AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #1 Skrevet 29. juni 2016 Når jeg går på gang og sykkelsti, velger jeg selv på hvilken side av veien jeg vil gå på. Det finnes ikke en regel for det. Dere som kommer på sykkel eller rulleski; ikke ha noen illusjoner om at dere kan forlange at jeg som fotgjenger skal komme meg over på "rett" side av gangveien. Det blir ikke aktuelt. Dah! Anonymkode: a7ed5...660 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #2 Skrevet 29. juni 2016 :-/ Hvis jeg har valget mellom å bli påkjørt bakfra eller forfra velger jeg forfra. Greit å vite hvem og hva som hadde skylden. Anonymkode: a7ed5...660 6
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #3 Skrevet 29. juni 2016 Du skal faktisk gå til venstre om det kommer syklister mot deg. Hilsen en som ikke sykler selv. Anonymkode: 35af1...afa 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #4 Skrevet 29. juni 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal faktisk gå til venstre om det kommer syklister mot deg. Hilsen en som ikke sykler selv. Anonymkode: 35af1...afa Hvor har du det fra? Jeg gikk ti venstre i går, og fikk beskjed om å gå til høyre. (noe jeg selvfølgelig IKKE adlød) Det blir galt okkesom. Fotgjengere kan gå hvor de vil på gangsti. Det er de andre som skal ta hensyn. Jepp! Anonymkode: a7ed5...660 1
gangnedsol i elg Skrevet 29. juni 2016 #5 Skrevet 29. juni 2016 Jeg sykler selv. Og går av og til. Når jeg sykler, tar jeg hensyn til fotgjengere, jeg sykler rundt dem. Alltid. Aldri om jeg bruker bjella for å få dem til å flytte seg. Det er toppen av frekkhet spør du meg. Ikke rart at folk får i mot syklister og lignende når de oppfører seg som om de eier gang- og sykkel-vei. 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #6 Skrevet 29. juni 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor har du det fra? Jeg gikk ti venstre i går, og fikk beskjed om å gå til høyre. (noe jeg selvfølgelig IKKE adlød) Det blir galt okkesom. Fotgjengere kan gå hvor de vil på gangsti. Det er de andre som skal ta hensyn. Jepp! Anonymkode: a7ed5...660 Selvfølgelig skal de ta hensyn. Jeg synes personlig mesteparten av syklister oppfører seg som skikkelige rasshøl. Men de følger vanlige trafikale regler. Burde i hvert fall. Anonymkode: 35af1...afa 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #7 Skrevet 29. juni 2016 4 minutter siden, gangnedsol i elg skrev: Jeg sykler selv. Og går av og til. Når jeg sykler, tar jeg hensyn til fotgjengere, jeg sykler rundt dem. Alltid. Aldri om jeg bruker bjella for å få dem til å flytte seg. Det er toppen av frekkhet spør du meg. Ikke rart at folk får i mot syklister og lignende når de oppfører seg som om de eier gang- og sykkel-vei. Dette har jeg sagt på Kvinneguiden før: Å bruke bjella betyr ikke "flytt deg". Riktig bruk av bjella er "nå skal jeg passere deg, så ikke hopp til siden rett foran meg". Dette er en misforståelse som er like vanlig hos både syklister og fotgjengere, har jeg inntrykk av. Anonymkode: 6b2d6...89a 11
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #8 Skrevet 29. juni 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette har jeg sagt på Kvinneguiden før: Å bruke bjella betyr ikke "flytt deg". Riktig bruk av bjella er "nå skal jeg passere deg, så ikke hopp til siden rett foran meg". Dette er en misforståelse som er like vanlig hos både syklister og fotgjengere, har jeg inntrykk av. Anonymkode: 6b2d6...89a Jeg skvetter som faen og hopper til om noen bruker bjella. Jeg går jo der og aner fred og ingen fare, og så kommer denne intense og harde lyden. Da hopper jeg. Akkurat som haren. Ingen vet hvor. Ikke jeg heller. Anonymkode: 35af1...afa 7
Silfen Skrevet 29. juni 2016 #9 Skrevet 29. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skvetter som faen og hopper til om noen bruker bjella. Jeg går jo der og aner fred og ingen fare, og så kommer denne intense og harde lyden. Da hopper jeg. Akkurat som haren. Ingen vet hvor. Ikke jeg heller. Anonymkode: 35af1...afa Haha, ser det for meg. Men de må bare bruke bjellen langt nok bak. For jeg skvetter like mye når noen voooosjer forbi når jeg går i egne tanker. 2
Zzyzx Skrevet 29. juni 2016 #10 Skrevet 29. juni 2016 Men så er det så mange som går med musikk på ørene, så å ringe med bjella har sjelden noe for seg. Verken for syklister eller trikker. Når jeg sykler på fortau eller gang- og sykkelvei (djevelens verk) foregår det hele på fotgjengernes premisser. Tvinger meg aldri fram fordi folk, og spesielt småfolk, er uforutsigbare. Når jeg er fotgjenger holder jeg meg stort sett til høyre på fortau/gangvei. Det er det som ser ut til å være normen her. 2
Honey Dew Skrevet 29. juni 2016 #11 Skrevet 29. juni 2016 Du skal alltid gå på venstre side av veien, hvis det ikke er fortau
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #12 Skrevet 29. juni 2016 19 minutter siden, Silfen skrev: Haha, ser det for meg. Men de må bare bruke bjellen langt nok bak. For jeg skvetter like mye når noen voooosjer forbi når jeg går i egne tanker. Nettopp! Varsle i tide til at fotgjengeren rekker å områ seg, ikke så nære at lyden ødelegger trommehinnene. Noen ganger betyr det også å måtte flytte seg litt. 3 fotgjengere i bredden på gang- og sykkelvei sperrer jo fort hele veien, og da må det være lov for syklisten å varsle at man gjerne vil forbi. Anonymkode: 6b2d6...89a 1
I Grosny Skrevet 29. juni 2016 #13 Skrevet 29. juni 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når jeg går på gang og sykkelsti, velger jeg selv på hvilken side av veien jeg vil gå på. Det finnes ikke en regel for det. Dere som kommer på sykkel eller rulleski; ikke ha noen illusjoner om at dere kan forlange at jeg som fotgjenger skal komme meg over på "rett" side av gangveien. Det blir ikke aktuelt. Dah! Anonymkode: a7ed5...660 Fotgjengere er klin gærne. De går på gang og sykkelveier. Da er det faktisk tryggere å gå langs motorveien. Særlig når det heller nedover bør fotgjengerne holde seg godt til side for gang og sykkelveier, fordi der oppnår syklistene hastigheter på 40,50, 60 km/t. Syklistene kan ikke noe for om de kjører ihjel en fotgjenger eller to, fordi de er stappfulle av adrenalin i ferd med å sette ny pers på vei til jobben, og ikke fortell meg at de er tilregnelige i en slik tilstand med kokt hode og en puls på over 160. Endret 29. juni 2016 av I Grosny 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #14 Skrevet 29. juni 2016 Du har jo også de syklistene som flytter seg etter om du bytter side av gangstien, slik at du må gå helt uti grøfta. Likestiller skjødesløse syklister med dem med hund som lar hunden snuse i grøfta på motsatt side, slik at båndet går som en snubletråd over stien. Anonymkode: 0f6c9...f26 1
Gjest Raindrops Skrevet 29. juni 2016 #15 Skrevet 29. juni 2016 Så en syklist her om dagen som kom forbi universitetet på veien der det primært kjører busser. Det var ingen motoriserte kjøretøy i nærheten og god sikt, så en middelaldrende dame våger seg over veien i det han kommer rundt en sving. Isteden for å svinge litt unna, noe han hadde hatt massevis av tid til, legger han seg helt inntil fortauskanten og ringer febrilsk med bjella for å få dama ut av veien. Det er plass til sikkert 3 biler i bredden der på grunn av busstoppet. Snakk om å skape seg for ingenting.
I Grosny Skrevet 29. juni 2016 #16 Skrevet 29. juni 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp! Varsle i tide til at fotgjengeren rekker å områ seg, ikke så nære at lyden ødelegger trommehinnene. Noen ganger betyr det også å måtte flytte seg litt. 3 fotgjengere i bredden på gang- og sykkelvei sperrer jo fort hele veien, og da må det være lov for syklisten å varsle at man gjerne vil forbi. Anonymkode: 6b2d6...89a Når folk går tre i bredden, og jeg kommer bak på sykkel, så plinger jeg i god tid, og bremser ned til nesten gangfart før jeg rolig passerer. 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #17 Skrevet 29. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: :-/ Hvis jeg har valget mellom å bli påkjørt bakfra eller forfra velger jeg forfra. Greit å vite hvem og hva som hadde skylden. Anonymkode: a7ed5...660 not the face Anonymkode: 9ac1b...b26
Silfen Skrevet 29. juni 2016 #18 Skrevet 29. juni 2016 Ble sneiet i fotgjengerovergangen i går av en småfeit gubbjævel i sykkelhabitt. Ikke mye plinging der heller. MEn bra noen går foran med gode eksempler, kanskje folk lærer til slutt. Sånn før jeg lar de smake kjeppen.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2016 #19 Skrevet 29. juni 2016 Jeg ble fysisk syklet ned i går. Han brukte ikke bjelle. Fyren skulle på død og liv sykle mellom meg og et skilt. Det var maks 50 cm mellomrom. På den andre siden av meg var det flere meter åpen og fri vei. Jeg var på nippen til å slenge matvareposen i bakhue på han, men jeg hadde egg oppi der og var lite keen på å kjøpe nye. Anonymkode: 35af1...afa
gangnedsol i elg Skrevet 29. juni 2016 #20 Skrevet 29. juni 2016 6 timer siden, I Grosny skrev: Fotgjengere er klin gærne. De går på gang og sykkelveier. Da er det faktisk tryggere å gå langs motorveien. Særlig når det heller nedover bør fotgjengerne holde seg godt til side for gang og sykkelveier, fordi der oppnår syklistene hastigheter på 40,50, 60 km/t. Syklistene kan ikke noe for om de kjører ihjel en fotgjenger eller to, fordi de er stappfulle av adrenalin i ferd med å sette ny pers på vei til jobben, og ikke fortell meg at de er tilregnelige i en slik tilstand med kokt hode og en puls på over 160. Den var fin Ganske mye sannhet i det du sier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå