffen tilberedes har mye å si på smaken, hvis ikke hadde man ikke hatt ørten ulike kaffemaskiner... 

AnonymBruker
Skrevet

Den svarte kaffen på Kaffebrenneriet er filterkaffe.

Men aroma er aroma, og merkelig den forsvinner ved hjemmebruken...

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://www.lefdal.com/product/hjem-og-husholdning/kaffetrakter/M12FCB11E/matsui-kaffetrakter-m12fcb11e

eller

http://www.lefdal.com/product/hjem-og-husholdning/kaffetrakter/M12FCB15E/matsui-kaffetrakter-m12fcb15e

hhusker ikke.

Jeg ble advart om at den ikke lagde varmt nok vann, så at det blir lunken kaffe etter 5 minutter var forventet, men forventet samme kaffefølelsen jeg får fra Kaffebrenneriet med den samme kaffen, og dette er en kaffe jeg kjenner godt igjen på smaken (kunne gjenkjent på blindtest), men jeg er ikke engang close til å få det til.

Man tilpasser jo bare mengden vann med mengden kaffe, aromaen skal jo ikke påvirkes av slik? Aromaen kan påvirkes av at det tar tid på billigmaskinene, men den påvirkes jo like mye av at kaffen allerede har værtt åpnet og aromaen i seg selv tapes dag for dag.

Føler jeg kjente igjen smaken, men følte ikke at smaken var like ''klar'' som på kafebesøk. Prøvde en gang 2,5 (holder til en kopp), en gang med Kaffebrenneriets anbefalinger av 2,5 måleskjeer (den smakte vann...), prøvde deretter 3,5-4 måleskjeer, og da ble aromaen tydeligere så klart, men kaffen var ikke like ''klar'' i smaken, for da var den jo sterkere enn å Kafe..

Du kjøper en trakter til under 200 kr, som du ble advart om at ikke lagde varmt nok vann, og lurer på hvorfor kaffen ikke smaker like godt som på Kaffebrenneriet? Riktig temperatur på vannet er viktig for smaken på kaffen - feil temperatur fører til at feil smaksstoffer trekkes ut av kaffen, for å si det litt enkelt. Grunnen til at alle maser om riktig temperatur på vannet i kaffetraktere er ikke at kaffen skal ha god "drikketemperatur" lengst mulig.

(Var det ikke du som lagde den andre tråden om hvilken liten kaffetrakter du skulle kjøpe? Jeg mener å huske at det var gode råd å få der. Les innlegg nr. 19, f.eks.)

Anonymkode: d11ee...266

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

eller

hhusker ikke.

Det som er problemet er att den trakteren der er dårlig. Blir ikke varm nok og er rett og slett ikke egnet for kaffe brygging. 

Hvis du vil ha en GOD trakter så må du kjøpe en av disse. 

http://www.lefdal.com/search?SearchTerm=Moccamaster&search=&searchResultTab= products

Her har du kaffe trakter som lager bra aromatisk kaffe. I mange år. Kanner fra moccamaster tåler mye mer enn matsui kanner og du kan kjøpe reservedeler til de. Har hatt en slik en i massevis av år her I huset å den Gjør jobben uten problemer. 

Med andre ord. 

Du får det du betaler for:)

AnonymBruker
Skrevet

Men det får da være grenser til prising også, vel? Kaffemaskiner til over 1000 K har jeg desverre ikke råd til. Drikker bare en kopp dagen, og forventer at den skal være god, men det koster litt.

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det får da være grenser til prising også, vel? Kaffemaskiner til over 1000 K har jeg desverre ikke råd til. Drikker bare en kopp dagen, og forventer at den skal være god, men det koster litt.

Men om du forventer god kaffe er ikke en liten billigtrakter løsningen, da må du finne en annen måte å lage kaffe på. I den andre tråden ble det gitt tips om AeroPress, som mange er veldig begeistret for. Ikke gratis den heller, men det er visst mulig å få ned prisen noe. 

Du får det du betaler for. Vil du ha en trakter som lager god kaffe må du opp i pris. Vil du ikke betale må du godta noe annet enn trakter. 

Anonymkode: d11ee...266

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe som er mellom kaldt og varmt jo, det er lunkent f.eks.  Du kan bruke lunkent vann å skylle den i. Du kan sette kolben på en klut, gryteklut, gryteunderlag etc til den er nedkjølt. Det er romtemperatur. Det er ikke selvmotsigende å si at den ikke skal på varmt eller kaldt. Den kan settes på noe mellom varmt og kaldt. 

Anonymkode: 09314...c7e

• Liker 1
Skrevet
Den 29.6.2016 at 17.52, AnonymBruker skrev:

Står på den ene siden av bruksanvisningen til min filterkanne;

- Tom kanne skal ikke stå på varmedelen. Kan knuses.

Lurer egentlig på hvordan det er fysisk mulig, da den tåler å varme opp kaffe. Ettervarmen fra varmedelen er jo ingenting opp mot de temperaturene den går mot i kaffelaging?

Selvmotsigende på neste side;

- Varm kanne må ikke stå på kald eller våt grun. Kan knuses.

Hvordan er dette igjen fysisk mulig? Den må jo vaskes og kjøles ned, for ellers tørrkoker jo kaffebunnen, og det var visst farlig det også.

I tillegg; hvis en varm tom kaffekanne ikke kan stå på varmekjelens ettervarme, ikke kan stå på det motsatte; altså f.eks. en benk... ikke kan settes ned i vann... hvor skal man gjøre av den etter bruk da? Henge den i en tråd i taket?

Når du heller siste kaffeskvett ut av kolben, fyller du varmt/lunkent vann (fra springen) i kolben og setter den tilbake på varmeelementet, som du selvsagt skrur av i samme anledning.  Hva er problemet eller motsetningen?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvdan fungerer slik aeropress maskin da?

Kan vel like greit kaste maskinen nå. Orker ikke å lage dyr kaffe med aroma som ender opp som svart, sterk, nøytral kaffe. Spesielt ikke når jeg vet hvor godt den KAN smake...

Noen som vet hemmeligheten til kaffebarer om hvordan de lager svart kaffe der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...