Gå til innhold

Sneppertlås

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fungerer en sneppertlås?

Anonymkode: 1b464...7ab

Skrevet

En hva?

AnonymBruker
Skrevet

En sneppertlås.

Skrevet

Er det et ord?

Skrevet

Haha, aldri hørt om. Men du kan stille spørsmål på siden du linket til ser jeg. ;)

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, Silfen skrev:

Haha, aldri hørt om. Men du kan stille spørsmål på siden du linket til ser jeg. ;)

Åja :rodme:

Skrevet (endret)

Omtrent på samme måte som sånne patentlokk på glass og flasker?  Altså at det er en slags hendel som presser igjen låsen og snepper fast?

Kofferter hadde gjerne sånne låser i gamle dager. En hovedlås på toppen og så en enkel sneppertlås på hver side (som det ikke var nøkkel til).

Endret av Kvist
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

God gammeldags koffertlås - en låsedel sitter på siden av kofferten, en låsedel sitter på siden av lokket. Koffertlokket lukkes, en tapp i den øverste låsedelen går inn i et hull i den nederste låsedelen, og den hengslede firkantede "løkka" på den øverste låsedelen vippes ned og rundt den nederste låsedelen. 

Her er det en der du ser de enkelte delene. Denne kan i tillegg låses med nøkkel. 

Anonymkode: 916db...fc0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Kvist skrev:

Omtrent på samme måte som sånne patentlokk på glass og flasker?  Altså at det er en slags hendel som presser igjen låsen og snepper fast?

Kofferter hadde gjerne sånne låser i gamle dager. En hovedlås på toppen og så en enkel sneppertlås på hver side (som det ikke var nøkkel til).

Låsen TS linker til fungerer ikke som en patentlås. Det er ingenting som settes i spenn, bare deler som passer nøyaktig nok sammen til å holde seg på plass når låsen lukkes.

(Og så tror jeg vel egentlig at "sneppertlås" er et veldig vagt navn, som brukes på forskjellige ting av forskjellige mennesker. Selv tenker jeg heller på noe á la denne, uten at jeg aner hva som er mest riktig.)

Anonymkode: 916db...fc0

Skrevet

Jeg ville mye heller kalt det en koffertlås og ikke en sneppert. :fnise:

Det er sånne låser man har på (mange) instrumentkasser, stresskofferter, reisekofferter, kister og en hel del andre boks-med-lokk-greier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...